Gå til innhold

Er Aspergers en psykisk sykdom?


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Hei.

Noen sier det, noen sier det ikke er det.

Anonymkode: 320b4...617

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse.

Anonymkode: b11e1...1fb

Skrevet

Nei. Det er en autismeforstyrrelse. Det er like lite en psykisk sykdom som downs. 

Anonymkode: fd8ba...648

Skrevet

Asperger ligger under autisme og er et syndrom. Symptomene er utelukkende psykiske, men det er ikke en sykdom. 

Anonymkode: 8e0b3...660

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Asperger ligger under autisme og er et syndrom. Symptomene er utelukkende psykiske, men det er ikke en sykdom. 

Anonymkode: 8e0b3...660

Dette stemmer ikke. Autisme kan også ha fysiske symptomer. 

Anonymkode: fd8ba...648

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer ikke. Autisme kan også ha fysiske symptomer. 

Anonymkode: fd8ba...648

Nå måtte jeg sjekke. Mitt barn har nettopp fått diagnosen, så jeg har mye å lære. Det er vel sånn at de psykiske symptomene er mest fremtredende? 

Anonymkode: 8e0b3...660

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå måtte jeg sjekke. Mitt barn har nettopp fått diagnosen, så jeg har mye å lære. Det er vel sånn at de psykiske symptomene er mest fremtredende? 

Anonymkode: 8e0b3...660

Mitt barn har flest psykiske symptomer, men hun har en spesiell måte å løpe på. Jeg husker da hun var under utredning og søsteren hennes så en serie på Netflix, som blant annet handlet om mennesker med autisme. Da jeg fortalte at det var mistanke om autisme, kunne søsteren fortelle om serien og hvordan de med autisme løp. Hun visste hun hadde sett det før. Hos søsteren som ble diagnostisert med autisme.

Anonymkode: 53e5c...b84

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn har flest psykiske symptomer, men hun har en spesiell måte å løpe på. Jeg husker da hun var under utredning og søsteren hennes så en serie på Netflix, som blant annet handlet om mennesker med autisme. Da jeg fortalte at det var mistanke om autisme, kunne søsteren fortelle om serien og hvordan de med autisme løp. Hun visste hun hadde sett det før. Hos søsteren som ble diagnostisert med autisme.

Anonymkode: 53e5c...b84

Min asperger er en sprinter, han kunne vært en Ingebrigtsen hvis interessen hadde vært der, så han har også en greie med løping, men at han har en egen løpestil, har jeg aldri lagt merke til. Han har en del fysiske symptomer, men jeg har aldri koblet det mot asperger, bup har heller ikke sagt noe, selv om de har vært veldig klar over symptomene. Allergi, tørr hud, dårlig finmotorikk, utydelig håndskrift og forstoppelse. Noe av dette har kanskje en sammenheng med asperger. 

Anonymkode: 8e0b3...660

Skrevet
18 minutes ago, Anonym bruker said:

Mitt barn har flest psykiske symptomer, men hun har en spesiell måte å løpe på. Jeg husker da hun var under utredning og søsteren hennes så en serie på Netflix, som blant annet handlet om mennesker med autisme. Da jeg fortalte at det var mistanke om autisme, kunne søsteren fortelle om serien og hvordan de med autisme løp. Hun visste hun hadde sett det før. Hos søsteren som ble diagnostisert med autisme.

Anonymkode: 53e5c...b84

Har aldri hørt om at aspergere løper på en spesiell måte. Det må være tull.

Anonymkode: 320b4...617

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn har flest psykiske symptomer, men hun har en spesiell måte å løpe på. Jeg husker da hun var under utredning og søsteren hennes så en serie på Netflix, som blant annet handlet om mennesker med autisme. Da jeg fortalte at det var mistanke om autisme, kunne søsteren fortelle om serien og hvordan de med autisme løp. Hun visste hun hadde sett det før. Hos søsteren som ble diagnostisert med autisme.

Anonymkode: 53e5c...b84

Husker du hvilken serie? Ble nysgjerrig nå. Sønnen skal utredes og jeg har faktisk tenkt noen ganger at han har en litt sær løpestil, uten å ha koblet det til en mulig diagnose. 

Anonymkode: c4ebb...449

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Min asperger er en sprinter, han kunne vært en Ingebrigtsen hvis interessen hadde vært der, så han har også en greie med løping, men at han har en egen løpestil, har jeg aldri lagt merke til. Han har en del fysiske symptomer, men jeg har aldri koblet det mot asperger, bup har heller ikke sagt noe, selv om de har vært veldig klar over symptomene. Allergi, tørr hud, dårlig finmotorikk, utydelig håndskrift og forstoppelse. Noe av dette har kanskje en sammenheng med asperger. 

Anonymkode: 8e0b3...660

Autisme er en utviklingsforstyrrelse, så det kan påvirke både fysisk og mentalt.

At barn med autisme har dårligere fin- og grovmotorikk er veldig vanlig. Ikke en del av diagnosekriteriene, men vanlig. Men som med alle andre symptomer, ingen har alle.

Anonymkode: 7e43c...23a

Skrevet

Asperger er en del av autismespekteret. Det er en funksjonshemming og IKKE en sykdom. Det er så ufattelig mange grader av autisme og de aller fleste er forskjellige. Noen hovedtrekk er det innenfor hver del, men å si at alle med Asperger løper rart er bare tull... De som har denne funksjonshemming er like forskjellige som alle andre her i denne verden. De har sine styrker og også sine svakheter. Deres verden oppleves anerledes enn andres og oppfatningen blir ulik. Belastningen av det rundt/inntrykkene blir ofte for mye og det blir reaksjoner på det.

Anonymkode: 379a9...1a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...