Gå til innhold

skolestart - bare solskinnshistorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare skoledag nummer to, men vår 5-åring er ikke en av de som løper inn på SFO/skolen og hyler av glede.

I går på første skoledag måtte jeg følge han for å hilse på rektor, og jeg måtte bli med inn i klasserommet. I dag måtte jeg gå fra en hylende gutt på SFO, og nå sitter jeg hjemme og gråter. Hater å gå fra han på den måten, men vet ikke hva annet jeg skal gjøre. Han er tilsynelatende fornøyd når vi henter han på SFO, og jeg ringte dit nå, og de sa at han hadde sluttet å gråte ganske raskt og at det hadde gått greit med overgangen fra SFO til skole.

Gutten har sine ting å stri med, uten at det er noen diagnose inne i bildet. Noen ganger tenker jeg at det hadde vært enklere med en diagnose - noe man kan opplyse om og så skjønner alle med en gang at her må vi ta litt ekstra hensyn.

håper det går seg til etter hvert. Og vi skal gjøre alt vi kan for å legge til rette for at han får det bra på skolen og SFO, men det er ganske tungt!

Anonymkode: 834b7...0dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en overgang for de fleste, men det pleier å gå helt fint. Min eldste var også utrygg i starten. Jeg måtte følge henne nesten hele det første året, men siden ble hun den tryggeste av de trygge virker det som.

Anonymkode: ae3bb...dfd

Skrevet

Sønnen min begynte i 1.klasse ifjor å det var ofte ikke så lett å levere han. Selv om han ikke akkurat skreik så klamret han seg fast til meg å de voksne måtte holde han igjen så jeg fikk gå. Ikke noe god situasjon akkurat,men når jeg kom å hentet han så ville han ofte ikke hjem for han lekte så fint med de andre barna :) Nå tar han heldigvis skolebussen så jeg slipper å levere å det er en lettelse. Jeg er veldig dårlig på å takle når han viser så tydlig at han ikke vil jeg skal gå. Likevel gikk jeg bestemt etter at jeg hadde sagt hadet,det blir bare 100 ganger verre on jeg er der litt til.

Anonymkode: 7f42e...235

Skrevet

En vennine fortalte foresten at når hun skulle levere sønnen på SFO så hylskreik han hysterisk,tviholdt moren,å de voksne måtte holde han igjen med makt for at mor skulle få dra på jobben. Var visst sånn i ca to månender før det endelig roet seg.

Skrevet

Barn har forskjellige behov. Bare vær der for barnet ditt nå i starten, det er trygt for han. Ikke sammenligne med de andre barna, det blir bare feil. Det er sikkert mange andre barn som sliter med helt andre ting men som du ikke ser fordi det ikke er så åpenlyst. 

Stol på deg selv og stol på at barnet ditt trenger en noe mykere overgang til en verden han foreløpig ser på som litt skummel. Ting tar tid og noen trenger mer tid enn andre. 

Anonymkode: cf775...e0b

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn har forskjellige behov. Bare vær der for barnet ditt nå i starten, det er trygt for han. Ikke sammenligne med de andre barna, det blir bare feil. Det er sikkert mange andre barn som sliter med helt andre ting men som du ikke ser fordi det ikke er så åpenlyst. 

Stol på deg selv og stol på at barnet ditt trenger en noe mykere overgang til en verden han foreløpig ser på som litt skummel. Ting tar tid og noen trenger mer tid enn andre. 

Anonymkode: cf775...e0b

Takk! Det var vel egentlig akkurat det jeg trengte å høre! :)

Skrevet

Det er ikke det motsatte av solskinnshistorie selv om barnet trenger litt mer tid...

Jeg har fire skolebarn, tre av dem startet på sfo og skolen helt uten problemer, løp inn og var helt klar. Men jeg har også en jente som trengte litt mer tid. Hun begynte på sfo en uke før skolen begynte for å få litt tid til å finne seg tilrette der før skolestart, men jeg måtte være med henne hele første dag og et par timer andre og tredje dag. Da hun begynte på skolen måtte jeg være med inn og være der første dag og fulgte henne helt frem til høstferien (fulgte henne inn i garderoben, kunne ikke bare la henne løpe inn alene som mange andre gjorde).

Helt frem til jul var hun ganske så utslitt faktisk. Det er nye lokaler, nye voksne, store barnegrupper og masse de må bli trygge på. De flytter seg i løpet av dagen og har denne usikkerheten, er de på riktig sted, hva skal de nå osv.

Men etter jul var det som å få en ny jente i hus, hun var blitt trygg, funnet sin plass, blitt kjent med hele skolen osv. Hun hadde det supert. Nå går hun i 6.klasse og stortrives fremdeles på skolen, gledet seg til å begynne nå etter ferien.

Anonymkode: 516ea...8e0

Skrevet

Det du ser på sosiale medier er bare et ferniss, det er nok mange usikre barn og foreldre rundt omkring disse dagene.

Skrevet

veldig umoden

Anonymkode: 41721...ac3

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

veldig umoden

Hva mener du?

ja, gutten min er umoden - i hvert fall sosialt sett! 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

veldig umoden

Er det så rart da? Barnet er jo bare 5 år! Da er det ikke uvanlig at de er utrygge i nye situasjoner og klamrer seg til mor i håp om at hun ikke likevel da.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

veldig umoden

Selvfølgelig er han umoden, han er 5 år. Mange av skolestartere kan ha tøffe dager i barnehagen og, og det er ikke sånn at alle magisk blir supermodne i løpet av sommerferien.

Anonymkode: 50243...514

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...