Gå til innhold

Hvordan overleve fremføring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på høgskole og skal ha fremføring - noe jeg gruer meg noe helt vannvittig til.

Jeg takler det ikke og blir både skjelven i hender og stemme. Og klarer ikke engang få med meg hva jeg sier/leser.

Tips til hva jeg kan gjøre for å komme meg gjennom dette?

Anonymkode: 121a9...74c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øve deg masse hjemme! Gå igjennom fremføringen hjemme mange mange ganger. Når du kan den godt nok, vil også nervøsiteten slippe taket 👍🏻

Anonymkode: 47e4c...c93

Skrevet

Det er flere som er nervøse HI. Gjør som hun over sier, les det opp for mann barn og venner flere ganger.

Husk å puste når du står der, ofte holder vi pusten ubevisst. Og kjenn gulvet under deg, tenk at bena dine har røtter nedover, som to trær godt forankret til grunnen.

Skrevet

Legg inn mellomrom i teksten, sett inn smilefjes, når du kommer til de, så se opp og smil. Pust med magen 😊

Anonymkode: 2710a...37d

Skrevet

Øvelse funker fjell. Gjør dette mange ganger, til slutt koster det deg ingenting. 

Jeg har vent meg til å holde faglige innlegg på konferanser og sånt, har hatt 1000 ledere i salen et par ganger. Da bruker jeg dette:

1. Jeg kan dette stoffet bedre enn de fleste i salen. Forbered deg godt slik at du ikke må improvisere for mye.

2. Alle i salen er helt vanlige mennesker. Omtrent alle menneskene jeg kjenner er snille: ergo vil de i salen meg vel. 

3. Om noe går skeis er det KUN jeg som husker det dagen etter. 

4. Ingen dør 😘

5. Gi deg selv en STOR klapp på skulderen etterpå, uansett hvordan du føler det gikk. Du leverte!!

Anonymkode: 36821...a4f

Skrevet

Tusen hjertelig takk for mange fine svar ❤️ Jeg skal følge rådene deres og gjøre så godt jeg kan 😊

HI

Skrevet

Lær deg stoffet ditt.

IKKE les manuset ditt. 

Dette overlever du, ingen har noensinne dødd av å holde en presentasjon. Har du ikke lært og øvd deg på dette i tidligere skolegang?

Anonymkode: 777f1...1d3

Skrevet

Det føles helt forferdelig å si noe høyt foran andre. Alltid hatet det. Men! Jeg er veldig dyktig til å skrive.hehe. Nå i voksen alder holder jeg faktisk taler i selskap. Helt jævelig. Men på en rar måte liker jeg det også. Jeg spyr nesten rett før, blir skikkelig nervøs. Men får alltid komplimenter etterpå. Og jeg vet selv at det ble bra.

Det jeg gjør , er å lese høyt mange ganger hjemme . Lese over mange ganger. Når jeg står der klar, puster jeg godt inn og ut. Gode tips over her! 😁 stå stødig , rett deg opp i ryggen og si til deg selv: 

DETTE klarer jeg ! 

Lev i nuet og kos deg 😊 ( skjønner at det høres teit ut, men jeg syns det er litt deilig å få litt adrenalin og føle at man skikkelig lever. For meg så er det å holde tale. Det er så langt utenfor min komfort sone.)

Ha det fint på fremføring 😊Dette fikser du bra ! 😊

Anonymkode: 5c17e...d4a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lær deg stoffet ditt.

IKKE les manuset ditt. 

Dette overlever du, ingen har noensinne dødd av å holde en presentasjon. Har du ikke lært og øvd deg på dette i tidligere skolegang?

Anonymkode: 777f1...1d3

Selvom man har hatt 100000 fremføringer, er det ikke sikkert at man syns det er så lett/ gøy fordet.

Tror ikke HI er redd for å dø heller. 

Anonymkode: 5c17e...d4a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går på høgskole og skal ha fremføring - noe jeg gruer meg noe helt vannvittig til.

Jeg takler det ikke og blir både skjelven i hender og stemme. Og klarer ikke engang få med meg hva jeg sier/leser.

De fleste har vært her og tror de færreste syns dette er særlig festlig. Så bare tenk at de andre sikkert det likt deg. Og tenker mest på seg selv;) 

Et annet triks er å late som du spiller et rollespill. Tenk at du står oppe og dette egentlig ikke er ‘deg. Men at du fremfører en rolle. Da er det lettere å få litt avstand fra det hele.

Anonymkode: 0f77d...33c

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Øv med folk du er trygg på. Kanskje bare en person av gangen først. Utvid til små grupper på 3-4 personer og si hele teksten for dem helt til du nærmest kan den utenat. Ikke gjør endringer som ikke blir godt innstudert.

Anonymkode: 4945f...3d3

Skrevet

Jeg starta på lærerutdanningen, og vi måtte ha fremlegg på hver eneste oppgave for å øve. Jeg hatet det ( selvom jeg burde visst det med tanke på lærer) men det er som en over her sier , øvelse gjør mester. Nå jobber jeg som lærer og tenker ikke over at jeg daglig står flere timer foran andre

Anonymkode: 2fb5e...d9b

Skrevet

Du kan faktisk også begynne fremføringen med å si til tilhørerne at du er ganske nervøs, og be dem bære over med deg hvis det blir litt stotring og stamming. Da tar du liksom brodden av det, og da kan det hende du faktisk ikke blir så nervøs likevel når du setter i gang. Trolig vil mange av dem føle lettelse, fordi de selv også peier å være livredde for fremføring, og blir glade for at de ikke er de eneste og at en som virker så selvsikker som deg også er det (du fremstår garantert som mye mer sikker for de andre enn du selv føler deg).

Lykke til!

Anonymkode: 5aab1...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...