Gå til innhold

Hva er det mest overraskende du har opplevd i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes så mye om hvor hardt arbeidslivet er blitt. Men er det også morsomt? Overraskende? Støttende når du trenger det? 

Det morsomste jeg har opplevd var den våren vi hadde en prank-krig gående. Da ble det plassert skumle dukker i skap, og sådd gress i tastaturet til ei som var på konferanse en uke, og limt fast rekvisita på pulten til folk. Jada, stor kunnskapsbedrift men mye barnslig humor.  

Det mest imponerende menneskelige var den gode støtten og oppfølgingen av en som opplevde en stor personlig tragedie og fungerte dårlig i flere år. Hun var en av våre - så alle fra ledelsen og ned slo ring om henne, hjalp med det hun ønsket både på jobb og privat, vernet stillingen hennes så hun kunne komme tilbake i sitt tempo. Det var rørende, faktisk.

Andre gode historier?

Anonymkode: 7434d...396

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel dessverre den motsatte opplevelsen. Jobber i helsevesenet og har vært utsatt for så mangelfull ledelse og så totalt fraværende profesjonalitet i forhold til ansatte at jeg er dypt rystet. Antagelsen om at står du på og oppfører deg bra blir du behandlet bra gjelder i hvert fall ikke. Min viktigste lærdom fra sykehuslivet; pass på deg selv, ingen andre gjør det!

Anonymkode: 0008e...59c

Skrevet

Hvor dumme folk flest er. Også universitetsprofessorer og folk høyt oppe i systemet.

Anonymkode: 07966...8bb

Skrevet

Hvordan folk kan forandre seg når de får en høyere stilling. Ei "på gulvet" ble sjef, og ble en virkelig bitch!!!

Anonymkode: 929bb...0e2

Skrevet

At jeg fikk fast jobb!

Anonymkode: bdb50...0e4

Skrevet

At jeg skulle like jobben!😂

Jeg ble "presset" til å ta ekstravakter i hjemmesykepleien, noe jeg absolutt ikke ville siden jeg ikke liker mennesker. Min plan hadde alltid vært å jobbe med dyr. Men det viste seg at jeg trivdes med den slags jobb, og det viste seg at jeg var flink til å jobbe med mennesker. Oppvekst og livserfaring hadde gjort meg slik jeg var, men når det kom til stykke viser det seg at jeg også hadde lært mye om mennesker som trenger andre mennesker. 

Så i dag, nesten 20 år senere er jeg sykepleier, og under videreutdanning innenfor mitt interessefelt😉😊 Det er tungt og krevende, men det gir meg også mye. Det er godt å være der for andre som trenger noen! Samtidig har vi er godt miljø på jobben, vi blir sett og hørt.

Anonymkode: 9cad4...1cb

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan folk kan forandre seg når de får en høyere stilling. Ei "på gulvet" ble sjef, og ble en virkelig bitch!!!

Det er ikke overaskende, litt makt forandrer alle ( det må det) du kan ikke være sjef og bestevenn. 

Men enig i at man ikke trenger bli bitch, jeg har en slik på jobb jeg og.

Skrevet

At min sjef ansatte ei på grunn av at hun var "søt". Hun var ikke kvalifisert til stillingen, hadde ingen relevant jobberfaring. Det var mange med utdanning og erfaring i søkerbunken. Men hun var "søt"...

Anonymkode: d9f27...5ad

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette opplevde min mann! Han fikk inn en i firmaet han jobber i, en litt perifer kompis, og min mann gikk god for han og anbefalte han. Han fikk jobben, og har nå klart å jobbe seg opp til leder, og ingen god en! Han er flink til å snakke for seg, han har en holdning som passer sjefene(altså han tenker kun penger og profitt, og som de andre øverst bryr han seg ikke helt om man endrer litt på ting og tang slik at ting ser bra ut på papiret), så nå er han en av lederne og min mann er blitt en understått. Det er helt sykt å høre på hvordan denne "vennen" har endret seg, ingen liker han lengre, ingen stoler på han og vil ikke ha noe med han å gjøre. Men det gjør ikke han noen ting, for alt han ser er makten og følelsen den har gitt han..

Skrevet

At arbeidsgiver ikke er interessert i ansiennitet, altså papirene fra tidligere arbeidsplass, heller ei i fødselsattest til alle barna!?!? 😮 

Anonymkode: f7388...c08

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At arbeidsgiver ikke er interessert i ansiennitet, altså papirene fra tidligere arbeidsplass, heller ei i fødselsattest til alle barna!?!? 😮 

Hva skal sjefen med fødselsattest? 

Skrevet
1 minutt siden, Mamma_til_2 skrev:

Hva skal sjefen med fødselsattest? 

Har ikke det med utregning av lønn mi å gjøre? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har aldri levert fødselsattest og ingen har spurt.

Skrevet

Christine Meyer 😂

Anonymkode: 4a087...00f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle fødselsattesten til dine barn ha noe med din lønn å gjøre?

Skrevet

Hvor mye trynefaktor har å si. Man skulle jo tro at prestasjoner blir satt mest pris på, men jeg har opplevd gjennom hele mitt arbeidsliv at de som er «bestevenn» med de som bestemmer er de som først rykker opp i stilling/ansvar. 

Anonymkode: d6e1f...39a

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, Hæ?! Hvem har sagt det til deg? Du har blitt grundig lurt 😅 Gud så pinlig!

Anonymkode: 17588...762

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vel dessverre den motsatte opplevelsen. Jobber i helsevesenet og har vært utsatt for så mangelfull ledelse og så totalt fraværende profesjonalitet i forhold til ansatte at jeg er dypt rystet. Antagelsen om at står du på og oppfører deg bra blir du behandlet bra gjelder i hvert fall ikke. Min viktigste lærdom fra sykehuslivet; pass på deg selv, ingen andre gjør det!

Anonymkode: 0008e...59c

Ingen god erfaring fra sykehuset selv, dessverre. Ble møtt med sukk og stønn, himling med øyne og kalde skuldre første arbeidsdag. Ingen opplæring. Ledelsen gjorde ingenting med mobbekulturen. Hierarki. Leger som truet. Roping og krangling foran pasientene. Nei huff, holdt ut et år, så var det ut. 

Anonymkode: f4614...fcb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle fødselsattesten til dine barn ha noe med din lønn å gjøre?

I arbeid med barn er omsorg for barn noe som teller ved lønnsplassering.

Anonymkode: 73610...a0d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke levere fødselsattest.

Skrevet
1 time siden, Mamma_til_2 skrev:

Man trenger ikke levere fødselsattest.

Jeg har måttet levere fødselsattest ved begge mine tilsetninger,i kommunen. Så jo,det er vanlig.

Anonymkode: e1df9...e6c

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har måttet levere fødselsattest ved begge mine tilsetninger,i kommunen. Så jo,det er vanlig.

Har og jobbet i kommunen og nå privat og bare med barn har aldri hørt om noen som må levere fødselsattest,  så nei det er nok ikke så vanlig men kanskje din kommune er spes. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri hørt om det før, jobber også i kommunen. Hva skal de med den??

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forklar dette?!..

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forklar dette?!..

I noen jobber, f.eks. barnehage får en ansiennitet for omsorg av egne barn.

Anonymkode: c7ba4...ecb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...