Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Var på 4-års kontroll med minste i dag. I utgangspunktet var hun ikke helt i slaget. Feber (på natten) og forkjølet. Grunnet formen var det enrolig natt og lite søvn. Vurderte henne allikevel som OK til å gjennomføre kontrollen på helsestasjonen. Utholdenheten hennes var ikke så bra og hun strevde med synsundersøkelsen. Jeg tror hun på de tre-fire nederste linjene sa at alle former var rundinger. Hun skal derfor på ny undersøkelse på helsestasjonen om en mnd tid. I tilfelle hun ser dårlig er jeg sjeleglad det blir oppdaget tidlig, men som brillebrukere selv synes jeg briller er noe herk. Eller det å se dårlig å være avhengig av briller for å se er vel mer riktig formulert. Små barn kan jo ikke bruke linser og ved brillebruk er f.eks regnvær å briller nesten umulig. Likens er det å være på stranden og vinden legger et tynt lag av saltvann utenpå brillene og gjør alt tåkete. Jeg håper sånn at det var konsentrasjonen som gjorde utslaget på synstesten og ikke at hun har dårlig syn. Noen som har vært i lik situasjon og der det viste seg at synet var bra allikevel. Anonymkode: d89e3...0b1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #2 Skrevet 9. august 2018 Autokorrekturen på mobilen lever sitt eget liv uten at jeg leste gjennom og så dette før jeg postet.. Beklager at det ble så mange skrivefeil, håper det er forståelig allikevel.. Hi Anonymkode: d89e3...0b1
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. august 2018 #3 Skrevet 9. august 2018 Jeg har 2 barn som har dårlig syn og som bruker briller. Det ble begge ganger oppdaget på 4 årskontrollen. Begge er 6 + og eldste er i tillegg blind på ene øyet og kan ikke bruke linser. Vær glad for at det ble fanget opp å at det blir undersøkt! Tenk deg hvor vanskelig barnet ditt ville hatt det om det ikke ble oppdaget! Heller briller enn dårlig syn!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 Jeg har to barn som ble sendt videre til øyelege etter to tester på helsestasjonen som tilsa at de så dårlig. Eldste var bare bittelitt langsynt og trengte ikke briller. Minste måtte begynne med briller og har +4 på begge øynene. Hun staret med briller da hun var 4 år og det har gått veldig fint frem til nå når hun er 12 år. Nå "glemmer" hun dem ofte. Hun har også fått linser, men holder fremdeles på å øve på å bruke dem. Men som sagt, absolutt ikke krise å måtte bruke briller. Hun tenkte ikke på de når hun lekte og om det regnet tok hun de bare av. Lykke til. Anonymkode: 16e25...162
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 Samme skjedde her, fikk en ekstra kontroll litt senere. Da svarte hun riktig og synet er bra Ofte bare svarer de noe når de går lei av hele greia 😛 Anonymkode: eca8b...20e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 Hadde omtrent samme situasjon med min på 4 års ktr. Hun gjorde synstest om igjen og fikk bedre resultat, men det var likevel tegn til nedsatt syn og hun ble fulgt med ekstra kontroller og startet med briller ved 6 års alder. Litt trøblete i starten (bestemt jente med egne meninger og ADHD som på det tidspunktet ikke var medisinert ennå), den første brillen varte ikke så lenge og det ble noen hyppige turer til optiker. Der etter gikk det seg til og har ikke vært noe særlig plunder hverken i hverdagen, på stranda (bader uten briller) eller ved aktiviteter. Må jo inn og rettet og stramme i blant og brillene har blitt ødelagt en gang, men det må man jo regne med. Hun fikk linser da hun var 8 år for å bruke der briller er vanskelig, men er ikke så interessert i det. Kan være greit noen ganger f.eks i svømmehall og voldsom lek/hun, men brukes sjelden. Anonymkode: ebfcf...511
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 Det viktigste er at din holdning til brukket er noe du på ingen måte viser henne, uavhengig an om hun ender opp med å bruke bruker eller ikke. Den testen de bruker på helsestasjon er sånn at når tegnene blir for små til at de kan se den, ser alle ut som rundinger, så mest sannsynlig så hun dem ikke. Det er veldig bra hun ble satt opp på ny kontroll, for da finner dere ut om hun ser dårlig og får gjort noe med det. Alt for mange blir oppdaget først i skolealder og da er det mye mindre man får gjort med en del ting. Anonymkode: ab963...54d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 Minste her var hos øyelege første gang da han var 11 mnd. Fikk briller og øyelapper da og brukte lapper frem til han var skolestarter. Brillene er blitt regulert i noen år, men har stått stille på +6,5 og +5,5. Eldste ble henvist til øyelege på 4 årskontrollen. Mest fordi broren brukte briller. Hun har lesebriller med styrke +2 bare. Men det går bra med begge to, med eller uten briller altså. Anonymkode: 9884a...189
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 Tusen takk for alle svar gode dere. Det er viktig for meg å poengtere at jeg er sjeleglad for at evt dårlig syn blir fanget opp allerede nå. Det er bare det at jeg håper hun ikke har dårlig syn. Jeg bruker både høreapparat og ser bare på et øye og på det friske øye er jeg + 7. Det går vel ikke en mnd uten at jeg tenker på hvor heldig jeg er og takknemlig for at vi lever i vår tid der hjelpemidler til å lette hverdagen er tilgjengelig. Tenk på hvor vanskelig det ville vært i gamle dager. Men selv om jeg er glad for både høreapparat og briller, hadde livet vært enklere hvis jeg ikke trengte dette. I dag er jeg sånn at jeg skulle ønske vi ikke måtte vente en mnd på neste undersøkelse, for så å evt bli henvist og så vente på briller. Det betyr jo at det kan gå flere mnd uten at hun ser godt nok. For hvis hun ser dårlig vil jeg jo at hun får hjelp - helst i dag.. Anonymkode: d89e3...0b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå