Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #1 Skrevet 26. august 2018 Har ei jente på 7 år. Hun har en venninne som hun er mye sammen med, og de går i samme klasse og bor i samme nabolag. Har opplevd ganske ofte at denne jenta bruker "sutrete" toneleie og kroppsspråk om hun ikke får det som hun vil i leken. Min datter kan også bli lei seg om hun føler hun ikke får gehør når de leker sammen, men jeg oppfatter det slik at denne jenta bruker sutringen ganske bevisst. Min datter reagerer da med at hun ofte lar denne jenta få det som hun vil, fordi hun gjerne vil at hun skal være fornøyd. Denne jenta har et eldre søsken, mens min jente er enebarn. Har spekulert i om jenta ofte må gå i diskusjon med søsteren i lek for å bli hørt.Jeg har bevisst forsøkt å kun observere når disse situasjonene oppstår og går kun inn og veileder jentene om jeg ser at det blir for vanskelig for de begge. Hva er beste måten å takle slik atferd på? Anonymkode: da510...ce9
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #2 Skrevet 26. august 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ei jente på 7 år. Hun har en venninne som hun er mye sammen med, og de går i samme klasse og bor i samme nabolag. Har opplevd ganske ofte at denne jenta bruker "sutrete" toneleie og kroppsspråk om hun ikke får det som hun vil i leken. Min datter kan også bli lei seg om hun føler hun ikke får gehør når de leker sammen, men jeg oppfatter det slik at denne jenta bruker sutringen ganske bevisst. Min datter reagerer da med at hun ofte lar denne jenta få det som hun vil, fordi hun gjerne vil at hun skal være fornøyd. Denne jenta har et eldre søsken, mens min jente er enebarn. Har spekulert i om jenta ofte må gå i diskusjon med søsteren i lek for å bli hørt.Jeg har bevisst forsøkt å kun observere når disse situasjonene oppstår og går kun inn og veileder jentene om jeg ser at det blir for vanskelig for de begge. Hva er beste måten å takle slik atferd på? Anonymkode: da510...ce9 Du tillegger venninnen «voksne» egenskaper. Det du beskriver er manipulering, aldså å oppføre seg på bestemte måter for å oppnå det man vil. Barn er ikke modne nok til å aktivt og bevisst bruke slike mekanismer. i tilknytningsteori kan sutring forstås som en strategi barnet bruker for å bli sett tilstrekkelig. Det meste vil være ubevisst. Du spør om du kan gjøre noe. Ja, det kan du. Du kan prøve å slutte å gå venninnen i sømmene. Tenk hvis du skulle oppdage at moren hennes gjorde det samme med din datter når hun er på besøk- og skrev om det i et forum etterpå... Sannsynlig ville du blitt rasende, og aldri stolt på at det var trygt å sende sitt barn til deg. hva er det med enkelte foreldre som er så opptatt av å finne feil ved barnas venner at de bruker energi på det? Så lages slike tråder under «falsk» bekymring for ungen, men i virkeligheten er det ren skjær baksnakking over det uoppdragne/ulikandes/usympatiske barnet. Har sett den typen mødre mange ganger. De står tett inntil hverandre utenfor porten og snakker lavt. Og ikke noe smil er større når den de snakker om går forbi. Men det slukner like fort igjen etter passering. 😘(Dette innlegget er samme atferd, bare på nett). Og de har ingen forståelse (eller kunnskap) om at barn er forskjellige og reagerer på ulike måter . Særlig hvis de selv har barn med rolige temperament . snu speilet mot deg selv isteden. Er villig til å vedde MYE på at ditt barn har like mange negative egenskaper som det andre barnet. Som sikkert blir fanget opp av andre. men nei, barnet MITT er snilt, høflig, samspiller strålende og hevder seg på gode måter. gratulerer, du er årets mamma Anonymkode: 58a06...cb8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #3 Skrevet 26. august 2018 Jeg ville lært mitt barn å ikke falle for det. Altså si til henne at hun ikke trenger å gi seg bare fordi hun andre sutrer. Den eneste måten hun lærer at det ikke virker, er jo ved å oppleve det motsatte. Men jeg er også en sånn mor som ville spurt barnet selv «Pleier du å få viljen din når du lager sånn babystemme? Det hjelper ikke her i huset, skjønner du!» Anonymkode: 044fe...e3b
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #4 Skrevet 26. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: hva er det med enkelte foreldre som er så opptatt av å finne feil ved barnas venner at de bruker energi på det? Oj. Det var da en meget, meget rar konklusjon. "At de bruker energi på det" - altså, man bruker jo generelt mye energi på å ha barn, og man bruker energi på at barna skal trives sammen med venner. Å slutte å bruke energi på barnas sosiale liv ville jo være ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: f2d6d...fa1
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #5 Skrevet 26. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: gratulerer, du er årets mamma Og du er garantert mor til en sutrete prinsesse og følte deg truffet fordi du ikke har maktet å oppdra henne til å fungere sammen med andre. Anonymkode: f2d6d...fa1
Evablaum Skrevet 26. august 2018 #6 Skrevet 26. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville lært mitt barn å ikke falle for det. Altså si til henne at hun ikke trenger å gi seg bare fordi hun andre sutrer. Den eneste måten hun lærer at det ikke virker, er jo ved å oppleve det motsatte. Men jeg er også en sånn mor som ville spurt barnet selv «Pleier du å få viljen din når du lager sånn babystemme? Det hjelper ikke her i huset, skjønner du!» Anonymkode: 044fe...e3b Det gjør jo tydeligvis det 😂
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #7 Skrevet 26. august 2018 12 minutter siden, Evablaum skrev: Det gjør jo tydeligvis det 😂 Du må øve litt på å lese anonymkodene. Du siterer ikke HI. Anonymkode: f2d6d...fa1
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #8 Skrevet 26. august 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og du er garantert mor til en sutrete prinsesse og følte deg truffet fordi du ikke har maktet å oppdra henne til å fungere sammen med andre. Anonymkode: f2d6d...fa1 Snarere tvert imot, mine barn får ros for at de «sutrer» svært lite. Må le høyt av din overføringstendens. Sannheten svir dessverre . Anonymkode: 58a06...cb8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #9 Skrevet 26. august 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oj. Det var da en meget, meget rar konklusjon. "At de bruker energi på det" - altså, man bruker jo generelt mye energi på å ha barn, og man bruker energi på at barna skal trives sammen med venner. Å slutte å bruke energi på barnas sosiale liv ville jo være ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: f2d6d...fa1 I dette tilfellet brukes ikke energi på eget barn, men på irritasjoner til annet barn. Det har INGENTING med eget barns sosiale liv å gjøre. Anonymkode: 58a06...cb8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #10 Skrevet 26. august 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Snarere tvert imot, mine barn får ros for at de «sutrer» svært lite. Må le høyt av din overføringstendens. Sannheten svir dessverre . Anonymkode: 58a06...cb8 Jeg tror ikke du bør prate så høyt om overføringstendens. Det var dette med sten og glasshus skjønner du. Anonymkode: 96de8...0c9
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #11 Skrevet 26. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke du bør prate så høyt om overføringstendens. Det var dette med sten og glasshus skjønner du. Anonymkode: 96de8...0c9 Ha ha, ja ja... point proven. Ha en god kveld;-) Anonymkode: 58a06...cb8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #12 Skrevet 26. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ha ha, ja ja... point proven. Ha en god kveld;-) Anonymkode: 58a06...cb8 Ja, ikke sant. Det var akkurat mitt poeng også. Fnis. Anonymkode: 96de8...0c9
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #13 Skrevet 26. august 2018 Barn på 7 år bruker ikke sutring som sosial kontroll. Med sutrer for å få viljen din, for å bli sett osv. Ofte ubevisst. Akkurat dom ditt barn sannsynligvis også gjør i visse sammenhenger. Ikke gjør det til et unødvendig problem og bekymring. Du kan gjerne gå inn i situasjonen dersom den eskalerer. Ellers kan du ka barna ordne opp selv. Anonymkode: 91599...8ab
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #14 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, ikke sant. Det var akkurat mitt poeng også. Fnis. Anonymkode: 96de8...0c9 Morroklumpen. Trodde du hadde lagt deg for lengst jeg;-) Anonymkode: 58a06...cb8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #15 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ha ha, ja ja... point proven. Ha en god kveld;-) Anonymkode: 58a06...cb8 Ps. Det heter foresten STEIN, ikke sten;-) Anonymkode: 58a06...cb8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #16 Skrevet 26. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Morroklumpen. Trodde du hadde lagt deg for lengst jeg;-) Anonymkode: 58a06...cb8 Søtnos😘 Nei, nei jeg kan være oppe mye lengre enn deg. Og mannen min er sterkere enn din mann. Og barna mine søtere og flinkere (i alt). Og diskusjonsnivået ditt er litt vanskelig å følge opp, men jeg tror jeg treffer sånn passelig bra. Anonymkode: 96de8...0c9
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #17 Skrevet 26. august 2018 Oi, her var det mye rart som kom. Jeg har en snart 5åring og en på 2,5. Den minste sutrer og gråter om eldste finner noe hun vil gjøre og da gir hun som regel lillebror lov til å gjøre det han vil for å være snill. Jeg prøver å fortelle henne at sånn skal det ikke være og at hun kan ikke gi han lov til å ta over ting fordi han sutrer. Så at eldre unger vet og gjør det skjønner jeg godt. Min sønn lærer jo nå at så lenge han gråter og sutrer så får han det som han vil. Og sånn oppførsel orker jeg ikke. Min mening er at fortell denne venninnen det, sånn oppførsel er bare dumt og at det er ingen måte og få viljen sin på. Leker man sammen, finner man ut av ting sammen. Det jobber jeg hver dag med mine unger på. Anonymkode: 1aaae...e1e
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #18 Skrevet 27. august 2018 Sutring har vi alltid hatt nulltoleranse for her i huset. Når foreldrene har sviktet får du ta jobben selv. Grip inn, forklar at sutring ikke er aktuelt i ditt hus, at sutrestemme ikke vil bli tolerert men at de kan snakke sammen med vanlige stemmer og bli enige. Du må nok være forberedt på å gjenta, men da får du også mye bedre forhold for ditt eget barn og ikke minst for deg som må ha det i hus. Anonymkode: fc1b2...fd9
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #19 Skrevet 27. august 2018 Det var da svært psykoanalytiske svar du hadde fått.. Selvsagt er sutring en form for å kontrollere omgivelser. Det vet vel enhver som har vært borti en 3-åring. "Men jeg ville ha DEEEENNN leken, ikke DEENNNEEEEE" Sutring for en 7-åring er derimot veldig umodent. Og som garantert vil gjøre venninnen upopulær hvis hun fortsetter med det. Jeg ville snakket med datteren din om at hun ikke trenger å gi etter. Så ville jeg fortsatt å bare la det passere med mindre det blir helt ille. Anonymkode: ea2db...a23
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #20 Skrevet 27. august 2018 Tror virkelig folk at 7-åringer ikke er store nok til å mestre manipulasjon? Jeg husker jo selv fra jeg var 7 år, og jeg vet godt at jeg var både gammel og intelligent nok til å ha funnet ut hvilken oppførsel som gav meg det jeg ville, og hvordan jeg kunne bruke dette, altså manipulering. Enten det var sutrestemme, smisking, spille på følelser osv. Det tar jo ikke lang tid for et barn å finne ut hva som funker! Det jeg lærte mest av, var når manipuleringen min ble gjennomskuet, og jeg fikk beskjed om det. Og innsikt i hvordan oppførselen min påvirket andre og hva som er etisk riktig og ikke. Sutrestemme funker fint for venninnen der og da, men er ikke en sjarmerende egenskap i lengden. Det er heller ikke hyggelig for venninnen som blir litt kuet av oppførselen. Det er nok best for alle om barnet får beskjed om at her i huset snakker vi ikke med sutrestemme. Anonymkode: fae7c...491
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #21 Skrevet 27. august 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Søtnos😘 Nei, nei jeg kan være oppe mye lengre enn deg. Og mannen min er sterkere enn din mann. Og barna mine søtere og flinkere (i alt). Og diskusjonsnivået ditt er litt vanskelig å følge opp, men jeg tror jeg treffer sånn passelig bra. Anonymkode: 96de8...0c9 Ha ha ha, lo godt nå. Takk for en god latter. Anonymkode: 58a06...cb8
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #22 Skrevet 27. august 2018 På 26.8.2018 den 14.23, Anonym bruker skrev: Du tillegger venninnen «voksne» egenskaper. Det du beskriver er manipulering, aldså å oppføre seg på bestemte måter for å oppnå det man vil. Barn er ikke modne nok til å aktivt og bevisst bruke slike mekanismer. i tilknytningsteori kan sutring forstås som en strategi barnet bruker for å bli sett tilstrekkelig. Det meste vil være ubevisst. Du spør om du kan gjøre noe. Ja, det kan du. Du kan prøve å slutte å gå venninnen i sømmene. Tenk hvis du skulle oppdage at moren hennes gjorde det samme med din datter når hun er på besøk- og skrev om det i et forum etterpå... Sannsynlig ville du blitt rasende, og aldri stolt på at det var trygt å sende sitt barn til deg. hva er det med enkelte foreldre som er så opptatt av å finne feil ved barnas venner at de bruker energi på det? Så lages slike tråder under «falsk» bekymring for ungen, men i virkeligheten er det ren skjær baksnakking over det uoppdragne/ulikandes/usympatiske barnet. Har sett den typen mødre mange ganger. De står tett inntil hverandre utenfor porten og snakker lavt. Og ikke noe smil er større når den de snakker om går forbi. Men det slukner like fort igjen etter passering. 😘(Dette innlegget er samme atferd, bare på nett). Og de har ingen forståelse (eller kunnskap) om at barn er forskjellige og reagerer på ulike måter . Særlig hvis de selv har barn med rolige temperament . snu speilet mot deg selv isteden. Er villig til å vedde MYE på at ditt barn har like mange negative egenskaper som det andre barnet. Som sikkert blir fanget opp av andre. men nei, barnet MITT er snilt, høflig, samspiller strålende og hevder seg på gode måter. gratulerer, du er årets mamma Anonymkode: 58a06...cb8 Enig i at det neppe er bevisst her. Men barn på 7 er ikke modne nok til å manipulere du liksom? Da må du tro om igjen. Anonymkode: 3e8e2...0f8
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #23 Skrevet 27. august 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var da svært psykoanalytiske svar du hadde fått.. Selvsagt er sutring en form for å kontrollere omgivelser. Det vet vel enhver som har vært borti en 3-åring. "Men jeg ville ha DEEEENNN leken, ikke DEENNNEEEEE" Sutring for en 7-åring er derimot veldig umodent. Og som garantert vil gjøre venninnen upopulær hvis hun fortsetter med det. Jeg ville snakket med datteren din om at hun ikke trenger å gi etter. Så ville jeg fortsatt å bare la det passere med mindre det blir helt ille. Anonymkode: ea2db...a23 Hos mindre barn er det et utrykk for frustrasjon. Hos større barn må man lytte for å forstå om det er et utrykk for tristhet og konfliktskyhet, eller et bevisst forsøk på å få viljen sin. Anonymkode: 3e8e2...0f8
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #24 Skrevet 27. august 2018 På 26.08.2018 den 18.53, Anonym bruker skrev: I dette tilfellet brukes ikke energi på eget barn, men på irritasjoner til annet barn. Det har INGENTING med eget barns sosiale liv å gjøre. Anonymkode: 58a06...cb8 Det andre barnet og hennes eget barn prøver seg på sosial interaksjon, som ikke lykkes fordi HIs barn blir tyrannisert av venninnens furting. Syns du virkelig det er for mye forlangt å bruke litt energi på det...? "La det skure"-mødre får ikke lykkeligere eller snillere unger, altså. Bare nevner det. Anonymkode: f2d6d...fa1
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #25 Skrevet 27. august 2018 På 26.08.2018 den 14.23, Anonym bruker skrev: Så lages slike tråder under «falsk» bekymring for ungen, men i virkeligheten er det ren skjær baksnakking over det uoppdragne/ulikandes/usympatiske barnet. Har sett den typen mødre mange ganger. De står tett inntil hverandre utenfor porten og snakker lavt. Og ikke noe smil er større når den de snakker om går forbi. Men det slukner like fort igjen etter passering. 😘(Dette innlegget er samme atferd, bare på nett). Og de har ingen forståelse (eller kunnskap) om at barn er forskjellige og reagerer på ulike måter . Særlig hvis de selv har barn med rolige temperament . snu speilet mot deg selv isteden. Er villig til å vedde MYE på at ditt barn har like mange negative egenskaper som det andre barnet. Som sikkert blir fanget opp av andre. På 26.08.2018 den 18.48, Anonym bruker skrev: Snarere tvert imot, mine barn får ros for at de «sutrer» svært lite. Må le høyt av din overføringstendens. Sannheten svir dessverre . Anonymkode: 58a06...cb8 Overføringstendens....? Og dét sier DU, som allerede har avgjort at HIs barn er mye mer ufordragelige enn venninnen, og at HI er en baksnakkende mor som smiler falskt når andre mødre går forbi? It takes one to know one, tror jeg vi sier. Snakker om å dikte opp lange kompliserte sammenhenger (som man neppe ville klare å dikte opp hvis man ikke selv var hovedperson i noe tilsvarende.) Anonymkode: f2d6d...fa1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå