Gå til innhold

Det rakner snart for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 8 åring som hater å sove. Vi har snakka m søvnekspert, leger, u name it. Helt siden hun var baby har hun omtrent ikke sovet. Er ikke én natt hun sover hele natta og når hun våkner vil hun inn til oss. Der har hun en reiseseng hun legger seg på og d går greit. Men når hun skal legge seg er d et styr. Legger seg, vi leser, synger og alt er fint. Så bare ligger hun og vrir seg, sier hun hater å sove. Vil opp på do 3 ganger etter hverandre m et kvarters mellomrom! Hele kvelden går jo , for vi må sitte hos henne til hun sovner. Hun vil ikke at vi skal sitte i stua.. Hun er helt i fra seg og lei seg selv fordi hun hater å sove.. og jeg er helt utslitt av d her.. klikker snart.

Anonymkode: 31f34...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må i hvertfall ikke sitte hos henne til hun sovner! Jeg skjønner at hun vil det, men det er de voksne som vet best og som bestemmer. Leser hun bøker? Noen blir søvnige av det. Noen barn sovner til lydbok. Tror du må tørre å grensesette mere !

Anonymkode: 36676...208

Skrevet

Prøvd Melatonin?

Anonymkode: 43515...5db

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere må i hvertfall ikke sitte hos henne til hun sovner! Jeg skjønner at hun vil det, men det er de voksne som vet best og som bestemmer. Leser hun bøker? Noen blir søvnige av det. Noen barn sovner til lydbok. Tror du må tørre å grensesette mere !

Anonymkode: 36676...208

Vi har loftstue utenfor soverom og alltid sittet der til hun sovner. Siden hun er så utrygg. Hun er jo lei seg. Og jeg syns d er veldig trist. Blir sint på henne også, da jeg er så sliten av dette. Hele kvelden går jo og hun bare ligger å vrir seg.. 

Vet ikke om hun klarer å sovne til lydbok men skal prøve. 

Greia er jo at hun hater å sove og jeg aner ikke åssen vi kan snu d

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøvd Melatonin?

Er d fra helsekost?

Spurte etter innsovningstabl i et desperat øyeblikk, men d vil de helst ikke skrive ut til barn.

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Er d fra helsekost?

Spurte etter innsovningstabl i et desperat øyeblikk, men d vil de helst ikke skrive ut til barn.

Nei, det er verken fra helsekost eller innsovningsmiddel.

Det er et legemiddel som likner på søvnhormonet melatonin. Noen barn produserer for lite av det.

God søvnhygiene er nødvendig for at disse skal virke. Spør legen om råd.

Ps,  vallergan er ikke anbefalt. Antihistamin som ofte gir hangover for barn 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er verken fra helsekost eller innsovningsmiddel.

Det er et legemiddel som likner på søvnhormonet melatonin. Noen barn produserer for lite av det.

God søvnhygiene er nødvendig for at disse skal virke. Spør legen om råd.

Ps,  vallergan er ikke anbefalt. Antihistamin som ofte gir hangover for barn 

Nei har jo ikke lyst til å gi henne sovemedisin. Skal sjekke melatonin.

Syns d er så trist at hun syns d er så grusomt å legge seg. Hun er lei seg. Og jeg blir sint. Klarer ikke snu d.

Skrevet

Belønningsskjema, 10 netter uten tull så får hun noe skikkelig fint og attraktivt. Funket på min femåring, vet ikke om det kan passe til eldre barn. Men det må være skikkelig motivert og letsdothistogether-stemning. Min datter fikk den største mest glitrende my little ponyen i hele lekebutikken. Neste premie ble en tur til et stort badeland, og pizza på Peppes. Jepp.

Anonymkode: 68291...d67

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Belønningsskjema, 10 netter uten tull så får hun noe skikkelig fint og attraktivt. Funket på min femåring, vet ikke om det kan passe til eldre barn. Men det må være skikkelig motivert og letsdothistogether-stemning. Min datter fikk den største mest glitrende my little ponyen i hele lekebutikken. Neste premie ble en tur til et stort badeland, og pizza på Peppes. Jepp.

Anonymkode: 68291...d67

Ja kan prøve det. Har et sånt skjema for andre ting her. 

Men syns at d er vondt at hun ligger å gråter og er helt i fra seg fordi hun hater å sove. Ingen leger som har klart å hjelpe oss enda. Ser så fram i mot ett par timer alene når barna har lagt seg, og blir så sur og lei når hun holder på til jeg skal legge meg selv..

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei har jo ikke lyst til å gi henne sovemedisin. Skal sjekke melatonin.

Syns d er så trist at hun syns d er så grusomt å legge seg. Hun er lei seg. Og jeg blir sint. Klarer ikke snu d.

Vi fikk vallergan, det er antihistamin så ingen bivirkninger. Vi sov jo ikke på 4år, helt grusomt var det. Fastlegen viste ingen forståelse, men fikk meg henvisning til en barnelege som er ekspert på søvn og hun var veldig liberal på det. 

Så hold ut, les deg opp og krev hjelp!

Melatonin bruker jeg selv nå (etter 4år så våkner jeg fortsatt hver 2.t hele natten 😅). 

Anonymkode: 7d45c...af6

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk vallergan, det er antihistamin så ingen bivirkninger. Vi sov jo ikke på 4år, helt grusomt var det. Fastlegen viste ingen forståelse, men fikk meg henvisning til en barnelege som er ekspert på søvn og hun var veldig liberal på det. 

Så hold ut, les deg opp og krev hjelp!

Melatonin bruker jeg selv nå (etter 4år så våkner jeg fortsatt hver 2.t hele natten 😅). 

Anonymkode: 7d45c...af6

Ja man blir helt koko .

Lillebroren elsker å legge seg og sover som en sten. Hadde aldri klart to som ikke sover. Slitsomt for henne også og ikke få en natts søvn. 

Vi har vært hos barnelege på sykehus og en annen søvnekspert. Ikke fått noe hjelp. Syns alt bare blir verre og får så dårlig samvittighet for at jeg blir så irritert på henne 

Skrevet

Det virker som om dette er blåst opp til et stort problem for dere, kanskje hun føler på det også? Siden du skriver at du blir så irritert på henne.. 

Jeg tenker også at hun kanskje sliter med å finne roen? At hun ikke klarer å slappe ordentlig av når hun skal sove? Det er blitt en "vane" at hun skal hit og dit, blir lei seg, tenker på noe galt, osv. 

Kan det være at hun legger seg for sent slik at hun blir overtrøtt? Mine barn MÅ i seng og sovne innen et vist klokkeslett eller så har vi det gående pga de blir for trøtt og sliter med å sovne. Jeg er slik selv også. 

En annen ting som slår meg er at dere er nødt til å ha gode rutiner. Lite drikke på kvelden. Fast dotur før hun går i seng. Komplett faste rutiner som ikke avvikes, ikke i helgene heller. I seng til et fast klokkeslett, med fast lese/sang rutine. 

Jeg har et barn med ADHD som i alle år har slitt med innsovningen. Dette pga han ikke har ro i kroppen. Det aller, aller viktigste hos oss er ro i hele familien før og rundt leggetid. At jeg er rolig sammen med han og at jeg lærer han teknikker for å slappe av. Jeg gir han rolige instruksjoner: nå legger du deg på rygg med armene liggende på magen, ligg helt i ro med bena, lukk øynene, puste sakte, tell rolig til 10, osv. Så snakker jeg han ned på en måte, prøver å få han til å slappe av mest mulig. Når han er rolig kan jeg synge til han. 

Når alt annet går til helvete så synger jeg ungene mine i søvn. Da starter jeg med "vanlig" nattasang-tempo, før jeg går ned i tonene og synger saaaaktere og saaaaktere, helt til ordene dras ut av munnen på med i et veldig lavt tempo. Det høres helt komisk ut for en voksen kanskje, men det funker som gull her i huset. 

Gutten er enda oppe 3-4 ganger pr natt pga urolig søv, men han sovner heldigvis (som regel) ganske kjapt. 

Men jeg føler med deg! Blir gal selv av søvnmangel til tider.. Men det viktigste er å forholde deg rolig. Hvis ikke du er rolig når jenta skal legge seg så er det ikke rart hun gråter. 

Vet ikke om noe av dette hjelper, jeg bare plumper ut med alt jeg kom på da jeg leste innlegget ditt. 

Anonymkode: 0bf22...6e6

Skrevet

Er hun egentlig utrygg og redd for å sove eller er hun ikke trøtt?

Jeg har en venninne som aldri har trengt mer enn 3-4 timer søvn i døgnet. Det var vist ganske ille da hun var liten og foreldrene forventet at hun skulle sove like mye som andre barn. Er hun trøtt og uopplagt om dagen eller våkner hun uthvilt om morgenen lav om hun har sovet lite?

Anonymkode: b26b3...46e

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker som om dette er blåst opp til et stort problem for dere, kanskje hun føler på det også? Siden du skriver at du blir så irritert på henne.. 

Jeg tenker også at hun kanskje sliter med å finne roen? At hun ikke klarer å slappe ordentlig av når hun skal sove? Det er blitt en "vane" at hun skal hit og dit, blir lei seg, tenker på noe galt, osv. 

Kan det være at hun legger seg for sent slik at hun blir overtrøtt? Mine barn MÅ i seng og sovne innen et vist klokkeslett eller så har vi det gående pga de blir for trøtt og sliter med å sovne. Jeg er slik selv også. 

En annen ting som slår meg er at dere er nødt til å ha gode rutiner. Lite drikke på kvelden. Fast dotur før hun går i seng. Komplett faste rutiner som ikke avvikes, ikke i helgene heller. I seng til et fast klokkeslett, med fast lese/sang rutine. 

Jeg har et barn med ADHD som i alle år har slitt med innsovningen. Dette pga han ikke har ro i kroppen. Det aller, aller viktigste hos oss er ro i hele familien før og rundt leggetid. At jeg er rolig sammen med han og at jeg lærer han teknikker for å slappe av. Jeg gir han rolige instruksjoner: nå legger du deg på rygg med armene liggende på magen, ligg helt i ro med bena, lukk øynene, puste sakte, tell rolig til 10, osv. Så snakker jeg han ned på en måte, prøver å få han til å slappe av mest mulig. Når han er rolig kan jeg synge til han. 

Når alt annet går til helvete så synger jeg ungene mine i søvn. Da starter jeg med "vanlig" nattasang-tempo, før jeg går ned i tonene og synger saaaaktere og saaaaktere, helt til ordene dras ut av munnen på med i et veldig lavt tempo. Det høres helt komisk ut for en voksen kanskje, men det funker som gull her i huset. 

Gutten er enda oppe 3-4 ganger pr natt pga urolig søv, men han sovner heldigvis (som regel) ganske kjapt. 

Men jeg føler med deg! Blir gal selv av søvnmangel til tider.. Men det viktigste er å forholde deg rolig. Hvis ikke du er rolig når jenta skal legge seg så er det ikke rart hun gråter. 

Vet ikke om noe av dette hjelper, jeg bare plumper ut med alt jeg kom på da jeg leste innlegget ditt. 

Anonymkode: 0bf22...6e6

Ja d har blitt et stort problem og hun vet d selv. Man blir sliten , irritert og forteller henne hvor slitsomt d er at hun holder på sånn kveld etter kveld. Hun finner stadig på noe nytt for å drøye tida. I d siste er d å tisse. Hun tisser rett før hun legger seg, drikker lite , men må alltid ned rett etter lesing igjen. Når hun fortsetter å skal gå på do for tredje gang sier jeg at hun ikke får lov. Da tisser hun på seg av trass...typ 3 dråper. Ligger å vrir seg, ser i taket.. enda jeg har sagt tusen ganger at man må lukke øynene og legge seg i en god stilling for å klare å sovne. Hun legger seg ikke sent. Men ligger uansett i ett par timer før hun sovner.

Skal prøve rådene dine. Tusen takk 💗

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er hun egentlig utrygg og redd for å sove eller er hun ikke trøtt?

Jeg har en venninne som aldri har trengt mer enn 3-4 timer søvn i døgnet. Det var vist ganske ille da hun var liten og foreldrene forventet at hun skulle sove like mye som andre barn. Er hun trøtt og uopplagt om dagen eller våkner hun uthvilt om morgenen lav om hun har sovet lite?

Anonymkode: b26b3...46e

3-4 timer var lite 

Men hun trenger nok ikke like mye søvn som andre nei. Nå i sommer har hun sovnet senere, men da også sovet lenger om morgenen. Blir forhåpentligvis trøttere om kveldene nå som hun snart må opp halv syv igjen. Hun blir grinete og sur når hun får for lite søvn 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men syns at d er vondt at hun ligger å gråter og er helt i fra seg fordi hun hater å sove. Ingen leger som har klart å hjelpe oss enda. Ser så fram i mot ett par timer alene når barna har lagt seg, og blir så sur og lei når hun holder på til jeg skal legge meg selv..

Hør her. Nå er det unntakstilstand. Sett av 3 uker, der du bare avskriver "egentid på kvelden" og alt annet. Gjør deg i stand til legging selv, og legg deg samtidig med henne. Ta kvelden når hun tar den, men ikke klokka 20.00, da. Ta kveld "seint", altså seint for en åtteåring, tidlig for deg. Vær der for henne hele den tida da hun normalt ligger og vrir seg. Ikke snakk, les, syng eller lignende etter at du har sagt god natt, bare vær der. Vær "kjedelig", men trygg. Sørg for at hun får en annen inngang til søvnen enn det negative hun har nå. 

Senere kan du venne henne av med samsoving. Men her og nå er det én ting i fokus, nemlig å få en god start på natta gjennom å venne henne til å falle i søvn overhodet!

