Gå til innhold

Leggingen tar knekken på meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 3,5 år som har vært vanskelig å legge siden hun begynte å gå da hun var 1 år. 

Hun bruker evigheter på å sovne, enda hun et så trøtt at hun nesten besvimer til barnetv.  Hun turner, leker, prater, synger og må selvfllgelig både tisse, drikke, bæsje. Hun får ingen av delene, annet enn å bæsje. Vi snakker ikke sammen, jeg gjentar at det er kvelden og går igjen. Hun leker med hendene sine og ikke andre leker, hun har ingenting i senga. 

Resultatet er st hun sovner 20-20.30 og er trøtt og grinete dagen etter. Jeg har forsøkt å sitte med henne (da sovnet hun raskere, men jeg er alenemor og har en baby som ikke kan være alene), klistremerker og belønninger, trusler og tatt fra henne leker osv. Ingenting ser ut til p ha effekt, de har vært forsøkt over lang tid. 

Hva i himmelens navn skal jeg gjøre med henne? Hadde hun ikke vært så trøtt og grinete kunne jeg godt akseptert st hun bruker tid på å legge seg altså, men ikke når humøret blir dårlig. 

Huff, dette ble langt, men jeg tar gjerne noen tips!!

Anonymkode: 9c7f6...0f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier at du "gjentar" at det er kvelden - betyr det at du da går inn å sier dette flere ganger? Det er jo i såfall en respons, og det vil jo gi henne motivasjon for å fortsette. Lettere å svare om du er mer spesifikk rundt hva som skjer fra barnet er lagt til det sovner :) 

Anonymkode: 6a099...52e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du sier at du "gjentar" at det er kvelden - betyr det at du da går inn å sier dette flere ganger? Det er jo i såfall en respons, og det vil jo gi henne motivasjon for å fortsette. Lettere å svare om du er mer spesifikk rundt hva som skjer fra barnet er lagt til det sovner :) 

Jeg gjentar det når hun kommer i døren. Har også over en lengre periode ikke svart i det hele tatt og bare fulgt henne inn igjen. 

Hun ser barnetv, går på badet for kveldsstell og så på rommet. Der pleide jeg å lese bok og synge nattasang, men i sommer har jeg sluttet med det i håp om st det kan motivere til bedre legging. 

Så går jeg ut på stua og hun begynner. Hun kom en periode mye ut av døra ig lurte på forskjellige ting, dette har hun faktisk gitt seg med. Nå ligger hun i senga ig turner, synger og laget eventyr🙈 Jeg pleier å gå inn etter tjue minutt ig minne henne på at det er natta og st hun må være stille. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ei jente på 3,5 år som har vært vanskelig å legge siden hun begynte å gå da hun var 1 år. 

Hun bruker evigheter på å sovne, enda hun et så trøtt at hun nesten besvimer til barnetv.  Hun turner, leker, prater, synger og må selvfllgelig både tisse, drikke, bæsje. Hun får ingen av delene, annet enn å bæsje. Vi snakker ikke sammen, jeg gjentar at det er kvelden og går igjen. Hun leker med hendene sine og ikke andre leker, hun har ingenting i senga. 

Resultatet er st hun sovner 20-20.30 og er trøtt og grinete dagen etter. Jeg har forsøkt å sitte med henne (da sovnet hun raskere, men jeg er alenemor og har en baby som ikke kan være alene), klistremerker og belønninger, trusler og tatt fra henne leker osv. Ingenting ser ut til p ha effekt, de har vært forsøkt over lang tid. 

Hva i himmelens navn skal jeg gjøre med henne? Hadde hun ikke vært så trøtt og grinete kunne jeg godt akseptert st hun bruker tid på å legge seg altså, men ikke når humøret blir dårlig. 

Er det så sent da? Når står dere opp? 

Anonymkode: 32c71...488

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjentar det når hun kommer i døren. Har også over en lengre periode ikke svart i det hele tatt og bare fulgt henne inn igjen. 

Hun ser barnetv, går på badet for kveldsstell og så på rommet. Der pleide jeg å lese bok og synge nattasang, men i sommer har jeg sluttet med det i håp om st det kan motivere til bedre legging. 

Så går jeg ut på stua og hun begynner. Hun kom en periode mye ut av døra ig lurte på forskjellige ting, dette har hun faktisk gitt seg med. Nå ligger hun i senga ig turner, synger og laget eventyr🙈 Jeg pleier å gå inn etter tjue minutt ig minne henne på at det er natta og st hun må være stille. 

Jeg ville heller kuttet tv-titting og brukt den tiden på synging og eventyr. TV er stimulerende, og egentlig ikke anbefalt før soving. Virker ellers som du gjør mye rett, men jeg ville droppet å gå inn i det hele tatt om hun ikke kommer ut selv. Det er rett og slett ikke noe man kan gjøre for å få noen til å bare sovne raskere utenom medisiner... Det høres jo ut som hun er rolig i sengen og ikke lenger krever oppmerksomhet etter leggetid, så da er det jo ikke det største problemet. Når står hun opp?

Skrevet

Hvis hun sover tidligere, 19.30 feks, sover hun gjerne til 7.30-8. Sovner hun 20.30 derimot er hun gjerne klar kl 6 og bruker dagen på surving og dårlig humør. Det er det som er så ufattelig kjedelig. 

Men dere har sikkert rett, hva gjør det om hun ligger og prater/turner. Det er bare så kjedelig når det går utover humøret. 

Skrevet

Hun er ikke overtrøtt da? For mange gjelder "søvn avler søvn", så kanskje lurt med en liten dupp på dagen? 

Anonymkode: f14a7...cda

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun er ikke overtrøtt da? For mange gjelder "søvn avler søvn", så kanskje lurt med en liten dupp på dagen? 

Anonymkode: f14a7...cda

Har tenkt tanken, dessverre helt umulig å gjennomføre. Jeg har forsøkt. 

Skrevet

Dropp tv før legging. Snakk om hva som skal skje før dere går på rommet. Gi henne to valg mellom f.eks bok eller lydbok. Våre hører lydbok hver kveld. Det hjelper dem å sove. Snakk minst mulig, ikke hiss deg opp og gi beskjed om at alt som skal gjøres av do, drikke og div skal skje før dere går inn på rommet. 

Anonymkode: e37dd...7d0

Skrevet

Høres ikke helt ut som det er en rolig og koselig stund før natten. 

Anonymkode: 9bc2c...89c

Skrevet

Jeg endte opp med å la eldste barnet høre på en lydbok når det skulle legge seg. Det var helt tilfeldig. Første kveld ble det ikke noe tidligere søvn enn vanlig, for hun hørte på hele lydboken. Men hun var rolig, lå i senga og hvertfall slappet av. Andre kvelden var det samme, men tredje kvelden sovnet hun før den var ferdig og slik fortsatte det. Den samme rolige lydboken. Det  holdt hun med til hun hadde begyntpå skolen. Vi endte med å kjøpe flere lydbøker etterhvert, for litt variasjon trengtes. Mormor og de åtte ungene, bakkebygrenda, knerten osv har vi hørt utallige ganger og fungert som en ypperlig sove medisin. Så det kan være noe å prøve, men en rolig en og samme slik at det ikke blir spennende å måtte høre slutten. (Selv ser jeg serie på netflix jeg har sett før når jeg skal legge meg. Tanktene må kobles om når jeg skal legge meg, om ikke ligger jeg bare å vrir meg. Noen ganger sovner jeg nesten jeg bare setter den på andre ganger ligger jeg og ser på før jeg sovne. Etter jeg begynte med det har jeg sjeldent slitt med å sove, jeg må ha litt bakgrunnstøy. Helt stille hus eller rom fungerer ikke. )

Anonymkode: fb63a...212

Skrevet

Ville forsøkt å legge henne tidligere. Det høres ut som hun er overtrøtt. Og droppet tv/iPad den siste timen eller to.

Anonymkode: f1149...2e7

Skrevet

Takk for tips! Skal sjekke ut det med lydbok ☺️

Skrevet

Har harr akkurat samme problemet srlv nå i de siste mnd.. blir så grinete dagen etter.. for hun min er egentlig kjempetrøtt. Her har det hjelpa litt å stelle seg før barnetv så jeg bare kan legge henne rett etter.. hender hun nesten sovner til barnetv. Synes liksom jeg må la henne få lov å se det før legging. Her har det i tillegg vært mye våkennetter pga hun våkner midt på natta å skriker. Her for litt siden måtte jeg legge meg i senga hennes og hun i vår.. hadde ligget der noen min før jeg merket at det var et eller annet som satt seg i senge enden min. Folk kan si hva de vil.. men det der klarer jeg ikke forklare. Endte med at jeg ble livredd og la meg i senga vår igjen. Dagen etter flytta jeg senga hennes.. vet ikke hvorfor.. men etter det har legging blitt lettere og hun våkner ikke på natta mer. Høres rart ut.. men du kan prøve å flytte senga hennes.

Anonymkode: f4db7...221

Skrevet
På 9.8.2018 den 21.06, Anonym bruker skrev:

Ville faktisk lagt henne tidligere hvis hun er så trøtt til barnetv. Når du da legger henne er hun overtrøtt og trenger mye lengre tid for å sovne. Ikke tv like før sengetid heller les en bok til henne. 

Skrevet

Prøv lydboken "kaninen som så gjerne ville sove" går rykter om at den gjør underverker :)

Anonymkode: 01b10...56e

Skrevet

Takk for tips! Prøver nå å lurte barnetv pluss legges litt før☺️👍🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...