GÃ¥ til innhold

Dere som har hest 🎈🚨

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har veldig lyst på hest. Og har såklart nesten overtalt faren, for hun er jo prinsessa hans 🙄 Så før jeg og sier ja, må jeg ha litt hjelp.

Men hva koster det ca i året nå til dags?

tenker ink stallplass. Vertinner osv. 

Jeg drev mye med hest når jeg var liten, så jeg har erfaring med hest.

Og mannen er oppvokst som bonde. Så 1t kjøring så har hesten flott beite om sommeren 😊 

Anonymkode: 48ea8...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min har veldig lyst på hest. Og har såklart nesten overtalt faren, for hun er jo prinsessa hans 🙄 Så før jeg og sier ja, må jeg ha litt hjelp.

Og mannen er oppvokst som bonde. Så 1t kjøring så har hesten flott beite om sommeren 😊 

Vi har en ponni. Med alle utgifter som smed, ridekurs, ridetimer, veterinær ( en runde kolikk feks) så ligger vi på ca 10000 i mnd. 

Anonymkode: 39a47...636

Skrevet

Det spørs helt på hvor i landet dere bor, hva slags stallplass, hva slags hest (stor forskjell på hvor mye de spiser) og en hel masse annet. I år er det forkrise, fordi det har vært så lite regn at det har blitt berga inn veldig lite høy. Jeg vet om folk som importerer høy fra USA for å kunne fore hestene sine gjennom vinteren, det sier seg selv at dette koster en liten formue, minst! 

Dere må sjekke priser der dere bor, og på den/de stallene som er aktuelle, og lage budsjett selv. Dere trenger stallplass, grovfor, kraftfor, hovslager, vetrinærutgifter, forsikring, utstyrsbudsjett, mulighet til å transportere hesten hvis den trenger å komme seg raskt til vetrinærklinikk (ikke alt kan gjøres hjemme), transport til og fra stall til dere, ekstra klesbudsjett (stallklær blir utsatt for mye slitasje) og sikkert mer småting som jeg ikke kommer på i farte. Ja, også må dere ikke glemme å sette av penger til instruktør i budsjettet. 

Hesten kan ikke slippes alene på beite hos svigerforeldrene dine, hester er flokkdyr og trenger hestevenner for å føle seg trygge. Dersom dere skal ha hesten dit på beite, trenger dere dermed minst en hest til som kan være med den (dette kan ofte ordnes ved å leie ut en beiteplass). Med mindre det allerede finnes trengs det også godt gjerde til beitet (strømgjerde er fint til sommerbeite, lett å sette opp, og å ta ned igjen, og kan flyttes etterhvert som de beiter ned et område). Hester må også ha daglig tilsyn også når de er på beite. Eventuelt må dere ha beiteleie som en del av budsjettet.

Anonymkode: ad501...31b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beite 1 t kjøring unna? Hvordan skal det hjelpe? Skal dere kjøre ungen fram og tilbake hver dag? 

Anonymkode: c1198...08b

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beite 1 t kjøring unna? Hvordan skal det hjelpe? Skal dere kjøre ungen fram og tilbake hver dag? 

Anonymkode: c1198...08b

Det hjelper jo selvsagt på i forhold til å leie beite. Mulig at det også betyr at noen bor der som kan ha daglig oppsyn med hesten på beite, ellers blir det jo den kjøretiden hver eneste dag når det er beitesesong. Muligens kan dere også tilby beite til andre, hi, siden deres hest vil trenge selskap. Da kan jo oppsyn også deles på.

Skrevet

Alt fra 6 til 10 000 i måneden. Kommer an på størrelse på hesten og stallplassen. Stor stall med ridehus er ganske dyrt, selve stallplassen, så kommer jo for i tillegg.

Smed, en ridehest kan skos ca hver sjette uke. Jeg betaler 1000 per gang, pluss sko, vinterskoene kan gjerne brukes hele vinteren. 

Forsikring. 300 i måneden. Egenandel er 20% av kostnaden. Behandling av hest kommer raskt opp i 10 000 og mer ved sykdom.

Utstyr, bare basis utstyr koster rundt 20 000,- vil jeg tippe. Men mye kan nok kjøpes brukt. 

Jeg har 8 000 i faste utgifter på min kaldblodshest (da er alt regnet inn) men det er billig. Ponnien på stallen der jeg har betaler 1 500  mindre i stalleie.

Anonymkode: bca25...6ee

Skrevet

Hvor i landet? Jeg betaler 1000 i mnd for tom boks i kald stall med fri tilgang på ridebane og oppvarmet utstyrsrom. (Dugnadstall. Jeg har 3 innslipp/utslipp vakter pr uke og helgevakter hver tredje helg)

i tillegg kommer spon, (min er renslig, så ca en sekk og uke) høy, ( I år er høy dyrt så han spiser for 30-50 kr pr dag (venter på foranalyse) )kraftfôr og sko (1000 pr  gang +sko. Vintersko og snøsåler er dyrere enn sommersko) i tillegg. 

hvert år må du beregne tannrasp, ormekur og vaksine (minimum) hos dyrlege. Utstyr koster flesk, hester skader seg ofte og de krever daglig tilsyn og arbeid.

Skrevet
1 time siden, skjotta skrev:

Hvor i landet? Jeg betaler 1000 i mnd for tom boks i kald stall med fri tilgang på ridebane og oppvarmet utstyrsrom. (Dugnadstall. Jeg har 3 innslipp/utslipp vakter pr uke og helgevakter hver tredje helg)

i tillegg kommer spon, (min er renslig, så ca en sekk og uke) høy, ( I år er høy dyrt så han spiser for 30-50 kr pr dag (venter på foranalyse) )kraftfôr og sko (1000 pr  gang +sko. Vintersko og snøsåler er dyrere enn sommersko) i tillegg. 

hvert år må du beregne tannrasp, ormekur og vaksine (minimum) hos dyrlege. Utstyr koster flesk, hester skader seg ofte og de krever daglig tilsyn og arbeid.

Jeg har i Akershus. Ridehall og bane på nabogården som vi kan låne til oppgitte timer. Jeg var heldig da hun i stallen ønsket noen voksne damer inn for balansen, mye ungjenter der. Jeg betaler 6 000 ink for, foring morgen og kveld samt å få sluppet ut i luftegård, og ridebanen da. Videre blir det ca 2 000 ekstra i måneden forsikring, skoing, vaksine, tannrasp, nytt utstyr osv. Hvis jeg tar beløpet delt på tolv. 

Anonymkode: bca25...6ee

Skrevet

Oi, jeg visste det var dyrt med hest, men så dyrt. Dette er ikke for enhver lommebok nei

Anonymkode: dbfb5...4cf

Skrevet

Vi betaler minst 10.000,- men somregel 15.000,-+++ i mnd.. Husk at det også må settes av minst 1-2 timer til riding hver dag + tid til møkking/ foring hvis dette ikke er aktuelt å betale for. I tillegg kommer jo tiden det tar å kjøre dit og evt dugnader etc..

Anonymkode: 7f6be...452

Skrevet

Jeg har aktiv konkurranse hest og min koster rundt 17000-18000 i måneden sykt dyrt!!

Anonymkode: b9cbb...92d

Skrevet

Det er så inviduelt. 

Eg har 2 hestar og ein ponni. 

Betaler ca 1200 i mnd for to storballer med høyensilage. 

Og 1000 kr i året for leiga av ei løe. 

Er ikkje mykje ekstra me betaler på dei. 

Friske og raske hester 

Anonymkode: 5c1fa...a9a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er så inviduelt. 

Eg har 2 hestar og ein ponni. 

Betaler ca 1200 i mnd for to storballer med høyensilage. 

Og 1000 kr i året for leiga av ei løe. 

Er ikkje mykje ekstra me betaler på dei. 

Friske og raske hester 

Ingen hovstell? Tannstell? Vaksine? 

Før meg er de tre tingene helt grunnleggende og like viktige som mat og vann.

Skrevet
1 time siden, skjotta skrev:

Ingen hovstell? Tannstell? Vaksine? 

Før meg er de tre tingene helt grunnleggende og like viktige som mat og vann.

Dei er barfot så det ordner eg sjølv. 

Jo tannstell og vaksine er ein selfølge og blir følgt opp regelmessig. 

Men det kjem ikkje ekstra utgift kvar mnd 😊

Det er store variasjon ang kva ein hest koster. 

Både pgr av kossen rase det er,kor ein leiger stell,kjøpe for og kva hesten skal brukes til 😊

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Dei er barfot så det ordner eg sjølv. 

Jo tannstell og vaksine er ein selfølge og blir følgt opp regelmessig. 

Men det kjem ikkje ekstra utgift kvar mnd 😊

Det er store variasjon ang kva ein hest koster. 

Både pgr av kossen rase det er,kor ein leiger stell,kjøpe for og kva hesten skal brukes til 😊

Nå er vel ikke det helt relevant her med tanke på alt de ikke høres helt hestevant ut da 😉 tviler på at hi tar hovstellet selv

Anonymkode: c6ed2...3a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...