Gå til innhold

Barn som beleirer stua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste her har ganske stort og velutstyrt rom, men drar hele tiden alt besøk med inn i stua. Jeg sier de må gå og leke på rommet, så gjør de kanskje det igjen før de trekker inn i stua igjen.

Jeg føler meg lite gjestfri, men stua er ikke så stor, så de dominerer fullstendig og det er umulig å gjøre andre ting. Jeg ser ofte også at leken opphører når de trekker inn hit og at besøkende barnda venter på at vi voksne skal aktivisere dem. 

Om jeg er et annet sted i huset kan en banne på at de har satt seg til foran TV når jeg er tilbake. Jeg vil nødig nekte barna å bruke stua, men de har egne rom og en kjellerstue de kan bruke, så hvorfor er den kjedelige stua vår så attraktivt ?

Barna er ganske så lekekompetente, så det er ikke det at de ikke kan. På en dag som denne resignerer jeg og går på soverommet, men tenker egentlig at det skulle være unødvendig. De kommer ofte også rekende inn her når jeg gjør det.

Jeg får vel mye høgg fordi de fleste her elsker å leke teselskap med alle barna i nabolaget. Det gjør ikke jeg, og lurer vel egentlig på hvordan andre løser det.

Anonymkode: e7e27...2d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet hvordan du har det.

Særlig minstes venner er her veldig kontaktsøkende. Skulle egentlig tro at det ville være mindre arbeid for meg når hun har venner på besøk, men de skal altså ha en form av oppmerksomhet fra meg hele tiden...

Anonymkode: 67d56...94b

Skrevet

Da ungene var mindre brukte jeg å gjøre avtaler med dem a la "Nå må dere leke på rommet/i hagen, og når jeg er klar og vi skal .... så roper jeg på dere." Det funket ganske bra. Som regel fikk jeg da fred til de tingene jeg holdt på med.

Anonymkode: 031f8...d1d

Skrevet

De kommer dit de voksne er. Typisk barn... og utrolig slitsomt. Men det går over! :) 

Anonymkode: 5bad2...3b1

Skrevet

Går jo an å ta styringen på dette som forelder, uten å skulle føle seg slem av den grunn.

For eksempel kan du la dem velge mellom å leke på rommet eller ute, og si at det ikke passer at de tar med seg leker på stua nå. Sa må du jo håndheve om de kommer likevel, men beskjeden i seg selv er ikke vanskelig å forstå.

Og så ville jeg sørget for at TV-en ikke lot seg skru på og gitt beskjed om det, så sikrer du deg at det i alle fall ikke er håp TV som gjør at de kommer inn på stua hele tiden. 

Skrevet

Hvis de ikke kan leke på rommet eller i loftstuen, må de være ute. Eneste er hvis de skal tegne/fargelegge, da får de sitte ved spisebordet.

Anonymkode: 492ac...973

Skrevet

Her er det nå bare 7-åringen som kan finne på å ta med besøket i stua. De eldste holder seg på rommet. De får lov å komme ned i stua hvis de vil, men begynner de å bråke eller dra med leker, så sier jeg at de får leke på rommet. Hun har et digert rom, så å leke i stua er ikke nødvendig.

Anonymkode: b0c35...4a2

Skrevet

Når det er besøk her må ungene leke på rommet, i kjellerstua eller ute. Når barna mine er hjemme uten besøk er det betraktelig roligere (tre barn), og de leker litt overalt. 

Helt greit å sette noen grenser! Du er ikke kjip, barna lærer seg å ta hensyn til andre ❤️

Anonymkode: 74381...485

Skrevet

Her er regelen bråkeleker er oppe. Skal de tegne, perle eller lese kan de gjøre det i stuen. Men når sønnen min har 2-3 kompiser på besøk får de gå på rommet eller ut.

Anonymkode: d2002...636

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eldste her har ganske stort og velutstyrt rom, men drar hele tiden alt besøk med inn i stua. Jeg sier de må gå og leke på rommet, så gjør de kanskje det igjen før de trekker inn i stua igjen.

Jeg føler meg lite gjestfri, men stua er ikke så stor, så de dominerer fullstendig og det er umulig å gjøre andre ting. Jeg ser ofte også at leken opphører når de trekker inn hit og at besøkende barnda venter på at vi voksne skal aktivisere dem. 

Om jeg er et annet sted i huset kan en banne på at de har satt seg til foran TV når jeg er tilbake. Jeg vil nødig nekte barna å bruke stua, men de har egne rom og en kjellerstue de kan bruke, så hvorfor er den kjedelige stua vår så attraktivt ?

Barna er ganske så lekekompetente, så det er ikke det at de ikke kan. På en dag som denne resignerer jeg og går på soverommet, men tenker egentlig at det skulle være unødvendig. De kommer ofte også rekende inn her når jeg gjør det.

Jeg får vel mye høgg fordi de fleste her elsker å leke teselskap med alle barna i nabolaget. Det gjør ikke jeg, og lurer vel egentlig på hvordan andre løser det.

Anonymkode: e7e27...2d0

Gi beskjed om at de skal være på rommet eller gå ut. Du skal ikke måtte rømme stua for at det er unger på besøk. Når de har lekeområde nok på rommet. Kommer de tilbake så gi samme beskjed . Vil bare skje noen få ganger når de forstår at det ikke nytter.

Skrevet

Hos oss kan alle bruke stua. Vi har også kjellerstue, men veldig ofte ønsker ungdommene å sitte i stua. Her spiller de brettspill eller bare prater. Jeg synes det er veldig hyggelig. Huset er stort sett fullt. Noen ganger trekker jeg inn på soverommet og leser ei bok hvis jeg vil være i fred..

Jeg vokste selv opp i et hjem hvor jeg sjeldent fikk ha besøk. Foreldrene mine viste null interesse for mine venner. For meg har det vært viktig å skape et hjem hvor alle føler de kan være. 

Skrevet
30 minutter siden, MollyOdd skrev:

Hos oss kan alle bruke stua. Vi har også kjellerstue, men veldig ofte ønsker ungdommene å sitte i stua. Her spiller de brettspill eller bare prater. Jeg synes det er veldig hyggelig. Huset er stort sett fullt. Noen ganger trekker jeg inn på soverommet og leser ei bok hvis jeg vil være i fred..

Jeg vokste selv opp i et hjem hvor jeg sjeldent fikk ha besøk. Foreldrene mine viste null interesse for mine venner. For meg har det vært viktig å skape et hjem hvor alle føler de kan være. 

I vårt hus har alle barna ofte besøk. Så ofte som de vil stort sett. Og jeg er oppriktig interessert i vennene deres. Men, når de har besøk så syns jeg de kan bruke rommene sine. Tror ingen føler seg uvelkommen av den grunn.

Anonymkode: b0c35...4a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...