Gå til innhold

Hjertesukk..Hva hadde du sagt og gjort? Barneoppdragelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skilsmissen har gjort barna mine litt over snittet bortskjemt. Jeg er klar over at det er synd på barn som skilles. Men midt opp i alt blir slike barn over tid litt bedre vant på andre områder enn barn uten skilte foreldre.

Til saken.. Barnas far har god økonomi og har skjemt barna vekk materielt. Jeg har en helt annen økonomi og har i motsetning til faren skjemt barna vekk med å gi alt for mye av meg selv. Noe faren ikke har tid til.

Nå hadde jeg en situasjon med ene datteren min som er 14 år. Først ødelegger hun måltidet til et søsken med å på spøk legge noe som smaker sterkt i maten. Så en porsjon gikk i bosset og søsken ble lei seg.

Rett etterpå lakker hun negler uten å dekke til under som hun har fått 1000 beskjeder om å gjøre og et nytt plagg til 500 ble ødelagt av masse neglelakk.

Jeg ble så sint over to slike episoder på rad at jeg sendte henne bestemt på rommet. Det var ingen anger eller unnskyld. Jeg får bare beskjed om at jeg overreagerer, at plagget som er ødelagt uansett var dritstygt og at det med maten var nå ingenting heller! Hun hadde til og med kastet plagget i søpla.

Jeg sitter her å koker av sinne samtidig som jeg er lei meg. Det er så utrolig liten respekt for mat, ting og forbruk. 500 kroner er mye for meg og plagget var fint. Ønsket det selv, men gav det til henne for hun ville ha det.

Utblåsning😔

Anonymkode: 22c2b...a2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke noen av disse episodene var veldig ille, de kunne nok like gjerne hendt uten at barnet var skilsmissebarn altså 

Jeg synes det er på sin plass med en reaksjon, så du gjorde helt rett der, men ingenting å ta veldig på vei for, det er jo ganske uskyldige ting 

Anonymkode: 3a703...763

Skrevet

Jeg hadde blitt ganske så sint selv. Hadde satt meg ned med de og forklart de at i ditt hus har dere ikke mulighet til å sløse eller ødelegge og kaste brukbare ting pga du ikke har god råd. Og at du forventer at de erstatter det de ødelegger fordi de ikke gidder å gjøre som du ber dem om.

Anonymkode: abdb6...ef2

Skrevet

Da hadde middagen hennes gått til minsten og hun fikk ikke middag den dagen. Plagget må hun selvsagt erstatte. Forklart hvorfor dette skjer. Sende henne på rommet, hvorfor?? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke noen av disse episodene var veldig ille, de kunne nok like gjerne hendt uten at barnet var skilsmissebarn altså 

Jeg synes det er på sin plass med en reaksjon, så du gjorde helt rett der, men ingenting å ta veldig på vei for, det er jo ganske uskyldige ting 

Anonymkode: 3a703...763

Litt enig her. Har en datter på samme alder og hun kunne lett gjort noe sånt, uten at hun er «skilsmissebarn». Men skjønner deg godt, var helt naturlig at du ble sint... og bra hun fikk reaksjon. 

Noen barn blir urimelige og vanskelige i den fasen der. Tror årsaken til atferden har mer med pubertet å gjøre enn med skilsmisse og din og fars ulike økonomiske situasjon.

Skrevet
1 minutt siden, Hjertefru skrev:

Litt enig her. Har en datter på samme alder og hun kunne lett gjort noe sånt, uten at hun er «skilsmissebarn». Men skjønner deg godt, var helt naturlig at du ble sint... og bra hun fikk reaksjon. 

Noen barn blir urimelige og vanskelige i den fasen der. Tror årsaken til atferden har mer med pubertet å gjøre enn med skilsmisse og din og fars ulike økonomiske situasjon.

Og hva førte reaksjonen til? Ingenting

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble så sint over to slike episoder på rad at jeg sendte henne bestemt på rommet. Det var ingen anger eller unnskyld. Jeg får bare beskjed om at jeg overreagerer, at plagget som er ødelagt uansett var dritstygt og at det med maten var nå ingenting heller! Hun hadde til og med kastet plagget i søpla.

Jeg hadde eksplodert big time. Mye mer enn du... Til neste middagsmat ville hun ha fått kun en banan på tallerkenen, med beskjed om at det var alt jeg serverte, siden hun hadde så lite respekt for min matlaging og de pengene jeg bruker på ernæring. Og plagget ville jeg ha renset med aceton, fått det fint igjen og brukt det selv. Hadde kastet alle neglelakkflaskene hennes i stedet.

Anonymkode: a6ab8...abb

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde eksplodert big time. Mye mer enn du... Til neste middagsmat ville hun ha fått kun en banan på tallerkenen, med beskjed om at det var alt jeg serverte, siden hun hadde så lite respekt for min matlaging og de pengene jeg bruker på ernæring. Og plagget ville jeg ha renset med aceton, fått det fint igjen og brukt det selv. Hadde kastet alle neglelakkflaskene hennes i stedet.

Å kjære..

Hva med å SNAKKE med jenta? Prøve å forstå hva dette handlet om? Stakkars barn, du høres jo helt psyko ut 

Skrevet
13 minutter siden, Evablaum skrev:

Å kjære..

Hva med å SNAKKE med jenta? Prøve å forstå hva dette handlet om? Stakkars barn, du høres jo helt psyko ut 

Stakkars barn? Jeg er ikke HI. Mine barn har aldri gjort noe sånt. Sikkert fordi jeg valgte å oppdra dem til å respektere andres innsats lenge før 14-årsdagen, men det er nå bare meg...

Det er heller ikke mye å "forstå" hvis et så stort barn ødelegger en annens måltid.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars barn? Jeg er ikke HI. Mine barn har aldri gjort noe sånt. Sikkert fordi jeg valgte å oppdra dem til å respektere andres innsats lenge før 14-årsdagen, men det er nå bare meg...

Det er heller ikke mye å "forstå" hvis et så stort barn ødelegger en annens måltid.

Klart det er

Det er ikke normal oppførsel, da må du som mor finne ut av hva dette handler om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...