Gå til innhold

Har barnehager og skoler lov til å kaste barnas tøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barnehager og skoler lov til å kaste barnas tøy uten samtykke fra foreldrene? F.eks. hvis navnelappen har falt av.  

Anonymkode: 9df3f...41c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri opplevd at noe har blitt kastet.....

Både barnehagene vi har brukt og nå skolen kaster det i en "gjenglemt" kasse også blir det liggende der til slutten av året. Da får alle en melding om at de har ut uka på å gå gjennom tøyet der før det blir levert til gjenvinning.

Klær skal jo aldri kastes, det går til gjenbruk.

Anonymkode: 794a8...9e0

Skrevet

Her er det sånn som anonym ...9e0 beskriver. Navnløse klær legges i glemmekassa i gangen og det er opp til foreldrene å gå gjennom den på leting etter klær vi savner. Hver vår får vi et varsel om at kassa vil bli tømt.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri opplevd at noe har blitt kastet.....

Både barnehagene vi har brukt og nå skolen kaster det i en "gjenglemt" kasse også blir det liggende der til slutten av året. Da får alle en melding om at de har ut uka på å gå gjennom tøyet der før det blir levert til gjenvinning.

Klær skal jo aldri kastes, det går til gjenbruk.

Anonymkode: 794a8...9e0

Forstår du ikke hva som menes med kastes? Forstår du ikke at problematikken ikke er spørsmålet om hvorvidt de kaster klær eller gir det til gjenvinning? Men at de kvitter seg med tøy som foreldrene har betalt penger for? 

30 minutter siden, Superdolly skrev:

Her er det sånn som anonym ...9e0 beskriver. Navnløse klær legges i glemmekassa i gangen og det er opp til foreldrene å gå gjennom den på leting etter klær vi savner. Hver vår får vi et varsel om at kassa vil bli tømt.

Jeg skjønner at man ikke kan rope at man savner en genser man ikke har brydd seg om i løpet av et helt skoleår, men la oss si at de "kastet klær" to ganger i uken. Er det lov? Hvis Marius har en t-skjorte der navnelappen har falt av. Og så går det noen dager, og barnehagen/skolen hiver t-skjorten fordi den ikke hadde navnelapp. Er det egentlig ok!?

Jeg synes ikke det. Og synes det går under stjeling, det er ikke skolens tøy. Det er foreldrene som må gå til innkjøp av nytt tøy! Det koster etter hvert masse penger.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forstår du ikke hva som menes med kastes? Forstår du ikke at problematikken ikke er spørsmålet om hvorvidt de kaster klær eller gir det til gjenvinning? Men at de kvitter seg med tøy som foreldrene har betalt penger for? 

Jeg skjønner at man ikke kan rope at man savner en genser man ikke har brydd seg om i løpet av et helt skoleår, men la oss si at de "kastet klær" to ganger i uken. Er det lov? Hvis Marius har en t-skjorte der navnelappen har falt av. Og så går det noen dager, og barnehagen/skolen hiver t-skjorten fordi den ikke hadde navnelapp. Er det egentlig ok!?

Jeg synes ikke det. Og synes det går under stjeling, det er ikke skolens tøy. Det er foreldrene som må gå til innkjøp av nytt tøy! Det koster etter hvert masse penger.

Få ungene til å passe på tingene sine da. Problem løst 

Anonymkode: de606...fba

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får foreldrene passe på at navnelappene sitter skikkelig fast, problem solved

Anonymkode: c876f...7ea

Skrevet

Lurer du på om det er nedfelt lover rundt dette i grunnloven?

Gjør som de andre hysterikere her inne: Klag til kommune, fylkesmann, Storting og kongen, meld fra til pressen.

Eller bare si fra til barnehagen på en hyggelig måte at du synes det er synd at klærne blir kastet, og spør om de ikke kan innføre en ordning med kasse for gjenglemt tøy/tøy som ikke er merket.

Ordner seg nok på den ene eller andre måten skal du se!

Anonymkode: 927a0...0d3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får foreldrene passe på at navnelappene sitter skikkelig fast, problem solved

Prøver å forestille meg hvor trist og tomt liv folk må ha for å ha glede av å produsere slike totalt intetsigende svar. Får det ikke helt til. 

HI: Nei, det høres urimelig ut at klær rutinemessig kastes flere ganger i uka. Men dersom noe har ligget i gjenglemt-kassa i seks måneder, til tross for at foreldre har blitt oppfordret til å sjekke om noe i den tilhører den, synes jeg det er greit at det havner i klescontainer. 

Anonymkode: 9715c...9b3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøver å forestille meg hvor trist og tomt liv folk må ha for å ha glede av å produsere slike totalt intetsigende svar. Får det ikke helt til. 

HI: Nei, det høres urimelig ut at klær rutinemessig kastes flere ganger i uka. Men dersom noe har ligget i gjenglemt-kassa i seks måneder, til tross for at foreldre har blitt oppfordret til å sjekke om noe i den tilhører den, synes jeg det er greit at det havner i klescontainer. 

Det er da ikke et intetsigende svar å si at foreldrene må sjekke tøyet og ta ansvar selv

Skrevet

Her henger vi opp tøyet på våren slik at foreldre kan se om noe er sitt. Setter en dato de kan forholde seg til, etter datoen kastes/gies tøyet bort.

Jobber selv i bhg og alle klærne til mine barn er merket med navn. Sokker også. Etter 4 år i bhg har vi ennå til gode å miste noe.

Anonymkode: dd08a...301

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke et intetsigende svar å si at foreldrene må sjekke tøyet og ta ansvar selv

Jo. 

Skrevet

Har aldri hørt om at de hiver flere ganger i uken.. Synes det er helt innafor om de kaster det/gjenvinner 1-2 ganger i året.

Det kan umulig ha vært særlig savnet hvis det ikke blir hentet. Det er i såfall egen sløvhet og ikke et reelt behov . Her kommer d x antall beskjeder før det fjernes .

Det juridiske vet jeg ikke. .. men glemmer du igjen en genser på toget og du aldri henter det på hittegods.. ja da blir det jo gjenvunnet .. ?

Anonymkode: 30b57...684

Skrevet

Bruker tekstiltusj på ALT. Prøvde lapper da eldste startet i bhg og endte opp med å tapetsere trommelen i vaskemaskina gang på gang. Her samles det i en kasse som tømmes hver sommer. 

Skrevet

Jo. 

Nei, det er det så absolutt ikke. Det er fakta.

Anonymkode: de584...829

Skrevet

Alt jeg ikke har merket tar jeg på egen kappe om blir borte. Jeg er litt sløv i perioder og noen klær har jeg ikke så nær til mitt hjerte, litt slitt og allerede vært innom 2-3 andre barn f.eks. Merker ikke sokker, livet er for kort. 

Anonymkode: 6c792...d1b

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er en anelse offensivt å kaste umerkede klær flere ganger i uka, men tenker også man selv kan forhindre at dette blir et stort pengesluk ved å merke skikkelig.

Ville reagert om det ble kastet dyrere ting som sko og yttertøy hele tida, men en og annen t-skjorte kan fort forsvinne selv om det ikke er barnehagen som kaster den.

Skrevet

Nei, det er det så absolutt ikke. Det er fakta.

Anonymkode: de584...829

Mye som er fakta, og komplett verdiløst å opplyse om. "Barnet mitt slår. Hva skal jeg gjøre? - Få ham/henne til å slutte å slå!" Fakta, men verdiløst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...