Gå til innhold

Klassebamse hjeeelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er begynt i 2.klasse å idag fikk han med seg klassebamsen hjem. Vi skal skrive litt om hva bamsen har gjort på i helgen og ta bilder. Men skal jeg skrive det som at sønnen min forteller hva bamsen har gjort på? Eller hvordan skal det gjøres? Alle de andre gangene han har fått bamsen så har han vært hos faren så er helt ny på dette.

Anonymkode: 1d093...556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La sønnen din skrive hva dere har gjort i helga. Værre er det ikke.. 

Anonymkode: 846d7...f97

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La sønnen din skrive hva dere har gjort i helga. Værre er det ikke.. 

Anonymkode: 846d7...f97

Det er kun de voksne som har skrevet i boken for det blir litt for mye å kreve at 6 åringen skal skrive alt. Så jeg kommer til å skrive med usikker på hvordan jeg skal skrive det. Om jeg skal skrive det som at sønnen min forteller hva han har gjort på i helgen med klassebamsen,eller om det er vanlig å skrive det på en annen måte.

Skrevet

Her har den vært med på å bake. Vært på lekeplassen, kjørt bil til besteforeldre osv. Ikke noe big deal. 

Anonymkode: 179c6...7ba

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her har den vært med på å bake. Vært på lekeplassen, kjørt bil til besteforeldre osv. Ikke noe big deal. 

Anonymkode: 179c6...7ba

Blir ikke noe bigdeal her heller,bare litt usikker på hvordan jeg skal skrive det.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke noe bigdeal her heller,bare litt usikker på hvordan jeg skal skrive det.

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ser vel hva de andre har gjort?

Anonymkode: dd111...c20

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ser vel hva de andre har gjort?

Nei. Nytt år = Ny bok

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Nytt år = Ny bok

Gjør alle de andre foreldrene en tjeneste og ikke gjør så mye ut av det 😉

Anonymkode: 612f8...a4d

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kun de voksne som har skrevet i boken for det blir litt for mye å kreve at 6 åringen skal skrive alt. Så jeg kommer til å skrive med usikker på hvordan jeg skal skrive det. Om jeg skal skrive det som at sønnen min forteller hva han har gjort på i helgen med klassebamsen,eller om det er vanlig å skrive det på en annen måte.

Nei. Nytt år = Ny bok

Dette skjønner jeg ikke.

For øvrig: Du gjør akkurat som du vil. La sønnen din skrive en setning eller to, eller noe stikkord, og spe på med tegninger. Eller ha kan fortelle deg hva som skal stå der og du skriver det ned. Eller du finner på selv og skriver og leser det for sønnen din etterpå. Hvis du nå har en ny bok så er det du som legger lista.

Når mine har vært for små til å skrive selv, har jeg skrevet fra bamsens synsvinkel. Altså i jeg-form der bamsen er jeg, og holdt det kort og konsist. Og så har barnet mitt tegnet.

Skrevet

Gjør alle de andre foreldrene en tjeneste og ikke gjør så mye ut av det 😉

Anonymkode: 612f8...a4d

Som sagt så skal jeg ikke det. Alle de andre har brukt minst to hele sider men vi kommer nok til å bruke mye mindre enn det ettersom vi ikke har noen planer i helgen. 

Skrevet
1 minutt siden, Superdolly skrev:

Dette skjønner jeg ikke.

For øvrig: Du gjør akkurat som du vil. La sønnen din skrive en setning eller to, eller noe stikkord, og spe på med tegninger. Eller ha kan fortelle deg hva som skal stå der og du skriver det ned. Eller du finner på selv og skriver og leser det for sønnen din etterpå. Hvis du nå har en ny bok så er det du som legger lista.

Når mine har vært for små til å skrive selv, har jeg skrevet fra bamsens synsvinkel. Altså i jeg-form der bamsen er jeg, og holdt det kort og konsist. Og så har barnet mitt tegnet.

Er det så rart at de får en ny bok å skrive i når det er ett nytt skoleår? Det syns ikke jeg.

Men ser du har svart på det jeg lurte på også,du skriver i jeg-form ja :) Da gjør jeg det samme :)

Skrevet

Som sagt så skal jeg ikke det. Alle de andre har brukt minst to hele sider men vi kommer nok til å bruke mye mindre enn det ettersom vi ikke har noen planer i helgen. 

Sitat

Ikke noe problem å bruke to sider, skriv på den ene siden og la sønnen din tegne på den neste....

Jeg ville bare skrevet som en fortelling:

I helga har "bamse" vært med Nils til bestemor, det var kjempegøy, for der ble det servert vafler og selvfølgelig ble det litt kos med katten Nusse.

Skrevet

Er det så rart at de får en ny bok å skrive i når det er ett nytt skoleår? Det syns ikke jeg.

Men ser du har svart på det jeg lurte på også,du skriver i jeg-form ja :) Da gjør jeg det samme :)

Nei. Det er ikke rart at de får ny bok. Det er rart at du skriver at det er de voksne som har skrevet og ikke barna, og hvor mye de har skrevet, men du vet ikke hva og hvordan de har skrevet for det er en helt ny bok. Så jeg tenker at hvis du har tilgang til den gamle boka og kan se hva og hvor mye de har skrevet kan du legge deg på det nivået. Har du ikke tilgang er det jo litt rart at du plutselig vet alt dette. Men det er en bagatell og et sidespor.

Som sagt: Er du først til å skrive i boka gjør du det slik du synes og velger din løsning. Jeg elsker jo slike ting og kunne skrevet side opp og side ned og utbrodert i det vide og det brede, men jeg har latt det være nettopp fordi jeg ikke ønsker å legge det presset på de andre foreldrene. Samt at jeg har tenkt at det egentlig skal være skrivetrening for barna så snart de er i stand til å skrive litt selv. Og da får det bli på barnas nivå, og det må være bra nok.

Skrevet
4 minutter siden, Superdolly skrev:

Nei. Det er ikke rart at de får ny bok. Det er rart at du skriver at det er de voksne som har skrevet og ikke barna, og hvor mye de har skrevet, men du vet ikke hva og hvordan de har skrevet for det er en helt ny bok. Så jeg tenker at hvis du har tilgang til den gamle boka og kan se hva og hvor mye de har skrevet kan du legge deg på det nivået. Har du ikke tilgang er det jo litt rart at du plutselig vet alt dette. Men det er en bagatell og et sidespor.

Som sagt: Er du først til å skrive i boka gjør du det slik du synes og velger din løsning. Jeg elsker jo slike ting og kunne skrevet side opp og side ned og utbrodert i det vide og det brede, men jeg har latt det være nettopp fordi jeg ikke ønsker å legge det presset på de andre foreldrene. Samt at jeg har tenkt at det egentlig skal være skrivetrening for barna så snart de er i stand til å skrive litt selv. Og da får det bli på barnas nivå, og det må være bra nok.

Ifjor var de jo så små at det hadde ikke vært mye de hadde giddet å skrive om de skulle gjøre det selv. Har ikke tilgang til den gamle boken nei men husker at når jeg gikk gjennom den så var jeg imponert over hvor mye alle de andre foreldrene hadde skrevet.

Skrevet

"I helga var Bamse med Lukas hjem. På fredag fikk han sitte ved bordet og spise taco. Nam-nam. 

Lørdag lekte vi ute i hagen mens mamma klipte gresset. Etterpå reiste vi og besøkte bestemor. Søndag syntes bamse det var moro å være med på fotballbanen sammen med Lukas, Theo og Oliver. Han satt inni målet, men var litt redd for ballen. Det var veldig hyggelig å få ha med Bamse i helga."

Omtrent slik har vi pleid å gjøre det. Mam trenger ikke å gjøre noe ekstraordinært selv om bamsen er med. Det er ikke barna, men vi foreldre som lett gjør dette til en konkurranse om å ta med bamsen på spennende ting,

Anonymkode: 78cd2...edc

Skrevet

alle har plutselig vært på storbyweekend akkurat den helgen teddy var med hjem. 

jeg skrev noe som dette:

Det var gøy å ha med bamse hjem. Vi lekte og koste oss. Spiste pizza på fredag. På lørdag lekte vi i hagen og hjalp mamma å vaske kjøkkenet. 

Og så tegnet jenta mi en tegning

Anonymkode: 90dee...013

Skrevet

Hos oss skrives et som om det er bamsen som skriver dagbok.

Anonymkode: 9b581...73e

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Hos oss varierer det veldig. Jeg pleier å skrive på vegne av barnet og bamsen.

"Vi har vært på topp-tur, vi så film, vi lekte i hagen.

Hilsen Marthe og Teddy"

Hvis du er usikker på om det skal skrives på vegne av barnet eller bamsen så ville jeg skrevet på vegne av begge. Da blir det liksom ikke helt galt uansett. Ikke det at jeg tror at noen vil løfte et øyelokk av at du evnt. gjør det "feil". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...