Gå til innhold

Hva ville du gjort med denne babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby på 10 mnd. Inntil nå ammet i søvn, og så lagt over i sin seng. 

Men nå, de siste dagene har han blitt helt håpløs!! Han våkner når han legges over, og da er helvete i gang. Han sovner ikke igjen. Nå de siste kveldene har jeg sittet ved sengen hans til han har sovnet, det har tatt opp til to timer. Han får gråte litt, men jeg sitter hele tiden ved han og hysjer og trøster. Tar han opp og roer om det blir mye gråt. 

Gjør vi det riktig? Han har et eldre søsken som skal legge seg, men det blir jo ikke noe oppmerksomhet når vi ikke får babyen til å sovne. Neste uke reiser far på jobb, og jeg er alene med de. Da må storesøsken bare legge seg, ikke noe bok eller noe, siden jeg må sitte til den babyen som ikke sover! 

Gjør jeg det rett? Hva kan jeg gjøre? Samboer mener vi bare må ta han opp, men jeg orker ikke ha han opp. Han er såpass urolig om nettene (opp sikkert 10 ganger), pluss sover elendig på dagen- så kveldene vil jeg ha litt i fred!

Anonymkode: 132f4...d14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feilen er nok at du tar ham opp. Da må du begynne helt fra starten igjen. Jeg brukte sovekarin sin metode. 

Første kvelden, sitt ved sengen og si godnatt og ikke ta ham opp. 

Andre kvelden flytt stolen litt unna. Tredje kvelden enda litt lenger. Du går inn, legger ham ned, sier godnatt og viser du er der, og går igjen. 

Sitt i døren, og siste kvelden går du ut av rommet. Gå tilbake med 1,5 min intervaller hvis han skriker. Legg ham ned, si godnatt og gå. Gjør det med trygghet og kjærlighet naturligvis. Men ikke ta ham opp. 

Tro meg, det er verdt å bruke et par kvelder på det. Min var en drøm å legge etter st jeg hadde brukt denne metoden. Barnet lærer at det ikke blir tatt opp, men at det er godnatt og sovetid.

Hvis du for eks legger ham kl 19 (slik anbefalingen er), så kan du begynne litt over kl 18. Tone ned belysningen litt, ingen skjermer eller hvit støy. Pusse tenner, få på nattdrakt, lese bok, synge godnattsang og så i seng. Da får han rutinen bedre på plass. 

Anonymkode: 359ab...3fe

Skrevet

Slutt å amme på soverommet slik at amming ikke forbindes med søvn. Amme kun på dagtid. 

Anonymkode: d2b36...0c1

Skrevet

Klassisk musikk i bakgrunnen for at det skal være noe som opptar han annet enn å ikke få sove

Anonymkode: 9531a...2b2

Skrevet

Du må i alle fall IKKE ta han opp. 

Ellers trygge, trøste, si god natt og være i nærheten, men er barnet lagt til sengs, så skal barnet være i senga. 

Anonymkode: b63a3...1b4

Skrevet

Selg på Finn.no

Anonymkode: 04a2a...7a9

Skrevet

Kast han i søppelet og kjøp en ny og bedre en.

Anonymkode: 59875...d2a

Skrevet

Jeg hadde lagt storesøsken først jeg. Og om nødvendig hadde jeg holdt baby Til den sovna. Noen ganger trenger de mer nærhet. 

Mlne er nå 6 og 7 og har ofte sovna i armene mine når de var mindre. Nå sovner de fint i sengene sine. 

Anonymkode: 448a5...b1f

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i din situasjon. Da minste var 9-10 MNDR, ble han helt umulig ved legging. Han sovnet på puppen, det var ikke det men han begynte å våkne hver halvtime utover kvelden før mer pupp.

Til slutt la jeg ham våken i senga. Mett selvsagt. Tror kanskje jeg supplerte med flaske også rett før legging. Han begynte umiddelbart å protestere, var jo vant til å sovne med pupp i munnen. Jeg holdt meg i nærheten og tror kanskje jeg snakket til ham gjennom døra også innimellom, slik at han skjønte at han ikke var forlatt. Det ble litt skriking, men den ble etterkvart ganske halvhjertet og varte i Max 10 min.

Neste kveld gjorde jeg det likedan, da sutret han kanskje i 5 minutter. Etter 4-5 kvelder la jeg ham bare, sa god natt. Etter noen sekunders sutring roet han seg. Problem løst.

Jeg er klar over at noen sikkert syns dette er feil, men jeg var så sliten og lei av aldri å få fred på kvelden at jeg bare måtte ta grep. Hadde aldri gjort det sånn med et mindre barn. Men et barn på 10 MNDR begynner å få egen vilje. Hører godt forskjell på desperat gråt fordi de er redde/sultne eller gråt fordi de ikke får det helt som de vil, som var tilfelle her.

Skrevet

la være og amme, stor baby kan få vanlig mat

Anonymkode: 22f56...2cc

Skrevet

Takk for tips.. har sittet i snitt to timer hver kveld nå. Er så sliten, er desperat etter litt kveld. De to eldste stakkar lå på hver sin iPad.. gikk litt mellom de og en rasende baby. Synes så synd på alle, dette funker ikke for noen.. men kan ikke fortsette med slike kvelder. Nå sitter jeg faktisk og hører på at han gråter.. og tidligere har jeg syntes det har vært fælt, men kjenner nå at jeg blir irritert. Har gått inn og ut og lagt han ned 50 ganger tipper jeg.. Kjenner jeg bare må la han gråte litt så jeg ikke blir sint på han, da er det bedre å la han rase litt?

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips.. har sittet i snitt to timer hver kveld nå. Er så sliten, er desperat etter litt kveld. De to eldste stakkar lå på hver sin iPad.. gikk litt mellom de og en rasende baby. Synes så synd på alle, dette funker ikke for noen.. men kan ikke fortsette med slike kvelder. Nå sitter jeg faktisk og hører på at han gråter.. og tidligere har jeg syntes det har vært fælt, men kjenner nå at jeg blir irritert. Har gått inn og ut og lagt han ned 50 ganger tipper jeg.. Kjenner jeg bare må la han gråte litt så jeg ikke blir sint på han, da er det bedre å la han rase litt?

Skjønner at du er sliten. Du har rett i at det er langt bedre å trekke seg unna når du kjenner irritasjon.

Husk at det er forskjell på en større unge som gråter fordi han ikke får det helt som han vil og et spedbarn.

Endret av Hjertefru

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...