Gå til innhold

Hvorfor tjener du mindre enn din mann?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Du vet jo at det gjør deg sårbar? Hva er din plan for å gjøre noe med det?

Anonymkode: e1511...b65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør jeg ikke. Jeg tjener dobbelt så mye som han. 

Anonymkode: a311b...b62

Skrevet

Så man kan kun være et par om begge tjener nøyaktig det samme? Det er da urealistisk.

Jeg tjente bedre enn mannen min. Desverre taklet han det dårlig i lengden. Det er en av grunnene til at vi er skilt nå.

At man ikke tjener det samme som sin partner betyr ikke at man tjener så lite at man står som en hjelpesløs dukke om forholdet ryker.

 

Anonymkode: 4faeb...150

Skrevet

Fordi jeg jobber i helsevesenet og han er direktør i en stor bedrift. Jeg har absolutt ingen planer om å gjøre noe med det, og er absolutt ikke «sårbar» pga det. 

Anonymkode: c2029...3a5

Skrevet

ikkje noke sårbart tema for min del, vi begge to har 100% jobber, men han tjener likevel meir enn meg fordi det er ofte forskjell fra jobb til jobb. Så lenge vi klarer oss fint økonomisk, så vi og ungene har alt vi trenger, så har det ikkje så mykje å sei ;) Hans penger er mine penger og omvendt :) 

 

Men OM det hadde vert ett sårbart tema, så hadde eg nok kanskje utdanna meg litt meir og fått meg en bedre jobb :) 

Anonymkode: 9b24c...bd2

Skrevet

Vi jobber i samme bedrift og tjener akkurat like mye ;) fikk faktisk 4000 mer utbetalt forrige lønning he he

Anonymkode: b5dbb...9ed

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg jobber i helsevesenet og han er direktør i en stor bedrift. Jeg har absolutt ingen planer om å gjøre noe med det, og er absolutt ikke «sårbar» pga det. 

Anonymkode: c2029...3a5

Hvordan har dere ordnet det om dette ikke gjør deg økonomisk sårbar?

Anonymkode: e1511...b65

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ikkje noke sårbart tema for min del, vi begge to har 100% jobber, men han tjener likevel meir enn meg fordi det er ofte forskjell fra jobb til jobb. Så lenge vi klarer oss fint økonomisk, så vi og ungene har alt vi trenger, så har det ikkje så mykje å sei ;) Hans penger er mine penger og omvendt :) 

 

Men OM det hadde vert ett sårbart tema, så hadde eg nok kanskje utdanna meg litt meir og fått meg en bedre jobb :) 

Anonymkode: 9b24c...bd2

Ja, det er forskjell fra jobb til jobb. Den forskjellen gjør at kvinner tjener 88 kroner for hver hundrelapp menn tjener.

Anonymkode: e1511...b65

Skrevet

Fordi jeg er syk. Har høyere utdanning enn han, og hadde tjent mer om jeg hadde vært i jobb. Sånn er det dessverre ikke. 

Anonymkode: 81657...0f9

Skrevet

Vi har så og si samme lønn.

Anonymkode: 2e8da...ef4

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har dere ordnet det om dette ikke gjør deg økonomisk sårbar?

Anonymkode: e1511...b65

Vi har felles økonomi og har ikke «mine og dine penger», og alle våre (større) eiendeler som hus, bil osv er felleseie. Vi er gift, så om det skulle bli slutt får jeg med meg min del av «kaka». Selv om jeg tjener mindre enn ham, så tjener jeg godt (jeg har 650 000, og han har 1,6 mill, i årslønn) og vil ikke ha noe problem med å klare meg alene ved et ev brudd. 

Anonymkode: c2029...3a5

Skrevet

Jeg tjener midlertidig dårligere enn min mann fordi jeg er stipendiat og i spesialisering. Etter at jeg er ferdig vil jeg tjene langt mer enn ham. Heldigvis er han mann nok til å ikke ta seg nær av at hans kone står for størstedelen felles inntekt. 

Anonymkode: eaaa4...55c

Skrevet

Hvorfor tjener du mindre enn din mann?

Samboer, hun tjener 830.000 i året pluss bonus. Jeg tjener 760.000, ingen bonusordning.

Du vet jo at det gjør deg sårbar?

På ingen måte. Jeg, har en god lønn, bare litt mindre og jeg masse egenkapital om det skulle bli et brudd.
Hva er din plan for å gjøre noe med det?

Ingenting, selv om jeg tar faglig påfyll på UiO for min egen del. Jeg er ikke like målbevisst, men jeg ønsker heller personalansvar. 

Anonymkode: e05e0...ad6

Skrevet

Jeg tjener mer enn min mann. Mener du at det gjør ham sårbar?

Anonymkode: 0a5f9...86e

Skrevet

Jeg tjener mer enn min mann,men jeg et litt usikker på hva han tenker å gjøre med det...Det skal jeg jammen ta spørre han om når jeg kommer hjem fra jobb i dag,om han skjønner hvor sårbar det gjør han og hva han har tenkt å gjøre med det!

Anonymkode: af115...5cf

Skrevet

Jeg tjener mer enn han, ettersom mitt yrke krever høyere utdanning og er et typisk "godt lønnet-yrke". 

Gjør det han sårbar? Nei. Men det hadde gjort DEG sårbar dersom han og alle hans kollegaer skulle siktet høyere. Han reparere nemlig tunge kjøretøy(lastebiler osv). Hvordan tror du det hadde gått om tungtrafikken hadde stått stille fordi alle mekanikerene heller ville bli maskiningeniører for å få høyere lønn?

Anonymkode: c393a...e1b

Skrevet

Uansett hvem som tjener minst: så lenge det er for lite til å leve alene med barna for (hvilket svært mange opplever) bør man jo ha en plan. Enten det er videreutdanning eller politisk arbeid for anstendige lønninger.

Anonymkode: e1511...b65

Skrevet

Jeg tjener ca 140 000 mer enn min samboer. Så føler meg ikke spesielt sårbar.

Har ingen store planer om å gjøre noe med det, annet enn at jeg skal ha litt høyere lønn på sikt. Det innebærer blant annet et jobbskifte, eventuelt presse opp lønnen på dagens arbeidsplass med et mer lukrativt tilbud fra ny arbeidsgiver. Forhåpentligvis blir dette en realitet allerede i løpet av det neste året. Ellers har vi ikke felles økonomi utover at vi betaler alle utgifter 50/50. Så jeg betaler ned raskere på studielånet og sparer en del ved siden av, som da bare er mine penger.

Enig med hun over her som sier at du muligens hadde hatt et problem om han ikke hadde gjort jobben sin. Da han ivaretar en viktig del av samfunsssikkerheten i sin jobb.

Anonymkode: ba64a...e63

Skrevet

Han tjener ca 200 000 mer enn meg, men jeg er absolutt ikke sårbar av den grunn😂

Vi er gift, vi eier sammen og om det skulle ende i brudd vil jeg klare meg utmerket alene.

Anonymkode: a2a3a...766

Skrevet

Jeg tjener mer enn min mann, og det gjør jo han sårbar, og jeg er rett og slett ikke sikker på at han vil klare seg ved et evt brudd med hans forbruksmønster og gjeld, men tenker at det uansett ikke blir mitt problem.

Ikke får han gjort noe med det heller, da han er litt oppi åran, og nok uansett ikke kommer til å sette seg på skolebenken. Ikke det at han tjener spesielt dårlig.

Anonymkode: 6ba14...2df

Skrevet

Vi tjener ca det samme og har felles økonomi. Ved et evt brudd vil jeg klare meg fint alene med 2 barn, men måtte sannsynligvis selge huset og kjøpe en mindre leilighet. 

Anonymkode: 01b96...37d

Skrevet

Fordi jeg jobber i helsevesenet. Er forøvrig ikke sårbar om det skulle bli slutt. Tjener nok til å klare å forsørge meg selv og barna på egenhånd.  

Anonymkode: f871d...ab9

Skrevet

Vi tjener ganske det samme. Skal man pirke på det, tjener jeg 34 000 mer i året.

Anonymkode: b6d6b...98f

Skrevet

Fordi jeg jobber i et typisk kvinneyrke, og han i et typisk mannsyrke. Kvinneyrker blir ikke lønnet like godt som mannsyrker. Men jeg utdannet meg der jeg mener talentet mitt og hjertet mitt er.

Anonymkode: 85ba4...d46

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg jobber i et typisk kvinneyrke, og han i et typisk mannsyrke. Kvinneyrker blir ikke lønnet like godt som mannsyrker. Men jeg utdannet meg der jeg mener talentet mitt og hjertet mitt er.

Anonymkode: 85ba4...d46

Jobber du politisk for å få forskjellene mellom "manns-" og "kvinne"yrker til å utjevnes, da? Du kan ikke betale regninger med hjertet.

Anonymkode: e1511...b65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...