Gå til innhold

Plantar fasciittis, noen som har det her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter treningsopphold i sommer startet jeg med rolig jogg denne uken. Kun 3 km fordi jeg vet hvor viktig det er å starte forsiktig. Noe var rask gange også. 

Ble støl mandag, opphold tirsdag og så jogg onsdag. Ikke støl da, men sykt vondt under venstre fot. Har bevisst tatt det rolig slik at det ikke ble overbelastning. Trodde det ville forsvinne da. 

Mel det blir jo ikke bedre og når jeg googler så får jeg opp at det kan være Plantar fascittis. Jeg er 42 år i riktig aldersgruppe. Jeg fant noen tips til lindring. Noen øvelser. Men vil det forsvinne? Kan jeg på gåtur i mellomtiden? Er veldig rastløs over å ikke kunne ut på tur. Er ikke glad i sykling eller svømming, det er gå og jogg jeg elsker å gjøre. 

Ingen vits med lege for dette? Det må bare få gå over av seg selv mens man gjør de øvelsene jeg fant på nett? Står det kan ta opptil 1 år før det forsvinner 😣

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går over og går over...Ikke for å ta motet helt fra deg, men det er seigliva greier som kommer og går. Jeg fikk det i fjor sommer etter løping og det ble verre av en storbyhelg i sko som ikke hadde god nok støtte. Jeg løper fortsatt ikke, men jeg går uten vondt når jeg har gode sko. Jeg har hatt et par runder med betennelsesdempende når det har vært så ille at jeg har slitt med å trå på beinet. Riktige sko er alfa og omega. Jeg går i joggesko eller helsesandaler for det meste, selv om jeg ikke er noen "joggeskodame", det stopper seg selv å være forfengelig. Flate ballerinasko er å be om trøbbel, da er det bedre med litt hæl. Silikoninnlegg under hælen funker også til en viss grad. Jeg var hos lege, men det var fordi jeg ikke kunne trå ned på foten uten å vræle.

Skrevet

Du må få deg innleggssåler og sko som avlaster så det blir mindre trykk på senefestet.  

Anonymkode: 8a619...a29

Skrevet

Har du feks høy fotbue må du bygge opp slik at det ikke blir så mye trekk i festet. Du får hjelp i en god sportsbutikk.  Ta deg en tur til lege evt også fysio.

Anonymkode: 8a619...a29

Skrevet

Takk for svar alle dere. Skjønner jeg må ordne meg bedre sko eller innleggsåler. Må nok holde meg rolig til det er ordnet. Er det like greit å bare dra til en sportsforretning som har sånn apparat som leser fotavtrykk eller får man noe rabattordning hvis man gjør det gjennom lege? 

Skrevet

Kom også på isted nå mens jeg ventet på svar her at jeg lette opp gruppe for de med dette på favebook. Fant en norsk gruppe, venter på godkjenning nå. 

Skrevet (endret)

I fare for å spamme min egen tråd hehe så skriver jeg litt til. Det er jo sykt leit da å få denne begrensingen over tid. Jeg er en av de som lett jogger en mil i gangen når jeg har en god periode. Jeg har derfor erfaring i å ta det med ro etter et opphold for å unngå skader, og føler selv at jeg virkelig tok det med ro denne uken med kun 3 små kilometer i gangen. Men innser kanskje at jeg burde fått meg nye sko. Har ordentlige løpesko, men når jeg tenker meg om så er de jo noen år gamle allerede. Tia går da så fort 😁

Endret av Love my kidz
Skrevet

Mitt beste tips er trykkbølgebehandling. Sjekk om det er en kiropraktor eller naprapat i nærheten som driver med det. Da kan også kiropraktor/naprapat sjekke om du kan ha låsninger i foten som hemmer tilheling.

Ellers er, som de andre nevner, riktige sko og ev. innleggssåler viktig. Sko med myke såler - også innendørs! Ikke bruk tresko eller sandaler uten hælkappe/-stropp, for bruker du slike øker du spenningene i leggen som kan øke belastningen i foten og dermed opprettholde irritasjonen i senen/musklene i foten.

Leggmuskulaturen bør også behandles + at du bør tøye bakside legg med både bøyd og strakt kne daglig.

Unngå sukker og raske karbohydrater da disse vil trigge betennelsen. Du kan bruke omega3 og gurkemeie som betennelsesdempende. Om du er lav på D-vitamin bør du passe på å få i deg det også (det er forbausende nok noen som kan ha lave verdier av D-vit., selv etter en så fin sommer).

Ingen jogging før du blir bedre! Om opp til 5 behandlinger med trykkbølgebehandling ikke har gjort deg bedre/bra, så vurder å få tatt bilde av foten - det kan også en kiropraktor hjelpe deg med.

Anonymkode: 83ec5...fb7

Skrevet

En ting til - etter at du har fått behandlet foten hos kiropraktor og tatt trykkbølgebehandling og får klarsignal til å begynne å prøve å jogge igjen, da er det lurt å skaffe seg nye joggesko og da et sted der de har både speilkasse og tredemølle hvor de filmer føttene når du går og jogger.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt beste tips er trykkbølgebehandling. Sjekk om det er en kiropraktor eller naprapat i nærheten som driver med det. Da kan også kiropraktor/naprapat sjekke om du kan ha låsninger i foten som hemmer tilheling.

Ellers er, som de andre nevner, riktige sko og ev. innleggssåler viktig. Sko med myke såler - også innendørs! Ikke bruk tresko eller sandaler uten hælkappe/-stropp, for bruker du slike øker du spenningene i leggen som kan øke belastningen i foten og dermed opprettholde irritasjonen i senen/musklene i foten.

Leggmuskulaturen bør også behandles + at du bør tøye bakside legg med både bøyd og strakt kne daglig.

Unngå sukker og raske karbohydrater da disse vil trigge betennelsen. Du kan bruke omega3 og gurkemeie som betennelsesdempende. Om du er lav på D-vitamin bør du passe på å få i deg det også (det er forbausende nok noen som kan ha lave verdier av D-vit., selv etter en så fin sommer).

Ingen jogging før du blir bedre! Om opp til 5 behandlinger med trykkbølgebehandling ikke har gjort deg bedre/bra, så vurder å få tatt bilde av foten - det kan også en kiropraktor hjelpe deg med.

Takk for detaljerte tips. Må kanskje ha henvisning til kiropraktor gjennom lege da? Bestiller meg time i morgen uansett da det virker mer alvorlig enn jeg først skjønte. Det er veldig vondt bare det å gå gjennom leiligheten min. 

Var på normal høykarbo da jeg fikk dette, slo om til lavkarbo nå på torsdag, uten å vite det skulle være bra for dette. D-vitamin sjekket jeg nylig og den er på 90 i et refnivå fra 50-150. Vil ha større verdi så tar tilskudd. Tar også omega3 kapsler pluss spiser makrell til frokost hver dag. Gurkemeie kan jeg kjøpe. 

Skrevet

Jeg fikk det nylig påvist av fysio'en min. Og hun anbefalte meg innleggsåler, og de trenger ikke å være spesiallaget, de på apoteket(som jeg har kjøpt), ev på sportsbutikker, er like god. De har vært til god hjelp for meg og jeg kjenner allerede bedring. Jeg har bla skjevhet i ene foten, og har stivet av ankelen på andre foten, samt at problemer lengre oppe i kroppen har vært med å påvirke betennelsene i bena. Jeg har vært inaktiv den siste tiden pga sykdom, og har nylig begynt å bevege meg mer igjen, noe som mest sannsynlig utløste det hele. Videre sa hun at jeg skulle gå, som i turer, men ikke lange ut og belaste mye, og strekke og tøye ut i ankler og føtter. Og jeg har allerede blitt en god del bedre😊

Men dette er noe som ikke forsvinner fort, det kan ta år..🙄😏

Men det som har hjulpet meg mest er såler i skoene, jeg har lagt i nye såler i alle skoene jeg pleier å bruke😊

Anonymkode: 4cac5...50a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk det nylig påvist av fysio'en min. Og hun anbefalte meg innleggsåler, og de trenger ikke å være spesiallaget, de på apoteket(som jeg har kjøpt), ev på sportsbutikker, er like god. De har vært til god hjelp for meg og jeg kjenner allerede bedring. Jeg har bla skjevhet i ene foten, og har stivet av ankelen på andre foten, samt at problemer lengre oppe i kroppen har vært med å påvirke betennelsene i bena. Jeg har vært inaktiv den siste tiden pga sykdom, og har nylig begynt å bevege meg mer igjen, noe som mest sannsynlig utløste det hele. Videre sa hun at jeg skulle gå, som i turer, men ikke lange ut og belaste mye, og strekke og tøye ut i ankler og føtter. Og jeg har allerede blitt en god del bedre😊

Men dette er noe som ikke forsvinner fort, det kan ta år..🙄😏

Men det som har hjulpet meg mest er såler i skoene, jeg har lagt i nye såler i alle skoene jeg pleier å bruke😊

Må bare legge til at jeg støtter denne lengre oppe som nevnte fysio og legger/låsninger. Jeg ante det ikke, men jeg hadde en haug med muskelknuter i leggene og lårene, samt låsninger i hoftene. Det kan være lurt å få sjekket dette også😊

Skrevet
38 minutter siden, Love my kidz skrev:

Takk for detaljerte tips. Må kanskje ha henvisning til kiropraktor gjennom lege da? Bestiller meg time i morgen uansett da det virker mer alvorlig enn jeg først skjønte. Det er veldig vondt bare det å gå gjennom leiligheten min. 

Var på normal høykarbo da jeg fikk dette, slo om til lavkarbo nå på torsdag, uten å vite det skulle være bra for dette. D-vitamin sjekket jeg nylig og den er på 90 i et refnivå fra 50-150. Vil ha større verdi så tar tilskudd. Tar også omega3 kapsler pluss spiser makrell til frokost hver dag. Gurkemeie kan jeg kjøpe. 

Neida, du trenger ikke lenger henvisning til kiropraktor, det er bare å bestille time direkte :)

Høres ut som om du gjør mye riktig. Om du er interessert i virkningen av gurkemeie, så kan du f.eks. søke i Pubmed (medisinsk database) og søke på curcumin + anti inflammatory, eller lignende. Det finnes mye forskning på det. Du får kjøpt gurkemeie i tablettform på helsekosten, de er gode, men koster en del. Det er billigere om du der kjøper gurkemeie i pulverform, men da må du blande inn malt pepper, for et stoff i pepper er med på å øke opptaket av de betennelsesdempende stoffene i gurkemeien. (tar du gurkemeie i pulverform anbefales ofte en halv til en teskje morgen og kveld, begynn med en halv og øk heller til en hel om nødvendig).

Trykkbølgebehandling er den raskeste måten å bli kvitt det på (men må passe kosthold selv også + tøye og bruke riktige sko), så se om du finner en kiropraktor som også har det.

Ikke gå barbeint hjemme, ha noen gode sko med myk såle som du tar på deg når du står opp og går på badet.

God bedring og lykke til :)

Skrevet

Dette har jeg hatt to ganger. Første gangen nølte jeg med å gå til lege. Da ble det vanskelig å behandle.  Var innom spesialsåler, betennelsesdempende, kortisonsprøyter og trykkbølgebehandling. Men det hadde satt seg sånn at operasjon ble løsningen.  Tok vel 2 år tilsammen. Gangen etter kjente jeg igjen smertene og gikk til trykkbølgebehandling med en gang. Ble kvitt det ganske kjapt. 

Så kom deg til fysioterapeut.  Trenger ikke henvisning lenger. 

Anonymkode: c0638...e39

Skrevet

Fikk det i fjor sommer etter 2 konserter på rad. Ingenting å gjøre med det, fikk anbefalt såler. Hjemme gikk jeg med sandaler da det var det beste for foten min.  Smertene ble borte før jul en gang.  Har nå et sett med såler på jobb. I sommer har jeg kun gått med sandaler lik birkenstock og har ikke hatt vondt. Har også gått med ballerinasko uten å få smertene tilbake

Anonymkode: 761c6...a55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...