Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #1 Skrevet 18. august 2018 Hjelper de til med barnebarna? Hvor ofte passer de barnebarna? Hvor ofte er de på besøk? Bidrar de noe økonomisk? Jobber de, uføre, pensjonister? Synes du de burde hjulpet til mer? Grunnen til at jeg lurer er at jeg føler generasjonen født på 50 og 60 tallet er så egoistiske og kun dyrker sine egne interesser. Spent på å høre om det stemmer for flere eller ikke. Anonymkode: 9d216...64c
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #2 Skrevet 18. august 2018 Mor født på 60tallet. Hjelper ikke til med barnebarnet, passer det aldri, er på besøk hos oss ca hver andre uke (for å klage til meg over jobben sin), bidrar ikke noe økonomisk (men det er heller ikke forventet). Syns det er veldig trist at hun ikke er mer interessert i barnebarnet, men jeg mistenker at hun ikke syns det er så stas fordi hun er så liten. Den dagen hun blir stor nok til å høre på mormors sutring og gi respons kommer nok mormor løpende. Men da har vi heldigvis flyttet. Langt. Anonymkode: 43379...e1f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #3 Skrevet 18. august 2018 Begge bestefedrene er døde. Mormor bidrar mye! Passer mest det eldste barnet vårt som også har begynt på skolen, så han overnatter der mye og hun følger han til/fra skolen nå i starten. Hun kommer å leker med de mindre barna våre hver helg, ofte kan hun også komme innom å spise middag med oss å være sammen med barna på ettermiddagen. Passer alle hvis vi skal noe viktig. Bidrar ikke økonomisk, men det trenger vi heller ikke da vi har god inntekt. Farmor bor langt unna, så det begrenser seg naturlig pga det. Men når hun er her er hun veldig tilstede for barnebarna og de får flere dager sammen med henne når hun først kommer. Det er det viktigste. Men vet ikke hvordan vi skulle klart oss uten min mor, hun er den viktigste personen i livet vårt. Anonymkode: 02d79...2bb
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #4 Skrevet 18. august 2018 -hjelper til hvis vi spør, men ikke et minutt lenger enn de må. Blir vi forsinket, pga trafikk feks, så ringer de etter ti minutter og etterlyser oss. - sjeldent, som over, så er det ikke gøy å spør når det er så lite engasjement. De spør aldri selv, og vi spør kun når det er nødvendig. Barna har ei kusine på 17 som vi heller betaler på kvelder og i helger hvis vi skal noe da. - mine bor lenger bort og kommer på besøk en gang i mnd, men kun på middag(1,5 time reisevei hver vei). Hans bor i samme by, fem minutter kjøring, er i perioder her fem minutter et par ganger i måneden, men hvis vi inviterer på middag, kan det gå et par uker til neste gang. - ingen bidrar økonomisk, men de hører med oss hva barna ønsker seg eller trenger til jul og bursdag -hans er nylig blitt pensjonister, jeg har en mor som er ufør og en far som er i jobb noen år til - de burde ikke hjelpe mer til, men det hadde vært hyggelig om de kom med tilbud om å ta med barna på noe av og til som kino, teater eller skogstur som besteforeldre og ikke bare barnevakt. Ikke nødvendigvis for å avlaste oss, men for å skape minner med barnebarna. Anonymkode: d9640...c2e
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #5 Skrevet 18. august 2018 Kan telle på en hånd av overnattinger og ganger de har vært barnevakt på mine og hans side. Vi får 1000kr hver sommerferie. Henta en i barnehagen da føda den andre. Anonymkode: 85dbd...357
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #6 Skrevet 18. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan telle på en hånd av overnattinger og ganger de har vært barnevakt på mine og hans side. Vi får 1000kr hver sommerferie. Henta en i barnehagen da føda den andre. Anonymkode: 85dbd...357 Foresten pensjonister alle 4 Anonymkode: 85dbd...357
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #7 Skrevet 18. august 2018 Veldig lite dessverre, kun når det er helt nødvendig og vi spør spesifikt om pass. Aldri noe utenom som å komme innom litt og leke med de, aldri at de spør om å ta de med en tur i skogen, stranda, kino eller noe. Veldig trist og jeg har snakket med de om det og sagt at vi både ønsker mer kontakt og samvær, at barna ønsker det og vi hadde også hatt veldig godt av litt avlastning da min samboer er kronisk syk. De stiller opp det aller nødvendige ved sykehusopphold, men det er så og si alt. Anonymkode: dbf5c...d30
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #8 Skrevet 18. august 2018 Min mor passer barnebarna 2-3 netter i året. Svigerfar sender penger i ny og ne uten at vi spør om det. Svigermor forlanger besøk og klager på at unger lager lyd Anonymkode: 44385...c76
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #9 Skrevet 18. august 2018 Mine foreldre hjalp oss mye da mine to tette var små. De passet 1-2 tiimer begge barna hver helg til den minste skulle ammes, for å la oss gå en tur. Så ble mora mi alvorlig syk så det var en periode de kunne ikke hjelpe oss enda mora mi ønsket det. Nå er barna 7 og 8 år, mora mi er bedre og hun tok dem nesten hele sommeren på hytta, kjører dem hit og dit og generelt alt vi trenger. Manns foreldre ble sikkelige drittsekker da mora mi ble syk, vi trengte så inderlig hjelp men nei,de skal ikke hjelpe. Nå ønsker de å ha barna. Anonymkode: e9503...d97
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #10 Skrevet 18. august 2018 Vi har omtrent ikke noe hjelp med barna (tre stk). Det skyldes vel en kombo av lang reisevei og at de synes det er slitsomt å passe tre. Får litt avlastning i ferier - har hendt et par ganger på 9 år. Jeg har ingen negative tanker rundt manglende hjelp med barnebarn. Det går helt fint uten hjelp. Økonomisk har vi fått noe forskudd på arv av mine foreldre. Men vi har god økonomi selv, så vi trenger overhodet ikke bidrag til noe. Vi har ingen forventninger her heller. Synes det er helt greit å klare seg på egenhånd. Anonymkode: b7bf6...a53
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #11 Skrevet 18. august 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hjelper de til med barnebarna? Hvor ofte passer de barnebarna? Hvor ofte er de på besøk? Bidrar de noe økonomisk? Jobber de, uføre, pensjonister? Synes du de burde hjulpet til mer? Grunnen til at jeg lurer er at jeg føler generasjonen født på 50 og 60 tallet er så egoistiske og kun dyrker sine egne interesser. Spent på å høre om det stemmer for flere eller ikke. Anonymkode: 9d216...64c Mine eks svigerforeldre bidro lite. Både fordi de bodde langt unna, svigerfar var ikke i form, svigermor jobbet, og de ville ikke egentlig. Mine foreldre bidrar masse. De har datteren min på overnatting ca en gang i uken, henter i barnehage og passer ved behov. Vi spiser middag hos den 2-3 ganger i uken. De bidrar også økonomisk der de kan, feks kjøpe nye klær/sko osv. Pappa har jobbet til nå, mamma er ufør. Anonymkode: f279b...d92
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #12 Skrevet 18. august 2018 Mine svigerforeldre er fantastiske. De ønsker gjerne å passe sønnen vår, spør om han trenger noe og er generelt veldig interessert. I han og de andre barnebarna de har. De Mine foreldre har prioritert min brors barn. De er pensjonister, men har ikke sett sønnen min siden påske da vi besøkte dem. Pga graviditet har vi ikke kunnet reise dit. De vurderer en tur hit i oktober, termin er denne uka.. Anonymkode: ee0d5...ad7
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #13 Skrevet 18. august 2018 Her er både mine foreldre og svigerforeldre født på 60 tallet. Svigers bor 3 min unna. Henter i bhg/skole, tar dem med på kino/tater,tar med eldste på turnstevne, tar dem med på hytta, er barnevakt og kjøper klær ect til dem. De sier nei når det ikke passer og finner masse tid til egne sysler . foreldrene mine pendler i jobb mye få vi ser dem ikke like mye i hverdagen. Trur jeg har fått nei til barnevakt 1 gang da mamma var syk. De finner ikke på masse med ungene , sånn type kino/teater/stevner, men er veldig spandable og gøyale å være med de har tatt oss med på ferieturer og weekend turer. Her spør begge sider om de kan ha ungene på overnatting selv om Vi ikke trenger barnevakt Akkurat det setter jeg mest pris på, for da ønsker de være med dem uten at vi ber om d. Så her kan jeg ikke si at jeg opplever at de er egoistiske .. tenker og at de må få leve sitt eget liv og gjøre egne ting uten for mye forventninger Anonymkode: d8f0c...720
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #14 Skrevet 18. august 2018 Dei er barnevakt til de (har de på overnatting) ca 3 ganger i året på forespørsel. Dvs. dei sier ja om det passer og gjør det gjerne. Vi er mye sammen og finner på ting sammen, men da er vi med, både voksne og barn. Ingen økonomisk støtte, men det treng vi ikkje heller. Eller jo, svigermor har en sparekonto til kvar av barnebarna. Mine foreldre bor langt vekke, men dei har kommet hit og vært barnevakt dersom eg og mannen skal på reise sammen ei uke eller ei langhelg. Det har vi benyttet oss av 2 ganger på 10 år. Vi er fornøyd. Spør vi, så stiller dei opp så sant det passer. Snille og interesserte besteforeldre. Anonymkode: b87f1...48e
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #15 Skrevet 18. august 2018 Svigers er pensjonister og stiller opp når vi spør/trenger det og de hører hva barna trenger til jul og bursdager. Og vi er fornøyd med det da svigerfar er dårlig til beins. Vi har også mannens tante(pensjonist) som vi kan spørre om pass og hun stiller gjerne opp. Og ordner gaver med ting barna trenger. Bor 10 min unna med bil alle 3 og sier sjelden nei.barna ligger ikke over der. Begge mine foreldre jobber og vil helst ha fritiden sin selv. Stiller opp hver 4 uke og henter barnebarn i bhg 1-2 den uka. Mamma er som regel innom en gang i uken i ca.30 min. De passer som barna hvis vi spør, kan vel telle på en hånd der de har spurt om å få passe. Mamma snakker mye om hva hun vil gjøre med De, men lite action. Nå som min bror og samboeren har gått fra hverandre, har vi fått beskjed at han prioriteres hvis han trenger hjelp med barna. Penger trenger vi ikke. Men pappa hjelper oss med huset, fikser ting i huset hvis vi ikke kan gjøre det selv. Anonymkode: 23823...0a6
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #16 Skrevet 18. august 2018 Jeg husker jeg var mye med mine besteforeldre som liten. Våre foreldre har ingen andre forpliktelser enn jobben sin, men de er jo så slitne stakkars. De orker bare å gjøre ting de selv ønsker. Barna våre får av og til klær, sko o.l de har behov for. Jeg trodde besteforeldrene skulle like å være med barna våres, vi har 2 stk og de er eneste barnebarn. Alle er i 50åra. Men jeg føler vi alltid må prakke ungene våre på dem. Anonymkode: 9d216...64c
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #17 Skrevet 18. august 2018 Mine foreldre jobber mye, men stiller opp alt de kan for barnebarna. Selvfølgelig Ikke økonomisk for vi klarer oss fint selv. Hans foreldre jobber lite. Stiller opp alt vi ber om og kjøper ofte klær/sko/leker til barna selv om vi sier det er unødvendig. Vi har lite barnevakt. Vi får hvis vi trenger, men liker godt å ha barna hjemme så mye vi kan. De drar på overnatting når de selv ønsker til mine foreldre. Hans foreldre passer aldri fordi de bor for langt unna. Anonymkode: 7fa0f...01a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #18 Skrevet 18. august 2018 Jeg blir litt provosert av de som forventer masse hjelp fordi besteforeldre "bare" har jobben og er slitne. Hva slags holdninger er det? Bortskjemte drittunger burde ikke fått barn! De har hatt barn, besteforeldrene. De er ferdige med det. Nå er det dere som er foreldrene. Gjør jobben! Anonymkode: 605d7...7f3
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #19 Skrevet 18. august 2018 Min mamma er død, men pappaen min er mest opptatt med sitt. Det kan gå flere måneder mellom han ser oss. Bør ca 30 min unna med bil. Han jobber, men driver eget firma. Har veldig god økonomi. Bidrar ikke økonomisk, men det forventer jeg ikke heller. Datteren min på snart 12 år veldig glad i bestefaren sin. Pappa har passet henne og tatt henne med noen ganger på hytta. Hun digger å være sammen med han. Jeg skulle ønske at han ville prioritere henne mer. Han vil kanskje ikke få flere barnebarn. For jeg skal ikke ha fler og det spørs om broren min skal ha barn. Nå har han ny samboer som elsker å være mormor. Vi var på besøk hos dem idag, og da klarer pappa å si jeg ønsker meg flere barnebarn... ble helt satt ut. Anonymkode: 1811d...974
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #20 Skrevet 18. august 2018 Mamma har barna om jeg spør og det passer. Hun er 63 år og fortsatt i full jobb, så det er begrenset hva hun orker. Faren min var ikke egnet til å ha barn da jeg var liten og det har ikke endret seg med årene, så han er vi på besøk hos et par ganger i året. farmor jobber 60% og farfar er pensjonist. De lever fint og reiser masse på turer og fjellet med venner. De kan passe barna om det avtales noen mnd i forveien, men sjelden jeg spør de da far og jeg ikke lenger er sammen og far er naboen deres og vil ikke se barna, så jeg prøver å skåne alle litt fra det merkelige opplegget han driver med. Økonomi har ingen noen gang hjulpet med. Jeg er voksen og skal klare meg selv. Farmor og farfar og mormor er forøvrig millionærer alle 3. Morfar er ikke egnet til å ta seg av økonomi. Synes de bidrar nok. De må få lov til å leve mens de lever og orker og jeg unner de virkelig å kunne bruke pengene sine på seg selv i stedet for å spare til alle som kommer etter dem. Anonymkode: 8739a...874
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #21 Skrevet 18. august 2018 Sånn situasjonen er så vil jeg velge å fortsette å ta meg av mine barn og barnebarn når jeg blir eldre, så får mine foreldre klare seg selv. De får ansette hjelp og besøksvenner. De tok selv i mot masse hjelp fra sine egne foreldre, men har bedre helse enn noen sinne og prioriterer kun seg selv. Anonymkode: 9d216...64c
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #22 Skrevet 18. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir litt provosert av de som forventer masse hjelp fordi besteforeldre "bare" har jobben og er slitne. Hva slags holdninger er det? Bortskjemte drittunger burde ikke fått barn! De har hatt barn, besteforeldrene. De er ferdige med det. Nå er det dere som er foreldrene. Gjør jobben! Anonymkode: 605d7...7f3 Det handler om at de ikke viser interesse for barnebarna, det er trist. Dessuten stilles det langt høyere forventninger til dagens foreldre enn noen sinne. Anonymkode: 9d216...64c
prekæs Skrevet 19. august 2018 #23 Skrevet 19. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det handler om at de ikke viser interesse for barnebarna, det er trist. Dessuten stilles det langt høyere forventninger til dagens foreldre enn noen sinne. Anonymkode: 9d216...64c Økonomiske bidrag har da ingenting med interesse for barnebarn å gjøre. Velger man å sette barn til verden, må man sette av tid til dem over flere år. Da har man sjelden fri. Besteforeldre som har gjort jobben med egne unger, har oppdratt barn som skjønner dette. Det er ikke slik at har besteforeldrene fri, kan de likegodt passe barn. "Egentid" til all slags aktiviteter, den ene mindre viktig enn den andre, får man sette til side noen år. De fleste jeg kjenner, meg selv inkludert, syns det er koselig med barnebarn og kan godt være på tilbudssiden når det gjelder å passe barnebarn. Kan også bidra økonomisk med små og større summer. Det er når det føles som en plikt det begynner å skurre. For å ta opp det du sier, stilles det langt høyere forventninger til dagens besteforeldre enn før.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #24 Skrevet 19. august 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det handler om at de ikke viser interesse for barnebarna, det er trist. Dessuten stilles det langt høyere forventninger til dagens foreldre enn noen sinne. Anonymkode: 9d216...64c Det stilles høye krav til foreldre, de stiller høye krav til besteforeldrene og vet du, det ble stilt høye krav da besteforeldre var foreldre. Mine jobbet hardt, og nå mens jeg har barn har mine foreldre jobben med sine foreldre også. Mine barn er mitt ansvar. Jeg er tilstede som bestemor, men det er ingen plikt. I det øyeblikket det blir en plikt eller det forventes støtte vil jeg backe ut. Anonymkode: 605d7...7f3
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #25 Skrevet 19. august 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det handler om at de ikke viser interesse for barnebarna, det er trist. Dessuten stilles det langt høyere forventninger til dagens foreldre enn noen sinne. Anonymkode: 9d216...64c Tøys og tull. Mine foreldre var i full jobb på starten av 80-tallet. Det var 4 mnd barselpermisjon, nærmest umulig å få barnehageplass og null tilrettelegging og forståelse på jobb for barn. Jeg husker at jeg var syk og lå på sofaen på pappas kontor fordi han måtte på jobb og mamma hadde vakt på sykehuset (hun er lege og det var ingen forståelse for syke barn). Mine besteforeldre var alle i jobb i forholdsvis krevende jobber. Det er selvfølgelig fullt mulig å vise interesse for barnebarn uten at man behøver å stå på pinne for barnepass og bidra økonomisk. Absurd å høre dagens foreldre snakke om selvsentrerte besteforeldre. Min oppfatning er snarere at dagens foreldre er bortskjemte og forventer å få hjelp til alt mulig. Hvem forventer økonomisk hjelp av foreldre når de selv er voksne med jobber? Anonymkode: fe04e...1e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå