Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #1 Skrevet 17. august 2018 Det er det jeg tenker når jeg ser de gå rundt og trimme blandingsvalpen sin (som ikke skal trimme fordi den er en valp). Jeg bor et sted med et voldsomt hundeproblem. Folk skaffer seg hund, men tar ikke skikkelig ansvar for den. Enten slipper de den løs så den plager folk og fe, eller så lar de den stå og bjeffe hele dagen. Noen lar hunden bæsje overalt uten å plukke opp. Men løse hunder har vært et kjempeproblem her! Til og med folk med hund har innrømmet det. Det er også noen hunder som har bitt mennesker. Og drept andres kjæledyr. Jeg kjenner ikke de folka veldig godt, kanskje de er utdannede hundetrenere. Kanskje hunden blir den lydigste i gata. Men det er altså en blandingshund, som ingen vet hvordan vil bli. Den forrige blandingshunden som kom hit, som valp, prøvde å myrde min hund fordi vi gikk forbi huset 10 meter unna, på veien. Den er ultraaggressiv, og havnet hos noen som overhodet ikke kan noe som helst om hunder. Bandt den ute i hagen, alene, som valp. Reagerer på hundens tillærte oppførsel med å ta den fysisk, hardt. Uff. Jeg håper bare de oppdrar hunden og vet nøyaktig hva den blandingen behøver, for blandinger kan være vanskelige. De er mindre forutsigbare enn en renraset hund. Men det jeg egentlig lurer på er om det er flere her inne som bor et sted med et hundeproblem? Masse naboer som på død og liv må ha hund (og stasjonsvogn.. ), men som ikke evner å ta ansvar for hundeholdet sitt? Anonymkode: 683b6...192
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #2 Skrevet 17. august 2018 Jeg har aldri opplevd hundeproblem, selv om jeg bor i et område med svært mange hunder. Vi ser lite bæsj (plukker opp) og de fleste hundene er vennlige, eller de blir holdt i bånd idet de passerer andre hunder som de er sinte på. Det som er litt negativt her hos iss, er at det ikke er lov for hundene å tisse på gresset i hele området. Jeg forstår godt at de kan sette opp skilt om at man skal plukke opp bæsjen, men hundetiss er jo faktisk bra for gresset til og med, og det er ikke snakk om plener som folk skal ligge og sole seg på. I bunn og grunn et miniproblem for oss hundeeiere, men det vitner om en litt ubehagelig og fiendtlig holdning til hunder generel. Hvilke raser er nabohunden blanding av? Det har jo litt å si for hvordan den kan bli. Jeg har en blandingshund selv, men den er anskaffet etter grundig research av begge rasenes egenskaper (begge rasen har stort sett kun gode egenskaper), og er blitt en flott, vennlig og trygg hund Hvor mange hunder har dere stående og bjeffe og løpende rundt løs da? Jeg tenker at du ikke skal ta sorgene på forskudd, men vente og se. Kanskje la din hund og nabohunden bli kjent allerede før den blir voksen, så reduserer de sjansen for at de blir sinte på hverandre. Anonymkode: 1b4ff...212
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #3 Skrevet 17. august 2018 Ta det med ro, selv om noen er udugelige betyr det ikke at alle er det. Og blandingshund betyr ikke at dyret har fått alle de dårlige sidene til begge raser, heller tvert imot. Blandingsraser er ofte sunnere og mer harmoniske siden de svake sidene ofte må vike. Mange raser tåler og trenger også trim helt fra starten av, alle raser har ikke det samme utgangspunktet. At andre hunder går løs er det en enkel løsning på. Ring Falken de neste gangene det skjer. Anonymkode: f9403...e52
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #4 Skrevet 17. august 2018 Vi har hatt én hund som gikk løs i nabolaget, og som viste aggresjon mot barna her (i vår egen hage). Vi snakket med eierene, og det ble helt bra en periode, før det startet igjen. Ordnet seg etter at det flyttet. Ellers er alle flinke til å plukke opp og ordne etter seg. Litt bjeffing fra hundeoppdretter i gata, men bare når hundene får mat, så null problem. Hunder som truer og skader mennesker og dyr må tas hånd om. Slikt er ulovlig, så der ville jeg ringt politiet hvis eier selv ikke gjør noe. Her er det kattene som er et problem. Ukastrerte katter som slåss. Katter som driter ned hager, tisser i utemøbler og dreper småfugler og ekorn. Hundeeierne her har god kontroll på dyrene sine. Anonymkode: 0a0e7...b6c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #5 Skrevet 17. august 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri opplevd hundeproblem, selv om jeg bor i et område med svært mange hunder. Vi ser lite bæsj (plukker opp) og de fleste hundene er vennlige, eller de blir holdt i bånd idet de passerer andre hunder som de er sinte på. Det som er litt negativt her hos iss, er at det ikke er lov for hundene å tisse på gresset i hele området. Jeg forstår godt at de kan sette opp skilt om at man skal plukke opp bæsjen, men hundetiss er jo faktisk bra for gresset til og med, og det er ikke snakk om plener som folk skal ligge og sole seg på. I bunn og grunn et miniproblem for oss hundeeiere, men det vitner om en litt ubehagelig og fiendtlig holdning til hunder generel. Hvilke raser er nabohunden blanding av? Det har jo litt å si for hvordan den kan bli. Jeg har en blandingshund selv, men den er anskaffet etter grundig research av begge rasenes egenskaper (begge rasen har stort sett kun gode egenskaper), og er blitt en flott, vennlig og trygg hund Hvor mange hunder har dere stående og bjeffe og løpende rundt løs da? Jeg tenker at du ikke skal ta sorgene på forskudd, men vente og se. Kanskje la din hund og nabohunden bli kjent allerede før den blir voksen, så reduserer de sjansen for at de blir sinte på hverandre. Anonymkode: 1b4ff...212 Det er bra at dere ikke har et hundeproblem der dere bor, for det er svært slitsomt å ha det. Man kan ikke engang la babyen sin sove ute i vogna, for det kommer store, løse hunder ofte. Hundetiss er faktisk skadelig for gress Så skjønner godt at det ikke er ok. "Lawn burn is caused by the high concentration of nitrogen and salts in dog urine." Jeg vet ikke hva den er blandet av. Jeg vil si det 70% av alle hundene her. De siste 28% bæsjer overalt. Det er kanskje 1-2 hunder som har god oppdragelse, og flinke eiere. Min hund er død... Anonymkode: 683b6...192
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #6 Skrevet 17. august 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta det med ro, selv om noen er udugelige betyr det ikke at alle er det. Og blandingshund betyr ikke at dyret har fått alle de dårlige sidene til begge raser, heller tvert imot. Blandingsraser er ofte sunnere og mer harmoniske siden de svake sidene ofte må vike. Mange raser tåler og trenger også trim helt fra starten av, alle raser har ikke det samme utgangspunktet. At andre hunder går løs er det en enkel løsning på. Ring Falken de neste gangene det skjer. Anonymkode: f9403...e52 Du misforstår. 99% av alle hundeeierne her er udugelige! Det er dét som er problemet, og som har skapt denne bekymringen. Hadde én av to vært udugelige, hadde jeg tenkt, i større grad, at det kanskje går bra. Men problemet er at tilnærmet alle som har hund her skulle ikke hatt hund. De ødelegger for alle oss andre, også for de få hundeeierne som gjør en god jobb. At blandingsraser er sunnere og harmoniske er bare sprøyt, det er en myte. Visste ikke at noen fortsatt trodde på den myten! :p Istedet for å arve en genetisk rasebetinget sykdom, kan de arve fra både mor og far. Enda flere enn renrasede hunder, siden de får inn nye sykdommer pga blanding. Og sykdom gir aggresjon. Det er mange hundeeiere som heller ikke er klar over at hunder også har en psyke. Og den kan lett bli dårlig. Ja, får lagre falken sitt nummer på telefonen. Anonymkode: 683b6...192
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #7 Skrevet 17. august 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har hatt én hund som gikk løs i nabolaget, og som viste aggresjon mot barna her (i vår egen hage). Vi snakket med eierene, og det ble helt bra en periode, før det startet igjen. Ordnet seg etter at det flyttet. Ellers er alle flinke til å plukke opp og ordne etter seg. Litt bjeffing fra hundeoppdretter i gata, men bare når hundene får mat, så null problem. Hunder som truer og skader mennesker og dyr må tas hånd om. Slikt er ulovlig, så der ville jeg ringt politiet hvis eier selv ikke gjør noe. Her er det kattene som er et problem. Ukastrerte katter som slåss. Katter som driter ned hager, tisser i utemøbler og dreper småfugler og ekorn. Hundeeierne her har god kontroll på dyrene sine. Anonymkode: 0a0e7...b6c Naboene har fått mange, mange bekymringsmeldinger og bøter, men de bare fortsetter og ingen gjør noe. Det er bare en uke siden jeg meldte naboen til mattilsynet igjen. Så jeg har meldt, sendt bilder etc. Og kommer til å fortsette å gjøre det. Her er det få katter, sikkert fordi det er så mange aggressive hunder. Anonymkode: 683b6...192
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #8 Skrevet 17. august 2018 Det med hundetiss: Det er skadelig for gresset hvis en hund tisser på samme sted hele tiden. Men hvis ikke det skjer, er det bra for gresset. Vi bor dessuten i Bergen, og her regner det så mye at ingen plener tar skade av hundeurin - tvert imot. Det som skader gresset mye mer, er alt saltet som støs på frotøuene om vinteren, og så de så måker opp på gressplenen. I vår var alle plenene fullstendig gule og døde langs alle kantene der saltet hadde ligget. Anonymkode: 1b4ff...212
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #9 Skrevet 17. august 2018 Kan være du er like udugelig hundeeier i de andre naboenes øyne? Innlegget ditt oser av generalisering og helt tydelige overdrivelser... Anonymkode: 27ce5...f9e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #10 Skrevet 17. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan være du er like udugelig hundeeier i de andre naboenes øyne? Innlegget ditt oser av generalisering og helt tydelige overdrivelser... Anonymkode: 27ce5...f9e Ja, det kan hende. Bortsett fra at jeg ikke har hund da, men ellers så var det personangrepet skikkelig bra! Nei, det er sånn. Skal jeg si deg hvor mange timer en av de nærmeste naboene sin hund stod og bjeffet her en dag? 5. Ustoppelig. Fikk selvfølgelig belønning da jeg skulle dra og ta toget, for da klarte den å "jage meg vekk", og vipps. Der har du en forsterket adferd. Er det overdrivelse at et av mine kjæledyr ble bitt ihjel av en hund? Er det overdrivelse at en annen nabo sin hund beit et 10 år gammelt barn i beinet? Er det en overdrivelse at en annen nabo sin hund beit en kreftsyk mann? Er det en overdrivelse at en annen nabo sin hund (ja, vi snakker om tre forskjellige) beit en gravid dame? Eller at det ligger igjen så mye hundedritt etter bikkjene at en av de flinke hundeeierne går rundt og plukker det opp fordi hun blir flau? Nei. Mange har innrømmet at det er et hundeproblem her. Og det er det. Det har t.o.m vært løs hund i bhg og bitt ungene der. Ja, det er eier nr 4. Anonymkode: 683b6...192
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #11 Skrevet 17. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan hende. Bortsett fra at jeg ikke har hund da, men ellers så var det personangrepet skikkelig bra! Nei, det er sånn. Skal jeg si deg hvor mange timer en av de nærmeste naboene sin hund stod og bjeffet her en dag? 5. Ustoppelig. Fikk selvfølgelig belønning da jeg skulle dra og ta toget, for da klarte den å "jage meg vekk", og vipps. Der har du en forsterket adferd. Er det overdrivelse at et av mine kjæledyr ble bitt ihjel av en hund? Er det overdrivelse at en annen nabo sin hund beit et 10 år gammelt barn i beinet? Er det en overdrivelse at en annen nabo sin hund beit en kreftsyk mann? Er det en overdrivelse at en annen nabo sin hund (ja, vi snakker om tre forskjellige) beit en gravid dame? Eller at det ligger igjen så mye hundedritt etter bikkjene at en av de flinke hundeeierne går rundt og plukker det opp fordi hun blir flau? Nei. Mange har innrømmet at det er et hundeproblem her. Og det er det. Det har t.o.m vært løs hund i bhg og bitt ungene der. Ja, det er eier nr 4. Anonymkode: 683b6...192 Det der høres jo helt hårreisende ut. Ja, jeg er veldig glad i hunder, og ja, jeg syns det er alt for mye negativitet rett mot hunder i Norge. Men dette her er jo akkurat det som gjør at folk blir redde for og skeptiske til hunder. Sikkert utrolig irriterende for mdere som bor der. En løs hun er jo ikke nødvendigvis noe farlig (som oftest ikke), men med så mange hunder som biter, skjønner jeg at dere er irriterte. Det der er jo helt utenom det vanlige. I Frankrike er alle mye, mye mer avslappet til hunder og det er mye mindre hundehat og hunderedsel der. Der går mange hunder løse og ligger i butikker uten at noen bryr seg eller blir redde. Men i Frankrike er hundeloven helt annerledes enn i Norge .Hundeloven i Norge er kun rettet inn på å begrense hundenes frihet, å holde dem i tømme, å holde dem borte fra offentligheten (den handler stort sett om hvor hunder ikke får lov til å være). I Frankrike legger hundeloven mye mer vekt på hundens rettigheter og hundens vel. En av tingene som står der er at alle som skaffer seg hun første gang er nødt til å gjennomgå et kurs for hvordan man skal behandle hunden og oppdra den. Valpekurs er obligatorisk. Hundeeiere kontrolleres mye mer. I tillegg får alle skolebarn opplæring i hvordan man skal oppføre seg rundt hunder. Jeg tror vi i Norge kunne hatt en del å lære av Frankrike. Anonymkode: 1b4ff...212
sug lut Skrevet 17. august 2018 #12 Skrevet 17. august 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan hende. Bortsett fra at jeg ikke har hund da, men ellers så var det personangrepet skikkelig bra! Nei, det er sånn. Skal jeg si deg hvor mange timer en av de nærmeste naboene sin hund stod og bjeffet her en dag? 5. Ustoppelig. Fikk selvfølgelig belønning da jeg skulle dra og ta toget, for da klarte den å "jage meg vekk", og vipps. Der har du en forsterket adferd. Er det overdrivelse at et av mine kjæledyr ble bitt ihjel av en hund? Er det overdrivelse at en annen nabo sin hund beit et 10 år gammelt barn i beinet? Er det en overdrivelse at en annen nabo sin hund beit en kreftsyk mann? Er det en overdrivelse at en annen nabo sin hund (ja, vi snakker om tre forskjellige) beit en gravid dame? Eller at det ligger igjen så mye hundedritt etter bikkjene at en av de flinke hundeeierne går rundt og plukker det opp fordi hun blir flau? Nei. Mange har innrømmet at det er et hundeproblem her. Og det er det. Det har t.o.m vært løs hund i bhg og bitt ungene der. Ja, det er eier nr 4. Anonymkode: 683b6...192 Huff. Jeg kjenner jeg blir veldig nysgjerrig på hvor du bor? Hva slags strøk? Der jeg bor er det utrolig mange hunder, men de aller fleste blir tatt greit hånd om av eiere, og det er sjelden problemer med annet enn manglende overholdelse av båndtvang i marka.
CherryC Skrevet 17. august 2018 #13 Skrevet 17. august 2018 Bor i ett område med mange hunder. Alle veloppdragne uten om ei gneldrebikkje som står på altanen til naboen og gjør døgnet rundt. Ingen slipper løs hundene sine heller og har de i bånd alltid. Heldigvis
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #14 Skrevet 17. august 2018 Jeg rangerer mennesker etter hvor generelt snille de er og deres forhold til dyr slik: 1) Stygge med dyr. (Verst.Ikke snille folk!) 2) Folk som er overdrevent opptatt av dyr, bedrevitere og kritiserer raskt andres dyrehold. (Bedre enn 1 over, men sjelden særlig sympatiske mennesker. Kan være slitsomme naboer og kollegaer.) 3) Folk som er snille med dyr og har et avslappet forhold til dyrehold. De skyr dyremishandling, men mistenker ikke alt og alle for å være det. Litt som at de mest ekstreme mammapolitiene sjelden er de snilleste mammaene. HI, du er kategori 2. Ville ikke hatt deg som nabo😜 Kan du synse, kan jeg😁 Anonymkode: 4c619...e4e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #15 Skrevet 17. august 2018 Hvor i alle dager bor du? Har bodd flere steder i Norge og noen av dem med en del hunder. Aldri opplevd at flertallet av eierne ikke hadde kontroll. Anonymkode: 9aa77...e11
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #16 Skrevet 17. august 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan hende. Bortsett fra at jeg ikke har hund da, men ellers så var det personangrepet skikkelig bra! Nei, det er sånn. Skal jeg si deg hvor mange timer en av de nærmeste naboene sin hund stod og bjeffet her en dag? 5. Ustoppelig. Fikk selvfølgelig belønning da jeg skulle dra og ta toget, for da klarte den å "jage meg vekk", og vipps. Der har du en forsterket adferd. Er det overdrivelse at et av mine kjæledyr ble bitt ihjel av en hund? Er det overdrivelse at en annen nabo sin hund beit et 10 år gammelt barn i beinet? Er det en overdrivelse at en annen nabo sin hund beit en kreftsyk mann? Er det en overdrivelse at en annen nabo sin hund (ja, vi snakker om tre forskjellige) beit en gravid dame? Eller at det ligger igjen så mye hundedritt etter bikkjene at en av de flinke hundeeierne går rundt og plukker det opp fordi hun blir flau? Nei. Mange har innrømmet at det er et hundeproblem her. Og det er det. Det har t.o.m vært løs hund i bhg og bitt ungene der. Ja, det er eier nr 4. Anonymkode: 683b6...192 «Den forrige blandingshunden som kom hit, som valp, prøvde å myrde min hund» Med den uttalelsen er det lett å anta at du eier hund. Det er du som kritiserer bortimot alle hundeeiere, så hvis alle er elendige eiere, kan det jo være du er en av dem også? Hvis du føler at det å bli kalt generaliserende og overdrivende er personangrep, ja da har du opplevd lite i livet... Anonymkode: 27ce5...f9e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #17 Skrevet 17. august 2018 Du kan umumig bo et sted hvor det bor normalt oppegående mennesker. Bor dere hvor det er sosialboliger, rusmisbrukerr mm? Jeg har bodd 7 steder i Norge og aldri opplevd et problem med de rundt meg som har hunder. Anonymkode: 7f90a...7ee
Anonym bruker Skrevet 17. august 2018 #18 Skrevet 17. august 2018 En hund prøvde å myrde din hund? 😂 Anonymkode: f06cc...5a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå