Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #1 Skrevet 11. august 2018 Vi gjerne se svar fra de som har født, ikke for/mot svar. Må ta en avgjørelse og ønsker helst å føde, men er fortsatt usikker. Hvordan var din fødsel da baby lå i seteleie? Anonymkode: b3695...618
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #2 Skrevet 11. august 2018 Hei, jeg fikk tvillinger for noen år siden og førstemann kom ut med hodet først, nummer to skulle komme ut med setet men klarte å få et bein ut først. Hun ble sittende fast og hadde også strengen rundt beinet så oksygenet ble kuttet. Jeg skjønte at noe var "galt" på måten leger og jordmødre snakket sammen og tok tak i urkreftene for å gi henne et skikkelig push. Det hjalp og reddet henne sannsynligvis fra større problemer. Hun kom ut med 6 eller 7 på apgar score i motsetning til sin søster som hadde full pott. Så setefødsel er fullt mulig men krever endel mer av mor. Risikoen er større for bruk av hjelpemidler som tang og vakuum og er det en førstegangs så er vel også legene litt føre var ville jeg tro. Anonymkode: 0a045...b0d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei, jeg fikk tvillinger for noen år siden og førstemann kom ut med hodet først, nummer to skulle komme ut med setet men klarte å få et bein ut først. Hun ble sittende fast og hadde også strengen rundt beinet så oksygenet ble kuttet. Jeg skjønte at noe var "galt" på måten leger og jordmødre snakket sammen og tok tak i urkreftene for å gi henne et skikkelig push. Det hjalp og reddet henne sannsynligvis fra større problemer. Hun kom ut med 6 eller 7 på apgar score i motsetning til sin søster som hadde full pott. Så setefødsel er fullt mulig men krever endel mer av mor. Risikoen er større for bruk av hjelpemidler som tang og vakuum og er det en førstegangs så er vel også legene litt føre var ville jeg tro. Anonymkode: 0a045...b0d Takk for svar. Er andregangs, det glemte jeg å skrive. Er veldig usikker på hva jeg skal velge. Anonymkode: b3695...618
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #4 Skrevet 11. august 2018 Min erfaring er svært dårlig. Samtidig går det bra med en god del av de, så det er umulig å vite hvordan din fødsel ev vill bli. Men jeg hadde aldri gått med på en ny vaginal setefødsel. Anonymkode: 7b241...c3e
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #5 Skrevet 11. august 2018 Har ikke født i sete selv, for jeg får så store barn. Barna mine er mellom 4,5 og 5 kg så jeg må ha keisersnitt om de ligger med rumpa ned (jeg hadde nok ikke turt å føde i sete med så stort barn heller). Så jeg har tre vaginale fødsler og et planlagt keisersnitt pga leiet. Men venninnen min som får mye mindre barn har født i seteleie. Hun fødte en gutt på mellom 3 og 3,5 kg med rumpa først og det gikk veldig fint. Hun fikk epidural siden det jo er en risikofødsel så de må kunne "bestille" et keisersnitt veldig fort om noe går galt, da skrur de vel bare opp epiduralen og tar snitt. Men hun trengte aldri det, gutten kom veldig greit med rumpa først og mammaen var veldig fornøyd med fødselen. Jeg regner med du har hatt en skikkelig måling av størrelsen på barnet og på ditt bekken så de mener det skal gå greit? Anonymkode: e3cc2...209
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #6 Skrevet 11. august 2018 gikk fint, fødte første barnet i sete. Alle hadde full kontroll og jeg blr godt ivaretatt. Anonymkode: 5e874...db3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #7 Skrevet 11. august 2018 Hei 😊 Nr. 2 ble født i seteleie. Jeg fødte vaginalt, fikk ikke velge noe annet. Jeg var veldig nervøs for at noe skulle gå galt, men det ble rett og slett en drømmefødsel. Fra vannet gikk til ungen var ute tok det bare seks timer. Jeg fikk veldig god oppfølging underveis, det var lege tilstede store deler av fødselen, alle var kjempeflinke. Jeg fikk epidural straks, fordi den uansett måtte være klar om det skulle ende med hastekeisersnitt. De klippet meg rutinemessig, og jeg raknet ikke noe mer enn det. Har ikke hatt noen seinskader heller. Men dette var MIN opplevelse, og med så mangt her i livet, har vi dessverre ingen garantier. Anonymkode: 34c25...472
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #8 Skrevet 11. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Er andregangs, det glemte jeg å skrive. Er veldig usikker på hva jeg skal velge. Anonymkode: b3695...618 Har også tvillinger. Første kom i sete. Gikk brillefint! Nr 2 kom som stjernekikker og med hånda opp langs hodet. Litt verre det faktisk. Husk at de overvåker nøye, og griper inn det øyeblikket de evt. sender at det er fare på ferde. Lykke til! Anonymkode: cfb28...160
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #9 Skrevet 11. august 2018 Takk for svar. Er vanskelig å bestemme seg, så jeg må tenke fram til onsdag, skal på kontroll igjen da. HI Anonymkode: b3695...618
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #10 Skrevet 11. august 2018 Nr1 ble født i seteleie. Det var heftig da jeg hadde full åpning men rumpa brukte laaaang tid på å komme ned i bekkenet. Så hadde pressrier i 3 timer før jeg fikk lov å presse/rumpa var langt nok nede. Epiduralen fungerte dårlig. Men når rumpa endelig kom langt nok ned pressa jeg h*n ut på 22 min. Alt gikk bra, ingen fare for liv og helse hos babyen. Ble godt fulgt opp og hadde pass hele tiden. Ca 7 fagpersoner hos meg når baby skulle ut. Anonymkode: 4a2ad...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå