GÃ¥ til innhold

Noen som har hatt eller kjenner til sykdommen Rosacea?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan oppdaget du at du hadde den? Hvilken behandling ble brukt og ble du kvitt det? 

Og hvordan uttales det egentlig?🙈

Anonymkode: 90361...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har rosacea, og det uttales "rosatsja". Jeg er veldig rød i kinn og panne. Har prøvd forskjellige kremer (husker ikke helt navnet på dem akkurat nå), men hjalp ikke så mye. Prøvde laserbehandling, og det var effektivt. Betalte 1500,- pr behandling, så det koster jo litt. Jeg var veldig rød i kinna mine, så jeg hadde vel 4-5 behandlinger. Det er ikke helt borte, og blir nok aldri det, men jeg tenker at jeg faktisk vil ta et par behandlinger til i løpet av høsten. Man skal være ytterst forsiktig med sol, så jeg stoppet behandlingene i vår og sommer. 

Det er forresten veldig viktig å bruke solkrem, SPF 50. Jeg fikk beskjed om å bruke solkrem hele året, og faktisk SPF 30 om høst og vinter. 

Anonymkode: 9a29a...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, dette er en kronisk tilstand. Man blir ikke kvitt det, men man kan dempe det. Takk gud for make-up, sier jeg bare 😄

Anonymkode: 9a29a...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har rosacea, og det uttales "rosatsja". Jeg er veldig rød i kinn og panne. Har prøvd forskjellige kremer (husker ikke helt navnet på dem akkurat nå), men hjalp ikke så mye. Prøvde laserbehandling, og det var effektivt. Betalte 1500,- pr behandling, så det koster jo litt. Jeg var veldig rød i kinna mine, så jeg hadde vel 4-5 behandlinger. Det er ikke helt borte, og blir nok aldri det, men jeg tenker at jeg faktisk vil ta et par behandlinger til i løpet av høsten. Man skal være ytterst forsiktig med sol, så jeg stoppet behandlingene i vår og sommer. 

Det er forresten veldig viktig å bruke solkrem, SPF 50. Jeg fikk beskjed om å bruke solkrem hele året, og faktisk SPF 30 om høst og vinter. 

Anonymkode: 9a29a...ad0

Kan jeg spørre hvor du var for å få laserbehandling? Hvordan ble huden rett etterpå?

Jeg har også prøvd, men det var en liten privat klinikk, billig og absolutt ingen effekt. Håper å finne et sted som fungerer, men redd for å bli hoven og fæl etter behandling.

Anonymkode: 17c0c...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting til, dette er en kronisk tilstand. Man blir ikke kvitt det, men man kan dempe det. Takk gud for make-up, sier jeg bare 😄

Anonymkode: 9a29a...ad0

Uff, er den kronisk. 

Jeg trodde det kunne behandles med antibiotika? Arg, skal jeg ha dette resten av livet... stakkars oss 

Anonymkode: 90361...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hvor du var for å få laserbehandling? Hvordan ble huden rett etterpå?

Jeg har også prøvd, men det var en liten privat klinikk, billig og absolutt ingen effekt. Håper å finne et sted som fungerer, men redd for å bli hoven og fæl etter behandling.

Anonymkode: 17c0c...b8f

Jeg var hos Aleris. Det er jo også privat klinikk. Jeg merket stor forskjell, og ble også hoven etter behandlingen. Men de siste gangene jeg fikk behandling, så fikk jeg med noen piller som skulle dempe hevelsen. Hjalp litt. 

Anonymkode: 9a29a...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, er den kronisk. 

Jeg trodde det kunne behandles med antibiotika? Arg, skal jeg ha dette resten av livet... stakkars oss 

Anonymkode: 90361...48c

Den er dessverre det ja...…:-( Ikke no gøy i det hele tatt! Stakkars oss ja...…;-)

Anonymkode: 9a29a...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var hos Aleris. Det er jo også privat klinikk. Jeg merket stor forskjell, og ble også hoven etter behandlingen. Men de siste gangene jeg fikk behandling, så fikk jeg med noen piller som skulle dempe hevelsen. Hjalp litt. 

Anonymkode: 9a29a...ad0

Takk for svar. Jeg tror jeg skal prøve laser der :) Den andre lille jeg var på brukte nok ikke kraftig nok laser. Hun tok ikke mange hundrelapper heller, så da får jeg prøve å investere litt mer og satse på bedre resultat.

Og til deg hi, hvis du vil prøve å sminke det ned litt frem til evnt behandling så få tak i krem med noe grønt i, den demper rødhet. :)

Anonymkode: 17c0c...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apoteket selger kremer for denne hudsykdommen, med grønnfarge i. Det demper det røde! Heter Lrp eller avene, viktig med mild rens og

Anonymkode: db67c...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solfaktor er viktig,  og dessuten må du finne ut hva som trigger det hos deg. Krydder, kaffe, vin,  man må prøve seg frem. 

Anonymkode: 9b381...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen, takk for gode tips og råd. 

Får dere også små kviselignende knupper i ansiktet? Som aldri utvikler seg til ordentlige kviser men som er vonde? 

Anonymkode: 90361...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har couperose som ligner på rosacea. Konstant rød i kinnene og føler det er varmt. Ille nå på sommeren. Iom det er et rent kosmetisk problem får man ikke dekket noenting heller. Jeg er uenig, den varmefølelsen er da irriterende også, ikke bare kløe som atopikere har.

Jeg skal ta laser men vet at det ikke vil ta alt og at alt må betales av egen lomme. Jeg er såpass plaget at jeg heller betaler enn sliter mer. Når jeg tenker på all sminken jeg bruker for å dekke over huden. Huff.

Anonymkode: 36a53...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her igjen, takk for gode tips og råd. 

Får dere også små kviselignende knupper i ansiktet? Som aldri utvikler seg til ordentlige kviser men som er vonde? 

Anonymkode: 90361...48c

Jepp! De kalles papler. Det er betennelses-tilstand i huden der de oppstår. Jeg fikk en boks med desinfiserende rensepads. Veldig effektive, men utrolig dyre 😮 ca 600 for en boks, og da holdt padsene til halvannen måned.....

Jeg stryker over med klorhexidin når de blir for plagsomme. Det virker, men jeg vet ikke hvor heldig det er for huden. Det har jeg aldri sjekket 😛

 

Anonymkode: 9a29a...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp! De kalles papler. Det er betennelses-tilstand i huden der de oppstår. Jeg fikk en boks med desinfiserende rensepads. Veldig effektive, men utrolig dyre 😮 ca 600 for en boks, og da holdt padsene til halvannen måned.....

Jeg stryker over med klorhexidin når de blir for plagsomme. Det virker, men jeg vet ikke hvor heldig det er for huden. Det har jeg aldri sjekket 😛

 

Anonymkode: 9a29a...ad0

Hvor kjøpte du disse "padsa"? 

Har dere prøvd antibiotika mot dette? 

Anonymkode: 90361...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det og hatt utbrudd to ganger. Fikk det første gang da jeg var 32 år. Vet ikke grunn, men mye mulig en kombinasjon av stress og kulde. Det artet seg ved at jeg fikk det spesielle utslettet i ansiktet. Varte ganske lenge og fikk en salve av legen, men følte ikke det hjalp så mye. Det dabbet av etter noen måneder. Fikk det igjen noen år senere, men ikke så stort område i ansiktet. Rødt, varmt, flassete utslett. Gjorde ikke noe med det da og det gikk over etter 1 mnd.

Anonymkode: 341dd...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor kjøpte du disse "padsa"? 

Har dere prøvd antibiotika mot dette? 

Anonymkode: 90361...48c

Har aldri brukt antibiotika nei. Jeg kjøpte padsene på Aleris der jeg fikk laserbehandlingen. Men man kan sikkert få dem hos en hudpleier også. Bare spør etter rense/desinfiserings-pads til din type hud. 

Anonymkode: 9a29a...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 mÃ¥neder senere...
 

Hei, jeg hadde Rosacea i nesten 25 år og til slutt fikk jeg et godt råd for å bli kvitt det. Tannlegen. Jeg ble rådet til å fjerne amalgan i tennene fra tidligere tannbehandling. Jeg skal ikke si at det skjedde et mirakel men 2-3 uker etterpå forsvant irriatsjon og har aldring hatt det igjen....dette er nå noen år siden

trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trond Ø skrev:
 

Hei, jeg hadde Rosacea i nesten 25 år og til slutt fikk jeg et godt råd for å bli kvitt det. Tannlegen. Jeg ble rådet til å fjerne amalgan i tennene fra tidligere tannbehandling. Jeg skal ikke si at det skjedde et mirakel men 2-3 uker etterpå forsvant irriatsjon og har aldring hatt det igjen....dette er nå noen år siden

trond

HI her! Takk for tips. "Dessverre" har jeg ikke amalgan i tennene mine. 

Er gravid nå så får heller ikke begynt på noen medisiner mot dette, ikke før jeg er ferdig med å amme. Så om 1,5 år, så får.vi se.

Anonymkode: 90361...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig fått diagnosen, og fikk beskjed om at stress kan være en trigger. Hos meg stemmer dette veldig godt og blir jeg stresset blusser det opp i løpet av bare timer. Unngår derfor dette så godt jeg kan, særlig stress som gjør meg opprørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så ille angrepet, kan i perioder bli veldig rød og med noen sånne små "kviser". Jeg får veldig god hjelp av salven rozex, utslettene forsvinner i løpet av et par dager.

Støtter ellers at det utløses av fysisk og psykisk stress.

Anonymkode: 4c404...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...