Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #1 Skrevet 17. august 2018 Hvorfor er nordmenn så redde for farger? Jeg er med i flere håndarbeidsgrupper på Internett der vi diskuterer håndarbeid, og jeg har bitt meg merke i at i de norske gruppene er det tilnærmet kun duse farger som er tillatt. Alt annet er stygt og feil. Mens på de internasjonale, eller amerikanske, gruppene – der legger folk ut flott arbeid i alle mulige farger. Alle mulige kombinasjoner. Og det er så lystig og hyggelig å se, i motsetning til triste og trauste nordmenn som tviholder på grått, beige, hvitt og til nød duse pastellfarger med lav metning av farge. Og så kan man si – hver sin smak. Ikke sant? Men hvorfor er det sånn at nordmenn er redde for å bruke farger? Anonymkode: a1393...8a2
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #2 Skrevet 17. august 2018 Det har vel med trender å gjøre. Det har lenge vært hvite, grå og beige toner, men nå kommer fargene sterkere og sterkere. I tillegg har ikke skandinaver tradisjon for glorete farger. Skandinavisk stil er tradisjonelt lys og lett. Vi har også større årstidsvariasjoner her enn mange andre steder, med farger som stadig skifter ute. Anonymkode: 65fa7...4d6
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #3 Skrevet 17. august 2018 Man skal ikke stikke seg ut i Norge. Kommer du i knallgule hjemmestrikket votter, får du garantert masse kommentarer. Derfor er det muligens lettere å strikke dem i beige eller grå, så slipper man det. Personlig elsker jeg farger! Anonymkode: 69c86...eaf
gale damen Skrevet 17. august 2018 #4 Skrevet 17. august 2018 Nordmenn er økonomiske. Om alle klærne dine er svarte, så slipper du å ha så mange. Eventuelt så er du medlem av de gale gruppene.
Himmel og hav Skrevet 17. august 2018 #5 Skrevet 17. august 2018 Det er vel bare sånn det er. Jeg bruker mye farger og sterke farger, fordi det gjør meg glad, og har kjent litt på det når jeg er den eneste på seminaret som har knæsjrosa kjole og limegrønne strømper mens alle de andre går i sjatteringer av grått, brunt, blått og sort. Jeg får mye skryt da, for at jeg er flink til å bruke farger, akkurat som det krever mer talent å ha på seg en grønn genser enn en grå.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #6 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Man skal ikke stikke seg ut i Norge. Kommer du i knallgule hjemmestrikket votter, får du garantert masse kommentarer. Derfor er det muligens lettere å strikke dem i beige eller grå, så slipper man det. Personlig elsker jeg farger! Anonymkode: 69c86...eaf Men kommentarene er ikke negative vel? Jeg er glad i farger og har aldri fått negative kommentarer for det, snarere tvert imot. Hadde jeg kommet med knallgule strikkevotter og alle andre hadde grå ville jeg jo fått kommentarer på at jeg hadde så kule votter.... Anonymkode: af49c...585
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #7 Skrevet 17. august 2018 Alle negative "i Norge" og "nordmenn"-greier er så lite givende. Anonymkode: b6c42...efa
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #8 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det har vel med trender å gjøre. Det har lenge vært hvite, grå og beige toner, men nå kommer fargene sterkere og sterkere. I tillegg har ikke skandinaver tradisjon for glorete farger. Skandinavisk stil er tradisjonelt lys og lett. Vi har også større årstidsvariasjoner her enn mange andre steder, med farger som stadig skifter ute. Anonymkode: 65fa7...4d6 Om man går litt tilbake er ikke stilen fargeløs. I tillegg har naturen lengere sør i Europa langt flere sterke farger enn her. Anonymkode: 5e64b...317
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #9 Skrevet 17. august 2018 Akkurat nå er Norge fargeløs. Flere og flere hus er grå både inni og utenpå. Voksne mennesker går nesten ikke i farger. Veldig kjedelig! Men hvorfor det er sånn? Jeg tror også at folk er redde for å stikke seg ut. Alt blir målt og veid opp mot andre på nettet. Da går folk for det trygge og anonyme i stedet for det personlige. Anonymkode: 5e64b...317
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #10 Skrevet 17. august 2018 Noen av oss liker de fargene. Ikke pastell for egen del. Folk har forskjellig smak. Du er ikke i riktig gruppe hvis du er ute etter farger. Jeg følger kun strikkegrupper hvor jeg liker det som legges ut. Anonymkode: 6afbf...522
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #11 Skrevet 17. august 2018 Det er jo like nærliggende å spørre om hvorfor folk fra bl.a Asia og Latin-Amerika er så glade i sterke farger? Anonymkode: 893ef...2ba
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #12 Skrevet 17. august 2018 Fordi skandinaver har en ren, skjør og vakker stil tydelig preget av natur og vikingtid. Glorete er ikke vår kultur. Anonymkode: 5c5b4...135
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #13 Skrevet 17. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi skandinaver har en ren, skjør og vakker stil tydelig preget av natur og vikingtid. Glorete er ikke vår kultur. Anonymkode: 5c5b4...135 Vikinger var alt annet enn fargeløse! Det er langt mellom fargeløst og glorete. Om en stil er vakker er en subjektiv vurdering. Ikke en objektiv sannhet. Anonymkode: 5e64b...317
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #14 Skrevet 17. august 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vikinger var alt annet enn fargeløse! Det er langt mellom fargeløst og glorete. Om en stil er vakker er en subjektiv vurdering. Ikke en objektiv sannhet. Anonymkode: 5e64b...317 Vel, å være nøytral i stilen er heller ikke å være fargeløs. Anonymkode: 5c5b4...135
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #15 Skrevet 17. august 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi skandinaver har en ren, skjør og vakker stil tydelig preget av natur og vikingtid. Glorete er ikke vår kultur. Anonymkode: 5c5b4...135 Vet ikke om jeg er enig. Bare se på bunadene, mye glorete farger der. I min ungdom hadde jeg en amerikansk bok om hvordan kle seg; hvilke farger man skal bruke osv og det var også et kapittel om hvordan man skal kle seg for å passe inn i stilen i forskjellige land. I Skandinavia mente forfatteren at stilen kunne ramses opp med to ord; sporty og fargerik. Jeg er med i et par koftegrupper på face, og synes folk legger ut mye fargerik strikk. Men stilen generelt har vært veldig fargeløs i det siste, både ift klær interiør og arkitektur. Har ikke grunnlag for å si om dette er spesielt for Norge. Anonymkode: da364...b96
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #16 Skrevet 17. august 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke om jeg er enig. Bare se på bunadene, mye glorete farger der. I min ungdom hadde jeg en amerikansk bok om hvordan kle seg; hvilke farger man skal bruke osv og det var også et kapittel om hvordan man skal kle seg for å passe inn i stilen i forskjellige land. I Skandinavia mente forfatteren at stilen kunne ramses opp med to ord; sporty og fargerik. Jeg er med i et par koftegrupper på face, og synes folk legger ut mye fargerik strikk. Men stilen generelt har vært veldig fargeløs i det siste, både ift klær interiør og arkitektur. Har ikke grunnlag for å si om dette er spesielt for Norge. Anonymkode: da364...b96 Glorete farger på bunader? Med unntak av den nye lyserosa vesten på Rogalandsbunaden så finnes det ikke mye glorete å spore på norske bunader? Anonymkode: 5c5b4...135
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #17 Skrevet 17. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Glorete farger på bunader? Med unntak av den nye lyserosa vesten på Rogalandsbunaden så finnes det ikke mye glorete å spore på norske bunader? Anonymkode: 5c5b4...135 Da bør du sjekke ut litt eldre folkedrakter. https://www.dinside.no/bolig/det-smarteste-kjokkenskapet-vi-har-sett/61581266 https://digitaltmuseum.no/011023125427/vest https://husflidstua.no/produkt/ Anonymkode: b9b87...429
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #18 Skrevet 17. august 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da bør du sjekke ut litt eldre folkedrakter. https://www.dinside.no/bolig/det-smarteste-kjokkenskapet-vi-har-sett/61581266 https://digitaltmuseum.no/011023125427/vest https://husflidstua.no/produkt/ Anonymkode: b9b87...429 Synes ikke det kvalifiserer til glorete altså. Anonymkode: 5c5b4...135
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #19 Skrevet 17. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Om man går litt tilbake er ikke stilen fargeløs. I tillegg har naturen lengere sør i Europa langt flere sterke farger enn her. Anonymkode: 5e64b...317 Jeg vokste opp på det glorete, sjokkfarga åttitallet og i quiltingens tidsæra nittitallet. Håndarbeid var ikke fargeløst da, så det følger også i høyeste grad trender. Når det gjelder farger og lys utendørs er lyset helt spesielt mot nord. Og fargene skifter hele tiden, det gjør de i mindre grad lengre sør. Anonymkode: 65fa7...4d6
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #20 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi skandinaver har en ren, skjør og vakker stil tydelig preget av natur og vikingtid. Glorete er ikke vår kultur. Anonymkode: 5c5b4...135 Skjønner selvsagt at du prøver å provosere, så gidder ikke å svare deg. Benytter bare sjansen til å fortelle at nyere analyser av klesfibre viser at "vikingene" var veldig glad i fargesterke klær. Visstnok var de spesielt glad i rosa. Mennene, ja. Anonymkode: b6d44...d00
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #21 Skrevet 17. august 2018 Jeg er norsk og elsker farger! Styrer langt unna duse og pastellfarger, det gjør meg blekere enn jeg er, og jeg er blek nok fra før 😂 Får bare positive kommentarer på fargebruk. Anonymkode: ff682...67a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #22 Skrevet 17. august 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner selvsagt at du prøver å provosere, så gidder ikke å svare deg. Benytter bare sjansen til å fortelle at nyere analyser av klesfibre viser at "vikingene" var veldig glad i fargesterke klær. Visstnok var de spesielt glad i rosa. Mennene, ja. Anonymkode: b6d44...d00 Du får slenge ut en seriøs link da Anonymkode: 5c5b4...135
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #23 Skrevet 17. august 2018 Jeg vet ikke, men kan jo være noe med at nordmenn generelt sett er bleke og lyse i hår og øyne og derfor kler duse farger best? Jeg og barna mine er mørke lg kler sterkere farger best. Mange slår seg mer løs med farger om sommeren når de blir sommerbrune. Anonymkode: 784e7...82f
Gjest Darwinia:-) Skrevet 17. august 2018 #24 Skrevet 17. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får slenge ut en seriøs link da Anonymkode: 5c5b4...135 Ikke meg du spurte, men dette tok meg tre sekunder å finne. https://www.norgeshistorie.no/vikingtid/kommunikasjon-og-kunnskap/0809-vikingenes-vakre-verden.html https://historienet.no/sivilisasjoner/vikinger/vikingene-var-glad-i-sterke-farger
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #25 Skrevet 17. august 2018 Dette er jo pga trend.... det skjønner du vel?? På 90-tallet skulle "alle" ha stuer osv som var 2-delt horisontalt med helst mønstret bord i midten. Fargene skulle være solgul, mørk rød og grønn...på samme vegg. Husker også at det var veldig inn på samme tid med limegrønt og oransje blant annet på klær. Tøys å si at nordmenn ER redd farger.... det er bare slik trenden er akkurat nå. Anonymkode: e9309...1b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå