Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #1 Skrevet 25. august 2018 Lurer på om du noen gang har opplevd at noen som skulle holdt taushetsplikten ikke har gjort det? Jeg har en nabo som jobber på det legekontoret jeg har legen min på. Etter at hun begynte der har ei venninne av meg (felles venn) begynt å hinte om mange ting som ingen vet, utenom legen min. Jeg mistenker sterkt at hun har hørt det av min nabo men jeg har jo ingen bevis. Anonymkode: da9e5...678
Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #2 Skrevet 25. august 2018 Jeg stoler ikke på helsepersonell uten videre, nei. Min erfaring er at leger og psykologer generelt tar taushetsplikten svært alvorlig, så blir det mer og mer lemfeldig desto lavere utdanningsnivå. Har anmeldt en sykepleier for journalsnoking (men der fantes det klare elektroniske bevis). I ditt tilfelle ville jeg tatt bekymringen opp med legen og bedt om at hun ble sperret fra innsyn i din journal. Anonymkode: a5745...cd7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #3 Skrevet 25. august 2018 (Ville også får utskrift av logg, om hun har gjort påfallende mange oppslag på deg eller på tider hvor du ikke har hatt kontakt med legesenteret, ville jeg bedt om skriftlig forklaring på det). Anonymkode: a5745...cd7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #4 Skrevet 25. august 2018 Det syns jeg faktisk er litt sykt. Ganske mange i min omgangskrets inkludert meg er helsepersonell og vi ville aldri gjort noe sånn. Vi har pratet om eksempler hvor det ikke er noe sjangs for at vi kan gjenkjenne hvem det er snakk om, vi jobber også i forskjellige instanser og kommuner. Jeg har hatt navn hos meg som jeg har mistanker om kan kjenne venninner, men der er det no go. Ville vært livredd om det skulle komme ut jeg var slumpen på taushetsplikten. Anonymkode: acbb9...b24
Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #5 Skrevet 25. august 2018 Jeg jobber selv som helsepersonell og jeg deler ikke info med pårørende en gang. Alle har rett til privatliv, og taushetsplikten er for meg hellig. Jeg tenker at slike folk ødelleger også for meg i den forstand at det er med på å ødelegge mitt rykte på min yrkesgruppe. Det får store konsekvenser hvis folk skal slutte å stole på helsepersonell. Anonymkode: da9e5...678
Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #6 Skrevet 25. august 2018 Her ville jeg nok sagt ifra ja. Taushetsplikt er taushetsplikt! Man har ikke engang lov til å fortelle nærmeste familie om ting. Jeg hadde med samboeren min til psykologen min og da måtte jeg skrive under på at hun kunne prate om det og det mtp taushetsplikten. Anonymkode: 5fc5c...609
Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #7 Skrevet 25. august 2018 Stoler på legen min. Han er en rolig og trygg litt eldre kar. Alltid vært veldig profesjonell og dyktig. Dersom gan evt diskuterer meg med andre på kontoret driter jeg egentlig i det også... tror ikke jeg er så interessant at jeg blir diskutert heller 😝 går jo stort sett i normal sykdom hos barna og annet dom er helt vanlig. Anonymkode: 6fb3c...a07
Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #8 Skrevet 25. august 2018 Ja, jeg stoler på helsepersonell. Anonymkode: b8662...99f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #9 Skrevet 25. august 2018 Ja. Jeg vet hvor ille det kan være å bli tatt for snoking. Siden jeg er helsepersonell selv, så vet jeg dessuten hvordan jeg kan avsløre snokere, og hvordan jeg går fram for å melde den. Anonymkode: 847d6...c3c
Leverpostei Skrevet 25. august 2018 #10 Skrevet 25. august 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stoler på legen min. Han er en rolig og trygg litt eldre kar. Alltid vært veldig profesjonell og dyktig. Dersom gan evt diskuterer meg med andre på kontoret driter jeg egentlig i det også... tror ikke jeg er så interessant at jeg blir diskutert heller 😝 går jo stort sett i normal sykdom hos barna og annet dom er helt vanlig. Anonymkode: 6fb3c...a07 Det er uproblematisk om legen din diskuterer deg med andre på kontoret. Dersom han diskuterer deg med en felles bekjent uten taushetsplikt er det veldig problematisk.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2018 #11 Skrevet 25. august 2018 Hvis dine mistanker stemmer er det et veldig alvorlig taushetsbrudd. Taushetsplikten tas veldig alvorlig av helsepersonell flest, den er jo der for å hindre at folk ikke søker helsehjelp fordi de er redde for at sensitive opplysninger kommer «på bygda». Men at den dessverre brytes av og til vet vi jo. Anonymkode: 5b71d...b43
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #13 Skrevet 28. august 2018 På 25.8.2018 den 23.20, Leverpostei skrev: Det er uproblematisk om legen din diskuterer deg med andre på kontoret. Dersom han diskuterer deg med en felles bekjent uten taushetsplikt er det veldig problematisk. Du vet åpenbart ikke at det er brudd på taushetsplikt om legen diskuterer deg med andre på kontoret? Anonymkode: fdd1a...a4e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #14 Skrevet 28. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du vet åpenbart ikke at det er brudd på taushetsplikt om legen diskuterer deg med andre på kontoret? Anonymkode: fdd1a...a4e Men hva med når andre leger på kontoret har tilgang til din journal på lik linje med fastlege da? Eller når de som sitter i resepsjonen tilgang på mye ting som står i journalen, f.eks blodprøvesvar, medisiner. Er det brudd på taushetsplikt? Sånn er det på legekontoret jeg går på, og jeg er ikke helt komfortabel med at alle 8 legene kan slå opp min journal Anonymkode: 6e8d9...09c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #15 Skrevet 28. august 2018 Be om en utskrift av loggen din og send evt klage til Fylkesmannen. Det er et alvorlig lovbrudd som også er straffbart. Anonymkode: b6794...2fe
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #16 Skrevet 28. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva med når andre leger på kontoret har tilgang til din journal på lik linje med fastlege da? Eller når de som sitter i resepsjonen tilgang på mye ting som står i journalen, f.eks blodprøvesvar, medisiner. Er det brudd på taushetsplikt? Sånn er det på legekontoret jeg går på, og jeg er ikke helt komfortabel med at alle 8 legene kan slå opp min journal Anonymkode: 6e8d9...09c Selv om de har mulighet til å slå opp i din journal så loggføres det, og mistenker du at noen snoker kan du melde det inn. Fordelen med at alt er elektronisk nå er jo at ALT registreres. Så om en lege sjekker journalen din uten at de trenger vil det bli lagt inn i systemet og kan sjekkes opp. Samme med helsesekretærene, hvis de sjekker utenom blir det notert. Personale på sykehus har fått sparken pga disse sporene! Anonymkode: 5fc5c...609
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #17 Skrevet 28. august 2018 Ja jeg har aldri hatt noen grunn til å ikke stole på dem. Min erfaring er at helsepersonell i Norge er veldig profesjonelle og dyktige. Heia dem, de gjør en fantastisk innsats! Anonymkode: 7a95a...0c1
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #18 Skrevet 28. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva med når andre leger på kontoret har tilgang til din journal på lik linje med fastlege da? Eller når de som sitter i resepsjonen tilgang på mye ting som står i journalen, f.eks blodprøvesvar, medisiner. Er det brudd på taushetsplikt? Sånn er det på legekontoret jeg går på, og jeg er ikke helt komfortabel med at alle 8 legene kan slå opp min journal Anonymkode: 6e8d9...09c De har ikke lov å slå opp i din journal uten å ha en grunn til det. Gyldig grunn er om de har en behandlingsrelasjon til deg, f.eks skal skrive ut medisin til deg i din leges fravær. Resepsjonisten kan kun slå opp i din journal når det er behov for det f.eks om du ringer inn og må vite noe som står der eller hun skal utgi et blodprøvesvar eller lurer på når neste time egentlig er e.l., hun kan ikke randomly gå inn på deg som pasient. Nettopp derfor vil en utskrift av logg kunne vise interessante ting som f.eks om noen har vært inne påfallende ofte eller på tidspunkter de ikke skal. Alle oppslag i journal logges elektronisk med hvilken person som har vært inne, hvor lenge oppslaget har vært og hvilke oppslag som er gjort. Anonymkode: a5745...cd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå