Gå til innhold

Barnevernet og bbc, hva skjer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig som skjer i norsk barnevern? Er det så krise som BBC vil fram til, eller er dette kun en enkeltsak som er blåst ut av proporsjoner?

https://www.dagbladet.no/nyheter/norges-skjulte-skandale-fortsetter-i-tingretten/70088698

Hvorfor skulle et statlig organ som bv være interessert i å ta barn urettmessig fra foreldrene sine? Jeg forstår ikke. 

Anonymkode: 3d7a9...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat denne saken kjenner jeg til og det er mer i det enn hva som kommer frem her. At barnevernet har handlet urettsmessig her er det ingen tvil om.

Anonymkode: b7013...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett det spesifike programmet, men sett en del tidligere laget av BBC. Og de vinkler vel litt forskjellig. Jeg husker godt en stor sak hvor ett utenlandsk par skapte stor ståhei både i Norge og utlandet og mente barnene var tatt ifra den urettmesig. Det ble en stor sak, og store protester i Norge og utlandet og jeg satt i en periode å syntes litt synd på de, helt til det kom frem at foreldrene slo barna. Dette sjokkerte kun Norge, for i andre land var dette lov og de så jo ikke noe galt i det og mente fortsatt BV hadde handlet feil, selv om mishandlingen hadde foregått over år!

Problemet med BV saker og en del andre saker er at BV kan ikke komme med uttalelser. De kan ikke si hva som er galt, de kan ikke si hva som er gjort feil e.v.t og det er mye av grunnen til at disse BV gruppene finnes på facebook. For om en alkoholisert mor sier hun tok godt vare på datteren, så kan ikke BV komme og si nei det gjorde du ikke, vi fant henne i hagen med full bleie, for det er brudd på taushetsplikten.

Anonymkode: cd165...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sett det spesifike programmet,...

Anonymkode: cd165...c96

Kanskje man burde se før man begynner å kommentere?? 😕

 

Problemet med BV saker og en del andre saker er at BV kan ikke komme med uttalelser. De kan ikke si hva som er galt, de kan ikke si hva som er gjort feil e.v.t og det er mye av grunnen til at disse BV gruppene finnes på facebook. For om en alkoholisert mor sier hun tok godt vare på datteren, så kan ikke BV komme og si nei det gjorde du ikke, vi fant henne i hagen med full bleie, for det er brudd på taushetsplikten.

Anonymkode: cd165...c96

Og derfor trenger de å skjule at det jobber kriminelle blant dem?

At pedofil og sadist jobber i bv (for 20 år!) med sårbare barn og "sikrer" omsorgsvertakelser - er dette ikke galt? Og er det ikke galt at man får vite om slike ting fra utenlandske nyheter?

 

 

Anonymkode: 9a36a...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og derfor trenger de å skjule at det jobber kriminelle blant dem?

At pedofil og sadist jobber i bv (for 20 år!) med sårbare barn og "sikrer" omsorgsvertakelser - er dette ikke galt? Og er det ikke galt at man får vite om slike ting fra utenlandske nyheter

Anonymkode: 9a36a...f99

Saken har vært omtalt i norske medier,  den. Det er også en kjent sak i fagmiljøene hvem den falne psykiateren er, men navnet hans velger media å ikke offentliggjøre av hensyn til hans mindreårige barn. 

Han er dømt til 22 måneder fengsel for nedlasting og oppbevaring av overgrepsmateriale. Han fikk strafferabatt for tilståelse,  selv om han kom med en idiotisk forklaring om at han så på bilder av unger fordi han skammet seg over å være homofil.  

Det er ellers mange år siden han tok oppdrag som sakkyndig for barnevernet, det dreier seg i hovedsak om saker fra før 2010.  Han har stort sett jobbet som meddommer i retten, muligens også hatt sakkyndigoppdrag i saker etter barneloven. 

De rapportene jeg har lest av ham,  har tilsynelatende holdt god faglig standard.  Samme konklusjon så jeg Katrin Koch hadde kommet til,  hun er leder for barnesakkyndig kommisjon.  Det er jo ikke slik at noens avvik må påvirke hvordan de utøver jobben,  selv om jeg er helt enig i at vurderingsevnen hans ikke bør tas for god fisk.  (Nå er det jo i utgangspunktet betenkelig at domstolene er så glade i sakkyndige at de heller tillegger vekt til en enkelt sakkyndig enn ti barnevernansatte).

Anonymkode: 4f04c...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...