Gå til innhold

Hvor mye sparer dere i pensjon i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

800 kr

Anonymkode: a4752...4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1500kr

Anonymkode: 507d6...1cd

Skrevet

Null nada nothing!

Anonymkode: 507fc...a08

Skrevet

Vi er i starten av 30-åra og har ca 26000 spart opp til nå, felles sparing. 

Men i år har vi måttet fikse alt mulig på huset, ville ikke ta opp mer lån enda. 

Det vil vi vente med til vi skal ordne taket. Siden vi gjør det meste selv blir det ikke så dyrt i forhold til om vi skulle ordne med arbeidskraft i tillegg til materiale/utstyr. 

Nå er det plutselig et par gamle vinduer i kjelleren som må fikses og det frister veldig å ta av denne kontoen m pensjon på, siden bufferen er minsket veldig etter at vi har reparert en pipe og bygger bod. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: efdf3...303

Skrevet

Ingenting.

Anonymkode: 3e508...615

Skrevet

700 til pensjon.

500 i fond.

Betaler ned på boliglån også, men man kvitter seg vel ikke med boligen når man blir pensjonist, så greit å ha nedbetalt bolig da, men man har vel ikke mer å rutte med pr mnd uansett.

Anonymkode: 2467b...d54

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi er i starten av 30-åra og har ca 26000 spart opp til nå, felles sparing. 

Men i år har vi måttet fikse alt mulig på huset, ville ikke ta opp mer lån enda. 

Det vil vi vente med til vi skal ordne taket. Siden vi gjør det meste selv blir det ikke så dyrt i forhold til om vi skulle ordne med arbeidskraft i tillegg til materiale/utstyr. 

Nå er det plutselig et par gamle vinduer i kjelleren som må fikses og det frister veldig å ta av denne kontoen m pensjon på, siden bufferen er minsket veldig etter at vi har reparert en pipe og bygger bod. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: efdf3...303

Ville brukt av det oppsparte. Dere er fortsatt ung. Felles sparing er ikke pensjonssparing uansett.

Dere bør gå i banken begge 2 og ordne dere individuell pensjonssparing. Spar 300-1000 pr person mnd. Det dere har råd til. Det merkes ikke så godt pr mnd, men det blir mye tilslutt. Betal mer når dere får mindre av andre utgifter, og evt høyere lønn.

Anonymkode: 2467b...d54

Skrevet

Ingenting. Jeg regner med å ha nedbetalt huslånet når vi er 50 år. Om jeg er heldig og holder helsa har jeg 20 år igjen i arbeidslivet (regner ikke med at jeg kan gå av på 67 år, men at jeg må stå i jobb til i hvert fall 70). Da har jeg 15.000,- i måneden å sette av til pensjonssparing (som i dag går til huslån). Når renta er så gunstig som nå er det klart mest fornuftig å betale ned huslånet.

Anonymkode: ce808...2e6

Skrevet

Jeg sparer 1000 kroner i måneden i IPS. Er 29 år.

Jeg forstår ikke tankegangen til mange her. Ut ifra dagens situasjon føler man at man ikke trenger å spare til pensjon. Uforutsette ting kan skje! Jeg vil være gjeldsfri før jeg fyller femti. Sikkert arve noen kroner av foreldrene mine etterhvert, også. Men aldri verden om jeg utsetter å spare til pensjon av den grunn. Jeg kan bli helt eller delvis ufør på veien, mannen kan dø eller vi kan skille lag av andre grunner. Den økonomiske situasjonen kan ta drastiske vendinger.

Offentlig ordning svekkes, og det kan godt hende den svekkes enda mer innen jeg kan gå av. Med levealderjustert pensjonsalder er jeg over 72 år før jeg kan gå av. Er ikke sikkert jeg har helse til det.

Pensjonsalder (ny ordning fra 2011) etter fødselsår:

1970: 70 år 4 mnd

1980: 71 år 4 mnd

1990: 72 år 4 mnd

Vil man spare opp en million (et eksempel) til pensjonsalderen må man spare mye mer om man begynner ved 45 år, enn ved 25 år. Kanskje jeg har råd til å spare masse når jeg blir 45, men tenk om jeg ikke har det? I mine øyne må det da være bedre å spare noe, om det så bare er 300 kroner i måneden fra et tidlig tidspunkt.

Årlig sum for å kunne ha en million ved 67 år:

25: 9700

30: 12600

35: 16600

40: 22300

45: 30900

50: 44800

55: 70500

Anonymkode: 760fc...b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...