Gå til innhold

Straff til seksåring i barneidrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på idrett som turn, dans, RG osv. Har de noen overordnede, nasjonale retningslinjer?

Min seksåring fortalte at hun fikk straff for å tulle da de skulle hoppe. Hun måtte da stå i spagat 1 minutt og det gjorde vondt sier hun. 

Er dette vanlig?

Anonymkode: 36dc1...f67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi da, det var hard straff!

Men ellers mener jeg det bør håndheves temmelig strenge regler for å unngå støy og at enkelte ødelegger for en hel gruppe. Å måtte sette seg på benk, på gangen, oppleve at foresatte blir varslet - det synes jeg er absolutt helt innafor. 

Anonymkode: 6a34e...4e0

Skrevet

Jepp. Har hørt flere fortelle at slikt blir praktisert. Treneren er ikke norsk?

Synes egentlig straff/reaksjon er greit nok hvis barna ikke hører. De ødelegger for de andre. Men det bør ikke være noe som påfører smerte. De har dog godt av å få beskjed om å forlate gruppa, ta time out på en benk alene osv  

Hva sa du til seksåringen da? Hun har neppe tatt skade av dette, men kanskje hun har tatt lærdom?

Anonymkode: 1a82d...9f6

Skrevet

Treneren er norsk, men ung.

Å måtte sitte på benk eller liknende er selvsagt helt ok om man ikke hører etter.

Min mann er selv trener i fotball og de følger overordnede retningslinjer, derfor jeg lurer på om det er noe tilsvarende innenfor turn. 

HI

Skrevet

En fysisk straff å stå i spagaten i et min er jo ikke greit! 

Jeg har vært instruktør i kampsport i en mannsalder. Straff vi bruker er muntlig som første tilsnakk og så sette seg ned for å se på resten av partiet for noen min - IKKE skammekrok hvor de må sitte med ryggen til de andre. Nytter ikke det må de faktisk gå ut av rommet og vente på tilsnakk der. 

Som nevnt tidligere i tråden så bør det være strengt på tull og uro, fordi det rammer alle sammen og instruktør bruker unødvendig tid på de som lager uroen og det spiser opp den lille tiden de har til selve treninga. 

Anonymkode: 59af7...065

Skrevet

Ta kontakt med turnforeningen (?), den nasjonale foreningen for idretten hun driver. Dette kan ikke være lov.

Anonymkode: d620c...9d5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ta kontakt med turnforeningen (?), den nasjonale foreningen for idretten hun driver. Dette kan ikke være lov.

Hvorfor overreagere så veldig? Er det i det hele tatt nødvendig med er nasjonalt regelverk å støtte seg til? Er det ikke bare å si til treneren at «lille Lisa fikk vondt av å stå så lenge i spagaten, kan du heller sette henne på benken eller gangen neste gang hun ikke kan oppføre seg? Beklager at hun var så urolig!»

Folk har for mye tid...

Anonymkode: 596cb...e10

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor overreagere så veldig? Er det i det hele tatt nødvendig med er nasjonalt regelverk å støtte seg til? Er det ikke bare å si til treneren at «lille Lisa fikk vondt av å stå så lenge i spagaten, kan du heller sette henne på benken eller gangen neste gang hun ikke kan oppføre seg? Beklager at hun var så urolig!»

Folk har for mye tid...

Hi lurte på om dette var overordnede retningslinjer.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk har for mye tid...

Det er tydeligvis nødvendig med overordnede retningslinjer siden enkelte trenere gjør sånt. 

Skrevet

Jeg har to jenter som turner og jeg har aldri hørt om slike fysiske straffer...

Jeg vet noen har blitt satt på benken, jeg vet også at et par gutter ble kastet ut av klubben fordi de alltid lagde bråk så de andre ikke fikk gjort det de skulle, men fysisk avstraffelse har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: ae56e...a49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...