Gå til innhold

Alkohol til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg vet man ikke skal kjøpe alkohol til barna sine.

Men når et barn skal på fest til sin kamerat som fyller 18 år, og han selv fyller 18 (og da får kjøpe selv) om bare 1,5 måneder, da er det vel ikke så galt å sende med han en 6-pk øl?

Anonymkode: 55922...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Altså, jeg vet man ikke skal kjøpe alkohol til barna sine.

Men når et barn skal på fest til sin kamerat som fyller 18 år, og han selv fyller 18 (og da får kjøpe selv) om bare 1,5 måneder, da er det vel ikke så galt å sende med han en 6-pk øl?

Anonymkode: 55922...2e5

En skal aldri oppfordre barna sine til å drikke alkohol.

Anonymkode: 5a1e7...5bf

Skrevet

Jeg gjør det ikke.

Min sønn er litt yngre da, han blir 18 i januar og har venner fra 16 til 19 år.

Jeg vet han drikker litt på fest, jeg velger å "lukke øynene" litt for det, men han får skaffe alkoholen sin selv. Og med venner som er over 18 er ikke det noe problem.

All forskning på området sier at ungene drikker det de har med hjemmefra i tillegg til det de skaffer seg selv, så de får klare seg med det de skaffer selv.

Anonymkode: b3ce9...bf8

Skrevet

Jeg kunne fint ha kjøpt en 6 pk med øl og sendt med han. 

1,5 mnd til eller fra har ingenting å si mener jeg. 

Skrevet
7 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Jeg kunne fint ha kjøpt en 6 pk med øl og sendt med han. 

1,5 mnd til eller fra har ingenting å si mener jeg. 

Hvor går grensen for når det har noe å si da? 3 mnd? 6 mnd? 12 mnd?

Er andre lovfestede grenser like uviktige å forholde seg til? 0,2 er jo bare litt høyere promille enn 0,15. Å kjøre i 110 er bare litt mer enn i 100. 

Anonymkode: 88996...042

Skrevet

Jeg hadde lukket øynene for at han drakk, men alkoholen måtte han ha skaffet selv. 

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjort. Uten problem! 

Anonymkode: d303a...e51

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor går grensen for når det har noe å si da? 3 mnd? 6 mnd? 12 mnd?

Er andre lovfestede grenser like uviktige å forholde seg til? 0,2 er jo bare litt høyere promille enn 0,15. Å kjøre i 110 er bare litt mer enn i 100. 

Ikke kom her å påstå at ingen bryter fartsgrensen! Alle som har lappen har brutt fartsgrensen en eller annen gang! 

I akkurat dette tilfellet syns JEG at det er helt Ok å kjøpe en 6 pk. 

Hva andre mener om det bryr jeg meg svært lite om..

Skrevet

Jeg er delt. Å holder barna med alkohol er jeg motstander av. 

Her vi bor har det vært noen tilfeller med partydop i det siste. Politiet har advart oss. Så jeg hadde muligens valgt å sende med øl slik at han ikke takker ja til noe annet. Han er en fornuftig fyr men stoler ikke helt på at den alltid virker. 

Anonymkode: a4809...147

Skrevet
1 time siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Ikke kom her å påstå at ingen bryter fartsgrensen! Alle som har lappen har brutt fartsgrensen en eller annen gang! 

I akkurat dette tilfellet syns JEG at det er helt Ok å kjøpe en 6 pk. 

Hva andre mener om det bryr jeg meg svært lite om..

Jeg påstår ikke at det ikke blir gjort, men jeg synes likevell ikke det er noe man bør oppmuntre hverken ungene eller andre til.

Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort det. Har ikke barn i den alderen, men nevøer og nieser kjøper ikke til de heller. De har som regel venner som er eldre som kan kjøpe for de om det er sånn. 

Anonymkode: f9f30...f72

Skrevet

Jeg har en 17 åring, og vet at hun drikker på fest, men jeg kjøper ikke. Hun har jo venner over 18 år, som kjøper til henne. Og siden hun har begrenset med penger, er det ikke mange rusbrus hun får, og jeg vil ikke gi alkohol i tillegg til det.

Anonymkode: 98666...532

Skrevet

Jeg finnes ikke streng på alkohol, forholder meg bare til det absolutte minstekravet i loven. Som er 18 år.

