Gå til innhold

Hadde du levd i dag om det ikke hadde vært for antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare tatt én antibiotikakur i mitt liv, men da var det alvor. Jeg fikk en livstruende infeksjon i et tropisk land. Det er lite sannsynlig at jeg ville overlevd dersom jeg ikke hadde fått behandlingen. Hadde du vært i live (og frisk) uten antibiotika? 

Anonymkode: 4d9b2...d68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Fikk en alvorlig luftveisinfeksjon natt til 1-årsdagen min og måtte ligge i oksyngentelt i lange tider. 

Anonymkode: 4d42d...654

Skrevet

Ikke godt å si.

Jeg ble lagt inn på sykehus med lungebetennelse en gang, og fikk antibiotika intravenøst og pustehjelp. Kanskje jeg hadde dødd uten...

Anonymkode: 36db7...009

Skrevet

Litt usikker. Var lagt inn på sykehuset med kraftig nyrebekkenbetennelse en gang. 

Anonymkode: 2250a...33f

Skrevet

Hadde flere antibiotikakurer som liten, var ikke dødssyk, men kan jo aldri vite hvordan ting hadde utviklet seg uten. Så litt vanskelig spørsmål å svare på? 

Anonymkode: 477b7...927

Skrevet

Jeg må moderere meg fra hovedinnlegget. Jeg hadde sannsynligvis aldri reist til tropiske strøk dersom det ikke fantes antibiotika. Det er rart å tenke på at ting vi ser på som ukompliserte og dagligdagse kanskje er umulige om få år. Og vondt å tenke på at kreftbehandling, enkelte former for kirurgi og transplantasjoner kan blir så godt som umulige, eller i alle fall innebære en stor risiko. Dødelighet for mor og barn ved fødsler vil stige sterkt, og mennesker vil igjen dø av "banale" infeksjoner. 

H.I.

Skrevet

Nei, jeg ville vært død. Hadde infeksjon i lever og bukspyttkjertel.

Skrevet

Kanskje, men sønnen min hadde blitt dødfødt.

Har hatt ytterst få kurer med antibiotika, men disse kurene er jo også bare en del av et mye større problem. Hjelper ikke å bli knipen med antibiotika for sykdommer når vi propper i oss kjøtt stappa med antibiotika. Neida, er ikke vegetarianer selv, men noe må gjøres på flere fronter for å snu  eller bremse problemet vi nå står ovenfor.

Anonymkode: b9925...ef5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kanskje, men sønnen min hadde blitt dødfødt.

Har hatt ytterst få kurer med antibiotika, men disse kurene er jo også bare en del av et mye større problem. Hjelper ikke å bli knipen med antibiotika for sykdommer når vi propper i oss kjøtt stappa med antibiotika. Neida, er ikke vegetarianer selv, men noe må gjøres på flere fronter for å snu  eller bremse problemet vi nå står ovenfor.

Anonymkode: b9925...ef5

Absolutt. Det er vilt hvor mye antibiotika som brukes i for å optimalisere utbyttet i landbruk i verden. På tide å tenke mindre på profitt og mer på fremtiden, både når det gjelder antibiotika og klima.

Skrevet

Ingen antibiotika på verken meg eller noen av barna. Mannen ville nok ha strøket med av lungebetennelse for 7 år siden...

Anonymkode: 7fada...2f1

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke vært i live. Det samme gjelder to av fire barn.

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke. Hadde en nyrebekkenbetennelse for 5 år siden hvor jeg var kjempedårlig og spørs om jeg hadde stått over den uten behandling. Hadde crp på nesten 400, skyhøy feber og frostrier og var visstnok nær å få blodforgiftning. 

Anonymkode: 332f1...045

Skrevet

Jeg hadde heller ikke vært i live uten antibiotika. 

Ungene har 'bare' hatt det for mindre alvorlige infeksjoner (flere av dem hadde nok ikke kvalifisert til antibiotika nå, men situasjonen var en annen for 15-20 år siden), så hva de kunne utviklet seg til uten behandling vet vi jo ikke. 

Skrevet

Jeg har hatt lungebetennelse 2 ganger, og siden jeg har astma, så tror jeg ikke det hadde gått bra uten antibiotika. Sønnen min fikk lungebetennelse da han var 4 mnd gammel, så han hadde vel ikke levd han heller, hvis det ikke fantes antibiotika. 

Anonymkode: 0b4c8...a2e

Skrevet

Njei, tror nok ikke det hadde gått bra med uten antibiotika. 

Fikk en crp på over 400 av rosen i ene beinet som spredte seg fort oppover. Hadde de kappet over beinet ved låret  hadde de kanskje stoppet det? 

Fikk også crp på over 400 av livmorbetennelse dagen etter at morkaken måtte fjernes kirurgisk etter fødsel. Kunne kanskje overlevd hvis de fjernet livmoren? 

Begge gangene ble jeg veldig syk veldig fort. 

Anonymkode: 355ca...988

Skrevet

Nei, hadde dødd i sepsis.

Anonymkode: f419f...d9a

Skrevet

Jeg hadde vært blind og død tre ganger hvis det ikke fantes antibiotika.

Skrevet

Nei, jeg har hatt over 100 antibiotikakurer. Men jeg burde nok vært luket ut for lenge siden mtp naturlig utvalg så merkelig og infeksjons-glad som jeg er. Hadde sepsis som 17-åring som endte med hjertestopp, men jammen kom jeg tilbake igjen. Svak, men seig 😌

Skrevet

Nei. Hadde flere runder med lungebetennelse som helt liten, og lungehelsen har aldri vært god. Ville helt sikkert strøket med av noe slikt som tuberkulose om jeg hadde levd for 150 år siden. 

Eldste barnet mitt hadde død to uker gammel om det ikke var for antibiotika.

Anonymkode: b5cd4...3e3

Skrevet

Det vet jeg ikke riktig. Har hatt gjentatte urinveisinfeksjoner hele voksenlivet, som et par ganger har blitt til nyrebekkenbetennelse. Vet ikke helt hvordan det hadde utviklet seg uten antibiotika, men tror kanskje ikke det hadde gått så bra.

Anonymkode: b3a37...e2d

Skrevet

Det er umulig å si. Har hverken hatt alvorlige infeksjoner eller større skader. Har jo fått ab i noen slike tilfeller; og det kan ha utviklet seg til noe alvorlig uten medisinen. 

Jeg har forresten fjerna galleblæra; hadde jeg levd i fortiden hadde jeg nok måttet levd med gallesteinsanfallene, hvis de hadde utviklet seg til betennelse hadde det kanskje vært over og ut.

Skrevet

Det var jo ikke sånn at de fleste døde unge pga mangel på antibiotika før. Overraskende nok har kroppen på folk som er friske fra før en evne til å bekjempe selv alvorlige infeksjoner. Hvis ikke hadde det jo ikke eksistert gamle folk på 80 for mange hundre år siden. Men det gjorde det!

Skrevet

Vanskelig å si. Hvis jeg hadde fått en infeksjon etter det akutte keisersnittet jeg tok, etter 2,5 døgn etter vannavgang og mange timer med full åpning, hadde jeg vært ille ute. Men jeg fikk antibiotika pga mistanke om infeksjon (ikke påvist, såvidt jeg vet), så det får jeg aldri vite.

Anonymkode: a0b92...fcb

Skrevet

Jeg hadde nok levd vil jeg tro. Men fikk borrelia som barn så hadde nok hatt mye senskader. Ellers har jeg egentlig holdt meg frisk utenom vanlig sykdom, men deg kan jo også gå feil vei. 2 av barna mine ville ikke levd uten antibiotika. Fy av meg, får jo litt angst av å tenke på det....

Anonymkode: 0c307...59b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...