Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #1 Skrevet 23. august 2018 "Om det er rett eller galt å drepe en person kommer an på kulturen du er oppvokst i, hva neuronene dine sier at du skal gjøre samt miljøpåvirkning - hva som er rett og galt kommer an på hva loven i det landet du bor i sier. I noen land er det lov å steine, vi kan ikke komme og si at de ikke skal gjøre det; for det kan være rett å gjøre det for de som bor der". Hvorfor, hvorfor ikke? Anonymkode: b03e6...bde
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Det der kan du trygt si til et barn. De vil garantert ikke forstå hva du mener Anonymkode: 886e3...350
graa Skrevet 23. august 2018 #3 Skrevet 23. august 2018 Du kan gjerne si at kulturer er ulike, og noen er bedre enn andre.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #4 Skrevet 23. august 2018 Forstår ikke helt koplingen til Gud i dette innlegget... Anonymkode: fe959...8c3
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #5 Skrevet 23. august 2018 Hva har dette med Gud å gjøre? Man kan fint forklare barn hva som er lov i ulike land og prøve å forklare hvorfor det er slik, ut fra historie og kultur. Så kan man drøfte etikken rundt det, hvorfor man er enig eller uenig. For litt siden hadde jeg en interessant prat med min eldste rundt det med å bruke "oppdragervold" i ulike land. Mitt generelle standpunkt er at det ikke er greit å slå barn. Men jeg forklarte også at slik vi bor (i Norge) er det heller ikke nødvendig. Vi har mulighet til å la våre barn prøve og feile, teste grenser osv, fordi det stort sett er ganske ufarlig pga lav kriminalitet. Om man bor i en middelsstor by i Pakistan, har man ikke samme mulighet til at barna kan prøve og feile - for det kan bli livsfarlig. Der er blant annet kidnapping, drap og overgrep mot barn og ungdom veldig vanlig. Om alternativet til at ungdommen din blir voldtatt og drept fordi det følger reglene, er at du må gi det en skikkelig lusing slik at det blir redd for å bryte reglene, så ville jeg gjort det uten å blunke. Altså, i noen kulturer er det rett og slett livsfarlig å ha barn som ikke hører etter og følger grensene som er satt. Da vil de fleste foreldre ha en mye mer ekstrem metode for at barnet SKAL høre, som et ledd i beskyttelse. Det kan jeg ha forståelse for som mor, selv om jeg synes det er forferdelig. Anonymkode: 7265d...703
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #6 Skrevet 23. august 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forstår ikke helt koplingen til Gud i dette innlegget... Anonymkode: fe959...8c3 Ikke? Vel, det skal jeg forklare. Kristne tror at Gud har sagt at man ikke skal ta liv. Annet enn i selvforsvar. Anonymkode: b03e6...bde
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #7 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ikke? Vel, det skal jeg forklare. Kristne tror at Gud har sagt at man ikke skal ta liv. Annet enn i selvforsvar. Anonymkode: b03e6...bde Kommer an på hvilke kristne du spør! Anonymkode: 7ad76...2a5
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #8 Skrevet 23. august 2018 Lurer på hvor mange tusen som ble drept i Guds navn under korstogene? Eller som er dømt til døden i landet der hvor det står på pengesedlene «in God We trust» og presidenten insettes med hånden på Bibelen? Det står i Bibelen, Romerne 13,1-2. Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. Det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som er ved makten, er innsatt av Gud. Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot Guds ordning, og de som gjør det, skal få sin dom. Hvis man ikke tror på Gud kan man bruke argumenter som tilsier at det ikke er greit å drepe andre, eller tilfeller der man synes det er greit å drepe, basert på humanisme, etikk, konsekvenstenkning o.s.v. Jeg er ikke enig i utsagnet ditt, og finner det heller ikke logisk, og ville derfor aldri synes det var greit å si det til noen barn. Jeg mener tommelfingerregelen er at man ikke skal drepe andre. Jeg synes heller ikke krig er et godt argument (selv om staten Norge er uenig med meg der), unntatt om man er under direkte angrep. Drap er forsvarlig i selvforsvar, eller for å forhindre et annet/flere drap. Anonymkode: 03e3c...ac3
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #9 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Lurer på hvor mange tusen som ble drept i Guds navn under korstogene? Eller som er dømt til døden i landet der hvor det står på pengesedlene «in God We trust» og presidenten insettes med hånden på Bibelen? Det står i Bibelen, Romerne 13,1-2. Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. Det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som er ved makten, er innsatt av Gud. Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot Guds ordning, og de som gjør det, skal få sin dom. Hvis man ikke tror på Gud kan man bruke argumenter som tilsier at det ikke er greit å drepe andre, eller tilfeller der man synes det er greit å drepe, basert på humanisme, etikk, konsekvenstenkning o.s.v. Jeg er ikke enig i utsagnet ditt, og finner det heller ikke logisk, og ville derfor aldri synes det var greit å si det til noen barn. Jeg mener tommelfingerregelen er at man ikke skal drepe andre. Jeg synes heller ikke krig er et godt argument (selv om staten Norge er uenig med meg der), unntatt om man er under direkte angrep. Drap er forsvarlig i selvforsvar, eller for å forhindre et annet/flere drap. Anonymkode: 03e3c...ac3 Det du lister opp kan vær forklaring på hvorfor noen dreper, ikke en unnskyldning. Anonymkode: 03e3c...ac3
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #10 Skrevet 23. august 2018 Det at man ikke tror på Gud betyr ikke at man ikke har moral. Anonymkode: 05570...d7f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #11 Skrevet 23. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: "Om det er rett eller galt å drepe en person kommer an på kulturen du er oppvokst i, hva neuronene dine sier at du skal gjøre samt miljøpåvirkning - hva som er rett og galt kommer an på hva loven i det landet du bor i sier. I noen land er det lov å steine, vi kan ikke komme og si at de ikke skal gjøre det; for det kan være rett å gjøre det for de som bor der". Hvorfor, hvorfor ikke? Anonymkode: b03e6...bde Og der var du igjen. Jada, jada alle som ikke tror på gud er noen amoralske primitive vesner som følger sine lyster. Kristne mennesker er sååååå gode for det har gud sagt de skal være. Anonymkode: a6e34...bde
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #12 Skrevet 23. august 2018 Jeg tror ikke på Gud, men jeg er da totalt imot å drepe mennesker, også dyr, så jeg er veganer. Er faktisk ikke sånn, at vi som ikke er kristne har dårlig moral. Anonymkode: 25768...583
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #14 Skrevet 23. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: "Om det er rett eller galt å drepe en person kommer an på kulturen du er oppvokst i, hva neuronene dine sier at du skal gjøre samt miljøpåvirkning - hva som er rett og galt kommer an på hva loven i det landet du bor i sier. I noen land er det lov å steine, vi kan ikke komme og si at de ikke skal gjøre det; for det kan være rett å gjøre det for de som bor der". Hvorfor, hvorfor ikke? Anonymkode: b03e6...bde Idiotisk. Anonymkode: d1765...434
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #15 Skrevet 23. august 2018 1 minute ago, Anonym bruker said: Idiotisk. Anonymkode: d1765...434 Takk for slående argumentasjon. Der var du hele internettet. Anonymkode: b3698...dc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå