Gå til innhold

Jeg trenger litt økonomisk hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har shoppedilla, og hver eneste mnd blir kontoen min tom! Er så lei av dette, og vet at jeg sløser. Nå trenger jeg hjelp til hvordan jeg skal betale ned dette mest effektivt! Håper noen kan hjelpe meg!! 

Har tre barn, fast jobb og samboer. 

Har utbetalt ca 30 000 i mnd. 

Jeg setter inn 15000 til felles konto, og setter inn 5000 på mat og diesel konto. 

Så- 10 000 igjen. Av disse så må jeg sette av ca 500 til linser, 400 til treningsabonnement, 300 til pensjonssparing. 

Slik som ting er nå betaler jeg jo også gjeld av disse pengene, ca 2000. Men problemet er jo at jeg tar opp ny gjeld like forbanna fort!! 

Jeg handler mye via klarna, og setter dette på klarna konto. Dette fordi jeg aldri har penger på bok til å betale for varen med en gang. 

I tillegg tok jeg opp forbrukslån for å betale ned forrige klarna konto pluss kjøpe en barnevogn. Likevel har jeg nå klart å fylle opp min klarna konto mye igjen. 
Dette har jeg i gjeld: 10 000 på kredittkort. 8500 i forbrukslån. 7600 i klarna konto. Betaler nå ned fast 1200 i mnd i forbrukslån, ellers setter jeg litt inn på klarna konto og kredittkortet. 

Jeg er så fucka i hodet!! Kan noen hjelpe meg?! Shoppestopp funker ikke sånn veldig bra i forhold til at jeg har tre barn som vokser og trenger nye klær, utstyr osv.. 

Anonymkode: aeebf...c04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ser jo heldigvis problemet selv, og kan da lettere gjøre noe med det. Er samboeren også far til barna? Da bidrar kanskje han også noe når det gjelder barna?

Og ingen barn trenger vel nye klær hele tiden? Finnes også mange som gir bort eller selger billig på fb.

Du må ta tak i deg selv, og tenke over om dette er noe du faktisk trenger hver gang du vil handle litt. Klippe kredittkortet, og avslutte klarna kontoen.

Selv har jeg også kredittkort, men betaler det ned hver mnd for å slippe renter. Jeg har også bare kreditt på 10.000. SKal prøve nå å ikke fylle det opp igjen. Synes det er veldig greit å ha når jeg er på ferie, men det er man jo ikke så ofte.

Jeg ser selv at om jeg er sulten, så bruker jeg mer penger på tull når jeg handler. Er også lurt å skrive ukemeny og handleliste hver gang man handler, men det virker ikke som det er dette som er deres problem?

Har du inkludert samboeren din? Han kan kanskje hjelpe deg med å komme ut av dette.

Anonymkode: ba91f...61c

Skrevet

10 000 totalt

-500 linser

-400 treningsab

-300 pensjon

-1200 forbrukslån

= 7600

Du har jo fortsatt en del igjen etter faste utgifter. Unger må ha klær ja, men ikke kjøp før de trenger nå. Du har faktisk nok til å punge ut klarna denne mnd, eller betale minste beløp der og sette så mye du kan inn på forbrukslånet, det har vel høyest rente?

Sjekk renta og betal ned/ut det som suger mest penger. Så går du videre på neste. Du har ikke mye gjeld så dette kan du bli kvitt fort og IKKE bruk det igjen. klipp kredittkortet og hold deg unna forbrukslån. Du burde logge deg inn der du har lånet og se på hva du faktisk betaler tilbake i forhold til hva du lånte... Det svir, men motiverer til å ikke gi bort flere tusen til slike banker igjen.

Anonymkode: 0ea3e...36e

Skrevet

Treningen må du jo si opp umiddelbart når du har mye gjeld,da har du rett og slett ikke råd til det! Å når du har dårlig råd så kjøper du ikke nye klær nei,du kjøper billig brukt! Klarer ikke synes synd i deg når du kjøper nye klær når du har dårlig råd! Alt untatt undertøy kan kjøpes brukt! Ofte selger klær til 10 eller 20 kr per plagg så her er det mye å spare!

Anonymkode: 44b3e...423

Skrevet

Takk for gode råd. Jeg må få endt denne sirkelen altså! 

Anonymkode: aeebf...c04

Skrevet

Hvilket kredittkort har du? Er det et med rentefri kreditt første tiden? Er det en kredittkortkonto som du kan overføre penger fra til egen konto (feks Skandiabanken har en slik løsning). I så tilfelle ville jeg gjort følgende, med mål om å samle all gjeld på kredittkortkontoen.

- Betal ned hele kredittkortet neste gang du har fått lønning. Etter at det har vært betalt ned en dag så bruker du penger fra kredittkortkontoen til å betale ned forbrukslånet og klarna konto. 

- Gjenta neste måned. 

Jeg har litt samme problemet som deg. Klarer heldigvis å holde meg til kun å bruke kredittkort som jeg har knyttet til egne kontoer (det er en grunn til at jeg ikke har flere kredittkort), og at jeg bare har 15 000 i grense....  MEN, siden jeg betaler ned all kredittkortgjelden med en gang jeg får lønn så får jeg ikke renter på det. Spiller ingen rolle at det går ut igjen av kontoen en dag eller to senere. 

Anonymkode: 6e4a9...a1d

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilket kredittkort har du? Er det et med rentefri kreditt første tiden? Er det en kredittkortkonto som du kan overføre penger fra til egen konto (feks Skandiabanken har en slik løsning). I så tilfelle ville jeg gjort følgende, med mål om å samle all gjeld på kredittkortkontoen.

- Betal ned hele kredittkortet neste gang du har fått lønning. Etter at det har vært betalt ned en dag så bruker du penger fra kredittkortkontoen til å betale ned forbrukslånet og klarna konto. 

- Gjenta neste måned. 

Jeg har litt samme problemet som deg. Klarer heldigvis å holde meg til kun å bruke kredittkort som jeg har knyttet til egne kontoer (det er en grunn til at jeg ikke har flere kredittkort), og at jeg bare har 15 000 i grense....  MEN, siden jeg betaler ned all kredittkortgjelden med en gang jeg får lønn så får jeg ikke renter på det. Spiller ingen rolle at det går ut igjen av kontoen en dag eller to senere. 

Nei nei nei

Når man ikke har kontroll og ikke klarer å styre seg, er dette et elendig råd

Anonymkode: 1ec4a...5c0

Skrevet

Si opp treningssenter og ikke kjøp ting uten at det er helt nødvendig.

Sansynlig vis har du mange ting du kan selge. Klær, barneutstyr og andre ting du har kjøpt. Selg alt du ikke har virkelig bruk for og bruk alle pengene på å betale ned gjeld.

Si opp kredittkort og be om å bli svartelistet fra klarnakonto og andre steder slik at du ikke bruker mer enn du har.

Anonymkode: a63d5...0ad

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei nei

Når man ikke har kontroll og ikke klarer å styre seg, er dette et elendig råd

Hvorfor er det et elendig råd? Da får HI løst ut det som sannsynligvis har høyest rente, og kvitt gjelden. Det er ikke ment som noen løsning for å bruke mest mulig, det er ment som en måte å samle mest mulig et sted og minimere ekstrautgiftene av gjelden. Shoppegalskapen må HI jobbe med parallelt. Med den inntekten og den gjelden kan hun bli kvitt all gjeld ved neste lønning, og så heller bruke en kredittkonto frem til neste lønning, betale alt ned, og kredittkonto med forhåpentligvis mindre kreditt neste måned, til hun er i null. MEN, det forutsetter jo at hun holder seg borte fra forbrukslån og klarna konto! 

Jeg vil fremdeles påstå at det er bedre å ha en makslånet rentefri kredittkonto som nedbetales til fulle hver måned enn gjeld spredt utover flere steder med enorme renter. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det et elendig råd? Da får HI løst ut det som sannsynligvis har høyest rente, og kvitt gjelden. Det er ikke ment som noen løsning for å bruke mest mulig, det er ment som en måte å samle mest mulig et sted og minimere ekstrautgiftene av gjelden. Shoppegalskapen må HI jobbe med parallelt. Med den inntekten og den gjelden kan hun bli kvitt all gjeld ved neste lønning, og så heller bruke en kredittkonto frem til neste lønning, betale alt ned, og kredittkonto med forhåpentligvis mindre kreditt neste måned, til hun er i null. MEN, det forutsetter jo at hun holder seg borte fra forbrukslån og klarna konto! 

Jeg vil fremdeles påstå at det er bedre å ha en makslånet rentefri kredittkonto som nedbetales til fulle hver måned enn gjeld spredt utover flere steder med enorme renter. 

Fordi hun sannsynligvis bare ender opp med å flytte gjeld, samtidig som hun føler seg flink fordi hun "betaler" gjeld. Dette er jo noe av det økonomieksperter advarer mot

Skrevet

Du trenger en god dose struktur og viljestyrke også.

Anonymkode: 089e8...3bf

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi hun sannsynligvis bare ender opp med å flytte gjeld, samtidig som hun føler seg flink fordi hun "betaler" gjeld. Dette er jo noe av det økonomieksperter advarer mot

Jeg har tydeligvis ikke fulgt med på hva økonomieksperter sier ;) Dette er det som fungerer for meg. HI må vurdere hva som fungerer for seg. Kan godt være det er en dårlig idé for noen.

Jeg hadde glatt "bare" flyttet på gjeld hvis det hadde gjort at jeg sparte noen tusenlapper i året (som man fort gjør når det ikke blir renter og utsettelsesgebyrer (og eventuelt purringer)). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...