Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #1 Skrevet 15. august 2018 Har en gutt på 4 år som er sen språklig. Språket er i stadig utvikling men det som har begynt å bekymre meg er at han spør om det samme hele tiden. Eks. Skal vi dra på lekeplass? Jeg svarer ikke nå, senere/ etterpå. Det kan gå minutter etterpå så spør han igjen. Er dette vanlig? Anonymkode: 031c0...cdb
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #2 Skrevet 15. august 2018 Fordi du er upresis ja... Når du svarer «senere/etterpå» så spør jo han senere/etterpå...for han kan et minutt være senere/etterpå Prøv å vær mer presis , fek «ja, men først så skal vi spise litt, så må jeg brette det tøyet og så kan vi ta en tur på lekeplassen» Anonymkode: ca19f...aa4
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #3 Skrevet 15. august 2018 Ikke så rart han er sen, kanskje. Anonymkode: b7489...85b
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #4 Skrevet 15. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke så rart han er sen, kanskje. Anonymkode: b7489...85b Men er det vanlig at barn gjør det i den fasen når de begynner å prate og kanskje ikke har så mye språk? Tenkte om flere har vært bort i dette med sine barn? Anonymkode: 031c0...cdb
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #5 Skrevet 15. august 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men er det vanlig at barn gjør det i den fasen når de begynner å prate og kanskje ikke har så mye språk? Tenkte om flere har vært bort i dette med sine barn? Anonymkode: 031c0...cdb Jeg svarte deg på det over... Når man er upresis. Mine har alltid hatt behov for klare beskjeder, og forberedelser. («Etterpå» blir for abstrakt) Det jeg beskrev fungerte for oss Anonymkode: ca19f...aa4
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #6 Skrevet 15. august 2018 Ok skjønner, men har du tips dersom det er ting vi ikke skal før helgen og det er onsdag😬? Han er ikke der at vi kan si om tre dager. Anonymkode: 031c0...cdb
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #7 Skrevet 15. august 2018 Hva med å ha en kalender hengende på en vegg, med plass til å skrive opp sånt, og krysse av hver dag sammen? Anonymkode: b35fc...52a
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #8 Skrevet 15. august 2018 Kan prøve. Synes det er vanskelig å vite hvor mye han forstår når han ikke klarer å kommunisere. Praten går foreløpig på overfladisk plan men blir stadig vekk overasket hvor mye han har fått med seg. Anonymkode: 031c0...cdb
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #9 Skrevet 15. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan prøve. Synes det er vanskelig å vite hvor mye han forstår når han ikke klarer å kommunisere. Praten går foreløpig på overfladisk plan men blir stadig vekk overasket hvor mye han har fått med seg. Anonymkode: 031c0...cdb Han forstår nok veldig mye mer en du tror. Vi bare fortsatte å prate til han slik vi prater oss imellom. Og når språket «løsnet» hadde han et mye mer fargerikt språk en den gjennomsnittlige på hans alder, og kan/bruker ord som han må forklare for sine jevnaldrende hva betyr siden de aldri har lært de... Kalender med avkryssing (vi har «ukeplan» hengende i gangen) er et godt tips. Anonymkode: ca19f...aa4
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #10 Skrevet 15. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han forstår nok veldig mye mer en du tror. Vi bare fortsatte å prate til han slik vi prater oss imellom. Og når språket «løsnet» hadde han et mye mer fargerikt språk en den gjennomsnittlige på hans alder, og kan/bruker ord som han må forklare for sine jevnaldrende hva betyr siden de aldri har lært de... Kalender med avkryssing (vi har «ukeplan» hengende i gangen) er et godt tips. Anonymkode: ca19f...aa4 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare 👏🏻. Bekymrer meg mye for ham og siden han er sen så blir jeg overtolkende ifht ting han gjør. Anonymkode: 031c0...cdb
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #11 Skrevet 15. august 2018 Har dere forsøkt «tegn for tale» forresten? Anonymkode: ca19f...aa4
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #12 Skrevet 15. august 2018 Ja, men i liten grad. Han er der nå at han klarer å få formidlet mye, men fortsatt ikke der at vi kan ha noen mer dype samtaler. Går mye i hva han vil/ har gjort/ vil gjøre/ hvor er ol. Vært en lang prosess med utredning/ mange instanser inne som til tider gjør at jeg holder på å bli 🤪,. Det går fremover og jeg håper at han utvikler seg til en normal gutt 👏🏻. Han er foresten tospråklig. Anonymkode: 031c0...cdb
topaz Skrevet 15. august 2018 #13 Skrevet 15. august 2018 Har en gutt på 4 år som ikke er sen språklig, og han er så utålmodig at hvis jeg har sagt at farmor og farfar kommer på besøk etter vi har spist middag, så kommer han til å spørre meg hvert femte minutt resten av dagen hvor lang tid det er til farmor og farfar kommer. Greia er at han vil frem til det tidspunktet så fort som mulig, så han håper hele tiden at det er kort tid til.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #14 Skrevet 15. august 2018 Ja det er vanlig at barn maser 😉 Anonymkode: 26f95...085
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #15 Skrevet 15. august 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men i liten grad. Han er der nå at han klarer å få formidlet mye, men fortsatt ikke der at vi kan ha noen mer dype samtaler. Går mye i hva han vil/ har gjort/ vil gjøre/ hvor er ol. Vært en lang prosess med utredning/ mange instanser inne som til tider gjør at jeg holder på å bli 🤪,. Det går fremover og jeg håper at han utvikler seg til en normal gutt 👏🏻. Han er foresten tospråklig. Anonymkode: 031c0...cdb Hvis han ellers ikke har noen utfordringer med å forstå så kanskje det vi gjorde kan hjelpe dere med å utvikle språket hans, slik det gjorde vår (det som nå gjør at han kan mange forskjellige ord for samme ting osv. «Fargerikt» språk, som de sier). Hvis han sa noe vi ikke forsto, eller ikke klarte å si ordet/setningen, så spurte vi... «Nå forstår jeg ikke helt hva du prøver å si, kan du prøve å forklare meg på en annen måte eller andre ord?» Da fikk han tenkt seg om, og ble utfordret. Feks så hadde han et ord for melk -«ple»- , ingen andre en oss forsto jo det. Men siden han var vandt med å forklare så kunne han uten problemer (les forlegenhet) prøve seg i kafeen -Og når servitøren ikke forsto sa han «ku, pupp, hvitt som du drikke...» Da var han 3år 😂 Tror det er viktig å ikke stresse eller mase for mye om det...men gi de selvtillit til å tørre å prøve seg, så ikke sjenerthet hindrer språkutviklingen videre. Det utviklet seg veldig sakte, men sikkert. Så fikk han øredren, og det hjalp noe. Når han var 5,5år fikk han logoped i bhg for de siste lydene som henger igjen, og nå begynner han i 1.klasse. I dag overhørte jeg han forklare for en annen gutt på SFO hva ordet «parallell» betydde, og smilte litt. Selv om «K» og «G» fortsatt ikke er på plass, så klarer han seg fint -Men dette er her hos oss, jeg sier ikke at det er det samme hos dere. det er ment som en slags trøst, hvis du skjønner. Anonymkode: ca19f...aa4
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #16 Skrevet 15. august 2018 Takker igjen. Godt med tips og høre andres erfaringer. Noen ganger føler man seg alene med et barn som er sent språkutviklet når alle andre rundt ham snakker som bare det. Godt å høre at andre har vært gjennom det samme og at ting har kommet på plass. Ser då frem til at vi kan prate sammen om ting. Han har den siste tiden blitt litt rampete og tar etter de andre og tøffer seg😍. I kveld sa han « du er dumming», så sa jeg det er ikke fint å si og da sa han mamma du er søt, du er søting😍. Første gang jeg hører at han sier søting. Anonymkode: 031c0...cdb
Anonym bruker Skrevet 15. august 2018 #17 Skrevet 15. august 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takker igjen. Godt med tips og høre andres erfaringer. Noen ganger føler man seg alene med et barn som er sent språkutviklet når alle andre rundt ham snakker som bare det. Godt å høre at andre har vært gjennom det samme og at ting har kommet på plass. Ser då frem til at vi kan prate sammen om ting. Han har den siste tiden blitt litt rampete og tar etter de andre og tøffer seg😍. I kveld sa han « du er dumming», så sa jeg det er ikke fint å si og da sa han mamma du er søt, du er søting😍. Første gang jeg hører at han sier søting. Anonymkode: 031c0...cdb Nommen 😍💜 Anonymkode: ca19f...aa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå