Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #1 Skrevet 19. august 2018 Er det lov? Skal begynne på siste året på master nå. Fått godkjent utdanningen gjennom jobben og får fri med lønn på de vaktene som kolliderer med skole og fri med lønn til eksamener. Det er ikke snakk om veldig mange dagene i løpet av skoleåret. Ble sykemeldt 50% i sommer, regner med å kunne være tilbake for fullt i løpet av høsten. Nå sier sjefen at jeg ikke kan fortsette på studiet dersom jeg er sykemeldt.. stemmer virkelig dette? At jeg må slutte midt i et utdanningsforløp pga en sykemeldingsperiode? Legen mener det er feil, men skal tilbake neste uke når hun har undersøkt mer. Sjefen er ikke i tvil om at han har rett. Noen som vet? Småstressa.. Anonymkode: 66926...e4d
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #2 Skrevet 19. august 2018 For ordens skyld. Har en fysisk belastende jobb, og en rygg som har slått seg helt vrang. Med andre ord vanskelig å utføre jobben fullt ut nå, men det går jo ikke utover det å sitte på en skolebenk og studere.. Anonymkode: 66926...e4d
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 19. august 2018 #3 Skrevet 19. august 2018 En kollega av meg fikk samme beskjed som deg. Hun måtte slutte på studiet sitt
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #4 Skrevet 19. august 2018 « Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt. En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding. En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør. Det er en forutsetning for å få rett til sykepenger at skolegangen er en følge av inntrådt arbeidsuførhet og at vedkommende ellers skulle ha vært yrkesaktiv. Denne praksis har sitt utspring i Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1331/82. For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et arbeidsrettet tiltak, jf. § 8‑4 tredje ledd bokstav c.» https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-4-arbeidsuførhet Anonymkode: 34849...3ed
Edelweis Skrevet 19. august 2018 #5 Skrevet 19. august 2018 Hvis du ikke kan utføre jobben på grunn av at det gir deg utfordringer fysisk er vel sjefen pliktig til å tilrettelegge slik at du kan utføre andre oppgaver. Om han ikke har noe muligheter for tilrettelegging slik vil det vel være grunn for at du må tre ut av stillingen mens du er sykemeldt. Mens å studere ikke vil ha noen innvirkning på de fysiske utfordringene slik at du kan fortsette med dette? Det ville jeg ment var mest naturlig i allefall, men det er jo ikke alltid det virker slik i byråkratiet 🙄
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #6 Skrevet 19. august 2018 I visse tilfeller kan nan beholde sykepengene og fortsatt være student. Det gir feks ingen mening å måtte avbryte studiet fordi man ikke kan jobbe en kort periode pga lungebetennelse eller et brukket ben. Men din arbeidsgiver er pålagt å tilrette legge for deg. Hvis de faktisk ikke kan tilrettelegge må de kunne dokumentere dette. Anonymkode: 22a8c...865
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå