Gå til innhold

1.klassing med reguleringsvansker og store problemer med påkledningr


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 6 åring som starter på skolen imorgen, og jeg føyer meg inn i rekken av spente mødre foran dagen:)

Men gutten min har så store problemer med påkledning, at vi kan risikere at han i det hele tatt ikke kommer seg på skolen. Og kjenner veldig på dette på en slik dag hvor nye klær og ryggsekk er så i fokus. Vi er inne i ulike instanser for utredning og hjelp, men ting tar tid og alt drøyer. 

Alle påkledningssituasjoner ender i kamper, og han går kledd i like klær hver dag da han kjenner på ubehag mot kroppen. (vi har x antall sett 😉)

Han kan plutselig finne på å kle av seg alle klærne ute blant folk når vi endelig har kommet oss ut, bli illsint og fysisk mot oss foreldre. Så jeg er nå veldig redd for at dette skal oppstå i denne stunden imorgen som de små vil huske for resten av livet❤️

 

Er det andre som har problemer med dette ? Dette handler ikke om grensesetting, men fysisk ubehag og store problemer med å regulere seg når disse følelsene oppstår. 

Hjelp🙈

Anonymkode: a7af1...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en 6 åring som starter på skolen imorgen, og jeg føyer meg inn i rekken av spente mødre foran dagen:)

Men gutten min har så store problemer med påkledning, at vi kan risikere at han i det hele tatt ikke kommer seg på skolen. Og kjenner veldig på dette på en slik dag hvor nye klær og ryggsekk er så i fokus. Vi er inne i ulike instanser for utredning og hjelp, men ting tar tid og alt drøyer. 

Alle påkledningssituasjoner ender i kamper, og han går kledd i like klær hver dag da han kjenner på ubehag mot kroppen. (vi har x antall sett 😉)

Han kan plutselig finne på å kle av seg alle klærne ute blant folk når vi endelig har kommet oss ut, bli illsint og fysisk mot oss foreldre. Så jeg er nå veldig redd for at dette skal oppstå i denne stunden imorgen som de små vil huske for resten av livet❤️

 

Er det andre som har problemer med dette ? Dette handler ikke om grensesetting, men fysisk ubehag og store problemer med å regulere seg når disse følelsene oppstår. 

Hjelp🙈

Anonymkode: a7af1...7b0

Sender deg en god klem. La ham ha på seg genser og bukse i morgen, slik at han slipper å ta av/på noe. 

Lov ham belønning hvis han beholder klærne på. Det høres ut for meg som han kan ha en vanske (spekulerer ikke i hvilken). Så akkurat i morgen, er du i forkant og legger opp til at dagen skal bli god. Belønning vil han respondere godt på.

sier ikke at du skal gjøre det hver dag etter i morgen, men akkurat i morgen er det så «livsviktig» at alt går bra. Det forstår alle foreldre. 

Så vekk ham med glede i morgen, snakk entusiastisk om dagen, si at alle i 1 klasse må ha på klær hele dagen, og at dersom han klarer det, får han..., av deg etter skolen.

minn ham avtalen rett før dere går inn porten. Hvisk ham i øret innimellom at han er kjempeflink som beholder klærne på. 

Ps. Ikke glem å nevne at skoene nok må av i klasserommet. Og at det er noe alle i 1 klasse må. 

Sender deg en good klem! Det skal gå bra!

hilsen familieterapeut 

Anonymkode: da473...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...