Gå til innhold

Trist det skal ende slik, den totale ensomhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg engang ligger i kista kommer det til å bli en bisettelse som Kristopher Schau skriver om i boka "På vegne av venner":

Vinteren og våren 2009 bestemte Kristopher Schau seg for å gå i kommunale begravelser i Oslo, begravelser som av ulike årsaker tas hånd om av det offentlige: Men hva når ikke et eneste menneske er til stede under bisettelsen?

Ganske trist å tenke på egentlig... Men det er det nok for sent å gjøre noe med nå.

Anonymkode: a1bff...be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det for sent? Er du 90 år?

Anonymkode: db257...39d

Skrevet

Det var trist å høre! Men begravelsen betyr ingenting. Det er nå du har mulighet til å treffe folk og dyr. Har du ikke en firbeint venn i nærheten? Noen på jobb du veksler noen ord med? En nabo? Venner av barna? Ei gammel tante? Klem ♥️

Anonymkode: 59170...42a

Skrevet

Hvorfor skulle det bli så? Gjør du ingenting for andre mennesker?

Anonymkode: 05cd2...ee1

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Følelsesløse idiot. 

Anonymkode: 3d263...e70

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så lett hvis man ikke har noen andre mennesker i sin nærhet å gjøre ting for. 

Anonymkode: 7326c...f6e

Skrevet

Har du ikke barn eller kolleger?

Anonymkode: 7912d...9ae

Gjest MrsGrey
Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg engang ligger i kista kommer det til å bli en bisettelse som Kristopher Schau skriver om i boka "På vegne av venner":

Vinteren og våren 2009 bestemte Kristopher Schau seg for å gå i kommunale begravelser i Oslo, begravelser som av ulike årsaker tas hånd om av det offentlige: Men hva når ikke et eneste menneske er til stede under bisettelsen?

Ganske trist å tenke på egentlig... Men det er det nok for sent å gjøre noe med nå.

Hvor bor du? Jeg trenger venner 😊

Skrevet

Kanskje du kan gjøre noe frivillig arbeid, enten for Røde Kors eller for et lokalt idrettslag/seilklubb/speiderforbund? Eller melde deg inn i en lokal forening og gå på møtene deres, om det så er strikkeklubb, jaktlag eller frimerkesamlere? Eller bare tilby å hjelpe en eldre nabo med haven en gang i mellom? 

Jeg vet ikke grunnene til at du er ensom, og hvis det handler om sosial angst eller lignende, så sitter overnevnte aktiviteter sikkert langt inne. Men det må da være hjelp å få, hvis du kontakter legen din? Dette er kanskje naivt fra min side, og jeg mener ikke å være nedlatende. Men jeg tenker at NOE må man da kunne gjøre for å bryte en vond sirkel? En liten begynnelse kan føre med seg mye. 

Anonymkode: 2688a...1cb

Skrevet
25 minutes ago, Anonym bruker said:

Har du ikke barn eller kolleger?

Anonymkode: 7912d...9ae

Nei.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så lett hvis man ikke har noen andre mennesker i sin nærhet å gjøre ting for. 

Ikke barn, naboer, kolleger, et idrettslag, en skole eller noen andre mennesker i nærheten?

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil du ha noen venner da? Jeg vil gjerne ha venner, har heller ikke barn eller kollegaer

Anonymkode: 6f065...b9a

Skrevet
40 minutes ago, Anonym bruker said:

Ikke barn, naboer, kolleger, et idrettslag, en skole eller noen andre mennesker i nærheten?

Jeg forstår meg ikke på mennesker. I enhver sosial sammenheng faller jeg utenfor og blir sittende alene.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår meg ikke på mennesker. I enhver sosial sammenheng faller jeg utenfor og blir sittende alene.

Er du i interessert i å bli en del av et fellesskap? Er du villig til å yte noe før andre, uten å vite at du får noe tilbake?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Velg da et fellesskap der en del ting er gitt fra før, f.eks et kor. Jeg synger i kor, og der er vi ikke så opptatt av hvem du er, hva du driver med eller hvor sosial du er. Kan du synge så er du en av oss. Jeg skal ikke si hvordan det er i andre kor, men vi øver i 2,5 time, og av det så er det 15 minutter pause med mingling og kaffe, noen går da på do, noen tar en telefon, noen sitter to sammen, noen står i klynger og noen sorterer noter. Resten av tiden går til konsentrert øving og lite sosialt. Så kan man smyge seg inn i det sosiale etterhvert som man føler for det. Lurer du på hva du skal snakke med sidemannen om: Snakk om kor, sanger og noter. Sånn vil jeg tro det er mange steder med et regime og et mål: korps, lagidrett, malekurs, språkkurs osv. Prøv noe du har veldig lyst til, hopp i det og se om det endrer noe. Strekk ut en hånd, ta kontakt og si det gjerne som det er at du synes det er litt skummelt første gangen. Siste nye som begynte i koret hos oss avtalte jeg å møte utenfor øvingslokalet i god tid, sånn at vi kunne bli litt kjent og gå inn sammen de første gangene. Verden er full av trivelige mennesker som gjerne strekker seg litt for en som vil være med. 

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Er du i interessert i å bli en del av et fellesskap? Er du villig til å yte noe før andre, uten å vite at du får noe tilbake?

Jeg sier jeg forstår meg ikke på menneser. Jeg vet ikke hva jeg skal si eller hvordan oppføre meg.

Skrevet

Det er mange grunner til at man ikke forstår. Jeg ser det bl.a. på min sønn, som har asperger. Han forstår heller ikke andre mennesker. Han har perioder der han føler seg ensom og perioder der han synes det er greit å være alene. Jeg selv er sjenert, er redd for å ta kontakt, så hvis ingen tar kontakt med meg, da er jeg ofte alene. Jeg har stor glede av dyrene, dyrene gir meg alt jeg ikke har. Når jeg går tur med hunden, kommer jeg automatisk i kontakt med andre mennesker, siden hundene vil hilse på hverandre. Noen ganger blir det vekslet noen ord og andre ganger leker hundene sammen, mens vi står og ser på. 

Kan hende du må øve på å omgås andre mennesker. Her kan en psykolog hjelpe deg. 

Anonymkode: 3caa3...3d0

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er mange grunner til at man ikke forstår. Jeg ser det bl.a. på min sønn, som har asperger. Han forstår heller ikke andre mennesker. Han har perioder der han føler seg ensom og perioder der han synes det er greit å være alene. Jeg selv er sjenert, er redd for å ta kontakt, så hvis ingen tar kontakt med meg, da er jeg ofte alene. Jeg har stor glede av dyrene, dyrene gir meg alt jeg ikke har. Når jeg går tur med hunden, kommer jeg automatisk i kontakt med andre mennesker, siden hundene vil hilse på hverandre. Noen ganger blir det vekslet noen ord og andre ganger leker hundene sammen, mens vi står og ser på. 

Kan hende du må øve på å omgås andre mennesker. Her kan en psykolog hjelpe deg. 

Har forsøkt. Det nytter ikke. Jeg har også asperger. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har forsøkt. Det nytter ikke. Jeg har også asperger. 

Har du prøvd gruppetimer? Der du møter andre med asperger? Men altså, hvis du er glad i dyr, kan det hende et kjæledyr vil hjelpe. En hund tvinger deg ut blant folk, så da kan du ikke gjemme deg inne i stuen. 

Kan hende du ikke har funnet rette psykologen. Du må finne en psykolog med kunnskap om asperger og som er på bølgelengde med deg. Her betyr kjemi mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...