Gå til innhold

Fibromyalgi, nokon som har det her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Doktor sa jeg sannsynligvis hadde fibromyalgi, ikke så veldig alvorlig tilfelle (enda). Jeg kjenner meg godt igjen i symptomer. Jeg er arbeidsfør, men opplever ganske store plager i hverdagen, stivheit om morgenen. Vondt i kroppen. Også syns jeg at jeg har fått treigere hjerne? Jeg strever med å planlegge og gjennomføre. Har tidligere ikke hatt slike problemer. Kan det ha med fibromyalgi å gjøre? Har også fått dårlig hukommelse så husker ikke helt hva legen sa.... Hvordan er dine erfaring er med fibromyalgi, og hvordan lever man best mulig med denne diagnosen? 

Anonymkode: df1bb...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Har vært syk i snart 30 år. Blir verre for hvert år som går. Har en del andre skader og sykdommer også som gjør meg tilnærmet invalid i perioder. Er fremdeles i jobb, men er anbefalt å søke gradert ufør nå, fullt er uaktuelt da det er viktig for meg å jobbe det jeg kan. Med delvis kan jeg være mamma, meg og kollega. Holder kroppen noenlunde i sjakk med fysio og øvelser derfra. Hukommelse og treig hjerne er en del av hverdagen dessverre. Blir påvirket av å gå rundt med så sterke smerter 24/7, så antar det er en bivirkning av smertene. Man må bare finne sitt tempo og drite en lang marsj i «flink pike»-syndromet. Det straffer seg til slutt. Smertelig egenerfart. For meg virker heller ingen medisiner man kan få mot fm. Har vært gjennom alle. Neurontin, Lyrica, Sarotex, Ldn, osv osv. Bruker nå sterkere smertestillende ved behov bare. Håper du finner din vei 🌸 

Anonymkode: 2e757...bc9

Skrevet

Jeg har problemer med å organisere, husker dårlig, strever med konsentrasjon, er sliten/trøtt, stiv i kroppen om morgenen, verker i hele kroppen. 

Jobber fremdeles fullt, har 3 barn og en del verv utenom. 

Mine mestringsstrategier: Jeg er veldig nøye med kostholdet, merker med en gang når jeg skeier ut. Spiser lite sukker, lite raske karbohydrater, mye mer fett enn før, merket stor endring da jeg la om kosten. 

Søvn: jeg har lite lys på om kvelden, slår av TV og telefon en time før leggetid, sover på helt mørkt rom. Passer på å ha jevn døgnrytme, hverdag og helg.  

Oppmerksomhet/fokus: mediterer nesten daglig i 5-10 minutter. 

Verking: passer på å bevege kroppen det jeg kan, en slags modifisert yoga, går tur 30-90 minutter minst 4 dager i uken. I tillegg tar jeg badstu eller varmt bad (med magnesium) ukentlig.

Jeg bruker en del tid hver uke på meg selv, men det kjenner jeg at jeg må, hvis jeg skal holde meg stabil. Har heldigvis store barn som klarer seg mer selv, som hjelper til, PG som kan bli med på enkelte av aktivitetene mine. 

Jeg kjenner at dette fungerer bra for meg, men vet jo at mange strever mer enn jeg gjorde i utgangspunktet. 

Anonymkode: b245e...5e1

Skrevet

Alle har jo fibromyalgi for tiden! 

Anonymkode: 3828a...d18

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle har jo fibromyalgi for tiden! 

Anonymkode: 3828a...d18

Og det baserer du på hva? 

Skrevet

Det er mange med fibromyalgi, men når du ser på hva menneskene gjør med verden, maten, kroppene og hodene sine, så er det neimen ikke rart! 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange med fibromyalgi, men når du ser på hva menneskene gjør med verden, maten, kroppene og hodene sine, så er det neimen ikke rart! 

Fibromyalgi er ikke en livstilsykdom. Og ikke en «ny» sykdom.  

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fibromyalgi er ikke en livstilsykdom. Og ikke en «ny» sykdom.  

Jeg tenker ikke på individnivå, som at enkeltmennesker tar uheldige valg. Men med forurensning, mikroplast med hormonstimulerende egenskaper i havene, genmodifisering av mat, endring av samfunnsstrukturer, kunstig lys,asfalt overalt, forandringer i aktivitetsnivå, tid brukt inne/ ute, endringer i søvnmønster, sterile miljøer og bakteriesammensetninger, +++ er det vel ikke usannsynlig at det kan være økende sykdom på systemnivå? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Har vært syk i snart 30 år. Blir verre for hvert år som går. Har en del andre skader og sykdommer også som gjør meg tilnærmet invalid i perioder. Er fremdeles i jobb, men er anbefalt å søke gradert ufør nå, fullt er uaktuelt da det er viktig for meg å jobbe det jeg kan. Med delvis kan jeg være mamma, meg og kollega. Holder kroppen noenlunde i sjakk med fysio og øvelser derfra. Hukommelse og treig hjerne er en del av hverdagen dessverre. Blir påvirket av å gå rundt med så sterke smerter 24/7, så antar det er en bivirkning av smertene. Man må bare finne sitt tempo og drite en lang marsj i «flink pike»-syndromet. Det straffer seg til slutt. Smertelig egenerfart. For meg virker heller ingen medisiner man kan få mot fm. Har vært gjennom alle. Neurontin, Lyrica, Sarotex, Ldn, osv osv. Bruker nå sterkere smertestillende ved behov bare. Håper du finner din vei 🌸 

Takk for svar!!! Jeg vet ikke hvor mye av plagene som skylde fibromyalgi og hvor mye som rett og slett er søvnmangel som har gjort meg enda latere og sløvere enn vanlig. Jeg gikk lenge og trodde det bare var fordi jeg har mange små barn og sov lite. Men nå sover de ofte gjennom natten, og jeg er fremdeles avlogget både fysisk og psykisk føler jeg... Når fikk du diagnose? Jeg har egentleg alltid følt meg uten overskudd, (men har gått utfra, og fått høre, at jeg bare er lat) og har hatt mye senebetennelse i håndeledd og ellers diffuse smerter. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har problemer med å organisere, husker dårlig, strever med konsentrasjon, er sliten/trøtt, stiv i kroppen om morgenen, verker i hele kroppen. 

Jobber fremdeles fullt, har 3 barn og en del verv utenom. 

Mine mestringsstrategier: Jeg er veldig nøye med kostholdet, merker med en gang når jeg skeier ut. Spiser lite sukker, lite raske karbohydrater, mye mer fett enn før, merket stor endring da jeg la om kosten. 

Søvn: jeg har lite lys på om kvelden, slår av TV og telefon en time før leggetid, sover på helt mørkt rom. Passer på å ha jevn døgnrytme, hverdag og helg.  

Oppmerksomhet/fokus: mediterer nesten daglig i 5-10 minutter. 

Verking: passer på å bevege kroppen det jeg kan, en slags modifisert yoga, går tur 30-90 minutter minst 4 dager i uken. I tillegg tar jeg badstu eller varmt bad (med magnesium) ukentlig.

Jeg bruker en del tid hver uke på meg selv, men det kjenner jeg at jeg må, hvis jeg skal holde meg stabil. Har heldigvis store barn som klarer seg mer selv, som hjelper til, PG som kan bli med på enkelte av aktivitetene mine. 

Jeg kjenner at dette fungerer bra for meg, men vet jo at mange strever mer enn jeg gjorde i utgangspunktet. 

Tusen takk for svar!! Fikk motivasjon til å legge kosten tilbake til grovkarbo, og gå ned noen kilo i samme slengen. Skal prøve å prioritere gåturer og egentid. Men jeg har fire barn under 8 år, så det er fort gjort å synke sammen på sofaen når sistemann har sovne. Og viss jeg orker mer så prioriterer jeg gjerne oppvask og klesvask.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...