Gå til innhold

Har han rett på noe her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte mannen ut av huset for noen måneder siden. Han var med i banken, fikk høre hvor mye jeg hadde mulighet til å kjøpe han ut for og aksepterte det. Det var ca.100.000 mindre enn han hadde fått om vi hadde solgt. 

Alle papirer ble ordnet, signert av oss begge, huset overflyttet  i mitt navn og han fikk utbetalt mellomlegget. 

Nå etter flere måneder kommer han og krever de 100.000. 

Kan han det iom at alt er signert og han har fått utbetalt den summen vi ble enige om i banken?  

(Vi har ingen hverken skriftelig eller muntlig avtale om at han skal få de) 

Anonymkode: d3d1c...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan, men det kravet er ikke reelt. Har dere en avtale som sier at x skal kjøpe ut y for 500 000, så er det avtalen. Vil han ha de 100 000 ekstra er det bare å begynne å spare. Avtalen er 500’ ikke 600’

Anonymkode: d6fe0...9c3

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan, men det kravet er ikke reelt. Har dere en avtale som sier at x skal kjøpe ut y for 500 000, så er det avtalen. Vil han ha de 100 000 ekstra er det bare å begynne å spare. Avtalen er 500’ ikke 600’

Anonymkode: d6fe0...9c3

Det er ingen avtale og har aldri vært det. 

Han aksepterte det tilbudet han fikk i banken og signerte på alle papirer. 

Anonymkode: d3d1c...156

Skrevet

Signert er avgjort. Kjøper jeg et hus etter en budrunde og selger godtar budet, signerer og får pengene på konto, så kan han ikke komme etterpå og si at han ville egentlig ha 100 000 til. For en dust!

Anonymkode: 6c6bd...0a1

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Signert er avgjort. Kjøper jeg et hus etter en budrunde og selger godtar budet, signerer og får pengene på konto, så kan han ikke komme etterpå og si at han ville egentlig ha 100 000 til. For en dust!

Anonymkode: 6c6bd...0a1

Er det jeg også mener, han fikk penger på konto og banken kan bevitne at han aksepterte det han fikk. 

Anonymkode: d3d1c...156

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det jeg også mener, han fikk penger på konto og banken kan bevitne at han aksepterte det han fikk. 

Anonymkode: d3d1c...156

Uansett, han har signert, da har han godtatt. Ta det helt med ro. Det er ingen garanti at han ville fått de 100 000 om dere hadde solgt heller, kanskje ingen ville hatt det og dere hadde til slutt godtatt bud 150 000 under? Det vil man aldri få vite, men han kan ikke gjøre noe mer nå.

Anonymkode: 6c6bd...0a1

Skrevet

Han tar helt feil, heldigvis. Noen ganger lurer jeg på hva folk tenker med...

Anonymkode: bddf8...107

Skrevet

Hva mener du med at alle papirer ble ordnet og signert?

Lånepapirer? Skjøte? Salgsavtalen?

Anonymkode: 01ba9...7f2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med at alle papirer ble ordnet og signert?

Lånepapirer? Skjøte? Salgsavtalen?

Anonymkode: 01ba9...7f2

Alt sammen er signert av oss begge. 

Vi har ingen salgsavtale iom at jeg kjøpte han ut, men banken vet det jo. Vi var begge i banken og snakket med de om at jeg skulle ha lånet over på meg pga jeg skulle overta huset. Jeg måtte låne ekstra for å kjøpe han ut. 

Anonymkode: d3d1c...156

Skrevet

Slik som du fremstiller saken virker det som om du har retten på din side og han er en dust. 

Så kan det jo hende han føler seg berettiget til de ekstra hundre tusen av grunner du ikke opplyser om, og det kan hende den følelsen av berettigelse er gal eller rett (på det moralske plan). På det juridiske plan er saken helt grei. 

F.eks kan du ha holdt tilbake penger fra regnestykket på det tidspunktet han gjorde avtalen med deg, og du kanskje sitter bedre økonomisk i det enn han visste da. Eller at dere gjorde en samværsavtale som du nå velger å ikke overholde eller sabotere. 

Mange ting som kan gjøre at han føler seg lurt og som gjør at han føler det er greit å gå tilbake på avtalen. Ellers kan han også bare ta helt feil.

Anonymkode: 71843...527

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik som du fremstiller saken virker det som om du har retten på din side og han er en dust. 

Så kan det jo hende han føler seg berettiget til de ekstra hundre tusen av grunner du ikke opplyser om, og det kan hende den følelsen av berettigelse er gal eller rett (på det moralske plan). På det juridiske plan er saken helt grei. 

