Gå til innhold

Konfirmasjonsdilemma. Bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to jenter som skal konfirmeres.. en neste år og en om tre år. Bunad er dyrt. Jeg er ikke sammen med barnefar men vi skal spleise. Nå arvet den eldste bunad og sølv fra en i familien for å lette økonomien min. Jeg spurte far om han tok seg av kostnadene til bunad til nestemann når den tid kommer.  Dette var greit. Han tjener mye mer enn meg. Jeg tenkte å tilby meg å lage maten hvis vi spleiser på den. Hans fam er fri til å gi bort bunad også, men jeg følte siden denne bunaden kom fra min side skal ikke jeg være med på en bunad til.. men nå har jeg begynt å tenke på om det kanskje er dumt.. burde jeg blitt med på bunad nr 2 : S ? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: e44e0...ee8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ok at hans familie sørger for neste bunad. Og ellers: det er TRE år til. Mye kan skje...

Anonymkode: 6b400...458

Skrevet

Det er helt greit at farens familie fikser bunad. Det viktigste er at begge jentene får bunad.

Skrevet

Tja, jeg ville tenkt at når eldstemann får bunaden så burde du være med på å betale neste.. Da blir det på en måte 25% på to bunader istedenfor 50%. 

Anonymkode: 9250d...e90

Skrevet

Den blir gitt av en i familien din for å lette økonomien din. Da er det jo på en måte du som har skaffet den, med mindre vedkommende har uttrykt ønske om å hjelpe både deg og barnefar ved å gi bunaden. Ergo helt ok at barnefar skaffer den neste. Hvordan hver av dere skaffer sin del har jo ikke den andre noe med.

Anonymkode: 3ea7b...d09

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, jeg ville tenkt at når eldstemann får bunaden så burde du være med på å betale neste.. Da blir det på en måte 25% på to bunader istedenfor 50%. 

Fortsetter. Men det har jo noe å si hvordan fordelingen er ellers og hvilket forhold dere har. Har du ungene mest av tiden og faktisk står for det meste av daglige utgifter etc så kan jeg skjønne at du kanskje vil gjøre det slik. 

Om dere har et greit samarbeid uten konflikter kan det også være greit å stole på far og han betaler neste, men om det er masse tull og bråk ville jeg kanskje betalt halvparten for å være sikker på at det ikke blei noe tull når det nærmet seg.

Skrevet

Jeg ville tenkt at begge foreldrene kom rimeligere ut av det ved at barnet arvet en bunad fra din familie. Men nå har jeg og min eks et godt samarbeid, og ønsker det beste for hverandre på alle plan, også økonomisk. Med samboeren min og hans eks, ville hun garantert tenkt som deg. 

Anonymkode: 083c6...447

Skrevet

Er bunaden eldste får en gave fra deg? En gave fra din familie? eller en gave fra dere foreldre?

Hvis bunaden er en gave fra deg eller din familie, regner jeg med at far gir en egen konfirmasjonsgave. Dersom neste bunad blir fra far, så bør du gi en egen konfirmasjonsgave.

Hvis derimot arvebunaden er å regne som en gave fra dere foreldre sammen, bør du selvfølgelig være med å betale bunad nr 2. Dere kommer da begge billigere ut av det med bunad nr 1 og begge betaler for bunad nr 2.

Anonymkode: 12a2e...ae4

Skrevet

Hvordan er samarbeidet deres? For når far nå har sagt ja, tenker jeg du i utgangspunktet kan slå deg til ro med det.

Skrevet

Herre min hatt,må det være likt på krona?

Det viktigste er vel at begge jentene får bunad eller?

Om far sier at han betaler neste så er vel spørsmålet om dette er noe du kan regne med? Om du ikke stoler på det, så ville jeg spyttet inn slik at begge jentene får bunad til konfirmasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...