Gå til innhold

På tide og kutte ut Russefeiring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

at noen idioter ikke klarer og oppføre seg, skal ikke gå utover de som kan , så JA til russ og russefering

Anonymkode: 4c706...420

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 8.8.2018 den 11.44, Anonym bruker skrev:

...eller så kan foreldre oppdra barna sine, slik at de ikke oppfører seg som idioter?!

og feks de som sender 17åringene sine på «russefeiring» på Kos, et år før de er russ, hva i h tenker de med da? Og jo, man kan faktisk nekte ungdommen å dra. 

Anonymkode: 02763...bd7

Men folk VIL jo ikke det. De vil være ateister og relativister og si "hva som er rett kommer an på hvem du spør". Hvorfor skal slike folk nekte ungene sine å feste? De har ingen grunn til det. Folk kan dø av å kjøre bil også.

Anonymkode: 0c269...659

Skrevet

Problemet er ikke majoriteten av alle russ, men bussrussen i storbyene. Jeg har jobbet mange år i VGS og var senest i vår kontaktlærer for en russeklasse, og russen på vår skole har ingen likhetstrekk med bussrussen vi leser om i avisene. De har i underkant av tre uker med russefeiring, oppfører seg fint, ingen er på buss og inkludering og å ta vare på hverandre stod i sentrum. Jeg kunne fortalt om mange fine og rørende kommentarer og handlinger jeg overhørte eller så, som en gruppe russejenter som bestemte seg for å ta alle knutene som gleder andre (kjøpe is til barnehagen, synge på eldrehjem osv), eller en russegutt som startet innsamlingsaksjon på trinnet av russekort for å levere på barneavdelingen på sykehuset for barn som ikke kan gå rundt å spørre etter russekort selv. 

Jeg blir også skeptisk til russetiden slik den fremstilles i media nå, men samtidig kjenner jeg overhode ikke igjen beskrivelsen. For de aller, aller fleste russ, de er ikke sånn som dem på Kos. De fleste russ har det bare uskyldig gøy, fester nok litt i selve russetiden ja, men oppførerseg anstendig og tar varepå hverandre. 

Anonymkode: d9960...4a3

Skrevet

Vi må gjerne kutte ut russefeiringa, men for å få til det, må selskapene som selger russeeffekter og de som arrangerer russetreffene legges ned. Lykke til med å få disse lagt ned. De er pr. dato temmelig lønnsomme. 

Skolene har ingenting med feiringen å gjøre, husk det. Vi kan godt herme etter svensken i dette, og markere studenten, etter eksamen. 

Anonymkode: 7a930...c88

Skrevet

Jeg var ikke med på russebuss selv, og savna ingen ting. Kjøpte bukse, hatt og kort, det var det. Hadde det koselig med gjengen min. Samme sier min datter at hun vil. Hun gidder ikke sløse vekk penger eller karakterer på kommersielt fylletull. Foreldrene burde boikotte hele greia. Ja til ordentlig skoleball og fest etter eksamenstiden! 

Anonymkode: 56af4...90f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...