Gå til innhold

Ok å droppe tanteungens dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gitt beskjed om dåpsdato med 6 ukers varsel. Min søster svarte tvert at hun og samboer + 2 barn ikke kommer i kirken, da de skal avgårde på hyttetur den helgen, men de skulle «prøve» å rekke middagen som starter kl 14.00, men ble det stress så gadd de ikke- de måtte bare se ann hvordan dagen utspilte seg 🙈

Jeg blir jo selvsagt skuffet over prioriteringen deres, og synes det er «surt» å skulle bestille opp mat til dem også- når de kanskje ikke kommer allikevel (mat til de 4 kommer på 1500kr). 

Hadde det vært mitt tantebarn så hadde jeg avlyst hytteturen og tenkt at det var en selvfølge å stille i dåp........

Anonymkode: b8839...3a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg bare sagt at siden de er så usikre bestiller du ikke mat til dem, og du trenger bekreftelse på om de kommer eller ei innen den og den datoen. 

Klart de er drittsekker,  men la dem kjenne på at de ikke får spesialbehandling når de velger som de gjør. 

Anonymkode: 3a185...60a

Skrevet

Nei det er ikke Ok. Kanskje hun er furt fordi de ikke er faddere og gjør seg litt kostbare. 

Hadde sagt til dem hvis de ikke vet om de ikke kommer så blir det ikke bestilt mat til de siden prisen er på 1500. Ja opplys prisen til søsteren din ... 

Anonymkode: 2f15c...eeb

Skrevet

Skjønner jo at det er kjipt om de f.eks har leid en hytte akkurat den helga dere har bestemt at dere skal ha dåp, da taper de jo det de har betalt i leie.

Men jeg personlig ville uansett kommet, dåp trumfer hyttetur for meg.

Du bør si til dem at du må ha et sikkert svar pga bestilling av mat, du kan ikke bestille til dem i tilfelle de kommer, så de må bestemme seg.

Anonymkode: 1c973...b38

Skrevet

6 ukersvarsel er kort. Vi har i høst planlagt hyttetur med to andre familier (det har vært planlagt i et halvt år og alle gleder seg veldig) og kunne ikke avlyst den 6 uker før. Jeg hadde derimot ikke forventet at man bestilte mat til oss i tilfelle vi kom.

Hadde det vært bare kjernefamilien som skulle på hytten hadde jeg avlyst og gått i dåp i stedet.

Anonymkode: 9916c...92e

Skrevet

Det er frekt. Hadde det vært min søster hadde jeg sagt at jeg ble lei meg og såret over prioriteringene deres. 

Anonymkode: a6317...0a9

Skrevet

Det er ok å droppe å dra i dåp hvis omstendighetene tilsier det. Vanlig hyttetur med kjernefamilien er ikke gyldig grunn. Har de leid hytte uten mulighet til å avbestille, eller lagt planer sammen med andre, så er det gyldig grunn.

Det er derimot IKKE ok å si at man skal se an den dagen om man kommer eller ikke. Man sier enten ja eller nei.

Anonymkode: 55431...2e5

Skrevet

Har de leid en hytte for denne helgen så de vil tape endel penger på det? Og skal de feks leie sammen med en annen familie? Da kan jeg jo forstå at det er kjedelig at det plutselig blir dåp akkurat den helgen de har planlagt hytteturen, selv om jeg nok hadde prioritert dåp til tantebarnet mitt allikevel. Men er ikke 6 uker ganske kort varsel da? De gangene jeg har vært i dåp har jeg visst om det lenger enn det, og ihvertfall min søsters dåp! Dersom det bare er en hyttetur på en hytte de allerede eier fra før og det ikke skal være med andre dit synes jeg det er sært å ikke komme. 

Anonymkode: 5cafa...f0b

Skrevet

Det er deres private hytte, så de tapet ikke penger på å kansellere hytteturen. Hytta står der til fri bruk hele året 🙈 og min søster har vært fadder for mitt første barn, så tror nok ikke hun er fornærmet over at vår bror ble fadder denne gangen!

Takk for tips ang maten- skal be om et klart svar på om de kommer eller ikke pga matbestilling 👍

Skrevet

Hvordan er forholdet deres utenom da? Min nevø skal døpes, og vi skal gå i den, men det er kun pga plikt. Det er trist at det er slik, men det er foreldreparet har valgt at familien skal være som den er. Og hadde vi hatt andre planer den helgen, er jeg ikke sikker på om vi hadde dratt i dåpen. 

Samtidig er det jo mulig at det ligger hos din søster og ikke hos deg, og da kan hun vel bare ha det så godt? 

Alle parter i en familie må jobbe for å ha et forhold til hverandre. Og i deres familie høres det ikke ut som at dere er nær?

Anonymkode: 166e3...1f2

Skrevet

Vi har et Ok forhold vil jeg si. Prater i telefon ukentlig,og vi kommer alltid i bursdagsselskap hos dem, og har vært i dåp og konfirmasjon til deres barn. Vi stiller opp når det er noe, hjelper til med kakebaking til bursdag/konfirmasjon ol- men er vant til å få lite tilbake. De har droppet bursdagsfeiring for mitt første barn et par ganger da de hadde andre planer- men en dåp hadde jeg jo forventet at de prioriterte 🙈 men samme kan det være- dem om det 😝

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har et Ok forhold vil jeg si. Prater i telefon ukentlig,og vi kommer alltid i bursdagsselskap hos dem, og har vært i dåp og konfirmasjon til deres barn. Vi stiller opp når det er noe, hjelper til med kakebaking til bursdag/konfirmasjon ol- men er vant til å få lite tilbake. De har droppet bursdagsfeiring for mitt første barn et par ganger da de hadde andre planer- men en dåp hadde jeg jo forventet at de prioriterte 🙈 men samme kan det være- dem om det 😝

Da tror jeg bare at jeg hadde sluttet å forvente for mye av henne, hun er tydeligvis ikke så interessert dessverre..

Anonymkode: 166e3...1f2

Skrevet

Høres ut som om hun er storesøsteren din. Har sett mange ganger at den eldste tar det som en selvfølge at yngre søsken stiller opp til barnedåper, bursdager osv mens de selv når situasjonen blir vendt prioriterer andre aktiviteter med sin lille familie. Jeg tror bare de som den eldste blir så vant med at deres barn prioriteres og er i sentrum at de ikke tenker på å gi tilbake til familien på samme måte når yngre søsken for barn.

Må understreke at det selvfølgelig (!) ikke er alle storesøsken som blir slik. Men noen.

Anonymkode: 10681...9ea

Skrevet

Da hadde jeg sagt at hvis de skal ha middag, så må de bestemme seg for om de kommer eller ikke.

Å «prøve» er ikke godt nok, dere bestiller ikke middag til noen som kanskje ikke kommer.

Hvis det er «prøving» som gjelder, så kan de prøve å komme til kakene.

Dåp trumfer hyttetur, synes jeg, og jeg synes ikke 6 uker er dårlig frist på dåp.

Anonymkode: a0e16...3b6

Skrevet

Om det er Ok eller ikke å la være å komme er en ting, men de må gi beskjed om de kommer eller ikke. Hvis flere hadde hatt den holdningen, bestiller man for mye eller for lite mat uansett.

Anonymkode: eb34d...fe2

Skrevet

Det er veldig dårlig gjort det din søster gjør/sier. Det er ikke godt nok og det ville jeg sagt. Ville gjort henne oppmerksom på hvor mye maten deres koster slik at hun skjønner bedre hvorfor hun må være mer sikker. Uansett er en hyttetur som dette totalt ugyldig fravær for tantunges dåp. 

Anonymkode: 1ea39...830

Skrevet

Jeg syns det er teit å si ifra i så kort tid atvdet blir dåp. Med småbarn i hus, er vi opptatte hver helg i maaange uker fremover. Jeg kunne blitt litt furt over at jeg måtte avbestille en etterlengtet hyttetur, men jeg hadde dratt i dåpen.

Anonymkode: 35789...855

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er teit å si ifra i så kort tid atvdet blir dåp. Med småbarn i hus, er vi opptatte hver helg i maaange uker fremover. Jeg kunne blitt litt furt over at jeg måtte avbestille en etterlengtet hyttetur, men jeg hadde dratt i dåpen.

Når skal disse småbarna få slappe av litt da?

Anonymkode: 2c0f0...dac

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når skal disse småbarna få slappe av litt da?

Anonymkode: 2c0f0...dac

Visste at den kom. Med opptatt mente jeg at siden jeg er mye syk, så må jeg slappe av søndag hvis vi gjør noe på lørdag. Feks er i bursdag osv. Uansett, alltid kjekt å vite viktige ting som dåp i god tid i forveien. 

Skrevet

Har droppet mange dåpsdager pga dårlig råd selv om jeg er tante! Altså nå snakker vi 16 tantebarn.. sender gave men er ikke alltid jeg kan betale flere tusen kroner for å reise i dåp. Ser ikke hva problemet er for å være ærlig.. men nå koster det meg en formue å dra til hvor nå en hvilken søster bor!

Anonymkode: 64938...5d5

Skrevet (endret)

De har gjort en avtale for lenge siden. Det er også godt mulig at de har gjort bestillinger og betalt depositum. 

Du sparer 1500 kr. på mat. 

Når der er sagt: barnedåp er grusomt langtekkelig - hele søndagen forsvinner. Det er spennende kun for to personer: barnets foreldre. 

Det må da være lov å «ikke være så interessert» i nieser og nevøer?

Endret av MammantilNurket
Skrevet
9 minutter siden, MammantilNurket skrev:

De har gjort en avtale for lenge siden. Det er også godt mulig at de har gjort bestillinger og betalt depositum. 

Du sparer 1500 kr. på mat. 

Når der er sagt: barnedåp er grusomt langtekkelig - hele søndagen forsvinner. Det er spennende kun for to personer: barnets foreldre. 

Jeg synes barnedåp er stas, i hvert fall når det er mine søsken og nære venner som feirer et nytt barn. Nå er det god mat og drikke, god stemning og bare hyggelige folk. Det er uformelt og aldri kjedelige taler. Egentlig synes jeg bryllup blir langt mer langtekkelig. Dessuten får man alltid beskjed god tid i forveien.

Anonymkode: 9916c...92e

Skrevet

Jeg hadde bare svart at siden det er så usikkert så bestiller jeg ikke mat til dere men dere må gjerne komme på kaffe og kaker og ikke tenkt mer over det. 

Rimelig sært av henne. Hadde likevel ikke lage noe ut av det. Jeg krøsser ikke møkk så lenge jeg driter sjæl. 

Anonymkode: d603c...1c2

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde bare svart at siden det er så usikkert så bestiller jeg ikke mat til dere men dere må gjerne komme på kaffe og kaker og ikke tenkt mer over det. 

Rimelig sært av henne. Hadde likevel ikke lage noe ut av det. Jeg krøsser ikke møkk så lenge jeg driter sjæl. 

Anonymkode: d603c...1c2

Det er faktisk ikke søster som er dritt her, men hi! Å kun gi seks ukers frist er latterlig, og jeg håper flere melder avbud så kanskje hi ville klart å lære seg litt takt og tone.

Anonymkode: 5c4d7...f4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...