Gå til innhold

Dere med barn i 13-16 års alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør dere fortsatt mye fellesaktiviteter sammen i helgene eller gjør dere voksne deres ting og ungene sine egne?

og er ungene mye alene på kveldene og nettene? 

Anonymkode: c81d8...79b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir ikke så mye fellesting i helger, dessverre. Vi drar av og til og handler nye klær, sko ol. sammen, av og til på kino og av og til på idrettsarrangementer de deltar på. Så har vi litt besøk av familie og drar på besøk til besteforeldre. Ellers vil barna helst gjøre «sine ting». På ferier gjør vi masse sammen, heldigvis. De er aldri alene på kveld/natt.

Anonymkode: ebb71...e80

Skrevet

Felles i helgene er det ikke så mye av lenger.  Fredag kveld er felles, og søndag middag. Lørdag er det mye kjøring til trening og sånt på dagtid, så da er vi jo sammen.

De er aldri alene om natten, og hvertfall ikke i helgene.  En del av jobben som foreldre er jo å være tilstede og tilgjengelig,  og i tenårene tenker jeg det betyr at man er " klar til å rykke ut eller inn på kort varsel ", spesielt nattestid. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gjør dere fortsatt mye fellesaktiviteter sammen i helgene eller gjør dere voksne deres ting og ungene sine egne?

og er ungene mye alene på kveldene og nettene? 

I helgene ser vi filmer, spiller spill, er på fotballbanen, går fjellturer ol. 

Er aldri alene på kvelden eller natta. Det liker han ikke, og det har heller aldri vært aktuelt.

Han er snart 14. 

Anonymkode: 498aa...a08

Skrevet

Veldig mye felles aktiviteter enda ja. Vi har fire barn mellom 13-16 år. Det er bare yngste som farter endel rundt på egenhånd. De tre andre er mer eller mindre venneløse (har hverandre), så vi må rett og slett finne på ting med dem for at de ikke bare skal sitte inne hjemme. De gjør så og si aldri noe på egenhånd. Det er veldig hyggelig at de fortsatt er med på skogsturer, ser film med oss etc, men jeg skulle absolutt ønske at de var mer ute selv. Nå blir det litt slik at hvis vi ordner i huset en helg, så sitter to av dem og bare spiller mens den siste enten er med og spiller eller bare går rundt og kjeder seg, og lurer på om vi kan finne på noe. Jeg trodde jeg skulle være litt mer forbi det der med så store barn 😄 

Anonymkode: c29f7...c11

Skrevet

Hender de er alene på tidlig kveld, men aldri over natta enda. Sjelden de er alene kveld også for øvrig. 

Skrevet

Har to gutter på 14 og 17 år og de gjør veldig lite sammen med oss. Men de spiser middag med oss, snakker med oss osv også er de helst sammen med venner når de skal på kino, se en film hjemme, spille brettspill eller hva det nå måtte være.

De har aldri vært alene hjemme på natta.

Anonymkode: f4395...ce8

Skrevet (endret)

Snart 13. Spiser sammen og ser gjerne film på kvelden. Temmelig ofte er han på søndagstur i marka med oss. Vond å få ut, men påstår det er ok når han først er ute. Ikke alene om natten, selvsagt.

Endret av prekæs
Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har to gutter på 14 og 17 år og de gjør veldig lite sammen med oss. Men de spiser middag med oss, snakker med oss osv også er de helst sammen med venner når de skal på kino, se en film hjemme, spille brettspill eller hva det nå måtte være.

De har aldri vært alene hjemme på natta.

Hva gjør dere dersom dere skal bort selv da? Har dere barnevakt?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør dere dersom dere skal bort selv da? Har dere barnevakt?

Vi er jo ikke borte på natta...

Har yngre barn også, så de eldste kan passe de yngste om vi f.eks skal på foreldremøter e.l.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er jo ikke borte på natta...

Har yngre barn også, så de eldste kan passe de yngste om vi f.eks skal på foreldremøter e.l.

Aldri borte på natta? Aldri på fest eller i bursdag eller bryllup eller noe?

Anonymkode: 22b21...f7b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mye felles aktiviteter enda ja. Vi har fire barn mellom 13-16 år. Det er bare yngste som farter endel rundt på egenhånd. De tre andre er mer eller mindre venneløse (har hverandre), så vi må rett og slett finne på ting med dem for at de ikke bare skal sitte inne hjemme. De gjør så og si aldri noe på egenhånd. Det er veldig hyggelig at de fortsatt er med på skogsturer, ser film med oss etc, men jeg skulle absolutt ønske at de var mer ute selv. Nå blir det litt slik at hvis vi ordner i huset en helg, så sitter to av dem og bare spiller mens den siste enten er med og spiller eller bare går rundt og kjeder seg, og lurer på om vi kan finne på noe. Jeg trodde jeg skulle være litt mer forbi det der med så store barn 😄 

Hvorfor har ting blitt slik? 

Anonymkode: 2bae2...32c

Skrevet

Vi gjør det som passer  - oftest blir det ett eller annet felles måltid i løpet av dagen, muligens også en tur, en film, eller noe sånt, ofte da med venner av barna også. Men mange helger er de stort sett med venner og om de da er hos vennene ser vi hverandte jo lite. 

Ett av barna har fått være hjemme to netter alene, dratt hjem alene fra hytta før oss andre. De andre barna var en mer uansvarlig type... Alene for at vi skal på fest skjer ikke.

