Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #1 Skrevet 24. august 2018 Må man virkelig krangle seg til medisinering hos en ungdom.. føler jeg står å stanger hodet i veggen. Har en tenåring som har diagnosen adhd.. har null sperrer.. og sliter på skolen med konsentrasjon. Er utagerende hjemme. Vi får hjelp men det det tærer på fam. Nå er det slik at vi har hatt det så tøft i så mange år at vi har vurdert om barnet vårt flytter til far. Når de som sitter å bestemmer hvem som skal få medisiner hørte at det var snakk om annet bosted, så fikk ikke barnet medisiner likevel.. barnet har vel diagnosen uavhengig av boplass. Ser ungdommen sliter og har masse andre sosiale problemer. Det haster føler jeg. Nå føler jeg meg krenket som mor og vurderer å gå videre med dette om barnet ikke får hjelp snart. Andre med lignende erfaringer? Ser jo at det helt klart er best uten medisiner om det lar seg gjøre. Men her er det snakk om alvorlige problemer og utagering over lang tid.. og er ikke bare meg som mor som har det tøft.. det går ut over venner, andre fam. Medlemmer, naboer osv osv. Barnet trenger hjelp før det er for sent. Redd barnet mitt ender opp som narkoman om det her fortsetter... Anonymkode: 38390...551
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #2 Skrevet 24. august 2018 Merkelig, her blei medisinen kastet etter oss, og da jeg sa nei, blei de ganske så sure på meg...... min gutt er 8 år, og fått diagnosen Adhd , men det eneste han sliter med er konsentrasjonen . De så at han ikke kunne klare å lære å lese og skrive uten medisin, men det gjør han. Bup blei litt paff da... Deres situasjon er ganske anderledes enn vår og din gutt er mye eldre og burde fått raskt hjelp! Mulighet for å ta en ny runde med bup? Uff, er ikke greit dette! Anonymkode: 994dc...9cb
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #3 Skrevet 24. august 2018 Verste jeg har hørt.vi fikk beskjed av vår lege at medisinering av adhd er på lik linje med medisningering av diabetes o.l dette er en sykdom hvor du kan få medisiner som vil hjelpe deg.Hvorfor skal bup holde tilbake? Anonymkode: bd750...b76
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #4 Skrevet 24. august 2018 Knakk helt sammen i går.. vi har kjempet ,men har vært så ille at vi kan ikke dra på ferie eller noen ting pga oppførselen til barnet vårt. Kan fastlege ordne slikt hvis de får epikrise fra bup eller må alt gå gjennom legen på bup? Jeg er desperat etter hjelp.. det er ingen som forstår hvor mye dette tærer på familien.. Anonymkode: 38390...551
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #5 Skrevet 24. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Merkelig, her blei medisinen kastet etter oss, og da jeg sa nei, blei de ganske så sure på meg...... min gutt er 8 år, og fått diagnosen Adhd , men det eneste han sliter med er konsentrasjonen . De så at han ikke kunne klare å lære å lese og skrive uten medisin, men det gjør han. Bup blei litt paff da... Deres situasjon er ganske anderledes enn vår og din gutt er mye eldre og burde fått raskt hjelp! Mulighet for å ta en ny runde med bup? Uff, er ikke greit dette! Anonymkode: 994dc...9cb Har kontakt med de og hatt timer der i snart to år. Utredningen tok ett år Anonymkode: 38390...551
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #6 Skrevet 24. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Verste jeg har hørt.vi fikk beskjed av vår lege at medisinering av adhd er på lik linje med medisningering av diabetes o.l dette er en sykdom hvor du kan få medisiner som vil hjelpe deg.Hvorfor skal bup holde tilbake? Anonymkode: bd750...b76 Vi har snakket litt om evt flytting til far.. vi klarer snart ikke mer.. går ut over de andre barna osv. Pga dette ville psykiateren vente for å se om barnet kanskje ikke trengte medisiner hos far. Nå har vi ventet siden mai på dette og barnet har fått velge selv og var innstilt på å prøve medisiner. Barnet har jo diagnosen enten man bor her eller der. Føler meg krenket som mor for å si det sånn. Vi har hatt barnevern inne i bildet med mst for å få hjelp.. de også har konkludert med at barnet har et like godt hjem hos mor som hos far, så vi er godt snudd opp ned for å si det sånn.. alikevel føler jeg nå at hun ene tviler på meg som forelder. Er vel lov å si at vi har vurdert flytting når vi snart ikke klarer å ha barnet i huset mer pga kraftig adhd.. : ( Anonymkode: 38390...551
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #7 Skrevet 24. august 2018 Kjære vene, hvorfor har dere ikke fått prøve medisiner?! Ring BUP i dag og si at dere vil prøve medisin. Det er legen på BUP som gir klarsignal og følger opp i starten før fastlegen tar over. Men du må ikke si at dere sliter sånn innad i familien at barnet må medisineres. Du kan ikke ordlegge deg slik, fordi det er klart at for å «behandle» ADHD så er ikke medisin en mirakelkur. Hverdagen rundt, både hjemme og på skole, må også tilrettelegges. Du må forklare hvordan barnet opplever det, utagering, sosiale vansker, osv. Stå på krava dine! Anonymkode: 8d8c5...1bb
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #8 Skrevet 24. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har snakket litt om evt flytting til far.. vi klarer snart ikke mer.. går ut over de andre barna osv. Pga dette ville psykiateren vente for å se om barnet kanskje ikke trengte medisiner hos far. Nå har vi ventet siden mai på dette og barnet har fått velge selv og var innstilt på å prøve medisiner. Barnet har jo diagnosen enten man bor her eller der. Føler meg krenket som mor for å si det sånn. Vi har hatt barnevern inne i bildet med mst for å få hjelp.. de også har konkludert med at barnet har et like godt hjem hos mor som hos far, så vi er godt snudd opp ned for å si det sånn.. alikevel føler jeg nå at hun ene tviler på meg som forelder. Er vel lov å si at vi har vurdert flytting når vi snart ikke klarer å ha barnet i huset mer pga kraftig adhd.. : ( Anonymkode: 38390...551 Stakkars dere og ikke minst stakkars barn.På hvilket grunnlag nekter de medisin ?forstår ikke arrgumentet for hvorfor ikke?det finnes hjelpemiddeler for sykdommen hvorfor i alle dager skal ungen nektes det???gå til avisa.De roper ut om overmedisinering,men når de i virkeligheten nekter han medisin.skremmende Anonymkode: bd750...b76
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #9 Skrevet 24. august 2018 Dette var rart... føler veldig med deg! Har selv et barn med ADHD, og vi har slitt oss helt ut til tider... tror ingen kan sette seg inn i hvor krevende det kan være om man ikke har vært i samme situasjon.. her var medisin et valg vi måtte ta når diagnosen kom på bordet. Vi takket ja, og skal starte opp nå snart. Fikk inntrykk av at alle over 6 år med ADHD som hadde betydelig strev fikk tilbud om medisin. Hvor i landet er dere på bup? Må jo være noen forskjeller på de ulike bup avdelingene... vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn å få et møte å si at dette er noe dere må prøve. Men virker jo som dere har gjort det uten hell... kanskje kontakte pasientombudet (?) sende en formell klage? Har dere lagt frem god dokumentasjon fra skolen på hvor dårlig han fungerer? Klem 💕 Anonymkode: a51ca...771
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #10 Skrevet 24. august 2018 Det er det verste jeg har hørt på lenge. Få time hos en privatepraktiserende barnepsykiater og bli utredet der. Det går fort, bare noen timer om dere har alle papirene med. Dere blir overført til fastlege når dere er ferdige med medikamentutprøving. Vi har gjort det og ungen vår har fått en helt ny skolehverdag. Anonymkode: 97b6f...c37
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #11 Skrevet 24. august 2018 Veldig rart, her blei det snakka om medisinering av niåringen med ein gang diagnosen vart stilt, og det tok ikkje så mange vekene før vi var i gang med utprøving. Det går an å be om second opinion frå annan spesialist, men då må fastlegen henvise. Anonymkode: 57035...7d3
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #12 Skrevet 24. august 2018 Så rart. Opplevde det motsatte her. Gutt 7 år. "Han har adhd så da setter vi opp en time for å snakke om medisinutprøving". Ehhh, nei takk. I ditt tilfelle er det utrolig rart at dere ikke skal få prøve. Be om en second opinion fra annen bup, evt benytt dere av fritt sykehusvalg og bytt til annen bup, evt så klager dere til fylkesmannen eller hvem som har ansvar for tilsyn av bup'ene. Lykke til! Anonymkode: 89ce0...bce
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #13 Skrevet 24. august 2018 Men de har jo et poeng, at helt uavhengig av dine evner som mor så KAN det hende at han klarer seg uten medisiner hos far. Om han likevel skal flytte er det vel best å utsette medisineringen til flytting er gjennomført? Anonymkode: ca22f...961
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #14 Skrevet 24. august 2018 Du bør jo få pratet med bup, slik at de kan begrunne nekt av medisinering. Kan det være at de mener den utagerende oppførselen heller skyldes manglende grensesetting, inkonsekvente regler, manglende mannlig rollemodell og/eller usikkerhet? Hvorfor ikke la han flytte for å se om det gir ham oppfølgingen han trenger? Anonymkode: 8b9ac...b91
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #15 Skrevet 24. august 2018 Takk alle sammen. Går det å prøve privatpraktiserende psykiater for barn vurderer vi det. Vi er utsitt. Er et helt team som er enige om at dette ikke skyldes manglende grensesetting, omsorgssvikt eller lignende. Barnet har kraftig umedisinert adhd. Og det er ikke bare hos oss det er problemer. Vi skal prøve flytting for å se om en forandring kan ha litt å si..derfor vil psykiateren på bup avvente.. men alle er enige om diagnosen. alle er enige om at barnet sliter.. har lyst til å hyle.. føler jeg stanger hodet i veggen. Har snakket med barnevernstjenesten som sier vi har gjort en kjempejobb men at noenganger er det lurt å prøve en forandring for å se om det kan bli litt bedre.. jeg føler de tyner barnet vårt.. er jo bevist at medisiner kan få tilbake struktur og gjøre det lettere å rwgulere følelser og impulsivitet.. hvorfor får andre barn medisiner men ikke vårt.. vurderer å gå til vg med historien så kan folk se og forstå hvor jævlig dette har vært.. ord kan ikke beskrive.. det sliter ut hele familien.. nå er jeg tvunget til å bestemme at mitt barn flytter for å kanskje få medisiner om lenge. Barnet gråt da vi skulle på time å få medisiner.. så sier psykiateren at vi må vente.. Anonymkode: 38390...551
Anonym bruker Skrevet 24. august 2018 #16 Skrevet 24. august 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk alle sammen. Går det å prøve privatpraktiserende psykiater for barn vurderer vi det. Vi er utsitt. Er et helt team som er enige om at dette ikke skyldes manglende grensesetting, omsorgssvikt eller lignende. Barnet har kraftig umedisinert adhd. Og det er ikke bare hos oss det er problemer. Vi skal prøve flytting for å se om en forandring kan ha litt å si..derfor vil psykiateren på bup avvente.. men alle er enige om diagnosen. alle er enige om at barnet sliter.. har lyst til å hyle.. føler jeg stanger hodet i veggen. Har snakket med barnevernstjenesten som sier vi har gjort en kjempejobb men at noenganger er det lurt å prøve en forandring for å se om det kan bli litt bedre.. jeg føler de tyner barnet vårt.. er jo bevist at medisiner kan få tilbake struktur og gjøre det lettere å rwgulere følelser og impulsivitet.. hvorfor får andre barn medisiner men ikke vårt.. vurderer å gå til vg med historien så kan folk se og forstå hvor jævlig dette har vært.. ord kan ikke beskrive.. det sliter ut hele familien.. nå er jeg tvunget til å bestemme at mitt barn flytter for å kanskje få medisiner om lenge. Barnet gråt da vi skulle på time å få medisiner.. så sier psykiateren at vi må vente.. Anonymkode: 38390...551 Tenker at du bør gå til VG så kan hylekort om for mye medisinering få se baksiden av medaljen.ingen velger å gi ungen sin medisin om de ikke har adhd.tror ikke så mange forstår hvilken konsekvensen det vil få å gi et barn uten adhd medisin og at det er ihverfall ikke noe du gjør pga latskap Anonymkode: bd750...b76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå