Gå til innhold

Donorkort på helsenorge.no


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser at det nå er mulig å opprette donorkort inne på "min helse". Men ble veldig skuffet da det ikke finnes mulighet for å si nei til å være donor. Da mister jo denne funksjonen mye av meningen. Om ikke folk har aktivt vært inne å lagt seg til som donor, så vet en fortsatt ikke deres standpunkt. Ville vært mye bedre om en kunne velge ja eller nei. Da ville alle visst pasientens standpunkt. Slik det er nå så virker det lite gjennomtenkt. De er kanskje redde for at for mange velger å ikke være donor?

Anonymkode: 540ce...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ser at det nå er mulig å opprette donorkort inne på "min helse". Men ble veldig skuffet da det ikke finnes mulighet for å si nei til å være donor. Da mister jo denne funksjonen mye av meningen. Om ikke folk har aktivt vært inne å lagt seg til som donor, så vet en fortsatt ikke deres standpunkt. Ville vært mye bedre om en kunne velge ja eller nei. Da ville alle visst pasientens standpunkt. Slik det er nå så virker det lite gjennomtenkt. De er kanskje redde for at for mange velger å ikke være donor?

Anonymkode: 540ce...672

Når du ikke legger det til betyr det at du ikke vil donere. Det som burde vært var et valg for dere er å frastå som mottaker. 

Anonymkode: 10328...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du ikke legger det til betyr det at du ikke vil donere. Det som burde vært var et valg for dere er å frastå som mottaker. 

Anonymkode: 10328...066

Problemet er jo alle de som ikke aktivt velger noe, står nå som om de ikke vil donere. Om det var to valg, så kunne en sett om du hadde tatt et standpunkt.

Det er fut mulig å være mottaker, selv om en ikke selv ønsker å være donor. Men selvsagt, er sikkert de som ikke ønsker organer fra andre mennesker, så det alternativet kunne jo også blitt tatt med.

Anonymkode: 540ce...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo alle de som ikke aktivt velger noe, står nå som om de ikke vil donere. Om det var to valg, så kunne en sett om du hadde tatt et standpunkt.

Det er fut mulig å være mottaker, selv om en ikke selv ønsker å være donor. Men selvsagt, er sikkert de som ikke ønsker organer fra andre mennesker, så det alternativet kunne jo også blitt tatt med.

Anonymkode: 540ce...672

Det er jo det samme som det alltid har vært. Har du donorkort er du giver. Har du ikke er du i utgangspunktet ikke. Forskjellen er at det nå er tydeligere og vanskeligere for nærmeste pårørende å si nei og lyve på avdødes standpunkt. 

 

Man burde ikke motta om man ikke vil gi. Men noen tenker jo bare på seg selv. 

Slutt å lag problemer av noe som ikke er et problem. Hvis dette gjør at du mister nattesøvnen, send helsenorge en henvendelse om det. Kanskje de kan ordne slik at man kan si nei. Til begge deler som eneste alternativ. 

Anonymkode: 10328...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du ikke legger det til betyr det at du ikke vil donere. Det som burde vært var et valg for dere er å frastå som mottaker. 

Anonymkode: 10328...066

Nei, det betyr det ikkje. Det er dine pårørande som må ta valet, sidan du er død, på same måte som at det er dei pårørande som planlegg gravferda

. Pårørande vil framleis bli spurt, men vil ikkje vite kva standpunkt du sjølv har, så valet kan bli vanskelegare for dei å ta. Dei kan faktisk velje å seie ja til donasjon, sjølv om dei veit det ikkje er etter din vilje. - akkurat det siste hadde nok ikkje skjedd om det var ein « ei» knapp, då hadde dei truleg ikkje blitt spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo det samme som det alltid har vært. Har du donorkort er du giver. Har du ikke er du i utgangspunktet ikke. Forskjellen er at det nå er tydeligere og vanskeligere for nærmeste pårørende å si nei og lyve på avdødes standpunkt. 

 

Man burde ikke motta om man ikke vil gi. Men noen tenker jo bare på seg selv. 

Slutt å lag problemer av noe som ikke er et problem. Hvis dette gjør at du mister nattesøvnen, send helsenorge en henvendelse om det. Kanskje de kan ordne slik at man kan si nei. Til begge deler som eneste alternativ. 

Anonymkode: 10328...066

Det er faktisk et problem, fordi det fungerer ikke sånn som du sier her.

Anonymkode: b2cdc...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk et problem, fordi det fungerer ikke sånn som du sier her.

Anonymkode: b2cdc...747

Jo. Du kan bare la være å krysse noe. 

Anonymkode: 10328...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, soleia skrev:

Nei, det betyr det ikkje. Det er dine pårørande som må ta valet, sidan du er død, på same måte som at det er dei pårørande som planlegg gravferda

. Pårørande vil framleis bli spurt, men vil ikkje vite kva standpunkt du sjølv har, så valet kan bli vanskelegare for dei å ta. Dei kan faktisk velje å seie ja til donasjon, sjølv om dei veit det ikkje er etter din vilje. - akkurat det siste hadde nok ikkje skjedd om det var ein « ei» knapp, då hadde dei truleg ikkje blitt spurt.

Som jeg skrev i andre innlegg. 

Anonymkode: 10328...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo. Du kan bare la være å krysse noe. 

Anonymkode: 10328...066

Det betyr ikke at man har tatt et standpunkt, det betyr bare at man ikke har svart og at familien da velger for en

Anonymkode: b2cdc...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det betyr ikke at man har tatt et standpunkt, det betyr bare at man ikke har svart og at familien da velger for en

Anonymkode: b2cdc...747

Det gjør det uansett til slutt. Eneste endringen er at man nå kan registrere seg på helsenorge. Har dette vært et problem for deg før denne ordningen? 

Anonymkode: 10328...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skrev i andre innlegg. 

Anonymkode: 10328...066

Glem det. 

Anonymkode: 10328...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette munner meg om moren min. Hun var så trist etter å ha lest en artikkel om et barn som stod på venteliste for nyre, og hadde et utrolig stusselig liv. 

Men når jeg spurte om det påvirket hennes anti-donor standpunkt var svaret fortsatt nei.

Tror hun ikke ville tenkt et sekund over å få donert en nyre selv 

Anonymkode: 2da0b...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må gjøre, hvis du ikke vil være donor, er å la være å krysse av og informere dine nærmeste pårørende om det. Hvorfor man ikke skal være det, har jeg aldri forstått, men det er en egen diskusjon.

Anonymkode: 2b9c1...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo alle de som ikke aktivt velger noe, står nå som om de ikke vil donere. Om det var to valg, så kunne en sett om du hadde tatt et standpunkt.

Det er fut mulig å være mottaker, selv om en ikke selv ønsker å være donor. Men selvsagt, er sikkert de som ikke ønsker organer fra andre mennesker, så det alternativet kunne jo også blitt tatt med.

Anonymkode: 540ce...672

Det er fullt mulig ja.. men burde ikke være det!

Anonymkode: b0959...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør det uansett til slutt. Eneste endringen er at man nå kan registrere seg på helsenorge. Har dette vært et problem for deg før denne ordningen? 

Anonymkode: 10328...066

Nå var dette mitt første innlegg her altså. Men man kan tydeligvis ikke si deg i mot, for da har man problemer 🙄

Anonymkode: b2cdc...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men hvorfor vil enkelte ikke være donor? Vi har fylt det ut på min helse, og vi har snakket om det. Om noe skulle skje med noen av oss i vår familie, vil vi donere bort organene. Også barnas..

Anonymkode: 54e3d...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var dette mitt første innlegg her altså. Men man kan tydeligvis ikke si deg i mot, for da har man problemer 🙄

Anonymkode: b2cdc...747

Neida. Men jeg lurer på det. Om du følte dette var et stort problem før muligheten til å krysse av på helsenorge ble lansert? Om du da jobbet for et anti-donorkort til lommebok og mobil? Du har vel fortalt dine pårørende om ditt standpunkt? 

Anonymkode: 10328...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Men jeg lurer på det. Om du følte dette var et stort problem før muligheten til å krysse av på helsenorge ble lansert? Om du da jobbet for et anti-donorkort til lommebok og mobil? Du har vel fortalt dine pårørende om ditt standpunkt? 

Anonymkode: 10328...066

Virker som du blir blendet av "for og mot donasjon". Greia er at først en har lagt ned tid og penger i en slik funksjon på helsenorge, så bør den være slik, at en faktisk kan legge inn sitt standpunkt slik at pårørende kan vite hva deres nærmeste ønsker.

Anonymkode: 540ce...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virker som du blir blendet av "for og mot donasjon". Greia er at først en har lagt ned tid og penger i en slik funksjon på helsenorge, så bør den være slik, at en faktisk kan legge inn sitt standpunkt slik at pårørende kan vite hva deres nærmeste ønsker.

Anonymkode: 540ce...672

Man kan jo det. Man lar være å krysse av. Og ikke minst, like viktig nå som før, man SNAKKER med sine pårørende om det! Forsåvidt bare bra man ikke høyt og tydelig kan si nei. Med det behov for organer det er, kan man bare håpe nærmeste pårørende er mer fornuftig. 

Anonymkode: 10328...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 11.04, Anonym bruker skrev:

Ser at det nå er mulig å opprette donorkort inne på "min helse". Men ble veldig skuffet da det ikke finnes mulighet for å si nei til å være donor. Da mister jo denne funksjonen mye av meningen. Om ikke folk har aktivt vært inne å lagt seg til som donor, så vet en fortsatt ikke deres standpunkt. Ville vært mye bedre om en kunne velge ja eller nei. Da ville alle visst pasientens standpunkt. Slik det er nå så virker det lite gjennomtenkt. De er kanskje redde for at for mange velger å ikke være donor?

Anonymkode: 540ce...672

Enig med deg i at det burde vært et slikt avkrysningsfelt. Å krysse av der burde da innebære at du heller ikke kan motta organer fra andre, du velger å stå utenfor ordningen. 

Er du villig til å donere selv skal du få organer fra meg. Dersom du ikke er villig til å gi selv vil ikke jeg at mine organer går til deg. 

Anonymkode: 5e6c4...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det godt kunne vært en mulighet for å si nei, så er det i alle fall positivt at det er en enkel mulighet for å si ja. Jeg har vært inne og gjort det nå, så takk for tipset. :)

Anonymkode: 47de6...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok redde at alt for mange vil si nei. Det viser seg jo i praksis, at langt flere sier nei, enn hva spørreundersøkelser viser. Med andre ord, folk er ikke ærlige. Jeg selv har gitt klar beskjed, til noen få jeg stoler på, at jeg ikke ønsker å donere. Men jeg har ingen problem å eventuelt motta fra noe andre som er villige til å donere. Det er deres, og mitt valg. 

Anonymkode: 540ce...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2018 den 13.56, Anonym bruker skrev:

De er nok redde at alt for mange vil si nei. Det viser seg jo i praksis, at langt flere sier nei, enn hva spørreundersøkelser viser. Med andre ord, folk er ikke ærlige. Jeg selv har gitt klar beskjed, til noen få jeg stoler på, at jeg ikke ønsker å donere. Men jeg har ingen problem å eventuelt motta fra noe andre som er villige til å donere. Det er deres, og mitt valg. 

Anonymkode: 540ce...672

Hvorfor tar du gjerne i mot, hvis du selv ikke ønsker å donere?

Anonymkode: b2cdc...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar du gjerne i mot, hvis du selv ikke ønsker å donere?

Anonymkode: b2cdc...747

Hun trenger nok alle organer inntakt etter døden. 

Verden er full av egoister. 

 

Lurer på hvordan det må være å se en av sine nærmeste dø uten organdonasjon, og ikke gidde hjelpe. 

Anonymkode: 10328...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 11.04, Anonym bruker skrev:

Ser at det nå er mulig å opprette donorkort inne på "min helse". Men ble veldig skuffet da det ikke finnes mulighet for å si nei til å være donor. Da mister jo denne funksjonen mye av meningen. Om ikke folk har aktivt vært inne å lagt seg til som donor, så vet en fortsatt ikke deres standpunkt. Ville vært mye bedre om en kunne velge ja eller nei. Da ville alle visst pasientens standpunkt. Slik det er nå så virker det lite gjennomtenkt. De er kanskje redde for at for mange velger å ikke være donor?

Anonymkode: 540ce...672

Jeg er enig at det har en verdi å finne ut hvor mange som ikke ønsker å være donor, hvilke anonymiserte grupper dette er, for å drive holdningsskapende arbeid for å få flere donorer.

Når det er sagt, så er ikke det innenfor rammene av hva dette prosjektet skal utføre. Et prosjekt får penger for å utføre en oppgave, registrere bekreftede donorer og pårørende i kjernejournal. Det er den viktigste delen, som kan gi organer i morgen. Personopplysningsloven og GDPR tilsier også at man ikke får lov til og kan få svært store bøter om det samles inn data som ikke er formålsnyttig. Å vite hvem som har sagt nei til donasjon er ikke formålsnyttig for å få et donorkort/donere organer.

En liste med mennesker som sier nei til organdonasjon er like lite nyttig for folk som trenger organer, som folk som bare ikke har registrert seg. Hva ønsker du å gjøre med denne informasjonen? Jeg har mitt forslag øverst i deg jeg skriver. 

Anonymkode: c8642...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...