Gå til innhold

Jobbe imot mobbing i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne jobbe med dette. Hva gjør jeg, og hvordan går jeg frem for å bli en ressurs i den sammenheng? Regner med at man må ha en form for utdannelse for å komme inn i systemet?

Anonymkode: 09411...85a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten sosialpedagog, psykologi med vekt på relasjoner, terapeut etc. Tipper mange skoler benytter seg av ppt eller sosiallærer når det er mobbesaker. 

Skrevet

synes det er for dårlig idag, 2 av mine nærmeste venninner har hjemmeskole, leid inn en privatlærer

Anonymkode: d0e5a...892

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

synes det er for dårlig idag, 2 av mine nærmeste venninner har hjemmeskole, leid inn en privatlærer

Anonymkode: d0e5a...892

Ja er veldig enig. Blir jo litt provosert for vet liksom nøkkelen til å bekjempe dette. Synes det er så vanskelig å sitte på gjerdet når jeg virkelig kan hjelpe. Har allerede hjulpet en del, men det blir på helt annet basis. Føler jeg virkelig kan utgjøre en forskjell. Skulle ønske at hver skole hadde en som var ansvarlig for å kun forebygge mobbing. Altså en fast person på hver skole som kun jobbet forebyggende. Vet dere om det finnes? Kunne man eventuelt leid seg inn privat? Kanskje litt spesielle spørsmål, men for en givende dag det ville vært om jeg kunne utgjort en stor forskjell på den fronten. 

Skrevet
24 minutter siden, sug lut skrev:

Du høres nyfrelst ut. 

Mobbing i norsk skole er faktisk et veldig stort problem som man enda ikke har fått tak på. Årlig velger flere ungdommer å avslutte livet på grunn av mobbing. Så jeg forstår ikke den spydige kommentaren din. 

Skrevet
Akkurat nå, Milfy Way skrev:

Mobbing i norsk skole er faktisk et veldig stort problem som man enda ikke har fått tak på. Årlig velger flere ungdommer å avslutte livet på grunn av mobbing. Så jeg forstår ikke den spydige kommentaren din. 

Da må du kanskje tenke litt.

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Da må du kanskje tenke litt.

Ok, nå forstår jeg kommentaren over. Og flere hundre andre kommentarer i forskjellige tråder. 

Skrevet

Har aldri hørt st noe slikt finnes. De fleste som jobber med mobbeproblematikk generelt er enten pedagoger, meglere, veiledere eller utdannet innen helse. 

Splrsmålet blir jo om du tenker å jobbe ned ungene, med lærerne elker med foreldrene?

Jeg er utdannet konfliktløser og jobber med voksne. Metodene er ikke spesielt annerledes enn om du jobber ned barn med pedagogikken er jo forskjellig. Jeg er universitetsutdannet. 

Anonymkode: 75499...51d

Skrevet

Jeg tenker at det første du må bytte ut er ordene dine. Jeg vil jobbe imot mobbing= Jeg vil jobbe for «gleding». Snu fokus! Det er altfor mye antimobbeprogrammer med negativt fokus. 

Anonymkode: a9b4d...a6a

Skrevet

Jeg vil tro at både psykologer, helsesøstre og pedagoger kan være aktuelle til slike stillinger, men de fleste skoler har ikke en egen person som jobber kun med mobbeproblematikk.

Skrevet

Jeg tenker at man må jobbe for et mobbefritt SAMFUNN. Foreldre må bli mye mer bevisst sitt ansvar, det samme må politikere og media. Omtrent alle debatter, "humorprogram", kommentarfelt, bim-innlegg osv flommer over av latterliggjøring og verbal mobbing. Skolen kjemper egentlig en umulig kamp, og "alle" forventer en quick-fix der, selv om de hverken har ressurser eller muligheter til det. Jeg ble litt nysgjerrig på hva denne nøkkelen til å fikse problemet er? Kan du utdype? 

Anonymkode: e1a62...3c3

Skrevet

Dersom du har funnet nøkkelen som fjerner mobbing i samfunnet, så bør du ta direkte kontakt med Erna Solberg. Du må være drømmepersonen å få som rådgiver. Tenk det ettermælet hun vil få: "Erna, statsministeren som fikk slutt på mobbing"  Hun ansetter deg garantert med en gang!

Skrevet

Hvis du sitter med denne nøkkelen hadde det vært supert om du ville dele den med oss! Jo flere som vet, jo flere kan bidra.

Anonymkode: 618c8...76e

• 3 uker senere...
Skrevet

Bare her inne er det ekstremt mye mobbing, så ikke rart barn aper etter foreldrene sine, om dette er ordentlige holdninger. Når det er sagt så føler jeg at en besøksperson som veksler mellom skolene, kunne ha vært noe. En som har ansvaret for å være der for elevene, ta saker videre med foreldrene, være den trygge klippen som elever kan ringe til og betro seg til. Så de ikke føler seg alene med problemene sine. Mange har ikke den støtten hjemmeifra, men denne personen kunne ha fått partene til å forstå omfanget. Om det hadde vært en slik person der når jeg vokste opp så hadde det hjulpet mye. Det kan i hvertfall luftes litt. Tanken. Kanskje kunne man hjulpet på flere måter enn bare å sitte å se på. For det oppleves så ekstremt for de barna, og vi alle vet jo at det blir bedre. Livet vil ikke alltid være så håpløst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...