Anonymkode: 0fcb5...dd6

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor hun hater å sove? Har hun vondt? Mareritt? Går hun flipp av noe? Hva handler dette om? Skjønner st man kan synes det er kjedelig å legge seg, men hate å sove? Jeg tenker kanskje løsningen på problemet ligger i å finne svaret på dette? 

Skrevet

Støtter rådet om melatonin! Ring fastlegen i dag og få resept! 

Kapslene kan åpnes og blandes i yoghurt, smoothie eller blandes inn i smør/smøreost/leverpostei på kveldsmaten. Veldig kjekt for de barna som nekter/ikke klarer å svelge en kapsel.

Anonymkode: 177f5...67a

Skrevet

Ville nok gått i dybden av problemet og starta der. Hun gjør det ikke for å være vanskelig. Det må ligge noe bak. Man kan si mye om å skulle forstå seg ihjel på ungene, men jeg har erfart at det funker på stort sett alt, det å finne ut hvorfor ting er som de er. Både på ungene og meg selv 😂

Anonymkode: 8e6b5...841

Skrevet

Kan dere prøve å bytte rom? Forsto det slik at hun sover på lofte? Hvor er deres soverom? Kanskje bedre om hun får rommet nærmest stua/foreldre. 

Anonymkode: 4ce8d...9ca

Skrevet

Lur henne!

Mamma gjorde det med min søster som slet med å sove om kvelden pga angst (hun var redd for alt fra tordenvær til innbrudd). Mamma kjøpte noe hun aldri hadde smakt før på butikken, noe flytende vitaminer, sanasol e.l. og puttet det over i en flaske det hadde vært hostesaft i så det så ut som medisin. Sa det var sovemedisin og gav min søster en skje før hun pusset tennene hver kveld, fortalte at nå var alle hennes soveproblemer over for nå hadde de fått medisin som hun ville bli trøtt av så nå måtte hun bare slappe godt av når hun la seg for hun ville sovne med en gang. Det gjorde hun....

Ellers kan du la henne sove på et annet rom, det var en godt forslag. Fortell henne at det kan hjelpe så gjør det kanskje det.

Når det kommer til å tisse osv trenger hun da ikke informere deg om at hun gjør det? Har selv en datter på samme alder og skulle hun ha glemt å tisse i forbindelse med kveldsstell går hun bare og tisser og legger seg igjen, hun trenger ikke innom stua for det.

Anonymkode: b0f15...c0a

Skrevet

Har ei på 8 år som sliter med å sovne. Vært slik siden hun var rundt 2 år. Har ventet på at det skulle bli bedre, at "fasen" skulle gå over, men ikke blitt bedre. Prøvd alle triksene i boka og alle tipsene alle har kommet med. Inkl. de som står over her. Så nå skal Melatonin prøves. Noen ganger er det så enkelt at barnet ikke produserer nok søvnhormon og trenger tilførsel av det.

Anbefaler å ta en prat med legen.

Anonymkode: ed1ab...a7e

Skrevet

Det virker som om dere er i en ond sirkel og aldri har fått til gode søvnrutiner.

hvordan er hun når hun overnatter hos besteforeldre? Hos venner? Når våkner hun i helger/ferier?

lag et belønningsskjema. Første belønning etter en natt uten tull, så øker du etterhvert slik at hun ser at det er oppnåelig.

prat med henne på dagtid. Finn et ark og skriv sammen rutiner for legging. Må hun tisse på kvelden kan hun gjøre det, men uten å forstyrre deg.

ta henne med på rommet hennes og hør om det er noe der? Vil hun ha lys på natten? Vann ved senga? Osv. Lag et leselys over senga og Finn fram noe hyggelig å lese i. Enten bøker, Donald eller noe. Får hun ikke sove kan hun lese eller høre lavt på lydbok/musikk, men ikke rope på deg.

Kjøp en dag/nattklokke som viser når det er sovetid og når det er morgen. 

følg rutinen for legging dere har laget. Sitt på senga og les og prat litt med henne. Så sier du god natt og går. La ho gjerne høre litt lyder at du rydder/nynner litt osv.

man sitter ikke hos en 8 åring. Kommer ho inn til deg så følger du henne i seng. Si kun «glad i deg, nå er det natt» eller noe sånt. Vær vennlig men bestemt. Ikke svar på spørsmål og styr. Ungen må lære å finne roen selv og sovne selv.

grining og styr er kun fordi hun vet at da får hun det som hun vil. Så lenge ho ikke har vondt og er syk så stopper ho etter noen kvelder dersom du gjennomfører konsekvent.

regner med ingen leger kan hjelpe fordi de ser ho er utskjemt og du synes så synd på henne når ho gråter og styrer på kvelden.

at hun trenger lite søvn må hun få styre selv. La ho få lese og høre rolig musikk og lydbok inne på rommet sitt.

Anonymkode: fe2ac...ea4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...