Gå til innhold

Endometriose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har den diagnosen? 

Og i såfall hvordan fikk dere diagnosen? Var det kun ut ifra symptomer eller ble dere undersøkt med kikhull u.s? 

Hva er det mest plagsomme med endometriose hos dere? 

Anonymkode: 98443...d87

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen her som har den diagnosen? 

Og i såfall hvordan fikk dere diagnosen? Var det kun ut ifra symptomer eller ble dere undersøkt med kikhull u.s? 

Hva er det mest plagsomme med endometriose hos dere? 

Jeg har. Ble operert pga store smerte da jeg var 19 år, hadde da også vært hos lege flere ganger grunnet store blødninger og hemmende smerter. Var mye som var grodd sammen inni der. Har hatt to operasjoner etterpå for å fjerne sammenvoksninger.

Det mest plagsomme for meg har vært smertene, og hvor husbandet jeg ble av blødningene. Kunne jo ikke dra noe sted uten skift i veska.

Ble operert for to år siden hvor de fjernet livmor, livmorhals og eggledere og flere sammenvoksninger. Går fortsatt på p-piller for å slippe syklusen, altså tar jeg aldri pause fra brettet, og nå fungerer jeg i hverdagen. Kan merke litt smerter fra tid til annen, men på langt nær så ille som det var før hysterektomien, og jeg blør jo ikke en dråpe lenger. Helt fantastisk!

Anonymkode: 4e7ec...53f

Skrevet

Jeg fikk diagnosen for ca 10-12år siden, bekreftet ved kikhull oprasjon. Hadde da store bettenelser i buken pga langvarig blødning etter SA.

Har siden blitt operert og brendt bort 3 x , med varierende effekt. Har også blitt satt på hormonkurer, feks 3x normaldose p-sprøyte i et år. Det tok kroppen flere år å bli bra igjen etter det.

Mine symptomer er kronisk «mensensmerter» i buken, med kraftig økning før og under mens. Bruker paralgin forte, vimovo (bettenelsesdempende/naproxen med magesårmedisin) og kvalmestillende fast en uke i mnd (for ikke å bli avhengig av pf). Ellers har jeg nok endometeriose i tarm også, og de smertene pluss diareen er mest plagsom.

tips: endometerioseforeningen.no

Anonymkode: d635e...850

Skrevet

Diagnose ble mistenkt pga store smerter ved mensen som ble verre for hver syklus, den ble bekreftet med kikkhullsoperasjon. Jeg tåler ikke hormonpreparater, så fjernet livmor, eggledere og livmorhals.

Etter fjerning så ble det også konstatert adenomyose, noe de sa at de ikke kunne konstatere med annet enn biopsi ved fjerning. Har fremdeles litt smerter rundt eggløsning og når mensen skulle vært, siden jeg ikke kan ta hormonpreparater, men har fått et nytt liv etter operasjon.

Anonymkode: 6a5b9...d20

Skrevet

Takker så mye for svar så langt. 

Gynekologen min mistenker det påbakgrunn av mye smerter, problemer med å bli gravid, store og uregelmessige blødninger. Smertene er så store at jeg ikke kan sitte fordi jeg har så vondt fra ryggen ig ned. Veldig plagsomt med andre ord. 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker så mye for svar så langt. 

Gynekologen min mistenker det påbakgrunn av mye smerter, problemer med å bli gravid, store og uregelmessige blødninger. Smertene er så store at jeg ikke kan sitte fordi jeg har så vondt fra ryggen ig ned. Veldig plagsomt med andre ord. 

Har gynekologen din snakket om å gjennomføre en kikkhullsoperasjon for å fastsette diagnose? Er det endometriose du har så vil de fjerne det de kan når de er det inne av skadevevet. Det kan bedre smertene dine for en periode og samtidig kanskje gjøre det lettere å bli gravid.

Jeg slet ikke med å bli gravid, men endometriosen ble veldig mye kraftigere etter endt svangerskap. Følte noen hadde helt bensin på bålet, hvis du skjønner?

Operasjon for å fjerne noe av endometriosevevet er jo eneste behandling som er aktuelt for deg så lenge du prøver å bli gravid, da utgår jo hysterektomi og hormonpreparater som p-piller :) Får du tilbud om det, så ville jeg gjort det. Da blir diagnosen satt og det er enklere å starte opp rett behandling når en eventuell graviditet er over. Lykke til, håper du får god hjelp og oppfølging :)

Anonymkode: 6a5b9...d20

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har gynekologen din snakket om å gjennomføre en kikkhullsoperasjon for å fastsette diagnose? Er det endometriose du har så vil de fjerne det de kan når de er det inne av skadevevet. Det kan bedre smertene dine for en periode og samtidig kanskje gjøre det lettere å bli gravid.

Ja han har snakket om den muligheten. Skal først prøve hormonbehandling forså å bli henvist til kikhullsoperasjon. Har begynt på det for ca 4 mnd siden. 

Vi har kommet frem til at vi ikke ønsker flere barn, vi har to fra før, men ønsket oss en tredje mann. Har prøvd så lenge, og selv med disse plagene gjennom hele veien ringte de aldri noen bjeller for hverken lege eller sykehus. Har heldigvis kommet til en god gynekolog som spør grundig om mine plager, og ikke bare avvfeier meg med at « du er dessverre ikke alene med slike plager». 

Skrevet

Fikk diagnosen etter kikkhullsoperasjon. Men den ble jo gjort som et ledd i utredning av barnløshet, mens vi ventet på ivf. Legen trodde det kunne være årsaken utfra symptomene jeg beskrev - litt ulik lengde på syklusene fra mnd til mnd, kraftige menssmerter, sterke blødninger og manglende graviditet. Ja, også har jeg alltid reagert uheldig på alt av prevensjon med hormoner da...

Nå som jeg har de barna jeg vil ha, er vel ikke endometriosen et problem egentlig. Mannen er sterilisert, så jeg slipper prevensjon med hormoner. Har menssmerter de første dagene, men 2 Ibux og 1 Paracet tar det verste :) 

Anonymkode: 8878b...0ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...