Gå til innhold

Mannen min sliter med alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min drikker hver helg. Og ikke lite. Han drikker seg full og beruset. Så lenge jeg har kjent han har han drukket hver helg. Kan starte på torsdagen..og begynner på kvelden igjen neste dag. Dette fører til at han bli en annen person. Som det blir mye krangel av.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjør. Han blir fly forbanna på meg når jeg konfrontere han.

Han er en god person med godt hjerte, hjelper andre men ikke seg selv. Han sliter garantert med seg selv men mener det ikke og vil hvertfall ikke ha hjelp. Han er en person som blir fort sint og kort lunte og det hjelper ikke på. Hvordan hjelpe han i denne situasjonen? Faren er akkuratt lik og liker godt øl selv. Det ee ingen kose drikking men går fort nedpå

Anonymkode: 5a11a...851

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har kjent han har han drukket hver helg. 

Hvorfor i huleste er du sammen med en slik mann? Hvorfor har du gptt inn i et slikt minefelt ned åpne øyne?

Har du barn oppi dette? Løp! Ta med deg ungene og få dem og deg selv i sikkerhet. Barn skal slippe å vokse opp under slike forhold. 

Anonymkode: 5a432...36b

Skrevet

Da setter du ultimatum enten slutter han å drikke eller så drar du. Hvorfor i all verden har du godtatt slik alkohol drikking ? Jeg ville dratt for lenge siden. Mannen din er alkoholiker dette er ikke normalt. Håper virkelig at du ikke har barn . 

Skrevet

Nå lurer jeg på. Hvor lange har du vært sammen med denne mannen?

Har dere barn sammen?

Ser han problemet med faren når han drikker?

Jeg er selv gift med en alkoholiker. Han har vært omtrent som din kjæreste. Foreldrene er også alkoholikere. Jeg har klart å få min mann til å forstå at han er alkoholiker, han har fått hjelp, og han har forbedret seg utrolig mye. Det har vært utrolig tungt, og hadde jeg visst hvor mye det krevde fra meg, og hvor mye tid og bekymringer jeg har brukt på mannen, så ville jeg sprunget før vi fikk barn. Jeg forstod derimot ikke at han hadde et alkoholproblem før jeg fikk litt mer erfaring, og da var jeg allerede gravid. Jeg trodde også dette var en smal sak å få bukt med, det har det ikke vært.

Min mann har ikke et normalt forhold til alkohol i dag, og det vil han aldri få. Det er 15 år siden vi traff hverandre. Min mann har i tillegg et spill problem. Dette har kommet frem de siste årene, etter at alkoholen er på et minimumsnivå, avhengigheten er bare flyttet. Han har også alltid hatt økonomiske problemer.

Jeg hadde ikke klart å få mannen dit vi er i dag, hvis ikke mannen hadde latt meg ta kontroll. Jeg har f.eks full kontroll på økonomien.

Anonymkode: 8615a...1e2

Skrevet

Jeg tror den beste du kan gjøre er å hjelpe deg selv.

Les om 'medavhengighet' eller 'codependancy' på engelsk. Det er vanskelig å være alkoholiker uten en som rydder og skjuler problemene.. 

Anonymkode: 4378d...3b9

Skrevet

Konfronterer du han når han har drukket eller når han er edru? Dersom diskusjonen oftest kommer opp når han har drukket anbefaler jeg å ta det når han er edru. 

Og når du tar det opp, forklar hvordan du har det når han drikker og at dette ikke fungerer for deg. At han må få hjelp hvis han ikke klarer å slutte med dette på egenhånd, eller så går du. Er det barn i bilde?

Dersom han edru skulle innrømme at han har problemer med alkohol, og du ønsker å hjelpe han, så si akkurat det. Skaff deg hjelp og jeg skal støtte deg som best jeg kan gjennom det. Men hvis ikke går ikke dette lenger. Og så er jeg enig i at det er lurt å få hjelp selv, i forhold til medavhengighet.. få profesjonell støtte i forhold til hvordan du kan hjelpe han uten å glemme deg selv oppi dette. 

Anonymkode: c646f...f41

Skrevet

Les boka «Flodhesten i dagligstuen». 

Gjør det slutt med ham hvis han ikke oppsøker behandling, og slutter å ruse seg. 

Anonymkode: d4996...840

Skrevet

Har dere barn? I så fall må du ta ansvar med å komme deg/dere unna, siden han ikke en gang er villig til å ta ansvar for seg selv.

Du er ikke avhengig av ham, og en ansvarlig mor lar ikke sine barn fortsette å vokse opp i et hjem med alkoholisert far som ikke ønsker å gjøre noe med sin alkoholisme.

Søk hjelp! Mange kommuner har tilbud til pårørende til personer med rusproblematikk, og det finnes også hjelpetellefoner du kan ringe.

Om du fortsetter å bo med ham som du har gjort så er du med på å støtte hans drikking. Det bør du ikke gjøre for din egen del, og har dere barn er det helt uansvarlig å gjøre det mot dine barn. Så ta ansvar for ditt liv, og vær en ansvarlig mor om du har barn, still krav til ham - vil han ikke gjøre noe med problemet sitt (dvs. gå i langvarig behandling og følge opp den behandlingen han trenger), så flytter du fra ham. Det er nok at han ødelegger sitt eget liv, du bør ikke la han ødelegge ditt liv, og aller minst la barna dine vokse opp full tid med en alkoholisert mann.

Ikke fortsett å være medavhengig til din manns alkoholisme - søk hjelp for din egen del og gjør det du må!

Anonymkode: 8266e...2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...