Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #1 Skrevet 21. august 2018 Jeg vet ikke, men når jeg ser bilder fra gamle dager alt fra før krigen frem til 70-tallet så legger jeg alltid merke til hvor mye mer maskuline, elegante og kjekkere menn var før i tiden. Synes at de fleste av dagens unge menn er bare noen små fjotter. Anonymkode: 82607...525
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #2 Skrevet 21. august 2018 Litt enig. De var sterke etter fysisk arbeid. Galante og velstelte. Anonymkode: 124b5...3ed
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #3 Skrevet 21. august 2018 Jeg tenker at de som er kjekke er kjekke uansett hva som er mote. Før i tiden var det mote å være bredskuldret, på 90-tallet var det on å være overmuskuløs og nå er det om å være stylet og mindre maskulin. Anonymkode: 7d462...373
Hjertefru Skrevet 21. august 2018 #4 Skrevet 21. august 2018 De ble nok fortere voksne, og mange jobbet fysisk. Og så var jo overvekt mindre vanlig....
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #5 Skrevet 21. august 2018 Det tror jeg ikke. De hadde nok finere kropper, slanke og naturlig muskuløse på grunn av kosthold og fysisk arbeid. Og de kledde seg mer elegant. Men både menn og kvinner hadde dårlige tenner, og tannstillingen ble ikke korrigert. Mange hadde vært underernært som barn, noe som kan gi lav vekst og deformert skjelett. I det store og hele er nok mennesker penere enn noen gang før. Anonymkode: 3ee81...585
Anonym bruker Skrevet 21. august 2018 #6 Skrevet 21. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det tror jeg ikke. De hadde nok finere kropper, slanke og naturlig muskuløse på grunn av kosthold og fysisk arbeid. Og de kledde seg mer elegant. Men både menn og kvinner hadde dårlige tenner, og tannstillingen ble ikke korrigert. Mange hadde vært underernært som barn, noe som kan gi lav vekst og deformert skjelett. I det store og hele er nok mennesker penere enn noen gang før. Anonymkode: 3ee81...585 Kommer jo an på om du snakker om ved forrige århundreskifte eller om du sikter til 1960-70-tallet. Skjedde mye på helse og tannhelse i de årene, og ser man på f eks dokumentaren fra Woodstock i 1969 så er jo mennene der uimotståelige. Naturlig slanke uten å være overtrent, naturlig hår, kule klær og laidback utstråling - altså, what's not to like? Anonymkode: 0cca6...a1a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Kommer jo an på om du snakker om ved forrige århundreskifte eller om du sikter til 1960-70-tallet. Skjedde mye på helse og tannhelse i de årene, og ser man på f eks dokumentaren fra Woodstock i 1969 så er jo mennene der uimotståelige. Naturlig slanke uten å være overtrent, naturlig hår, kule klær og laidback utstråling - altså, what's not to like? Anonymkode: 0cca6...a1a De som var uimotståelige på Woodstock (hver sin smak) ble vel født ca. 1935-1940. De jeg kjenner som er født på den tida, har ikke fin tannstilling, for å si det sånn! Anonymkode: 3ee81...585
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: De som var uimotståelige på Woodstock (hver sin smak) ble vel født ca. 1935-1940. De jeg kjenner som er født på den tida, har ikke fin tannstilling, for å si det sånn! Anonymkode: 3ee81...585 Det er da langt fra alle som trenger å få korrigert tannstillingen. Ingen i min eller min manns familie har trengt kjeveortopedisk behandling, men vi har allikevel pene, rette tenner. Når det er sagt var det ikke uvanlig tannproteser til konfirmasjonen, og der var i alle fall tannstillingen som regel fin😋 Anonymkode: 3beeb...9f3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 På den tiden kledde man seg opp for å bli tatt bilde av. Det var ofte en høytidelig affære. Da viste man seg fra sin beste side. I tillegg var det selvfølgelig flere slanke og svært tynne mennesker. Anonymkode: 4abcd...e1a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Kommer jo an på om du snakker om ved forrige århundreskifte eller om du sikter til 1960-70-tallet. Skjedde mye på helse og tannhelse i de årene, og ser man på f eks dokumentaren fra Woodstock i 1969 så er jo mennene der uimotståelige. Naturlig slanke uten å være overtrent, naturlig hår, kule klær og laidback utstråling - altså, what's not to like? Anonymkode: 0cca6...a1a Laidback utstråling - som i rusa på et el annet..? Vet ikke jeg, synes ikke de ser særlig bra ut. Anonymkode: 2514f...416
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 Jeg synes det. Synes flere hadde mer markerte og unike trekk før i tiden, også var de slanke og fine. I dag ser jeg så mange blasse, like ansikt. Anonymkode: 187e0...802
Himmel og hav Skrevet 22. august 2018 #12 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: På den tiden kledde man seg opp for å bli tatt bilde av. Det var ofte en høytidelig affære. Da viste man seg fra sin beste side. I tillegg var det selvfølgelig flere slanke og svært tynne mennesker. Anonymkode: 4abcd...e1a På 60- og 70-tallet? Det var ganske vanlig å ha kamera den gangen, altså.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #13 Skrevet 22. august 2018 2 minutter siden, Himmel og hav skrev: På 60- og 70-tallet? Det var ganske vanlig å ha kamera den gangen, altså. Kommer an på hvilke "gamledager" du snakker om. Selv på 60 og 70 tallet kostet det en del å fremkalle bilder slik at man ofte tenkte mer gjennom fotograferingen enn i dag. En annen ting er jo hvilke bilder du sammenlikner. Er det bildene i familiens fotoalbum eller reklameplakater? Anonymkode: 4abcd...e1a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #14 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Laidback utstråling - som i rusa på et el annet..? Vet ikke jeg, synes ikke de ser særlig bra ut. Anonymkode: 2514f...416 Bedre enn oppumpet og aggressiv med kroppen full av steroider. Anonymkode: 0cca6...a1a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #15 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det. Synes flere hadde mer markerte og unike trekk før i tiden, også var de slanke og fine. I dag ser jeg så mange blasse, like ansikt. Anonymkode: 187e0...802 Fedme. Alle runde fjes blir like. Anonymkode: 0cca6...a1a
Himmel og hav Skrevet 22. august 2018 #16 Skrevet 22. august 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommer an på hvilke "gamledager" du snakker om. Selv på 60 og 70 tallet kostet det en del å fremkalle bilder slik at man ofte tenkte mer gjennom fotograferingen enn i dag. En annen ting er jo hvilke bilder du sammenlikner. Er det bildene i familiens fotoalbum eller reklameplakater? Anonymkode: 4abcd...e1a Hi snakker om tiden fra før krigen og fram til 70-tallet. Det var slett ikke uvanlig med kamera også før krigen. Jeg vet ihvertfall at det finnes mye bilder av min slekt fra 30-tallet og framover. Hverdagsbilder, bursdagsbilder, ungene, bilen, kattungen osv. Det er klart man ikke knipset 7 like bilder og 100 om dagen som man gjør nå, men vi skal vel tilbake til begynnelsen av forrige århundre, eller enda litt før, før man kledde seg opp for å dra til fotografen. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med spørsmålet om hva jeg sammenligner. Jeg nevnte bare at det var vanlig med kamera på 60-og 70-tallet. Jeg har ikke sammenlignet noe.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #17 Skrevet 22. august 2018 6 minutter siden, Himmel og hav skrev: Hi snakker om tiden fra før krigen og fram til 70-tallet. Det var slett ikke uvanlig med kamera også før krigen. Jeg vet ihvertfall at det finnes mye bilder av min slekt fra 30-tallet og framover. Hverdagsbilder, bursdagsbilder, ungene, bilen, kattungen osv. Det er klart man ikke knipset 7 like bilder og 100 om dagen som man gjør nå, men vi skal vel tilbake til begynnelsen av forrige århundre, eller enda litt før, før man kledde seg opp for å dra til fotografen. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med spørsmålet om hva jeg sammenligner. Jeg nevnte bare at det var vanlig med kamera på 60-og 70-tallet. Jeg har ikke sammenlignet noe. "Før krigen" kan bety mye forskjellig. Selv om det ble tatt en del bilder var de ganske ulike de bildene som blir tatt i dag. De fleste gjorde et forsøk på å presentere menneskene på en positiv måte. Det var få rølpebilder fra fest for eksempel. Hvis man skal sammenlikne hvordan folk så ut til forskjellige tider må man være bevist på hvem og hva man sammenlikner. Før å ta et ekstremt eksempel så kan man forsøke å sammenlikne dagens menn med menn på 1600 tallet. Problemet er at da er det bare de som var rike nok eller interessante nok på andre måter til at de ble malt eller tegnet vi har å sammenlikne med. Det var gjerne adelen og andre på toppen i samfunnet. De hadde selvfølgelig det beste kostholdet og så derfor annerledes ut enn gjennomsnittet. Anonymkode: 4abcd...e1a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #18 Skrevet 22. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Før krigen" kan bety mye forskjellig. Selv om det ble tatt en del bilder var de ganske ulike de bildene som blir tatt i dag. De fleste gjorde et forsøk på å presentere menneskene på en positiv måte. Det var få rølpebilder fra fest for eksempel. Hvis man skal sammenlikne hvordan folk så ut til forskjellige tider må man være bevist på hvem og hva man sammenlikner. Før å ta et ekstremt eksempel så kan man forsøke å sammenlikne dagens menn med menn på 1600 tallet. Problemet er at da er det bare de som var rike nok eller interessante nok på andre måter til at de ble malt eller tegnet vi har å sammenlikne med. Det var gjerne adelen og andre på toppen i samfunnet. De hadde selvfølgelig det beste kostholdet og så derfor annerledes ut enn gjennomsnittet. Anonymkode: 4abcd...e1a Her er en samling menn fra 30 tallet for eksempel. Jeg vet ikke om jeg synes de er spessielt flotte. https://digitaltmuseum.no/011012926900/arbeidere-ved-jernbaneverkstedet-pa-thamshavn Anonymkode: 4abcd...e1a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #19 Skrevet 22. august 2018 De fleste menn nå til dags sitter på ræva hele dagen og spiller PlayStation etter jobb.. Det er trist å se kraftig overvektige gutter på trinnene til jentene mine; de som spiller dagen lang og aldri er ute. 12-åringer med hengebryster.. Overvekt blandt menn har økt enormt! Anonymkode: 1f977...10e
sug lut Skrevet 22. august 2018 #20 Skrevet 22. august 2018 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Selv om det ble tatt en del bilder var de ganske ulike de bildene som blir tatt i dag. De fleste gjorde et forsøk på å presentere menneskene på en positiv måte. Anonymkode: 4abcd...e1a Hehe, levde du da? Tvert i mot finnes det utrolig mange bilder av både meg og resten av familien fra den tiden -60/70 - som i dag ville vært slettet fordi de ikke er det *riktige* positive glansbildet. Endret 22. august 2018 av sug lut
sug lut Skrevet 22. august 2018 #21 Skrevet 22. august 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fleste menn nå til dags sitter på ræva hele dagen og spiller PlayStation etter jobb.. Det er trist å se kraftig overvektige gutter på trinnene til jentene mine; de som spiller dagen lang og aldri er ute. 12-åringer med hengebryster.. Overvekt blandt menn har økt enormt! Anonymkode: 1f977...10e De fleste menn? Det er jo rett og slett feil. Du får bytte omgangskrets.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #22 Skrevet 22. august 2018 18 minutter siden, sug lut skrev: Hehe, levde du da? Tvert i mot finnes det utrolig mange bilder av både meg og resten av familien fra den tiden -60/70 - som i dag ville vært slettet fordi de ikke er det *riktige* positive glansbildet. Ja, jeg levde på 60-tallet og selv om det finnes pinlige barnebilder, har jeg sett svert få av dem av mine foreldre og ingen av mine besteforeldre. Anonymkode: 4abcd...e1a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #23 Skrevet 22. august 2018 I gamle dager så 20 åringer ut som de var 40. Anonymkode: f4d63...6b4
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #24 Skrevet 22. august 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: I gamle dager så 20 åringer ut som de var 40. Anonymkode: f4d63...6b4 De ble voksne tidligere i gamle dager, i dag så er man ikke voksen før man er 35. Anonymkode: 82607...525
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #25 Skrevet 22. august 2018 Nei, de var ikke kjekkere. Menn gikk med skjorte - men ofte ble den skjorten kun skiftet en gang om uken, osv. Råtne tenner var det fler av. En del steder var det ikke fastboende tannlege enda. Anonymkode: 9dd2d...e61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå