Anonym bruker Skrevet 7. august 2018 #1 Skrevet 7. august 2018 3 barn i skolealder. Den første fikk det første uka i ferien, og utbruddene har vart ca. 14 dager, med noen få dagers pause før neste mann har begynt. Siste fikk det for noen dager siden, og rekker nok å bli bra til skolestart, heldigvis. God sommer! En liten utblåsning siden alle planer har røket 😜 Uansett vet vi at vi slipper neste år 😅 Anonymkode: 0b07e...1ac
Anonym bruker Skrevet 7. august 2018 #2 Skrevet 7. august 2018 Tenk om det hadde skjedd utenom ferien, da hadde dere har et problem med sykt barn dager! Ikke den beste trøsten, men man må jo se det positive etter en sånn sommer. Og nå er de ferdig! Anonymkode: 31972...8b4
Anonym bruker Skrevet 7. august 2018 #3 Skrevet 7. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenk om det hadde skjedd utenom ferien, da hadde dere har et problem med sykt barn dager! Ikke den beste trøsten, men man må jo se det positive etter en sånn sommer. Og nå er de ferdig! Anonymkode: 31972...8b4 De er heldige som ikke må være borte fra skolen, men de har også vært uheldige med været. Fikk vondt av minsta som klødde og led i 34 pluss. Sånn sett er det best for eldste som har det nå, som slipper tropenetter. Men alle som er 10 år+, har hatt det over hele kroppen, i kriker og kroker. Jeg ser lyset i tunnelen, og gleder meg til ferieslutt 😉😊 Anonymkode: 0b07e...1ac
Anonym bruker Skrevet 7. august 2018 #4 Skrevet 7. august 2018 Samme her😶 tre barn med vannkopper. Sistemann er nettopp ferdig Anonymkode: a190b...9cb
Anonym bruker Skrevet 7. august 2018 #5 Skrevet 7. august 2018 Hvor bor dere? Og hvordan har sykdommen artet seg. Her hadde minsten en halvstor kviselignende sak på nesen i går som har fått skorpe i dag, og ellers noen småkviser som tørker fort inn, ikke feber, men litt trøtt. Men sikkert ikke vannkopper, storebrødrene hadde maaaange da de hadde for mange år siden. Drar på tur fredag, derfor jeg spør 🙈 Anonymkode: 1521b...5e7
Anonym bruker Skrevet 7. august 2018 #6 Skrevet 7. august 2018 Ah, i wish! Prøvde å få eldste smittet her rett før lillebroren ble født -så godt å bli ferdig med det før barneskolen er over. Fikk det selv som 17-åring, og ble helt slått ut -med arr i ansiktet 20 år etter. Unner ikke mine barn det. Hvor i landet er dere (les er det håp for at de får det i høst) Anonymkode: 0fb05...7dd
Øyne som ser!! Skrevet 7. august 2018 #7 Skrevet 7. august 2018 Skjønner ikke hvorfor flere i Norge ikke vaksinerer mot vannkopper, koster ca 1600kr å da er du immun resten av livet å det er mindre sjans for å få helvetesild.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2018 #8 Skrevet 7. august 2018 Mine fikk det og en sommer, i tur og orden med nøyaktig 14 dager mellom. (3 stk). Heldigvis for meg var det sommerferie OG pappen var i permisjon 😂 ellers hadde vi hatt maaaange uker sykdom, og så mange sykt barn dager har vi ikke Anonymkode: 54d9d...f14
MrsRose Skrevet 7. august 2018 #9 Skrevet 7. august 2018 31 minutter siden, Øyne som ser!! skrev: Skjønner ikke hvorfor flere i Norge ikke vaksinerer mot vannkopper, koster ca 1600kr å da er du immun resten av livet å det er mindre sjans for å få helvetesild. Visste ikke det var mulig å gjøre det her i Norge. Visste det finnes vaksine, for min amerikanske venninne ble svært overrasket at vannkopper ikke var noe vi vaksinerte mot som en standard, men har aldri hørt nevnt fra leger eller helsestasjon at det var en mulighet 😳 Nå er vi ferdig, og alle har hatt det, men hadde glatt betalt den summen pr stk for å si det sånn 😄
Anonym bruker Skrevet 7. august 2018 #10 Skrevet 7. august 2018 Jeg vet så alt for godt hva du sier🙈Føler virkelig med deg! Vi har fire barn, og sommeren for to år siden hadde vi vannkopper i hus absolutt hele sommeren! Holdt på i ca 8 uker!!! Takk og lov at jeg hadde forlenga permisjonen min med minste og ikke startet i jobb igjen før 1. September det året. Ellers vet jeg faktisk ikke hva vi hadde gjort🤔 Anonymkode: 117f5...b75
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #11 Skrevet 8. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: De er heldige som ikke må være borte fra skolen, men de har også vært uheldige med været. Fikk vondt av minsta som klødde og led i 34 pluss. Sånn sett er det best for eldste som har det nå, som slipper tropenetter. Men alle som er 10 år+, har hatt det over hele kroppen, i kriker og kroker. Jeg ser lyset i tunnelen, og gleder meg til ferieslutt 😉😊 Anonymkode: 0b07e...1ac Uff, det høres ikke godt ut. Jeg hadde vannkopper som voksen om sommeren selv, men hadde heldigvis en kald kjeller jeg kunne være i. Og til voksen å være, så fikk jeg det ikke så ille. Anonymkode: 31972...8b4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #12 Skrevet 8. august 2018 8 timer siden, Øyne som ser!! skrev: Skjønner ikke hvorfor flere i Norge ikke vaksinerer mot vannkopper, koster ca 1600kr å da er du immun resten av livet å det er mindre sjans for å få helvetesild. 7 timer siden, MrsRose skrev: Visste ikke det var mulig å gjøre det her i Norge. Visste det finnes vaksine, for min amerikanske venninne ble svært overrasket at vannkopper ikke var noe vi vaksinerte mot som en standard, men har aldri hørt nevnt fra leger eller helsestasjon at det var en mulighet 😳 Nå er vi ferdig, og alle har hatt det, men hadde glatt betalt den summen pr stk for å si det sånn 😄 Fordi vaksinen, som all medisin, har sine fordeler og ulemper som blir veiet opp mot hverandre. De som trenger kontrollert «smitte» blir tilbudt vaksinen. Men siden det er levende virus så er det ikke alle som kan ta den heller (av de med alvorlig grunnsykdom, eller immunsvikt). Jeg fikk det selv som 17-åring. Hadde jeg ikke fått det innen jeg var 20 så ville jeg nok tatt vaksine , for å ha litt kontroll mtp seneffekter voksne kan få (feks meningitt). Men sunne, friske, barn tåler fint en «ekte» smitte. https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/varicella--og-herpes-zostervaksinas/ Anonymkode: 0fb05...7dd
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #13 Skrevet 8. august 2018 Kan man finne ut om man har hatt vannkopper? Hverken foreldrene mine eller jeg kan huske at jeg har hatt det, men etter å ha jobbet i barnehage gjennom mange epidemier uten å bli smittet + at barna mine har hatt det, så begynner jeg å tro at jeg er imun. Har lite lyst på det i en alder av 45 år. Anonymkode: e388e...0d4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #14 Skrevet 8. august 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan man finne ut om man har hatt vannkopper? Hverken foreldrene mine eller jeg kan huske at jeg har hatt det, men etter å ha jobbet i barnehage gjennom mange epidemier uten å bli smittet + at barna mine har hatt det, så begynner jeg å tro at jeg er imun. Har lite lyst på det i en alder av 45 år. Anonymkode: e388e...0d4 Alle har et arr etter vannkopper. Et lite krater-lignende arr som regel i ansiktet et sted. Mine barn har det f.eks rett ved tinningen og i panna over ene øyet. Mitt husker jeg ikke hvor er da det er lettere å se det på andre. Anonymkode: 66188...5f7
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #15 Skrevet 8. august 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle har et arr etter vannkopper. Et lite krater-lignende arr som regel i ansiktet et sted. Mine barn har det f.eks rett ved tinningen og i panna over ene øyet. Mitt husker jeg ikke hvor er da det er lettere å se det på andre. Anonymkode: 66188...5f7 Alle? Hvor i all verden har du fått det fra? Ingen av mine har noen arr. Heller ikke jeg fra da jeg hadde det som liten. Anonymkode: 2a2c3...039
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #16 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan man finne ut om man har hatt vannkopper? Hverken foreldrene mine eller jeg kan huske at jeg har hatt det, men etter å ha jobbet i barnehage gjennom mange epidemier uten å bli smittet + at barna mine har hatt det, så begynner jeg å tro at jeg er imun. Har lite lyst på det i en alder av 45 år. Anonymkode: e388e...0d4 Du kan ta en blodprøve hos fastlegen å teste. Det gjøres feks automatisk på alle gravide. Anonymkode: 0fb05...7dd
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #17 Skrevet 8. august 2018 Hadde en sånn sommer vi også, begynte med at fireåringen ble syk rett etter at ferien startet. Jeg var heldigvis i permisjon med tredjemann, og trodde hun var beskyttet av morsmelka og det at jeg var immun, men neida, hun fikk det i en alder av 9 uker.... Hun fikk det veldig ille også, prikker overalt. Har hørt sjansen for å få det to ganger er større når de får de første gang før de fyller året, for da får de det gjerne veldig mildt. Men hun fikk det til gangs, og har vært med om flere epedemier i barnehagen etterpå så jeg satser på hun har gjort seg ferdig med det. Mine unger har arr, den første koppen blir gjerne ekstra dyp og lager gjerne arr. Men ingen regel uten unntak, man må ikke ha arr altså. Anonymkode: 4d05e...f7a
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #18 Skrevet 8. august 2018 Er det mulig å være immun mot vannkopper uten å ha hatt det? Noen som vet? Jeg har tatt blodprøve som viste at jeg ikke har hatt vannkopper. Etter det har begge barna mine hatt vannkopper og jeg var veldig tett på de uten å bli smittet. Anonymkode: 6709f...ae7
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #19 Skrevet 8. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det mulig å være immun mot vannkopper uten å ha hatt det? Noen som vet? Jeg har tatt blodprøve som viste at jeg ikke har hatt vannkopper. Etter det har begge barna mine hatt vannkopper og jeg var veldig tett på de uten å bli smittet. Anonymkode: 6709f...ae7 Nei. Men du kan ha et effektivt immunforsvar , i kombi med lite smittestoff. Anonymkode: 0fb05...7dd
Anonym bruker Skrevet 8. august 2018 #20 Skrevet 8. august 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det mulig å være immun mot vannkopper uten å ha hatt det? Noen som vet? Jeg har tatt blodprøve som viste at jeg ikke har hatt vannkopper. Etter det har begge barna mine hatt vannkopper og jeg var veldig tett på de uten å bli smittet. Anonymkode: 6709f...ae7 Blodprøven viser om du er immun eller ikke, så når den viste at du ikke var immun fikk du beskjed om at du ikke har hatt vannkopper. Anonymkode: 4d05e...f7a
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #21 Skrevet 9. august 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan ta en blodprøve hos fastlegen å teste. Det gjøres feks automatisk på alle gravide. Anonymkode: 0fb05...7dd Nei, gravide blir testet for røde hunder, syfilis og hiv, men ikke automatisk for vannkopper. Anonymkode: d92d7...4e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå