Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål til dere kvinner, kunne dere datet en med aspergers eller er det uaktuelt for dere?

Anonymkode: 8b127...ccb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uaktuelt. Men det er fordi jeg har prøvd å bo sammen med en som har flere diagnoser av forskjellige slag. Og jeg orker ikke det en gang til, dessverre😕

Anonymkode: 257df...761

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 8c49b...276

Skrevet

Nja.

Jeg er ferdig med å få barn, og ettersom barna mine blir større og ikke trenger meg på samme måte lenger kan det godt hende jeg hadde vært villig til å ta den sjansen bare for egen del.

Men jeg er ikke sikker, det kommer veldig an på hvor fungerende personen er. Jeg kjenner en med asberger som er i full jobb og klarer seg veldig bra, og jeg kjenner en med asberger som er 100% ufør og sliter veldig. Det er mange ting som spiller inn...

Anonymkode: db0da...a6b

Skrevet

Har du møtt et menneske med Aspergers så har du møtt ett menneske med Aspergers.

Ett av mine barn har en kamerat med denne diagnosen, og vi merker ikke spesielt forskjell på dette barnet og andre venner. Så jeg tenker at det ville komme helt an på mannen. Hans funksjonsnivå i samfunnet, sosial fungering og hvordan vi passet sammen. Altså ikke ulikt hvordan jeg ville vurdere en hvilken som helst mann.

Skrevet

Nei, fordi jeg har vært gift med en. Og det har vært et helvete. Har også et barn med Aspergers (sterkt arvelig).

Han fikk ikke diagnosen før etter vi ble skilt. Og er totalt fraværende fra barnas liv. Nitrist hele greia. Han tenker kun på seg selv, og det hadde jeg ikke klart en gang til. Etter han fikk diagnosen falt mye på plass. Jeg forstår jo nå hvorfor han er som han er. Men Aspergers er ingen unnskyldning for å melde seg helt ut av sine barns liv. 

Anonymkode: 6c0c8...619

Skrevet

Det er forståelig at 60-70% av de med asperger sliter med depresjon og har langt ganger så høy selvmordsrate når en leser svarene her. De er dømt til en ensomt liv.

Skrevet

Det er forståelig at 60-70% av de med asperger sliter med depresjon og har mange ganger så høy selvmordsrate når en leser svarene her. De er dømt til en ensomt liv.

Skrevet

Jeg er gift med en med Asbergers.  

Anonymkode: 42520...827

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forståelig at 60-70% av de med asperger sliter med depresjon og har langt ganger så høy selvmordsrate når en leser svarene her. De er dømt til en ensomt liv.

Det er trist, men du mener kanskje ikke at man skal være sammen med noen fordi det er synd på personen? Skal man gå gjennom et liv sammen med en som ikke kan gi en kjærlighet, oppmerksomhet, omsorg og empati? 

Anonymkode: 83bda...a89

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er trist, men du mener kanskje ikke at man skal være sammen med noen fordi det er synd på personen? Skal man gå gjennom et liv sammen med en som ikke kan gi en kjærlighet, oppmerksomhet, omsorg og empati? 

Sant nok, men kan en med asperger ikke gi kjærlighet, oppmerksomset, omsorg og empati? Alle er ikke like.

Skrevet

Jeg har asperger selv og treffer av og til en gruppe med andre med samme diagnose. De fleste er menn, og noen av dem kunne jeg fint datet om jeg hadde vært singel, og noen absolutt ikke. (Akkurat som med de uten diagnose.)

Anonymkode: 2a0aa...0bb

Skrevet

Aldri i verden. Har vært sammen med og samboer i mange år med en som har Asperger. Han var tilsynelatende høytfungerende. Mange venner, fulltidsjobb osv. 

Men når man kommer på et dypere plan sosialt sviktet det. Han fikk diagnosen i voksenlivet. 

Han fremstod ufattelig egoistisk, ansvarsløs, selvsentrert, sær, rigid og hadde fullstendig mangel på selvinnsikt. Klarte ikke å vise empati  osv. Det har i grunn vært et helvete å bo sammen med han. Han har ikke tatt ansvar for barna, verken før eller etter det ble slutt. Han har rota vanvittig med penger. Han sårer de rundt seg, og spesielt barna sine, og forstår ikke selv at han gjør det. Han har i tillegg store psykiske problemer som har forverret seg med årene. Mennesker med Asperger er sikkert like forskjellige som alle oss andre, men jeg ville ALDRI finner på å gå inn i et forhold igjen med en som har den type utfordringer. Sett tilbake i ettertid så ser jeg at jeg har fungert som en mamma eller en slags verge for han. Han oppførte seg for det meste som en lat, sur, egoistisk tenåring. De mest krevende årene i løpet av livet mitt både psykisk og fysisk var de årene jeg var i et forhold med han. Har det så mye bedre og lettere alene med barna. 

Anonymkode: dad82...ff6

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Aldri i verden. Har vært sammen med og samboer i mange år med en som har Asperger. Han var tilsynelatende høytfungerende. Mange venner, fulltidsjobb osv. 

Men når man kommer på et dypere plan sosialt sviktet det. Han fikk diagnosen i voksenlivet. 

Han fremstod ufattelig egoistisk, ansvarsløs, selvsentrert, sær, rigid og hadde fullstendig mangel på selvinnsikt. Klarte ikke å vise empati  osv. Det har i grunn vært et helvete å bo sammen med han. Han har ikke tatt ansvar for barna, verken før eller etter det ble slutt. Han har rota vanvittig med penger. Han sårer de rundt seg, og spesielt barna sine, og forstår ikke selv at han gjør det. Han har i tillegg store psykiske problemer som har forverret seg med årene. Mennesker med Asperger er sikkert like forskjellige som alle oss andre, men jeg ville ALDRI finner på å gå inn i et forhold igjen med en som har den type utfordringer. Sett tilbake i ettertid så ser jeg at jeg har fungert som en mamma eller en slags verge for han. Han oppførte seg for det meste som en lat, sur, egoistisk tenåring. De mest krevende årene i løpet av livet mitt både psykisk og fysisk var de årene jeg var i et forhold med han. Har det så mye bedre og lettere alene med barna. 

Anonymkode: dad82...ff6

Alle med asperger er ikke slik. Har du møtt en med asperger, har du møtt en.

Skrevet

Jeg er gift med en. Går helt fint

Anonymkode: 0f3b6...28d

Skrevet

Nei. De trekkene som kjennetegner en person med den diagnosen er dessverre blant de aller minst tiltrekkende jeg vet om. 

Anonymkode: 853b3...b34

Skrevet

Jeg er gift med en, og jeg har aldri møtt en mer kjærlig og hengiven mann. Ja, han kan være hakket for ærlig noen ganger, men det ser jeg ikke på som bare negativt egentlig. 

Anonymkode: b6b13...9a9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sant nok, men kan en med asperger ikke gi kjærlighet, oppmerksomset, omsorg og empati? Alle er ikke like.

Nei, alle er ikke like, men sjansen er stor for at personen skal ha slike trekk. Jeg personlig hadde ikke klart det, dessverre. 

Skrevet

Avhengig av mannen, såklart. Noen er mer preget enn andre, noen har gode mestringsstrategier og noen har ikke det.

Anonymkode: b8b87...9dd

Skrevet

Date- ja.

leve sammen med- umulig å svare på før jeg har møtt personen

Anonymkode: a668e...c2e

Skrevet

Nei, vansker med kommunikasjon, kroppsspråk og perspektivtaking er for viktig i et forhold. Alle med asperger er selvfølgelig ikke like, men sosiale samhandlingsvansker er jo kjernen i diagnosen og det tror jeg aldri ville fungert i et forhold med meg.

Anonymkode: 471e9...da2

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 77e5b...67a

Skrevet

Nei. Heller ikke en med depresjon eller adhd. 

Anonymkode: 20c54...818

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...