Gå til innhold

Man kan gi bort hva man vil, så lenge man lever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man vil gi et av barna sine en ting med litt verdi, så kan man jo det uten at de andre må ha likt?? Det er jo ikke noe forskjell på om man vet man skal dø innen året er omme eller ikke? Man har like stor rett på å forvalte egen Eiendom så lenge man er mentalt tilstede??

Anonymkode: 16797...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke snakk om forskudd på arv. F.eks om et av barna trenger 8000 kr, så kan man vel gi det uten at det skal være forskudd på arv eller at man må sørge for at de andre får likt? 

Selv får vi mye av svigers, om de syns vi har behov. F.eks fikk vi 10.000 kr når vi skulle ha vårt første barn, til innkjøp og slikt. Når vi fikk vår andre så betalte de halvparten av en vogn. Sånne ting må jo være greit? Kanskje ikke rettferdig, men greit?

Skrevet

Det er helt greit ja, men vær forberedts på at søsknene vil forvente det samme.

Om en person sitter i uskifte (enke eller enkemann uten å ha gjort opp boet med arvinger) så kan hun ikke gi bort gaver som står i et misforhold til boet. Kan ikke gi bort fast eiendom heller. 

Men en barnevogn er innafor altså.

Skrevet
8 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det er helt greit ja, men vær forberedts på at søsknene vil forvente det samme.

Om en person sitter i uskifte (enke eller enkemann uten å ha gjort opp boet med arvinger) så kan hun ikke gi bort gaver som står i et misforhold til boet. Kan ikke gi bort fast eiendom heller. 

Men en barnevogn er innafor altså.

Det er nettopp det. De forventer alt! (Jeg er ikke arving altså, bare så det er sagt). Jeg syns det er så smålig å tenke på det før vedkommende er død. Det er ikke noe å hente der når hun takker for seg uansett...

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nettopp det. De forventer alt! (Jeg er ikke arving altså, bare så det er sagt). Jeg syns det er så smålig å tenke på det før vedkommende er død. Det er ikke noe å hente der når hun takker for seg uansett...

Du er ikke litt smålig selv...?

Det er lett å trekke på skuldrene av ulik økonomisk støtte når det går i egen favør. Du er uansett ikke involvert så bare pass på deg selv er mitt klare råd.

Anonymkode: 491c0...e6d

Skrevet

Skal ikke så mye til før resten av søskene føler at det er urettferdig. 

Anonymkode: 52bba...9af

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke litt smålig selv...?

Det er lett å trekke på skuldrene av ulik økonomisk støtte når det går i egen favør. Du er uansett ikke involvert så bare pass på deg selv er mitt klare råd.

Anonymkode: 491c0...e6d

Jeg er ikke arving så ingenting går i min favør. Når det gjelder svigers får et annet barn laaaangt mer enn oss, og det er helt greit. Jeg brukte det som eksempel. 

Passer på meg selv jeg, men jeg står midt i dette som en fredsmekler mellom 3 parter, alle kommer til meg å klager og jeg mener vedkommende er i sin fulle rett til å gjøre det som passer seg 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skal ikke så mye til før resten av søskene føler at det er urettferdig. 

Anonymkode: 52bba...9af

Nei og det forstår jeg. Men så lenge det ikke er straffbart så får de jo ikke gjort noe med det likevel? Annet enn å krangle selvsagt 

Skrevet

Mine foreldre prøve å gi oss Akkurat det samme. 

Dvs min bror fikk seg gavekort til nytt snowboardutstur og jeg hjemmekinoanlegg. Pappa strøk gjelda som min bror hadde hos han, jeg fikk noe til samme sum.

De er også slik med barnebarn. Alle får samme sum i gave etter alderen sin. Alle får en storbytur med sin mor og bestemor 

Anonymkode: 5f146...9e7

Skrevet

Nei det er klart, men en forelder gjør lurt i å ikke forskjellsbehandle barna sine. Det er ikke noe som skaper gode søskenforhold i fremtiden nødvendigvis.

Og så er det så klart sånn at noen "barn" trenger mer hjelp enn andre.

Skrevet
59 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Nei det er klart, men en forelder gjør lurt i å ikke forskjellsbehandle barna sine. Det er ikke noe som skaper gode søskenforhold i fremtiden nødvendigvis.

Og så er det så klart sånn at noen "barn" trenger mer hjelp enn andre.

Selvsagt. Men samtidig tenker jeg at det jevner seg ut på sikt. 

I vårt tilfelle så bor vi langt unna svigers og får derfor ikke samme type hjelp som de andre søsknene. Så de føler for å hjelpe med penger og ting (vi trenger det ikke, men de syns de må) fordi de ikke er her og bidrar med f.eks barna i hverdagen. 

I det tilfelle det er snakk om nå, har et barn fått noe som har en verdi på rundt 8-10.000 kroner. Som vedkommende ikke lenger bruker eller trenger, men som det ene barnet har behov for. Da vil søsken nummer to ha en annen ting, som hun ikke trenger, og ikke kommer til å bruke, bare på trass. Den tredje har meldt seg ut og sagt de bare får ta det de vil ha. Men jeg mener at den som eier faktisk kan gi bort som han vil så lenge han er i live. Og så lenge det er snakk om småting, ikke flere titalls tusen. 

Skrevet

Jeg som mamma og fremtidig bestemor kommer til å behandle mine barn/barnebarn så likt som mulig. Det er utrolig sårt med forskjellsbehandling! Ang at noen «trenger» mer hjelp, så blir jo det må en måte å straffe dem som har ting på stell. 

Anonymkode: d50c2...d1c

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg som mamma og fremtidig bestemor kommer til å behandle mine barn/barnebarn så likt som mulig. Det er utrolig sårt med forskjellsbehandling! Ang at noen «trenger» mer hjelp, så blir jo det må en måte å straffe dem som har ting på stell. 

Anonymkode: d50c2...d1c

Og det er jeg helt enig i, at det kan oppleves urettferdig. Det jeg var opptatt av var om det er lov. 

Skrevet

Er lov (foruten uskiftet bo), men absolutt ikke anbefalt! Her ødela det hele familien, foreldre og fem søsken.. Ingen kontakt i dag.

Anonymkode: 4755f...801

Skrevet

Ja, det er lov, så lenge giveren er ved sine fulle fem.

Det er jo også vanlig at man får omtrent det samme, men på forskjellig tidspunkt. F.eks kan man få vogn, men det skal jo noe til at alle søsknene får sitt første barn samtidig så da får man vogn, når man får barn.

Anonymkode: f41b7...f0c

Skrevet

Min bror har alltid fått mye mer enn meg. Og jeg har egentlig bare vært glad for at jeg ikke trengt så mye hjelp som han. Men han skulle legge seg opp i hva jeg fikk til 30årsdagen, for han mente det var skjevt i sammenligning med hva han fikk da han var 30, kjente jeg at jeg ble ganske provosert. Her snakker vi fulle tanker bensin til stadighet, hjelp med husleie, depositum, telefonregninger som ingen har kontroll på. Men det er jo han som irriterer meg ikke foreldrene mine. Det er dem sine penger, og når han aldri har mått stå på egne bein, kommer han vel ikke til å gjøre det heller. 

Anonymkode: 71428...99e

Skrevet

Det må vel foreldrene styresett. Min søster ble alenemor og hun tjente dårlig. Klar mine foreldre hjalp henne. For meg er det helt fjernt at de skulle gi meg det samme. Jeg er helt trygg på at om jeg skulle trenge hjelp ville jeg fått det. 

Skrevet
7 minutter siden, MollyOdd skrev:

Det må vel foreldrene styresett. Min søster ble alenemor og hun tjente dårlig. Klar mine foreldre hjalp henne. For meg er det helt fjernt at de skulle gi meg det samme. Jeg er helt trygg på at om jeg skulle trenge hjelp ville jeg fått det. 

Samme her. Har et søsken som sitter dårlig i det, og kunne brydd meg mindre når foreldrene mine hjelper til. 

Anonymkode: 34e93...42a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...