Gå til innhold

Hvordan håndtere dette ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har blitt utestengt og mobbet av guttene i klassen sin i 3 år nå. 

De 2 første årene var de værste, men skolen tok tak og det ble mye bedre det siste året.

Han gledet seg til å begynne på skolen igjen nå.

2 dag på skolen i dag og da havnet sønnen min i en diskusjon med noen av guttene ( 5-6 stk) i klassen. Siden sønnen min mente noe annet enn de andre guttene begynte de å gjøre narr av han, kalle han dum ol. Min sønn ble da frustrert og lei seg å prøvde å slå ene gutten. Da ble de andre guttene forbannet å dyttet og forsvarte gutten som ble forsøkt slått. Min sønn ble veldig lei seg fordi han føler at ingen står opp å forsvarer han.

Det er absolutt ikke greit å slå noen og det vet han veldig godt, men disse guttene vet også veldig godt hvilken knapper de skal trykke på for at min sønn skal bli sint. 

Min sønn har div utfordringer bla sinne og er en ‘nerd’ Han blir nå utredet hos bup for ADHD.

Jeg har lyst til å sende en mld til guttenammaene i klassen hvor jeg forteller hvor lite inkludert og ensom min sønn føler seg. Men jeg vet også at om jeg da får tlf fra noen av disse foreldrene kommer jeg til begynne å gråte og det syns jeg er så flaut og at det vil bli en stor psykisk påkjenning for meg. ( jeg ble selv grovt mobbet på barneskolen).

Jeg har en god dialog med skolen om dette og skolen er veldig lydhøre ovenfor sønnen min og oss foreldre..

Hvordan hadde du reagert på å få en sånn mld fra en foreldre?

Anonymkode: e4f97...2fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første jeg tenker er: Hvorfor utrede ham? Da føler han jo bare enda mer at han er problemet. At han sliter henger nok mer sammen med at han blir plaget, fremfor at det feiler ham noe. 

Deretter tenker jeg at læreren må være bedre til å snakke med de andre guttene, virkelig sette ned foten og fortelle hva som er akseptabelt og ikke. 

Angående å sende melding til andre foreldre, så ville jeg satt pris på (som mor) å få vite det hvis et barn i klassen slet med å bli inkludert. Spesielt hvis mitt barn var en del av problemet. Ta det opp på en fin måte, men prøv å begrense tårene. Du er et voksent, sterkt menneske som står opp for sønnen din. Ikke en grinetrine som skal sørge i telefonen. 

Anonymkode: b637b...6b4

Skrevet

Du kan fint sende en melding til de andre mammaene. Jeg ville satt pris på å få vite at det hadde vært en hendelse og å få vite at et barn føler seg utenfor. Santidig bør du beklage at sønnen din slo. Det er ikke greit - uansett!

Du bør kanskje forsøke å snakke med sønnen din om hvorfor han havnet i denne situasjonen. Greit at gan mente noe annet enn de, men hvorfor starte en stor diskusjon mot 5-6 andre? Og hvorfor slå hvis de ikke er enig med han? Var det han mente spesielt dumt? Det er selvfølgelig ikke greit å gjøre narr av han, men det er veldig dumt å være påståelig på dumme ting også. Kanskje han må veiledes i at han ikke alltid har rett?

Kanskje dere kan sette igang noen tiltak for å inkludere han mer? Det er veldig fint å informere de andre om at han føler seg utenfor men hva konkret gjør dere for å hjelpe han å bli mer inkludert? Inviterer dere klassevenner hjem? Tar dere initiativ til fellesaktiviteter? Er han med på noe på fritida?

Anonymkode: 2f877...39a

Skrevet

Spis jord.

Anonymkode: e05dd...d1b

Skrevet

Om jeg hadde fått en sånn melding, så hadde jeg tatt en prat med sønnen min og så fått vite at det var din sønn som startet å slå og så hadde jeg mulig svart deg og bedt deg oppdra ditt eget barn før du forsøker å oppdra alle andres. 

Det et ingen unnskyldning med hverken adhd eller mobbing. Min datter har kraftig add og ble mobbet og utfryst i over 5 år på skolen og ikke en eneste gang hun har tatt dårlige valg har det vært tillatt å unnskylde det med add. Lær heller sønnen din at han aldri skal diskutere med de i klassen fordi det ikke er hyggelig og man slår aldri uansett om man har adhd, downs, frisk eller ensom. Det er faktisk ikke lov å slå. I voksen alder kan man bli straffet for det

Anonymkode: 637b2...926

Skrevet

Hvor gammel er han? Tenker det har betydning for hvordan gå fram.

Skrevet

Dette er vanskelig fordi din sønn har en del bagasje med seg inn i disse relasjonene. Han har tidligere blitt mobbet av disse og er da ekstremt sårbar for blikk, kommentarer osv. Det er ikke sikkert at de andre oppfatter situasjonen sånn som han, eller at de andre ville ha følt det på samme måte om de hadde blitt utsatt for det samme. Denne sårbarheten kan kun gjøres noe med ved å styrke selvfølelsen til gutten din. Men det kan hjelpe om de andre barna og foreldrene blir gjort klar over den. Ikke for å unnskylde han, men for at de skal forstå hva som ligger bak. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan fint sende en melding til de andre mammaene. Jeg ville satt pris på å få vite at det hadde vært en hendelse og å få vite at et barn føler seg utenfor. Santidig bør du beklage at sønnen din slo. Det er ikke greit - uansett!

Du bør kanskje forsøke å snakke med sønnen din om hvorfor han havnet i denne situasjonen. Greit at gan mente noe annet enn de, men hvorfor starte en stor diskusjon mot 5-6 andre? Og hvorfor slå hvis de ikke er enig med han? Var det han mente spesielt dumt? Det er selvfølgelig ikke greit å gjøre narr av han, men det er veldig dumt å være påståelig på dumme ting også. Kanskje han må veiledes i at han ikke alltid har rett?

Kanskje dere kan sette igang noen tiltak for å inkludere han mer? Det er veldig fint å informere de andre om at han føler seg utenfor men hva konkret gjør dere for å hjelpe han å bli mer inkludert? Inviterer dere klassevenner hjem? Tar dere initiativ til fellesaktiviteter? Er han med på noe på fritida?

Knallbra. Så du ber HI om å rett og slett lære sønnen sin:  «Nei, du skal ikke stå opp for deg selv, eller tørre å ha egne meninger.» 

HAN er ikke problemet. Og derfor skal man heller ikke gjøre ham ansvarlig. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Første jeg tenker er: Hvorfor utrede ham? Da føler han jo bare enda mer at han er problemet. At han sliter henger nok mer sammen med at han blir plaget, fremfor at det feiler ham noe. 

Deretter tenker jeg at læreren må være bedre til å snakke med de andre guttene, virkelig sette ned foten og fortelle hva som er akseptabelt og ikke. 

Angående å sende melding til andre foreldre, så ville jeg satt pris på (som mor) å få vite det hvis et barn i klassen slet med å bli inkludert. Spesielt hvis mitt barn var en del av problemet. Ta det opp på en fin måte, men prøv å begrense tårene. Du er et voksent, sterkt menneske som står opp for sønnen din. Ikke en grinetrine som skal sørge i telefonen. 

Dette. Jeg hadde også blitt glad for en slik melding. Men husk at sønnen din prøvde å slå, ikke unnskyld ham for det. Tenker at her må det jobbes både med klassemiljø og din gutts sosiale kompetanse.

En ting: Du nevner du selv ble grovt mobbet. Prøv å ikke overfør dine erfaringer på sønnen din. Fordi om du ble mobbet er sønnen din sin situasjon annerledes, hvis du skjønner hva jeg mener.

Eller; hvis du er veldig redd for at sønnen din skal oppleve det samme som deg kan det bli en selvoppfyllende profeti, om du forstår meg.

Håper dette ordner seg. Hilsen ei mor som også opplevde grov mobbing. ♥️💙

Anonymkode: 6ea2f...5e8

Skrevet

..Som barn altså...

Anonymkode: 6ea2f...5e8

Skrevet

Dette er nok en mer kompleks situasjon for dere. Gutten din har med seg noe som gjør ham sårbar og mangler også kanskje positiv sosial erfaring med andre.

Det er ikke greit å slå, men at han ikke skal diskutere med de andre i klassen synes jeg blir helt feil. Veiled ham heller i hvordan diskutere uten å miste besinnelsen. Jeg hadde ikke tatt en melding om slike ting ille opp, men jeg er nok rundere enn mange og ser mitt eget barns feil uten å gå i forsvarsposisjon.

Jeg ville satt pris på å vite om noen i klassen sliter sosialt men ville aldri akseptert at noen slo barnet mitt.

Skrevet

Det er overhode ikke greit å prøve å slå eller å slå noen! Jeg prøver heller ikke å unnskylde at han prøvde å slå, var heller for å forklare hele situasjonen...

Men, mobbing er faktisk like skadelig som å slå! 

Vi jobber knallhardt hjemme med å hjelpe han med å forstå sosiale koder. Han er veldig svart -hvit i tankegangen sin, men han har blitt mye bedre både sosialt og med sinnemestring det siste året, derfor var det så trist og dumt det som skjedde i dag 😢

Jeg syns også noen av dere er veldig harde i uttalelsene deres, å legger mye av skylden på mitt barn. Syns dere det er greit at barn blir mobbet og fryst ut fordi de ikke er helt A4 og kanskje har andre meninger så lenge de ikke bruker vold?

Mobberne har ikke noe ansvar og det er den som blir mobbet som må forandre seg for å bli bedre likt?

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Knallbra. Så du ber HI om å rett og slett lære sønnen sin:  «Nei, du skal ikke stå opp for deg selv, eller tørre å ha egne meninger.» 

HAN er ikke problemet. Og derfor skal man heller ikke gjøre ham ansvarlig. 

Å stå opp for seg selv er ikke nødvendigvis det samme som å alltid hevde din mening og eventuelt slå hvis de andre ikke er enig. 

Man må tåle å være uenig uten å nødvendigvis kalle det mobbing. Og barnet må kanskje lære seg å gå fra situasjonen dersom han blir så sinna at han utagerende fysisk på andre. 

Dersom gan slår ER han problemet. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er overhode ikke greit å prøve å slå eller å slå noen! Jeg prøver heller ikke å unnskylde at han prøvde å slå, var heller for å forklare hele situasjonen...

Men, mobbing er faktisk like skadelig som å slå! 

Vi jobber knallhardt hjemme med å hjelpe han med å forstå sosiale koder. Han er veldig svart -hvit i tankegangen sin, men han har blitt mye bedre både sosialt og med sinnemestring det siste året, derfor var det så trist og dumt det som skjedde i dag 😢

Jeg syns også noen av dere er veldig harde i uttalelsene deres, å legger mye av skylden på mitt barn. Syns dere det er greit at barn blir mobbet og fryst ut fordi de ikke er helt A4 og kanskje har andre meninger så lenge de ikke bruker vold?

Mobberne har ikke noe ansvar og det er den som blir mobbet som må forandre seg for å bli bedre likt?

Hi

Selvfølgelig er det ikke greit å mobbe eller fryse ut noen. Og selvfølgelig er det greit å ga andre meninger enn majoriteten. 

Om noen må endre seg forbi bli hedre likt? Ja faktisk.... sånn er virkeligheten. Du han være akkurat sånn du vil, og ingen har fett til plage deg. Men vi kan ikke tvinge folk til å like hverandre, hverken barn eller voksne. Og noen ganger må vi tilpasse oss for å bli bedre likt

Skrevet

Ditt barn er ikke som de fleste andre, derfor må han faktisk lære seg litt andre koder. Han må for all del ALDRI gå i diskusjon mot en hel gjeng, han vil ALLTID tape. Han må aldri prøve å slå en i en hel gjeng, de vil gi ham fort bank. Han må følge flokken og rett og slett prøve å holde sine meninger for seg selv og heller nikke og være fornøyd på skolen. Ellers vil han ikke overleve

Anonymkode: 4fc62...797

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å stå opp for seg selv er ikke nødvendigvis det samme som å alltid hevde din mening og eventuelt slå hvis de andre ikke er enig. 

Man må tåle å være uenig uten å nødvendigvis kalle det mobbing. Og barnet må kanskje lære seg å gå fra situasjonen dersom han blir så sinna at han utagerende fysisk på andre. 

Dersom gan slår ER han problemet. 

Han slo ikke fordi andre ikke var enig, men fordi de gikk til personangrep på han! 

Og han er blitt mye flinkere å gå fra situasjoner han blir sint, men rom ble ikke bygget på en dag...

Han har ett eget opplegg på skolen og en assistent og lærer  som føler han tett , men dessverre så var ikke assistenten på jobb i dag. 

Jeg syns fortsatt ikke det gir de andre guttene rett til å gå til personangrep på han!

Hi

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke greit å mobbe eller fryse ut noen! Men du ser bare din sønns side av saken. Det kan hende de andre barna har gjort mye for å inkludere din sønn selv om han er annerledes. Sønnen din må lære seg sosiale koder og som en over her sier: vi kan ikke tvinge folk til å like hverandre, hverken barn eller voksne. Og noen ganger må vi tilpasse oss for å bli bedre likt

Anonymkode: e3c15...6e9

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han slo ikke fordi andre ikke var enig, men fordi de gikk til personangrep på han! 

Og han er blitt mye flinkere å gå fra situasjoner han blir sint, men rom ble ikke bygget på en dag...

Han har ett eget opplegg på skolen og en assistent og lærer  som føler han tett , men dessverre så var ikke assistenten på jobb i dag. 

Jeg syns fortsatt ikke det gir de andre guttene rett til å gå til personangrep på han!

Hi

Om de hadde rett til å gå til personangrep kommer litt an på situasjonen og hva de sa. I en krangel må man regne med noen usakligheter.

Hvis gutten din for eksempel hevdet at jorda var flat må han godta ting som "Er du helt idiot? Ingen tror på det tullet."

Anonymkode: 3be67...a60

Skrevet

Jeg ville gjerne ha visst hvis jeg var en av de andre foreldrene, men det er viktig at du er tydelig på at du ser flere sider av saken og at det er feil av din sønn å slå, hvis du ønsker å bli møtt på en god måte.

I klassen til min sønn er det også en gutt som slår. Han og min gutt er venner, og det er flott, men han er ikke nødvendigvis førstevalget når vi skal invitere noen hjem eller med på aktiviteter. Det er tross alt enklere med noen man ikke trenger å passe så mye på, som er mer selvgående, slik at jeg f.eks. kan gå på kjøkkenet og lage middag uten å risikere at sønnen min kommer gråtende med et blått øye eller at rommet hans er rasert.

Likevel ville jeg nok anstrengt meg litt ekstra hvis jeg fikk vite at denne gutten slet sosialt. Så vidt jeg vet har han flere gode venner, og ting går fint når han ikke slår eller utagerer på andre måter.

Anonymkode: 9cc77...55f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...