Gå til innhold

Hvordan beregne lønn ved 50% ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å lese på nav sine nettsider. Stemmer det at en da tar 66% av 3g (3g siden 50%) og legger til en halv lønning fra den lønnen jeg hadde før jeg ble ufør? Vil dette gi ca rett svar? Om det har noe å si, tjente jeg ca 650000 før jeg ble syk.

Fatter ikke hvordan vi skal klare oss med mindre lønn enn nå, men har ikke noe valg.

Anonymkode: 2e76b...34b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enkelt å få en serviceberegning. Bare å ringe NAV. 

Uføregraden beregnes ved å sammenligne inntekt før og etter uførhet. Beregningsgrunnlaget er de tre beste av de siste fem årene og da 66% av det. Så får du halvparten av det igjen dersom uføregraden er 50%.

Anonymkode: 0021f...565

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig enkelt å få en serviceberegning. Bare å ringe NAV. 

Uføregraden beregnes ved å sammenligne inntekt før og etter uførhet. Beregningsgrunnlaget er de tre beste av de siste fem årene og da 66% av det. Så får du halvparten av det igjen dersom uføregraden er 50%.

Men beregningsgrunnlaget kan vel uansett ikke bli over 6g, og dermed må vel beregningsgrunnlaget i mitt tilfelle med ca650000 i årslønn bli 3g? Eller ?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men beregningsgrunnlaget kan vel uansett ikke bli over 6g, og dermed må vel beregningsgrunnlaget i mitt tilfelle med ca650000 i årslønn bli 3g? Eller ?

Men er det ikke som på AAP da, at det et tak for hvor mye en kan få? Og at du da får 50% av det taket?

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer det at en da tar 66% av 3g (3g siden 50%) og legger til en halv lønning fra den lønnen jeg hadde før jeg ble ufør?

Dette skjønner jeg ikke i det hele tatt

Anonymkode: 4cb87...492

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du i minst 3 av de siste 5 årene før uførhet har hatt lønn i tilsvarende støttede, så vil du da få 191 826 kr i 50% uføretrygd. Så ja, du har rett.

Skrevet

Grovt sett: man ser på et snitt av de siste tre årene før du ble syk. Altså siste tre likningsår. Tallene blir oppjustert til dagens verdi.

dersom du ble syk i 2016, vil deg være likningsårene 2015, 2014 og 2013 som er gjeldende. Snittet av det du tjente disse årene er beregningsgrunnlaget ditt. 

Anonymkode: 92786...7f9

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du i minst 3 av de siste 5 årene før uførhet har hatt lønn i tilsvarende støttede, så vil du da få 191 826 kr i 50% uføretrygd. Så ja, du har rett.

Takk, men kan du vise meg hvordan du regner. Jeg fikk det til å bli ca 185 000. (3g = 280 902) 66% av det er ca 185 000.

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grovt sett: man ser på et snitt av de siste tre årene før du ble syk. Altså siste tre likningsår. Tallene blir oppjustert til dagens verdi.

dersom du ble syk i 2016, vil deg være likningsårene 2015, 2014 og 2013 som er gjeldende. Snittet av det du tjente disse årene er beregningsgrunnlaget ditt. 

Anonymkode: 92786...7f9

Men beregningsgrunnlaget kan vel aldri bli over 6g (561 804)? I og med jeg har tjent en del over det, Så må jeg vel ta til takke med 561 804 som beregningsgrunnlag? Stemmer ikke det?

Skrevet

Du regner med feil G. Grunnbeløpet er 96 883.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du regner med feil G. Grunnbeløpet er 96 883.

Takk

Skrevet

I vedtaket ditt står det hvor mye du kan tjene før uføretrygden avkortes. Dette fribeløpet justeres noe hvert år. 

Jeg jobber 20 % og har et fribeløp på ca. 170 000.

Anonymkode: 7c14d...504

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I vedtaket ditt står det hvor mye du kan tjene før uføretrygden avkortes. Dette fribeløpet justeres noe hvert år. 

Jeg jobber 20 % og har et fribeløp på ca. 170 000.

Anonymkode: 7c14d...504

Dumt spørsmål, men er fribeløp det du kan tjene ved siden av uføretrygd?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dumt spørsmål, men er fribeløp det du kan tjene ved siden av uføretrygd?

0,4 grunnbeløp.

Skrevet

Du har helt rett i at du som 50% ufør vil få 66% av gjennomsnittslønnen før første sykemelding, om det er over 6G vil de ta 66% av 6G og ta halvparten av det.

Hva du kan tjene på 50% jobb ved siden av trygden er ikke begrenset av grunnbeløpet på samme måte, du vil kunne ha samme inntekt som i dag. Du vil få et maxbeløp i vedtaket ditt, tjener du over det blir det fratrekk i tygden. 

Anonymkode: 80973...976

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd å lese på nav sine nettsider. Stemmer det at en da tar 66% av 3g (3g siden 50%) og legger til en halv lønning fra den lønnen jeg hadde før jeg ble ufør? Vil dette gi ca rett svar? Om det har noe å si, tjente jeg ca 650000 før jeg ble syk.

Fatter ikke hvordan vi skal klare oss med mindre lønn enn nå, men har ikke noe valg.

Dette blir litt på siden, men...

Uførtrygd er ment som inntektssikring. Så om du i 50% jobb tjener veldig godt, kan det være at du får avslag på en eventuell  uføresøknad på grunn av inntekten du har i jobben din. Det kan også være at man får innvilget en lavere uføregrad, selv om man «bare» jobber 50% pga inntekt. 

Ikke sikkert dette er aktuelt i din sak, men greit å vite om. 

Anonymkode: 0e1bf...4c9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette blir litt på siden, men...

Uførtrygd er ment som inntektssikring. Så om du i 50% jobb tjener veldig godt, kan det være at du får avslag på en eventuell  uføresøknad på grunn av inntekten du har i jobben din. Det kan også være at man får innvilget en lavere uføregrad, selv om man «bare» jobber 50% pga inntekt. 

Ikke sikkert dette er aktuelt i din sak, men greit å vite om. 

Ett tips kan være at du selv logger deg inn på din side og gjør en serviceberegning som nevnt over her 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...