Anonymkode: c0e8b...1f7

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke så mye fellesting i helger, dessverre. Vi drar av og til og handler nye klær, sko ol. sammen, av og til på kino og av og til på idrettsarrangementer de deltar på. Så har vi litt besøk av familie og drar på besøk til besteforeldre. Ellers vil barna helst gjøre «sine ting». På ferier gjør vi masse sammen, heldigvis. De er aldri alene på kveld/natt.

Ser at andre har svart at de spiser sammen, og det gjør vi også, selvsagt. (Jeg som skrev det jeg siterer her).  Middagene spiser vi så godt som alltid sammen (med mindre en er på overnattingsbesøk), og vi har også felles lørdagskveld med godteri og film, "Skal vi danse" eller andre programmer som barna vil se. Vi kan også sitte lenge ved bordet og prate etter et måltid eller bare når en av barna kommer for å prate. Noen ganger går vi en tur også, ikke lang for ellers blir det for langtekkelig.

Skrevet

Tja hun spiser med oss og ser kanskje en film. Ellers er hun mye med venner eller driver på på rommet sitt. Er aldri alene på kveld eller natt. Vi har to yngre barn også så ikke aktuelt å være borte på kveld/natt. 

Anonymkode: 62f1f...58c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Svarer for meg selv, vi har det på samme måte. Vi er ikke ofte borte om natta,  nei. Spesielt ikke i helgene.  Vi har tre tenåringer i huset og de er pri 1. Er vi borte er de hjemme alene på kvelden ( men vi er aldri mer enn et glass vin eller så) eller om det er over natt er de hos venner etter avtale. 

Skrevet
3 minutter siden, amandine skrev:

Svarer for meg selv, vi har det på samme måte. Vi er ikke ofte borte om natta,  nei. Spesielt ikke i helgene.  Vi har tre tenåringer i huset og de er pri 1. Er vi borte er de hjemme alene på kvelden ( men vi er aldri mer enn et glass vin eller så) eller om det er over natt er de hos venner etter avtale. 

Samme her.

Skrevet

Her er trettenåringen familieorientert av en eller annen merkelig grunn, og VIL være med småsøsken og mora og finne på ting i helgene. 

Anonymkode: 4d7e4...d2f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det der hørtes veldig trist ut! Både at de er venneløse, at de ikke bidrar i hjemmet og at de bare sitter å spiller.. 

Anonymkode: c8d7d...f26

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det der hørtes veldig trist ut! Både at de er venneløse, at de ikke bidrar i hjemmet og at de bare sitter å spiller.. 

Anonymkode: c8d7d...f26

De bidrar litt hjemme altså, men ja, det er tidvis veldig stusselig! Heldigvis har de stor glede i hverandre! Og stor glede i å være sammen med oss voksne 😁

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har ting blitt slik? 

Anonymkode: 2bae2...32c

Det er stesøsken, så det er ikke én grunn som gjelder alle. En av dem har en diagnose som gjør at det sosiale er vanskelig, en fungerer enda dårligere sosialt og burde antakelig hatt en diagnose, og den siste har kanskje bare vært mer uheldig.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere prøvd å be noen av klassevennene hjem til dere f.eks? Eller prøvd å påvirke dem til å involvere seg mer med jevngamle? 

Koselig at de vil være sammen med dere, men det er klart at det ikke er helt sunt. Og det blir jo mer og mer et  problem for hvert år som går framover......

Anonymkode: b95a0...832

Skrevet

Mine unger er 15 og snart 18. Det er ikke ofte de er hjemme i helgene. Hun minste har en kjæreste hun er mye sammen med, og den eldste er med venner. Vi har som regel middag på fredagen sammen, og søndagsmiddagen. Lørdagen blir så som så, og sjelden at alle er hjemme. 

Vi er ikke av sted på nettene. Kveldene kan det hende at vi er borte, men det er sjelden begge oss foreldrene er det. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, med to tenåringer i hus er de første prioritet.

Av og til skjer det jo noe, men sjelden begge er avgårde samtidig. F.eks var mannen på en fest i helga, men jeg var hjemme. 17-åringen var også på en fest, og det er da helt uaktuelt at begge oss voksne er ute samtidig.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere prøvd å be noen av klassevennene hjem til dere f.eks? Eller prøvd å påvirke dem til å involvere seg mer med jevngamle? 

Koselig at de vil være sammen med dere, men det er klart at det ikke er helt sunt. Og det blir jo mer og mer et  problem for hvert år som går framover......

Det meste skar seg da ungdomsskolen begynte. Da var det ikke så lett å be klassevenner hjem feks. Grupperinger skjer så fort og har man først havnet nederst på rangstigen, så er det ikke så lett å komme seg noen vei. Jeg er bare steforelder til de to uten diagnose og jeg ville absolutt valgt å gjøre ting litt annerledes enn foreldrene har gjort. Nå er situasjonen ganske satt. Jeg skulle absolutt ønske at de ikke var avhengige av oss voksne for å få gjort noe ålreit i helgene feks. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det meste skar seg da ungdomsskolen begynte. Da var det ikke så lett å be klassevenner hjem feks. Grupperinger skjer så fort og har man først havnet nederst på rangstigen, så er det ikke så lett å komme seg noen vei. Jeg er bare steforelder til de to uten diagnose og jeg ville absolutt valgt å gjøre ting litt annerledes enn foreldrene har gjort. Nå er situasjonen ganske satt. Jeg skulle absolutt ønske at de ikke var avhengige av oss voksne for å få gjort noe ålreit i helgene feks. 

Ser den. Ikke noe enkel situasjon 😞 Håper det løsner mer når de skal på videregående. En del får en ny start da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...