F.eks kan du ha holdt tilbake penger fra regnestykket på det tidspunktet han gjorde avtalen med deg, og du kanskje sitter bedre økonomisk i det enn han visste da. Eller at dere gjorde en samværsavtale som du nå velger å ikke overholde eller sabotere. 

Mange ting som kan gjøre at han føler seg lurt og som gjør at han føler det er greit å gå tilbake på avtalen. Ellers kan han også bare ta helt feil.

Anonymkode: 71843...527

Det stemmer som jeg sier her. Iom at vi var gift, vet han hvor mye jeg tjente og var med i banken og hørte hva de sa om hvor mye jeg kunne kjøpe han ut med. Hva som var maks jeg kunne få i lån. Den summen aksepterte han og signerte på. Den summen fikk han inn på konto. 

Anonymkode: d3d1c...156

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alt sammen er signert av oss begge. 

Vi har ingen salgsavtale iom at jeg kjøpte han ut, men banken vet det jo. Vi var begge i banken og snakket med de om at jeg skulle ha lånet over på meg pga jeg skulle overta huset. Jeg måtte låne ekstra for å kjøpe han ut. 

Anonymkode: d3d1c...156

Men hva konkret har dere signert??

at lånet er overført på deg sier ingenting om eierforholdet på boligen. Det er fullt mulig at lånet står på en person selv om boligen eies av to personer. 

Dersom skjøtet ikke er endret og dere faktisk ikke har skrevet noen salgsavtalen stiller du ikke så veldig sterkt. Boligen er da faktisk ikke overført til deg - du har kun fått hele lånet!

Anonymkode: 01ba9...7f2

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpte mannen ut av huset for noen måneder siden. Han var med i banken, fikk høre hvor mye jeg hadde mulighet til å kjøpe han ut for og aksepterte det. Det var ca.100.000 mindre enn han hadde fått om vi hadde solgt. 

Alle papirer ble ordnet, signert av oss begge, huset overflyttet  i mitt navn og han fikk utbetalt mellomlegget. 

Nå etter flere måneder kommer han og krever de 100.000. 

Kan han det iom at alt er signert og han har fått utbetalt den summen vi ble enige om i banken?  

(Vi har ingen hverken skriftelig eller muntlig avtale om at han skal få de) 

Anonymkode: d3d1c...156

Nei, han har jo solgt seg ut. Den prisen en vare går for, er den prisen den er verd, uavhengig av om det fins en "hypotetisk" pris som kunne ha gitt 100.000 mer i lomma. 

Anonymkode: a59d0...f0b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer som jeg sier her. Iom at vi var gift, vet han hvor mye jeg tjente og var med i banken og hørte hva de sa om hvor mye jeg kunne kjøpe han ut med. Hva som var maks jeg kunne få i lån. Den summen aksepterte han og signerte på. Den summen fikk han inn på konto. 

Anonymkode: d3d1c...156

Da har han jo mottatt oppgjør for et salg.

Anonymkode: a59d0...f0b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller at dere gjorde en samværsavtale som du nå velger å ikke overholde eller sabotere. 

Det har da uansett null å gjøre med eierforholdene til et hus.

Anonymkode: a59d0...f0b

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva konkret har dere signert??

at lånet er overført på deg sier ingenting om eierforholdet på boligen. Det er fullt mulig at lånet står på en person selv om boligen eies av to personer. 

Dersom skjøtet ikke er endret og dere faktisk ikke har skrevet noen salgsavtalen stiller du ikke så veldig sterkt. Boligen er da faktisk ikke overført til deg - du har kun fått hele lånet!

Anonymkode: 01ba9...7f2

Huset står kun i mitt navn 

Anonymkode: d3d1c...156

Skrevet

Om huset er skrevet over på deg har han ingen rettigheter, han aksepterte den prisen uavhengig av hva en evt takst sier.

I dag som det i stor grad er kjøpers marked blir langt fra alle hus solgt for takst heller, så han vet ikke hva en evt pris ville blitt på det åpne markedet. Han har og hadde en takst å forholde seg til, han aksepterte å gå litt under den for det var det du kunne få i lån.

Når han da har skrevet under alle papirer og huset er overført til deg er det for sent for han å angre, han har solgt huset for den prisen.

Anonymkode: 9ec0c...1df

Skrevet

Alt er opp og avgjort. Han har ingen rett på mer nå. Han kan prøve til han blir blå, stå imot!

Anonymkode: e7ed9...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...