Anonymkode: be26a...da7

Skrevet

Altså, når jeg var ung drakk vi fra hembrentkanna som sto på bordet, hvis vi ikke hadde med alkohol selv. Så er det sånne tilstander hadde jeg helt klart sendt med ungen eget. Men nå virker det heldigvis som om det ikke er like vanlig lenger 🙈

Anonymkode: 3caa5...f88

Skrevet

Da jeg var ung fikk jeg drikke hjemme, moren min trodde at det gjorde at hun da visste hva og hvor mye jeg drakk. Jeg drakk jo mye mer enn det jeg fikk med hjemmefra, så det fungerte dårlig.. Jeg kommer ikke til å kjøpe drikke til mine barn. 

Anonymkode: f80ec...931

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Altså, når jeg var ung drakk vi fra hembrentkanna som sto på bordet, hvis vi ikke hadde med alkohol selv. Så er det sånne tilstander hadde jeg helt klart sendt med ungen eget. Men nå virker det heldigvis som om det ikke er like vanlig lenger 🙈

Anonymkode: 3caa5...f88

Samme gjorde vi når jeg var ung,ante jo ikke hvor farlig det kunne være.

Anonymkode: 5ff57...fb7

Skrevet

Hadde sendt med brus og snacks. Er en grunn til at man ikke gir barna sine alkohol. Gutten din er fortsatt under 18, og det er i bunn og grunn du som er ansvarlig for hva som skjer hvis han drikker- spesielt med tanke om han får med seg alkohol hjemmenifra. 1.5 mnd eller 1 år- hadde hatt samme holdningen rett og slett.

Anonymkode: 9db1f...f86

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er delt. Å holder barna med alkohol er jeg motstander av. 

Her vi bor har det vært noen tilfeller med partydop i det siste. Politiet har advart oss. Så jeg hadde muligens valgt å sende med øl slik at han ikke takker ja til noe annet. Han er en fornuftig fyr men stoler ikke helt på at den alltid virker. 

Anonymkode: a4809...147

det er jo større sannsynlighet for at han takker ja til narkotika når han har drukket øl

Anonymkode: 064ef...b9e

Skrevet

Nei. Hadde lukket øynene litt for at han drakk (så lenge han kom hjem og ikke var veldig full). Men kommer aldri til å kjøpe alkohol til noen under 18 år.

Anonymkode: 3ec47...0bc

Skrevet

Jeg vet at de som ikke får tak i alkohol selv pga. Alder må nøye seg med hjemmebrent eller smuglersprit, så jeg ville sendt med han en 6 pk. Da vet du i alle fall at det ikke er noe tresprit han får i seg. Du er passe naiv viss du tror at en på 17 år og 10 mnd. på fest ikke drikker akohol bare pga. At mamma ikke vil kjøpe øl.

Anonymkode: c1986...3ec

Skrevet

helt greit :)

Anonymkode: 8bf0f...482

Skrevet

Tja... vet ikke helt. Han er jo bare 1,5 mnd unna at han kan kjøpe det selv, så stor praktisk betydning har det jo ikke om du sender med ham.

Jeg synes dog at 6 øl er mye. Selv hadde jeg blitt nokså full skullle jeg drukket såpass. Og dette er en ungdom. Du kan jo sende med 2-3 (kompromiss).

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at de som ikke får tak i alkohol selv pga. Alder må nøye seg med hjemmebrent eller smuglersprit, så jeg ville sendt med han en 6 pk. Da vet du i alle fall at det ikke er noe tresprit han får i seg. Du er passe naiv viss du tror at en på 17 år og 10 mnd. på fest ikke drikker akohol bare pga. At mamma ikke vil kjøpe øl.

Anonymkode: c1986...3ec

Er dette virkelig vanlig i dag? Da jeg var tenåring, så drakk vi aldri hjemmebrent, de eldre kjøpte vin, øl og rusbrus for oss. Og jeg er mor til 17 åringen, og det finnes ikke hjemmebrent på fester her. De eldre kjøper øl, vin og rusbrus for de. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er dette virkelig vanlig i dag? Da jeg var tenåring, så drakk vi aldri hjemmebrent, de eldre kjøpte vin, øl og rusbrus for oss. Og jeg er mor til 17 åringen, og det finnes ikke hjemmebrent på fester her. De eldre kjøper øl, vin og rusbrus for de. 

Nei, ikke her jeg bor ihverfall. 17-åringen min har flere eldre venner, og han har jevnaldrende venner med eldre søsken. De har ingen å problemer med å få noen til å handle, og aner ikke hva hjemmebrent er engang... 

Anonymkode: b3ce9...bf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...